Prati nas

Mozaik

Tanka granica: Je li moguće previše voljeti svoje unuče?

Svaka baka voli svoje unuče i to je posve normalno. No, je li moguće voljeti ga previše? Postoji li nešto što se zove ‘previše ljubavi’ i kako znati da je dosta? ‘Imam divnu dvogodišnju unuku koja mi donosi veliku sreću u životu. Ipak, moj muž kaže da previše razmišljam i pričam o njoj, kao i da moram u svoj život dodati aktivnosti koje se ne vrte oko nje’, piše zabrinuta baka.

Objavljeno

|

Kako biti dobra baka?
foto: BigStock

Mnoge bake kažu da unučad vole više no što su voljele vlastitu djecu. Neke su i u raspravama na našoj Facebook stranici rekle da je ta ljubav – bezgranična. Portal Grandparents.com objavio je pismo jedne slične bake koja se brine da je postala previše fiksirana na svoju unuku.

“Imam divnu dvogodišnju unuku koja mi donosi veliku sreću u životu. Ipak, moj muž kaže da previše razmišljam i pričam o njoj, kao i da moram u svoj život dodati aktivnosti koje se ne vrte oko nje. Je li nenormalno što toliko želim unuku u svom životu? Da li je nezdravo što toliko pričam o njoj?” piše baka, a odgovor psihoterapeutkinje Susan Stiffelman prenosimo u cijelosti.


Lako je željeti ono što vam donosi zadovoljstvo

Nisam veliki ljubitelj podjele na normalno i nenormalno. Za početak, ne vjerujem da je itko od nas potpuno normalan. Ono što čini život zanimljivim je činjenica da smo svi jedinstvene osobe koje oblikuju njihova životna iskustva. Također znam da uspoređivanjem sebe s ljudima koji to „rade kako treba“ (što god to značilo) postižemo jedino to da se osjećamo loše.

Volite svoju unuku. To je fantastično! Ona je sretna što je baka toliko cijeni i obožava, a vi se osjećate jako sretno zbog toga što je imate u životu. Tu ništa nije nenormalno ni krivo. Većina ljudi voli imati više onoga u čemu uživaju. Ako malo maslaca na krumpiru ima dobar okus, puno maslaca biti će još bolje. Ako je trodnevno krstarenje veličanstveno, biti će nam žao što ne traje cijeli tjedan. S druge strane, ako ne cijenimo to što imamo, možda nam nikad neće biti dovoljno.

Lako je željeti više stvari koje vam donose zadovoljstvo – u vašem slučaju više vremena s unukom – ali ako si udovoljavate prečesto, možete stvoriti probleme koji će vas omesti u zajedničkom uživanju. Ponekad djedovi i bake osjećaju nezasitnu želju da budu sa svojim unucima. Iako je osjećaj u pozadini te želje u redu, postoji opasnost da nikad nećete biti zadovoljni s količinom vremena koje imate na raspolaganju. Osim što ćete uzrujati svog muža, roditelji vaše unuke bi vam mogli početi zamjerati što želite biti s unukom nauštrb njihovog obiteljskog vremena.

Ali ne zanemarujte ni druge odnose

Razmislite o osjećajima svoga muža: zadnje što želite je da to divno dijete postane uteg u vašem odnosu. Njegove brige vam možda ne zvuče razumno, ipak smirite tenzije i saslušajte ga. Osjeća li se zakinuto zbog sve pažnje koju usmjeravate na unuku? Ima li osjećaj da vas gubi kao družicu ili mu nedostaju zabavne stvari koje ste običavali raditi zajedno prije nego što ste energiju preusmjerili na unuku?

Kod vašeg muža možda je riječ o slučaju staračke depresivnosti, osjećaju da je gurnut postrance i zavisti zbog ljubavi koju ispoljavate prema unuci. Ako mu pokažete da vam je stalo do njega, pomoći ćete mu da se prilagodi situaciji. Ali moguće je i da on ima pravo. Ako stvarno pričate o unuci bez prestanka, moguće je da zanemarujete svoje ostale interese. Svaki put kad uložimo previše energije u samo jedan aspekt života, stvari ispadnu iz ravnoteže. Potrebno je voditi računa o održavanju prijateljstava, hobijima i aktivnostima, kako ne bi život učinili uskim i ograničenim.

Uživajte u ljubavi prema svojoj unuci, ali na zaboravite: naša srca su dovoljno velika da mogu voljeti mnoge ljude. Potrudite se da ne odbacite ostatak svog života koncentrirajući se isključivo na unuku. Uživajte kad ste zajedno, a nakon toga napravite vremena za brigu o ostalim odnosima koji vam toliko znače u životu.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP