Prati nas

Ljubav i seks

Kako pronaći novu ljubav nakon pedesete (i koje pogreške pritom izbjegavati)

Naći pravu i iskrenu ljubav nikad nije lako, pogotovo nakon pedesete. No u krivu ste ako mislite da je to nemoguće. Ipak, pazite da već na prvom spoju ne napravite nešto od ovih grešaka.

Objavljeno

|

Umirovljenici su sve poželjnije tržište
foto: BigStock

Ako imate više od 50 godina i nemate partnera, a rado biste to promijenili, daleko ste od usamljenog slučaja, iako se možda ponekad tako osjećate. Pronalaženje odgovarajućeg partnera najčešće nije jednostavno, no korisno je osvijestiti kako tu ipak sami snosimo najveći dio odgovornosti. Internetski portal Grandparents.com donosi pregled pogrešaka koje psiholozi izdvajaju kao one najčešće pri upoznavanju potencijalnih partnera u generacijama 50+.

1. Držanje na distanci

U zrelijoj dobi ljudi nerijetko strepe od toga da će njihovi postupci izazvati podsmijeh okoline. No poigravanje u odnosima i/ili držanje na distanci možda će vam pružiti osjećaj sigurnosti, ali time ćete prije i sami privući ljude koji nerado iskazuju osjećaje. Umjesto toga, podsjetite se povremeno na to da je ljudski strah od podsmjehivanja česta pojava – u svakoj životnoj dobi. Budite iskreni u svojim namjerama i izrazite otvoreno ono što želite ili ne želite u potencijalnoj novoj vezi. Tako ćete  brzo uvidjeti jeste li pronašli ono što tražite ili pak osoba za koju ste zainteresirani i nije baš najbolji izbor za vas. Da biste doživjeli ljubav, budite otvoreni za prihvaćanje ljubavi.


2. Odabiranje ‘tipa’

Samci stariji od 50 skloni su usredotočiti se na potragu za određenim tipom osobe i pritom nimalo ne odstupati. Ako je to i vaša sklonost, zapitajte se koliko vam je ona u dosadašnjem životu bila od pomoći. Nameće li vam se odgovor ‘ne’ ili ‘ne osobito’, vrijeme je za promjenu u načinu razmišljanja. Pokušajte izlaziti s nekim tko vam jednostavno izgleda kao zanimljivo ljudsko biće, uspješna, draga ili zabavna osoba. Ne zamarajte se visinom, bojom kose ili pak dužinom nogu. Prije  negoli ustanovite da netko nije vaš ‘tip’, pružite toj osobi priliku i možda vas uvjeri u suprotno. Otpuštajući “tip osobe”, možda otkrijete da ste pripustili k sebi ljubav.

3. ‘Pritisak’ pri upoznavanju

‘Koliko djece imaš?’, ‘Posjeduješ li nekretninu?’, ‘Jesi li u dobrim odnosima s bivšim/bivšom?’ Umjesto obasipanja potencijalnog partnera ovakim i sličnim upitima već pri prvim susretima, usredotočite se na pitanja koja se odnose na osobne interese te očekivanja u vezi. Ne vršite pritisak na partnera i iskoristite početak veze kako biste ustanovili sviđate li se uistinu jedno drugome.

4. Pretjerano osvrtanje na prošlost

Ljudi su skloni idealizirati neostvarene ili nesretne ljubavi iz prošlosti, a to je ‘prtljaga’, savjetuju stručnjaci, koje se trebate čim prije riješiti kako biste bili spremni za izgradnju novog odnosa. Prošlo treba ostaviti iza sebe, no valja i prihvatiti da osobe iz vaše prošlosti nisu bile savršene, ali to neće biti ni one koje vam donosi budućnost.

5. Neizravnost

Pretvarate li se da nemate osobitih očekivanja ili zahtjeva u novoj vezi, možda ćete imati osjećaj da ste manje izloženi i tima manje ranjivi, ali s druge strane, teško ćete uskladiti vaše i partnerove potrebe te postići istinsko zadovoljstvo u novome odnosu. Ako ste u potrazi za nečim više od druženja ili avanture, nemojte to tajiti svome partneru. Kamo će vas veza s nekim odvesti, teško je predvidjeti, no izravnost i otvorenost će zasigurno pomoći da vam na tom putu zajedničko provedeno vrijeme bude kvalitetnije i ljepše.

6. Odustajanje nakon nekoliko loših iskustava

Prema rezultatima ankete provedene u Ujedinjenom Kraljevstvu, prosječna žena poljubit će se s 15 muškaraca, otići će na sedam dobrih spojeva i četiri loša, imat će dvije ozbiljne veze, a srce će joj biti slomljeno dvaput. Ali u toj životnoj vožnji na istinskom emocionalnom rollercoasteru važno je ne obeshrabriti se neugodnim iskustvima. Joan Price, autorica knjige Naked at Our Age savjetuje da na loš spoj gledamo kao na priliku za uvježbavanje budućih susreta (primjerice pokušavajući nespretnu komunikaciju učiniti ugodnijom). Osim toga, sugerira Price, i takvo, lošije iskustvo, ostat će ipak dobra priča za prepričavanje prijateljima i, ono najvažnije, bit ćete jedan korak bliže susretu s osobom koja će biti ono što uistinu tražite.

7. Prerano upoznavanje partnera s osobnim problemima

Patite li od kroničnih bolesti i/ili imate financijskih poteškoća, opterećeni ste problemima koje je teško smetnuti s uma. Izravnost i iskrenost poželjan su temelj za svaku novu vezu, ali s ovakvim problemima ne opterećujte partnera već na prvom spoju. Prezentirajte se vašim kvalitetama – ljubaznošću, smislom za humor, strastvenošću… ili pak govorite o vrijednim prijateljstvima koja ste stekli kroz život. Doticanje težih tema poslije bit će znatno lakše.

.

Ljubav i seks

Beate Uhse, pilotkinja koja je ženama dala seksualne igračke, danas bi slavila stoti rođendan

Jedni se ljute, a drugi joj se dive. Spolnost odjednom nije više bila samo muška stvar. Beate Uhse oslobađa žene tako što im priznaje pravo na samostalnu spolnost.

Objavljeno

|

Autor

Ona je otvorila prvi sex shop na svijetu: Beate Uhse je imala pionirsku ulogu u prodaji erotskih proizvoda i revolucionarne poslovne ideje. Danas bi napunila 100 godina, podsjeća Deutsche Welle.

Mnogi Nijemci su se desetljećima zacrvenili već i na samo spominjanje imena Beate Uhse. Ta samouvjerena i rječita Njemica je iz spavaće sobe u izlog svoje radnje iznijela čitav svijet seksa, ali i pomagala za razne seksualne igre. To se zbivalo u vrijeme kada se o seksualnosti nije javno govorilo, a nije bilo ni svijesti o tome da bi ona mogla biti povezana s radošću i zadovoljstvom.


Beate Uhse je rođena 1919. u tadašnjoj Istočnoj Pruskoj, oblasti koja je poslije Drugog svjetskog rata postala dio Rusije. Roditelji su ju odgajali u otvorenom i liberalnom duhu. Otac je bio poljoprivrednik. U štali je vidjela kako se pare životinje.

Majka je bila jedna od prvih žena u Njemačkoj koje su završile medicinu. Ona joj je otvoreno govorila o ženskoj seksualnosti i čak joj je preporučila kontracepcijska sredstva. Beate je naučila u roditeljskoj kući da su djevojčice isto tako talentirane kao i dječaci.

1937. je odlučila postati pilotkinja

Uskoro je bila sportska i umjetnička letačica. Zatim se 1939. udala za svog instruktora letenja Hans-Jürgena Uhsea, a 1943. im se rodio sin.

Godinu dana kasnije je njen muž stradao u avionskoj nesreći, ali ona je i dalje nastavila letjeti. Od 1944. je bila u njemačkom Wehrmachtu. Sa činom kapetana transportirala je zrakoplove do fronte. Do kraja života nije željela govoriti o svojoj ulozi u tom vremenu, ali nije osjećala krivicu.

Seks više nije samo muška stvar

Na kraju rata uspjela je jednim od posljednjih letova napustiti Berlin zajedno sa sinom. Našla se u Flensburgu na sjeveru Njemačke.

Bila su to teška vremena za samohranu majku. U razgovoru sa ženama čiji su se muževi vraćali iz rata saznaje da se te žene plaše trudnoće u to doba teške oskudice. Beate Uhse se sjetila kontracepcijskih metoda koje joj je majka preporučila i zapisala jednu od njih: kalendarsku metodu računanja plodnih dana poznatu kao metodu Knaus-Ogino.

“To nije bila sigurna metoda, ali je bila bolje nego ništa”, rekla je Beate Uhse kasnije. “Schrift X” je naziv brošure koju je prodala po tada veoma visokoj cijeni u 32.000 primjeraka. Tako je stekla kapital za osnivanje firme koja će kasnije postati svjetski koncern.

2.000 tužbi

No njen način prodaje, koji se bazirao na tada neuobičajenom slanju formulara za naručivanje na sve adrese do kojih je mogla doći, donosi joj i prve sudske procese. Poslije će ih u njenoj karijeri biti oko dvije tisuće. Najčešće su podnositelji tužbi smatrali da su na njihove adrese stigli nepristojni materijali koji navode na nemoralno ponašanje i seks prije braka.

Jedni se ljute, a drugi joj se dive. Seks odjednom nije više bila samo muška stvar. Beate Uhse oslobađa žene tako što im priznaje pravo na samostalnu seksualnost. Ona je svoju ideju gledala s pragmatične strane: “Nije se tada obaziralo na sentimente u onome što se radilo. Gledalo se da se preživi i da se izađe na kraj s djetetom.”

Bračna higijena

Onda je 1951. učinjen sljedeći korak: osnovana je “kuća za dostavu Beate Uhse”. Ona prodaje kondome i publikacije o “bračnoj higijeni”, kako se tada nazivao seks u braku. Njen poslovni model se sastoji od prodaje stvari koje su svima potrebne, a nitko o njima ne priča. Ali i ton je nov – za proizvode jamči svojim imenom i direktno oslovljava mušterije.

Rezultat je brz rast firme. Poslije prvog desetljeća zapošljava 200 ljudi. U Flensburgu 1962. otvara prvi sex shop na svijetu.

Ta “specijalizirana trgovina za bračnu higijenu” je izazvala val negodovanja. Neki građani su smatrali da ona potiče neprirodno zadovoljenje seksualnih potreba. Beate Uhse zbog njezinog lošeg glasa nisu htjeli primiti ni u lokalni teniski klub. To ju je razljutilo pa je izgradila vlastito tenisko igralište.

“Mislim da je meni bilo lakše. Muškarcu se mnogo brže spočitavaju negativne misli ili prljava mašta nego ženi koja je udata i ima djecu, pa joj ništa na tom području nije tuđe. Njoj više vjeruju”, rekla je u jednom intervjuu 1997.

Trgovina Beate Uhse u Amsterdamu (foto: National Archives, 1971.)

Legalizacija pornografije

Novi poslovni impulsi dolaze sedamdesetih. Mijenjaju se i zakoni i moralne predodžbe ljudi. U centru pažnje više nisu “bračna higijena” već želja i zadovoljstvo. Pored kondoma, krema i časopisa, odavno se prodaju i erotska pomagala i igračke, donje rublje i sredstva za potenciju.

Pornografija je 1975. legalizirana u Njemačkoj te Beate Uhse uključuje video-sadržaje u svoju ponudu. Za mnoge feministice ovdje dolazi do radikalnog raskida. Zašto Uhse prodaje filmove u kojima su žene degradirane na razinu seksualnog objekta? Kritičari joj spočitavaju do danas da joj nije bila važna ravnopravnost već profit.

Neuspjeh obiteljske firme

Uhse je dobila još dva sina u drugom braku s trgovcem Ernst-Walterom Rotermundom. Sinovi su se uključili u posao. Posao je cvjetao, ali sinovi su se posvađali. Firma je podijeljena 1981. “Beate Uhse” ostaje kod majke i njenog sina Ulricha, a “Dostava Orion” od tada pripada dvojici drugih sinova.

Stagnacija je za firmu nezamisliva. Nove ideje postaju stvarnost. Beate Uhse 1996. otvara Muzej erotike u Berlinu, a 1999., dvije godine pred smrt, s firmom je izašla na burzu.

Dionice najprije astronomski rastu, a potom kontinuirano padaju. Firma se bori sa smanjenim prometom, neke filijale se zatvaraju. Prevelika je konkurencija na internetu, stalno prijeti bankrot. Insolventnost je prvi put proglašena prije dvije godine, ali osnivačica firme to nije doživjela.

Kažu da je Beate Uhse mnogo patila zbog svađe sinova i podjele firme. A i njen drugi muž izgleda nije bio za nju. Brzo se povukao iz posla i okrenuo se drugim ženama. Poslije 20 godina braka Beate Uhse se razvodi i potom nalazi novu ljubav, Amerikanca koji je mlađi od nje 25 godina.

Priznanja tek pred kraj života

Pred kraj života poslovanje je bilo nestabilno, ali za svoju pionirsku ulogu u oslobađanju seksualnosti počinje dobivati društvena priznanja. Dugo je u svom Flensburgu bila odbacivana, ali za svoj osamdeseti rođendan se upisala u Zlatnu knjigu grada. Međutim, nije postala počasna građanka.

Deset godina prije toga, 1989., dobila je Savezni križ za zasluge. Ona se nametnula u muškim oblastima – kao pilotkinja i poslovna žena. Nesumnjivo je njena zasluga da su neke teme koje su bile tabu pronašle put do javnosti. Nije ustuknula ni pred prijetnjama, ni pred tužbama ili pred pokušajima da je marginaliziraju.

Katrin Rönicke, autorica njene biografije, izjavila je da Beati Uhse nije posebno na srcu ležala ženska emancipacija. Ona je, prema Katrin Rönicke, rani primjer influencerice.

Beate Uhse je umrla 2001. u osamdeset i prvoj godini života od posljedica upale pluća.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP