Propaganda u medijima
foto: Pixabay

Kako prepoznati propagandu na internetu?

Autor: • 10. 07. 2016. • Vijesti808 • Verzija za ispis Verzija za ispis

U Njemačkoj se, piše Deutsche Welle, pojačano raspravlja o temi dezinformacija na Internetu. Na jednom konkretnom primjer Ingo Mannteufel i Naser Shrouf pokazuju kako to funkcionira.

I pticama na grani je u međuvremenu jasno da na Internetu na gotovo svakom koraku vrebaju propaganda i dezinformacija. Međutim, tek rijetkima je jasno kako funkcioniraju takve dezinformacijske kampanje i kako lako se svakoga može prevariti. Tko se u Njemačkoj, na primjer, pred kraj muslimanskog mjeseca posta želi informirati o tome kakvo je mišljenje Angele Merkel o ramazanu, na Google.de može to potražiti pod pojmom “Angela Merkel Ramadan”.


Samo jedan klik dovoljan za dezinformacije

Odmah na prvoj stranici rezultata pretraživanja se među prvima nalazi link koji vodi na stranicu na kojoj je vijest pod naslovom “Oslobođenje od poreza zbog ramazana?”. Ta vijest potječe s jedne internetske stranice na njemačkom jeziku Politically Incorrect koja se kao informativni portal pozicionirala “protiv mainstreama” i time vjerojatno privlači upravo one korisnike koji su nezadovoljni izbjegličkom politikom savezne vlade. Pogledom na natpis koji stoji na stranici, međutim, veoma brzo postaje jasno da ona u širem smislu podržava akcije pokreta Pegide, koji je kritičan prema islamu, i njezinih izdanaka. Blizina te stranice s desnopopulističkim, desnoekstremnim i drugim strujanjima koja su neprijateljska prema islamu je očita.

Korisnik, dakle, u toj kratkoj vijesti saznaje da je Angela Merkel 4. lipnja “vlasnike restorana oslobodila jednog poreza, kako bi se muslimanima za vrijeme ramazana mogla ponuditi jeftinija jela”. Ta već sama po sebi nebulozna vijest kod mnogih korisnika te stranice izgleda nailazi na plodno tlo: u korisničkim komentarima tako pljušte kritike i psovke protiv Angele Merkel i izbjegličke politike njemačke vlade. Mada njemačka vlada nije donijela nikakve “porezne olakšice” za vrijeme ramazana.

Teško je utvrditi izvor

Sada je interesantno pitanje kako je nastala ta vijesti i kako je teklo njezino širenje. Jer, čak i sami anonimni autori te njemačke web stranice slute da ti navodi ne mogu biti istiniti. Stoga oni promišljeno pišu: “Ne navodi se o kakvim porezima se detaljno radi, a i ostale pojedinosti nedostaju u tom izvještaju. U biti je jedva zamislivo da savezna kancelarka samovoljno jednoj posebnoj skupini ustupi iznimna prava.” A onda ti autori nastavljaju u stilu teorije zavjere: “U biti. Ali kako se Merkel prilikom dovođenja njezinih novih građana po želji autoritativno nije osvrtala na Ustav, može se povjerovati da je u stanju donijeti takvu mjeru. Stoga ovu vijest ovdje prosljeđujemo s potrebnom opreznošću i suzdržanošću.”

Kako bi se ta lažna priča učinila vjerodostojnom, Politically Incorrect je na vijest zalinkao izvještaj internetske stranice na engleskom jeziku MoroccoWorldNews i uputio na arapsku stranicu ruske državne televizije RT-a (Russia Today). Umjesto da se provjeri autentičnost vijesti prije nego što se ona objavi, što i je novinarska dužnost, i da se nakon objavljivanja lažne vijesti prizna grešku, stranica Politically Incorrect se skriva iza vijesti ruskog kanala na arapskom.

Doduše, tu vijest većina njemačkih internetskih korisnika jezično neće moći baš odmah razumjeti. Ali ako se netko posluži Google prevoditeljem kako bi dobio iole upotrebljiv prijevod te vijesti, primijetit će da ni RT Arabic ne navodi primarni izvor vijesti, već se poziva na saudijski list Al-Riyadh čija je politika izvještavanja bliska kraljevskoj kući Saudijske Arabije.

Skepsa bi se trebala pojaviti zbog toga što je jedan saudijski list navodno bolje obaviješten o njemačkim poreznim pitanjima nego sami njemački mediji. No, tko se sada opet potrudi pa provjeri i arapsku stranicu lista Al-Riyadh, uvjerit će se da te vijesti o navodnim poreznim olakšicama tu uopće nema.

Dvostruka dezinformacijska kampanja

Izvorom te lažne vijesti se zato mora smatrati arapsku stranicu ruskog državnog programa RT-a. Cilj te dezinformacijske kampanje su na koncu kako arapski, tako i indirektno i njemački internetski korisnici. Arapskim korisnicima se daje pogrešan dojam da je Njemačka pretjerano širokogrudna prema muslimanima, zbog čega se čak potiče spremnost na bijeg u Njemačku. A istovremeno se istim lažima protiv kancelarke huška Nijemce koji su kritični prema islamu.

Ono što se vjerojatno krije iza te dezinformacijske kampanje: ukoliko njemačka kancelarka Angela Merkel doživi politički pad zbog izbjegličke krize, Njemačka bi u Europi bila znatno oslabljena. A konkretno to znači da Europa ne bi više bila složna u svom mišljenju o sankcijama protiv Rusije.

Taj primjer time jasno prikazuje kako funkcioniraju propaganda i dezinformacija: jedna u tom slučaju neistinita, ali u drugim slučajevima i poluistinita ili jako iskrivljena informacija između internetskih portala različitih namjera i jezika kruži tako dugo dok stvarni “izvor” dotične vijesti ne nestane iz vidokruga.

Kod njemačkog krajnjeg korisnika dezinformacija stiže u pakiranju u kojemu se poziva na navodno vjerodostojne “međunarodne” medije.

No na koncu se nitko ne bi smio osjećati sigurnim da neće nasjesti na takvu jednu dezinformacijsku kampanju. Podsjetimo: vijest o navodnim poreznim olakšicama za ramazan je bila samo jedan klik udaljena od top deset rezultata na Googleu. Ostaje nam jedino da učinimo ono što u biti već znamo, a to je da informacije i njihove izvore kritički preispitamo.

/autori: Ingo Mannteufel / Naser Shrouf, Deutsche Welle/

Ključne riječi Sve o temi: , ,


Imate komentar?

Povezane teme

Comments are closed.