Zbog šećera zloćudni tumori postaju agresivniji

Novo istraživanje pokazalo je da je unos šećera u organizam povezan s razvojem stanica raka. Nedavno objavljena studija provodila se čak devet godina, a nova saznanja imat će velik utjecaj na kreiranje posebnih dijeta za pacijente oboljele od karcinoma.

foto: Pixabay

Znanstvenici su ustanovili da šećer ‘budi’ stanice raka i čini tumore agresivnijima. Ova nova saznanja su rezultat devetogodišnjeg istraživačkog projekta kojeg su provele organizacije VIB, KU Leuven i VUB. Otkriće je već prozvano prekretnicom u istraživanju raka jer su znanstvenici napokon razjasnili kako Warburgov efekt – fenomen u kojem stanice raka vrlo brzo razbijaju šećere – stimulira rast tumora.

Projekt, objavljen u znanstvenom časopisu Nature Communications, je započeo 2008. godine i usredotočio se na otkrivanje mehanizma kojim tumori, u odnosu na zdravo tkivo, razgrađuju značajno veću razinu šećera. Iako se taj fenomen već dugo proučava, sve do sada nije bilo jasno je li taj efekt simptom raka ili njegov uzrok. Nova studija pruža dokaze da postoji korelacija između šećera i onkogenog potencijala u stanicama raka.

“Naše istraživanje otkrilo je kako hiperaktivna konzumacija šećera kod kancerogenih stanica vodi ka začaranom krugu kontinuirane stimulacije razvoja i rasta raka. Ujedno je objašnjena korelacija između Warburgova efekta i agresivnosti tumora”, rekao je profesor Johan Thevelein. Znanstvenici kažu kako će nova saznanja imati silne posljedice i postaviti temelj daljnjim istraživanjima raka, kao i započeti eru individualno krojenih nutricionističkih preporuka za pacijente.

Osim toga, za ovo otkriće bilo je ključno i istraživanje stanica kvasca jer oni sadrže isti Ras protein koji se nalazi i u stanicama tumora, a koji može izazvati rak u mutiranom obliku. Koristeći kvasac kao model organizma, istraživački tim je ispitao vezu između aktivnosti Rasa i vrlo aktivnog metabolizma šećera u kvascu. “Primijetili smo da je degradacija šećera u kvascu povezana putem intermedijalne fruktoze 1,6-biofosfata s aktivacijom Ras proteina, što potiče multipliciranje i kvasca i stanica raka”, dodao je Thevelein. “Začuđuje to što je taj mehanizam očuvan kroz dugu evoluciju od stanica kvasca do stanica ljudi.”

Kućanski poslovi pomažu mozgu da ostane zdrav

Čak i lagana tjelesna aktivnost poput šetnje ili obavljanja kućanskih poslova, vrlo blagovorno utječe na mozak. Najnovija studija pokazaola je da se umjerenim ali redovitim vježbanjem može sanirati, pa čak i nadoknaditi šteta na mozgu nastale starenjem.

Kako natjerati muškarca da opere suđe?

Čak i lagane aktivnosti poput kućanskih poslova mogu mozak održati mladim, kažu znanstvenici te dodaju kako postoji sve više dokaza da kad je tjelovježba u pitanju, svaka pa i najmanja sitnica pomaže, piše Guardian.

Ova saznanja poklapaju se s postojećim britanskim i američkim smjernicama koje kažu da čak i vrlo kratka tjelovježba od minutu ili dvije, svakako pomaže te tako demantira ranija mišljenja da u vježbanju ipak treba priječi neki vremenski prag kako bi se ostvarili značajniji rezultati.

“Naša studija ne isključuje ni laganu ni žustru vježbu kao važne za zdravlje. Mi samo dodajemo već postojećim saznanjima da je svaki oblik tjelovježbe koristan”, kaže doktorica Nicole Spartarno, autorica studije te dodaje da lagana tjelovježba može predstavljati laganu šetnju ili kućanske poslove.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Jama Network Open. Znanstvenici su pojasnili kao su za potrebe studije pratili rezultate 2.354 sredovječne odrasle osobe kroz duži vremenski period što je uključivalo i njihovu moždanu aktivnost.

Znanstvenici su između ostalog mjerili i volumen mozga svakog ispitanika s obzirom da se zna kako se uslijed starenja svake godine gubi oko 0,2 posto. Gubitak volumena mozga povezan je s demencijom i ostalim poremećajima.

Nakon što su uzeti u obzir faktori poput pušenja, spola i dobi, znanstvenici su otkrili da je lagana fizička aktivnost povezana s povećanjem volumena mozga od 22 posto, dakle to je povećanje nešto malo veće od godišnjeg gubitka volumena mozga. Štoviše, oni koji su svaki dan hodali 10.000 koraka imali su povećanje volumena mozga od 0,35 posto što bi značilo da su sanirali i nadoknadili štetu koju mozgu donosi 1,75 godina starenja.No pozitivni rezultati uočeni su i kod ljudi koji su vježbali značajno manje od toga.

Zaključak je taj da učestala i intenzivna vježba pomaže očuvanju volumena mozga, no to je možda tako zato što su ljudi koji su se bavili intenzivnim aktivnostima, također prakticirali i mnogo laganijih aktivnosti.

Unatoč tome što rezultati sugeriraju da je lagana tjelesna aktivnost vrlo korisna, doktorica Spartarno kaže da ljudi ne bi trebali odustajati od težih aktivnosti od kojih će se oznojiti. “Viša razina tjelesne spreme vodi boljoj kvaliteti života u kasnijim godinama te se povezuje s manjim rizikom od demencije”, kaže doktorica.

No važno je naglasiti sljedeće: čak i ljudi koji vode uglavnom sjedilački način života, možda svojem mozgu ne odmažu baš toliko puno ako se bave nekim intelektualno intenzivnim poslom dok sjede.

Emmanuel Stamatakis, profesor sa Sveučilišta Sydney pozdravio je rezultate studije no upitni su mu neki elementi rezultata. “Otkriće da je lagana tjelesna aktivnost koja je dio svakodnevnog života, povezana s volumenom mozga, vrlo je ohrabrujuća. No ipak, nije predočen vjerodostojan razlog zašto bi intenzivnija vježba imala manji učinak na mozak. Naime, poznato je da čak i jedna minuta intenzivnog kardiovaskularnog treninga ima daleko veći učinak od deset minuta lagane vježbe.”

Doktor James Pickett, voditelj centra za Alzheimerovu bolest, istaknuo je da znanstvenici u studiji nisu uzeli u obzir utjecaj različitih aktivnosti na rizik od demencije, iako se zna da, općenito, vježba pomaže kod takvih stanja.

“Ne brinite ako niste pasionirani trkač. Pronađite za sebe neku aktivnost koja vam odgovara i bavite se njone redovito. Naime, zna se da je ono što je dobro za srce, dobro i za mozak”, kaže doktor Pickett.