Cenzura na Hrvatskoj televiziji
screenshot: HTV

Umirovljenici protiv cenzure na HTV-u: Vratite Montirani proces

Autor: • 18. 03. 2016. • Vijesti670 • Verzija za ispis Verzija za ispis

Hrvatska stranka umirovljenika izražava zgražanje zbog ukidanja emisije „Montirani proces“ na HRT-u jer je riječ o satiričnoj i zabavnoj emisiji koja je donosila dašak razonode i humora u naše domove.Ovakvo političko obračunavanje sa satiričarima koji nisu štedjeli nikoga zorno pokazuje totalitarne tendencije vladajuće nomenklature koja ne razumije da u zdravom društvu ne postoje zabranjene teme”, stoji u priopćenju koje je HSU odaslao javnosti.

“Kulturna politika koju provodi trenutna Vlada i njezini izvršitelji u potpunosti slijedi teoriju o kojoj nam je govorio sadašnji potpredsjednik Vlade Tomislav Karamarko da se o određenim temama može slobodno govoriti samo unutar vlastita četiri zida. Takvi antidomoljubni i prototalitarni stavovi ne mogu doprinijeti razvoju demokratskog duha u našem društvu, a zabrana emisije koja se na humorističan način osvrće i na društvene fenomene koje Tomislav Karamarko smatra nedodirljivima dokaz je potpunog nerazumijevanja svijeta u kojem živimo i uvod je u povratak jednoumlju za koje smo mislili da je iza nas nakon pada komunizma.


Hrvatski umirovljenici su najrevniji platiše RTV pristojbe te HSU ima obvezu upozoriti da će se, ovakvim postupcima,  HRT pretvoriti u „redikula s Prisavlja“ zbog programa koji je skrojen po mjeri Tomislava Karamarka, a ne objektivnog i profesionalnog izvještavanja. Nakon „reformi“ koje je na HRT donijela nova vlast, pitamo se koliko će RTV pretplatnika gledati program nacionalne TV kuće s obzirom da ionako krhko povjerenje gledatelja nova vlast dodatno narušava svojim skandaloznim potezima.

Pozivamo, stoga, urednike na HRT-u da ne podlegnu političkim pritiscima te da uređivačka politika nacionalne televizije ne ovisi o političkom hiru već da se vode isključivo profesionalnim standardima jer RTV pretplatnici nisu samo glasači Tomislava Karamarka.

Nakon svega, ostaje pitanje tko ili što je sljedeće u HDZ-ovom kulturnom obračunu? Ili možemo, u satiričnom tonu, parafrazirajući kolege iz HDZ-a poručiti da onome kome se ne sviđa sloboda govora ode tamo – gdje te slobode nema”, navode iz HSU-a u priopćenju.

 

Europski javni servisi, za razliku od HRT-a, vole satiru

“Montirani proces” više nije dobrodošao na javnoj televiziji. HRT je u srijedu navečer priopćio da prestaje emitirati emisiju iza koje stoji ekipa s popularnog satiričnog portala News Bar. Ovakva se odluka u HRT-ovom priopćenju tumači “neprimjerenim sadržajem” emisije, čije su tvorce s Prisavlja optužili i za “raspirivanje vjerske, nacionalne i druge netrpeljivosti”. Stav je programskog vodstva HRT-a da je “Montirani proces” svojim sadržajem “u suprotnosti s misijom, vrijednostima i načelnima Hrvatske radiotelevizije”.

“Programsko vodstvo HRT-a svoju je odluku donijelo u skladu sa Zakonom o HRT-u i Ugovorom između HRT-a i Vlade Republike Hrvatske te je uvjereno da bi svaki javni medijski servis u svijetu takav sadržaj ocijenio neprimjerenim i uvredljivim te ga odbacio”, priopćili su s HRT-a.

HRT (po zakonu) za ljudska prava i toleranciju

Iako HRT u svom priopćenju ne navodi o koju su se točno odredbu Zakona o Hrvatsko radioteleviziji News Barovci ogriješili, za pretpostaviti je da će se ukidanje “Montiranog procesa” opravdavati pozivanjem na 6. članak. A on propisuje da je HRT u ostvarivanju programa dužan:

– promicati nacionalne interese, pridonositi poštivanju i promicanju temeljnih ljudskih prava i sloboda, domoljublju, toleranciji, razumijevanju i poštivanju različitosti, demokratskih vrednota i institucija, civilnog društva, te unapređenju kulture javnog dijaloga,

– poštivati privatnost, dostojanstvo, ugled i čast čovjeka i temeljnih prava i slobode drugih, a osobito djece i mladih, kao i starijih i nemoćnih osoba.

Slična se odredba može pronaći u članku 9. Ugovora između HRT-a i Vlade RH, gdje su pobrojane vrijednosti koje HRT zastupa i promiče, a među kojima su tolerancija i sveobuhvatnost i uvažavanje različitosti (kulturne, etničke, regionalne, religijske i svake druge), ali i odražavanje društvenih različitosti, pluralnost pogleda, međukulturni dijalog, tolerancija… S HRT-a, doduše, nisu još službeno objasnili na koji se način “Montirani proces”, a voditelj emisije Borna Sor za Index.hr izjavio je da je “HTV-u navodno sporan jedan satirični prilog o Židovima”, ali i dodao kako “misli da to ipak nije pravi razlog”.

Osnivač News Bara Vlado Lucić na press konferenciji pojasnio je da im je v.d. glavna urednica Prvog programa Ružica Renić Andrijanić odbila autorizirati scenarij za ovotjednu emisiju. Pritom nije ponudila nikakvo objašnjenje, niti im ukazala na sporni sadržaj. Lucić dodaje da HRT prema ugovoru s News Barom ima pravo dati primjedbu na scenarij, ali sve takve primjedbe moraju i na vrijeme obrazložiti kako bi se scenarij po potrebi prilagodio standardima javnih servisa. No, takvo obrazloženje News Barovci, kaže Lucić, ne samo da nisu dobili, već im s HRT-a nije niti javljeno da se “Montirani proces” ukida.

Javni servisi vole satiru

Pravi razlog teško može biti i tvrdnja iz HRT-ovog priopćenja da je programsko vodstvo hrvatskog javnog servisa “uvjereno da bi svaki javni medijski servis u svijetu takav sadržaj ocijenio neprimjerenim i uvredljivim te ga odbacio”. Satirične emisije posvećene izrugivanju dnevnopolitičkih zbivanja na javnim televizijskim servisima su, naime, prilično uobičajena pojava.

Primjere ne treba tražiti dalje od britanskog BBC-a, kojeg je programsko vodstvo HRT-a često isticalo kao uzor prema čijim standardima treba stremiti. BBC tako još od 1990. godine (najprije na drugom, a kasnije na prvom programu) emitira emisiju “Have I Got News for You”, koja je zbog kontroverznog sadržaja u više navrata bila i predmetom sudskih procesa, ali je svejedno u eteru preživljava već 26 godina.

Emisije vrlo sličnog formata (što se može vrlo lako doznati i na npr. Wikipediji) emitiraju se i u drugim državama diljem Europe i svijeta, a ovdje izdvajamo samo one koje gledatelji mogu pratiti u eteru javnih servisa: “Wait Wait… Don’t Tell Me!” (američki javni radio NPR), “Uutisvuoto” (finska javna televizija Yle), “Nytt på nytt” (norveška javna televizija NRK), “Projektorparishilton” (ruski Prvi kanal)…

Još je više satiričnih programa koji ne prate format BBC-jeve uspješnice: njemački ZDF prikazuje “heute-show”, nizozemski NPO u programu ima emisiju “PowNews”, australski ABC emitira “The Weekly with Charlie Pickering”, kanadski CBC u svom programu emitira satirične emisije “Rick Mercer Report” i “This Hour Has 22 Minutes”, izraelska javna televizija prikazuje satiričnu emisiju “Eretz Nehederet”…

Navedeni primjeri predstavljaju samo djelić satiričnih emisija koje se u ovom trenutku emitiraju na javnim servisima diljem svijeta, a nije neuobičajeno niti da im ovakve programe zbog popularnosti ‘preotimaju’ i privatni kanali, kao što je bio slučaj s australskom satiričnom emisijom “Good News Week”. U Hrvatskoj smo imali obrnuti slučaj; ekipa iz News Bara u televizijski eter ušla je najprije putem hrvatskog RTL-a, da bi se kasnije prebacili na HRT. Izgledno je da ih sada opet čeka transfer u komercijalni eter.

/autor: Petar Vidov, Faktograf.hr/

Ključne riječi Sve o temi: , ,


Imate komentar?

Povezane teme

Comments are closed.