Prati nas

Mozaik

Što svojoj djeci nikad ne bismo rekli – a istina je!

Svaki roditelj želi zaštititi svoje dijete od boli i patnje. Pa makar to ponekad značilo prešutiti, malo uljepšati, zamaskirati ili potpuno zaobići istinu.

Objavljeno

|

Stvari koje ne želimo priznati djeci
foto: BigStock

Roditeljstvo je ispunjeno srećom, brigom, strepnjom, smijehom i – pokojom laži. Ili bar prešućenom istinom. Jer istina ponekad boli, a svaki roditelj svoje dijete želi poštedjeti boli i patnje. Pa makar to značilo ponekad ‘zaobići’ istinu. Pitali smo nekoliko roditelja sad već odrasle djece što im nikada ne bi priznali (imena su radi zaštite privatnosti promijenjena)

Vjekoslav (60)

Ja ne volim jesti tvoje ostatke od večere. Nikad nisam volio. Ali pojedem da se ne baci i da tvoja mama ne pita zašto ti nisi pojeo. Također, više volim pečeni batak i zabatak nego bijelo meso. Ali najbolje dijelove mesa uvijek ostavljam tebi, a ja pojedem ono što ostane.


Nataša (53)

Tvoj je dečko, draga moja kćeri, izgubljen slučaj! Nit radi, nit uči, nit je zgodan, nit ima nešto pametno za reći. Kosu nije oprao mjesecima, razvijen je kao stalak za infuziju i uopće ne znam što vidiš u njemu. Ali nadam se da je to samo faza i da ćeš ubrzo progledati. Tek ti je 18 godina i imaš još vremena. Ali ako ovo stvorenje postane moj zet – skočit ću pod vlak!

Biserka (58)

Ne odgajaš dobro svoju djecu! Znam da ih voliš najviše na svijetu. Ali ne možeš im zato dopuštati da ti skaču po glavu. Vaša je kuća uvijek u kaosu: roba razbacana na sve strane, pod se lijepi od razlivenih sokova, svi su zidovi zašarani… Jedna je stvar imati strpljena i razumijevanja za dječji nestašluk, a nešto sasvim drugo dopuštati djeci da te maltretiraju. Nikad nisam vidjela takav šou pred uspavljivanje. To nije odlazak u krevet, to je pravi rat! Ne promijeniš li nešto, izgorjet ćeš.

Stjepan (63)

Nije mi drago što nećeš nastaviti obiteljski obrt, sine. Ja sam naslijedio svoga oca, on svoga. Ne radi se samo o obiteljskoj tradiciji već i o tome što smo uspjeli izgraditi respektabilan posao od kojega se može dobro živjeti, prebrodili smo svakakve nedaće, pa i ovu recesiju, a ti sad nešto mudruješ o glazbenoj karijeri, glupiraš se po kojekakvim opskurnim klubovima, gubiš dane i noći, a mogao bi lijepo raditi sa mnom. Nadam se da ćeš se dozvati k pameti i pustiti te lude i nerealne snove.

Vera (57)

Pa jesi! Prilično si se udebljala u trudnoći, kćeri moja. A kako je od poroda prošlo već skoro godinu dana, mislim da si se mogla već malo dovesti u red. Znam da nije lako – imam ja vas troje – ali nisam se zapustila. Nisi baš nikad bila sportski nastrojena i uvijek si s podsmjehom gledala kako ja i tata planinarimo, a vidiš sad da tijelo zaista pamti. Uvijek si se opirala svakom sportu i jasno da ti je sada teško pokrenuti se. Ali morat ćeš nešto poduzeti. Ne toliko zbog izgleda, već zbog zdravlja. Ja se i u uoim godinama bez problema popnem na Sljeme, a ti ne možeš potrčati ni za tramvajem. Nije to dobro.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP