Zbog šećera zloćudni tumori postaju agresivniji

Novo istraživanje pokazalo je da je unos šećera u organizam povezan s razvojem stanica raka. Nedavno objavljena studija provodila se čak devet godina, a nova saznanja imat će velik utjecaj na kreiranje posebnih dijeta za pacijente oboljele od karcinoma.

foto: Pixabay

Znanstvenici su ustanovili da šećer ‘budi’ stanice raka i čini tumore agresivnijima. Ova nova saznanja su rezultat devetogodišnjeg istraživačkog projekta kojeg su provele organizacije VIB, KU Leuven i VUB. Otkriće je već prozvano prekretnicom u istraživanju raka jer su znanstvenici napokon razjasnili kako Warburgov efekt – fenomen u kojem stanice raka vrlo brzo razbijaju šećere – stimulira rast tumora.

Projekt, objavljen u znanstvenom časopisu Nature Communications, je započeo 2008. godine i usredotočio se na otkrivanje mehanizma kojim tumori, u odnosu na zdravo tkivo, razgrađuju značajno veću razinu šećera. Iako se taj fenomen već dugo proučava, sve do sada nije bilo jasno je li taj efekt simptom raka ili njegov uzrok. Nova studija pruža dokaze da postoji korelacija između šećera i onkogenog potencijala u stanicama raka.

“Naše istraživanje otkrilo je kako hiperaktivna konzumacija šećera kod kancerogenih stanica vodi ka začaranom krugu kontinuirane stimulacije razvoja i rasta raka. Ujedno je objašnjena korelacija između Warburgova efekta i agresivnosti tumora”, rekao je profesor Johan Thevelein. Znanstvenici kažu kako će nova saznanja imati silne posljedice i postaviti temelj daljnjim istraživanjima raka, kao i započeti eru individualno krojenih nutricionističkih preporuka za pacijente.

Osim toga, za ovo otkriće bilo je ključno i istraživanje stanica kvasca jer oni sadrže isti Ras protein koji se nalazi i u stanicama tumora, a koji može izazvati rak u mutiranom obliku. Koristeći kvasac kao model organizma, istraživački tim je ispitao vezu između aktivnosti Rasa i vrlo aktivnog metabolizma šećera u kvascu. “Primijetili smo da je degradacija šećera u kvascu povezana putem intermedijalne fruktoze 1,6-biofosfata s aktivacijom Ras proteina, što potiče multipliciranje i kvasca i stanica raka”, dodao je Thevelein. “Začuđuje to što je taj mehanizam očuvan kroz dugu evoluciju od stanica kvasca do stanica ljudi.”

Preventivno uzimate aspirin za srce? Neki znanstvenici to ne preporučuju

Nova studija nije pronašla nikakve dokaze da bi ljudi koji su inače dobrog kardiovaskularnog zdravlja trebali uzimati male doze aspirina. Štoviše, pokazalo se da rizik od krvarenja zbog toga što lijek razrjeđuje krv, nadmašuje potencijalne koristi lijeka.

Ako još uvijek svakodnevno uzimate aspirin kako biste spriječili srčani udar, slobodno možete prestati to raditi, piše CNN. Aspirin je jedan od najkorištenijih lijekova na svijetu, no brojni ga zdravstveni stručnjaci više ne preporučuju.

Naime, nova studija objavljena u srijedu u britanskom Časopisu kliničke farmakologije, nije pronašla nikakve dokaze da bi ljudi koji su inače dobrog kardiovaskularnog zdravlja trebali uzimati male doze aspirina. Istraživanje usredotočeno na niske doze aspirina (manje od 325 miligrama dnevno), pokazalo je da rizik od krvarenja zbog toga što lijek razrjeđuje krv, nadmašuje potencijalne koristi lijeka.

Prošle su godine promijenjene u Americi promijenjene službene smjernice o uzimanju lijeka, nakon što su Američki koledž kardiologije i Američko udruženje za bolesti srca aspirin preporučili samo onim pacijentima koji su imali operaciju srca te moždani ili srčani udar. Savjet britanskih stručnjaka je sličan.

Ova analiza koja je uključila 67 studija, otkrila je da je uzimanje malih doza aspirina kod ljudi koji nemaju srčane tegobe, povezano sa 17 posto manjom incidencijom za srčani ili moždani udar. Međutim, to je također povezano s 47 posto višim rizikom od gastrointestinalnog krvarenja i 34 posto višim rizikom krvarenja u mozgu.

“Naš rad potvrđuje da nema dokaza da je potrebno preventivno uzimati aspirin. Glavna poruka našeg rada je da su male doze aspirina korisne jedino kad već imate neki problem sa srcem”, rekli su autori studije, dr. Lee Smith, sa Sveučilištu Anglia Ruskin u Velikoj Britaniji i dr. Nicola Veronese sa Sveučilišta Palermo u Italiji.

“Niske doze aspirina su najčešći oblik terapije u svijetu. No naše istraživanje sugerira da je potencijalni rizik od krvarenja ne bi trebalo zanemariti”, kazali su Smith i Veronese.

S obzirom na velik broj mogućih drugih zahvata i terapija dostupnih za liječenje bolesti srca (poput statina, lijekova za krvni tlak i preporuka o prestanku pušenja i gubitku prekomjerne težine),  znanstvenici kažu da uzimanje aspirina kao prevencije srčanih bolesti nije potrebno.