Prati nas

Zdravlje

Zašto je u starijoj dobi teže smršaviti?

U starijoj dobi teže je boriti se s viškom kilograma – što god pojedemo, odmah se prima, a nataložene je kile teško skinuti. Što se to događa u našem tijelu da borba s kilama postaje takva muka?

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Kako najlakše smršaviti?
foto: BigStock

Prekomjerna težina – svima nam je to poznato. Možda o višku kilograma i niste razmišljali sve dok niste vidjeli punašnije bivše kolege na obljetnici mature ili dok niste pokušali obući neki stari odjevni predmet koji je dugo bio pospremljen na tavanu.

Nije tajna da s godinama, bez obzira radi li se o 35 ili 55, održavanje optimalne kilaže može biti popriličan izazov. Možda je sve počelo kad ste još bili na fakultetu i kad ste ustanovili da vam se prima sva ona pizza i pivo. A možda ste dodatne kile počeli primjećivati u tridesetima kad vam briga o vlastitom tijelu nije više bila prioritet uz sav onaj stres oko posla i obitelji, piše portal Huffington Post.


Evo zašto je zapravo 10 puta lakše kile nabaciti nego ih se riješiti.

1. Ne spavate dovoljno

Prije nego što ste imali zahtjevne poslove, šefa koji vas želi vidjeti već u 7 ujutro, djecu koju morate voziti u školu i obroke koje morate redovito kuhati, spavanje vam je najvjerojatnije bilo omiljen hobi. Ali sada uz dodatni stres, eventualne lijekove zbog kojih lošije spavate, pa i češće noćne posjete toaletu, odspavati u komadu osam sati se čini kao znanstvena fantastika.

I što radite kad vam je spremnik energije gotovo prazan? Napunite ga zašećerenom, kremastom kavom ili zgrabite kakvu krafnu ili kolačić za brzu utjehu. Osim toga, možda radite dokasna ili u vrijeme ručka, pa umjesto pravog obroka pojedete neki fast food i do kraja dana nemate uopće energije da biste i pomislili na teretanu. Umor uzrokovam s premalo sna otežava i donošenje odluka, pa ćete se rjeđe odlučiti pojesti neku salatu i češće ćete posegnuti za nekom brzom energijom umjesto toga.

I dok vam dovoljno sna neće automatski omogućiti gubitak kilograma, nasuprot tome, premalo sna svakako će vam olakšati dobivanje kilograma, upozoravaju stručnjaci. Štoviše, neke studiju pokazuju da zbog nedovoljno sna vaš mozak češće žudi za visokokaloričnim zalogajima koji debljaju.

2. Vaš metabolizam nije ono što je bio

Kad ste bili mlađi mogli ste pojesti nekoliko krafni s pekmezom bez ikakvih posljedica. No u kasnijoj dobi možete se zakleti da ste dobili nekoliko deka samo gledajući krafnu. Prema nekim liječnicima, metabolizam usporava čak do 5 posto svakih deset godina nakon što napunite četrdesetu. Metabolizam je zapravo sposobnost vašeg tijela da hranu pretvori u energiju. Kad taj proces uspori, vaše tijelo više ne sagorijeva kalorije jednakom brzinom kao prije. Mnogi se slažu da bi zbog toga trebali svaki dan unijeti 100 kalorija manje. Možda se ne čini mnogo, ali 100 kalorija dnevno, puta 365 dana u godini, moglo bi značiti i do 5 kilograma svake godine.

No, nikako nemojte prebrzo odustati. Postoji mnogo jednostavnih načina kako dnevno unositi 100 kalorija manje i to malim promjenama zbog kojih se nećete osjećati kao da se izgladnjujete ili da u potpunosti morate mijenjati način prehrane. Pokušajte izbjagavati teške, kremaste preljeve za salatu i koristite obični ocat. Zatim, koristite manje dodataka u kavi ili čaju. I na koncu, ne pretjerujet s majonezom ili sirom kad radite sendvič.

3. Ne umišljate si – doista jeste gladniji

Okrivite za to svoje hormone. Nakon što napunimo četrdesetu, pada razina estrogena što uzrokuje promjene u razini šećera i hormona štitnjače u krvi, a time i veći apetit. Ako tome pridodate prirodan gubitak mišićne mase uslijed manje razine testosterona (što znači manje energije za sagorijevanje kalorija), dobili ste recept za taloženje kilograma.

I dok se s hormonskim promjenama ne možete boriti, možete utjecati na njihove posljedice. Zamijenite junk food s hranom bogatom vlaknima koja će pospješiti probavu i pomoći vam da duže budete siti. Voće i povrće su izvrsni prirodni izvori vlakana, kao i cjelovite žitarice i grahorice.

4. Gubite mišićnu masu

Vjerojatno ste čuli da ‘mišić teži više od sala’. Prava je istina da mišić sagorijeva više energije (kalorija) nego salo. I to oko tri puta više. Kao što smo već spomenuli, za gubitak mišićne mase kriva je niža razina testosterona kao i to što mišiće ne koristimo dovoljno. Zato se i kaže: koristite ih ili ih nećete ni imati. Možete zato započeti s vježbama snage. Svaki gram mišića koji dobijete (i svaki gram sala koji izgubite), ubrzat će vaš metabolizam i pomoći vam da sagorijevate više kalorija tijekom dana. Osim toga, vježbe će vam pomoći zaštititi kosti i spriječiti osteoporozu.

.

Zdravlje

Otkriveno je zašto je koronavirus puno opasniji za starije ljude

‘Starije osobe imaju više težih bolesti u usporedbi s mladima i otkrili smo da kod starijih ljudi citotoksični dio imunološke kontrole nije toliko učinkovit da reagira na virus.’

Silvija Novak

Objavljeno

|

Iako se ljudi bilo koje dobi mogu zaraziti virusom SARS-CoV-2 koji uzrokuje COVID-19, stariji pacijenti su u većem riziku da razviju teži oblik bolesti ili čak umru. Novo istraživanje u kojem se uspoređuje imunološki odgovor među dobnim skupinama, moglo bi pomoći objasniti zašto je to tako, piše portal Zee News.

Istraživači su otkrili da stariji pacijenti s tom bolešću imaju nižu koncentraciju imunoloških stanica potrebnih za izbacivanje virusa iz tijela. Studija je objavljena ovog tjedna časopisu Američkog društva za mikrobiologiju mBio.


“Starije osobe imaju više težih bolesti u usporedbi s mladima i otkrili smo da kod starijih ljud citotoksični dio imunološke kontrole nije toliko učinkovit da reagira na virus”, rekao je voditelj istraživanja, virolog dr. Gennadiy Zelinskyy iz Sveučilišne bolnice Essen u Njemačkoj.

On i njegovi kolege analizirali su uzorke krvi 30 osoba s blagim slučajevima COVID-19 kako bi promatrali kako T-stanice, potrebne za prepoznavanje i uklanjanje zaraženih stanica, reagiraju tijekom infekcije virusom SARS-CoV-2.

Starost pacijenata kretala se od srednjih dvadesetih pa do kasnih devedesetih godina. Kod svih pacijenata znanstvenici su otkrili da su akutne infekcije SARS-CoV-2 dovele do manjeg broja T-stanica u krvi pacijenata u usporedbi sa zdravim osobama. Ovo smanjenje broja T stanica je jedno od mnogih neželjenih iznenađenja od COVID-19, rekao je Zelinskyy.

Većina virusa, jednom kad uđe u tijelo, pokreće ekspanziju T-stanica imunološkog sustava. Tu spadaju T-stanice “ubojice”, koje igraju ključnu ulogu u iskorjenjivanju stanica zaraženih virusom. One proizvode citotoksične molekule koje uništavaju zaražene stanice u tijelu. Ali ako nečiji imunološki sustav proizvodi manje tih T-stanica, rekao je Zelinskyy, borba protiv virusne infekcije bit će manje uspješna.

U skupini bolesnika s COVID-19 koju su proučavali Zelinskyy i njegovi kolege, istraživači su na sličan način utvrdili da se broj CD8+ T-stanica koje proizvode citotoksične molekule kao odgovor na virus, smanjuje s povećanjem dobi, a to smanjenje je u prosjeku bilo značajno veće kod bolesnika starijih od 80.

Štoviše, “ubojite” T-stanice kod pacijenata u dobi od 80 do 96 godina stvarale su citotoksične molekule nižom učestalošću od sličnih stanica kod mlađih pacijenata. Virus SARS-CoV-2 veže se na stanice u nosu ili ustima. Odatle se može proširiti na pluća i preći na druge organe, što izaziva infekciju opasnu po život.

“Citotoksične T-stanice zaista se bore za kontrolu tijekom ove akutne faze infekcije”, rekao je Zelinskyy. Ako imunološki sustav starijeg pacijenta proizvodi manje ubojitih T-stanica, a te su stanice neadekvatno naoružane, rekao je, možda su nedostatna obrana protiv virusa SARS-CoV-2.

Virusne čestice mogu se nastaviti širiti i, kao rezultat, infekcija se pogoršava. Novi podaci sugeriraju da citotoksične T-stanice igraju ključnu ulogu u kontroli ranih infekcija, ali Zelinskyy je upozorio da je prerano da bi se znalo može li se ta veza iskoristiti za dizajn učinkovite imunoterapije koja koristi ove stanice.

U prethodnim studijama o virusnim infekcijama kod miševa, njegova je skupina otkrila da je inhibitor kontrolne točke – imunoterapija koja aktivira T-stanice ubojice i učinkovito otpušta kočnice imunološkog sustava – poboljšava kontrolu virusa, ali potencijalno može kasnije oštetiti pluća i druge organe.

Daljnje su studije potrebne, rekao je Zelinskyy, kako bi se bolje razumjeli potencijalni rizici i koristi T-stanica kao načina za kontrolu SARS-CoV-2 i drugih virusa.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP