Zbog šećera zloćudni tumori postaju agresivniji

Novo istraživanje pokazalo je da je unos šećera u organizam povezan s razvojem stanica raka. Nedavno objavljena studija provodila se čak devet godina, a nova saznanja imat će velik utjecaj na kreiranje posebnih dijeta za pacijente oboljele od karcinoma.

foto: Pixabay

Znanstvenici su ustanovili da šećer ‘budi’ stanice raka i čini tumore agresivnijima. Ova nova saznanja su rezultat devetogodišnjeg istraživačkog projekta kojeg su provele organizacije VIB, KU Leuven i VUB. Otkriće je već prozvano prekretnicom u istraživanju raka jer su znanstvenici napokon razjasnili kako Warburgov efekt – fenomen u kojem stanice raka vrlo brzo razbijaju šećere – stimulira rast tumora.

Projekt, objavljen u znanstvenom časopisu Nature Communications, je započeo 2008. godine i usredotočio se na otkrivanje mehanizma kojim tumori, u odnosu na zdravo tkivo, razgrađuju značajno veću razinu šećera. Iako se taj fenomen već dugo proučava, sve do sada nije bilo jasno je li taj efekt simptom raka ili njegov uzrok. Nova studija pruža dokaze da postoji korelacija između šećera i onkogenog potencijala u stanicama raka.

“Naše istraživanje otkrilo je kako hiperaktivna konzumacija šećera kod kancerogenih stanica vodi ka začaranom krugu kontinuirane stimulacije razvoja i rasta raka. Ujedno je objašnjena korelacija između Warburgova efekta i agresivnosti tumora”, rekao je profesor Johan Thevelein. Znanstvenici kažu kako će nova saznanja imati silne posljedice i postaviti temelj daljnjim istraživanjima raka, kao i započeti eru individualno krojenih nutricionističkih preporuka za pacijente.

Osim toga, za ovo otkriće bilo je ključno i istraživanje stanica kvasca jer oni sadrže isti Ras protein koji se nalazi i u stanicama tumora, a koji može izazvati rak u mutiranom obliku. Koristeći kvasac kao model organizma, istraživački tim je ispitao vezu između aktivnosti Rasa i vrlo aktivnog metabolizma šećera u kvascu. “Primijetili smo da je degradacija šećera u kvascu povezana putem intermedijalne fruktoze 1,6-biofosfata s aktivacijom Ras proteina, što potiče multipliciranje i kvasca i stanica raka”, dodao je Thevelein. “Začuđuje to što je taj mehanizam očuvan kroz dugu evoluciju od stanica kvasca do stanica ljudi.”

Njemački virolog Streeck odgovara na najčešća pitanja koronaskeptika i teoretičara zavjera

Profesor Hendrik Streeck spada među vodeće stručnjake u Njemačkoj kada je koronavirus u pitanju. Direktor Instituta za virologiju pri Sveučilišnoj klinici u Bonnu provodi dugoročnu studiju o protoku zaraze koronavirusom u okrugu Heinsberg.

Autor

“Virus uopće nije opasan! Farmaceutska industrija samo želi zaraditi na pandemiji! Mladima virus ne može ništa!”. Na prosvjedima protivnika mjera protiv širenja pandemije koronavirusa ili na internetu se redovito mogu čuti ovakve teze.

Jedan od vodećih njemačkih virologa, profesor Hendrik Streeck, direktor instituta za virologiju na Sveučilišnoj klinici u Bonnu, je za Deutsche Welle zauzeo stav kada su u pitanju najpoznatije teze ili izjave na temu koronavirusa.

“Virus uopće nije tako opasan, opasnost napuhavaju mediji, političari i znanstvenici.”

Hendrik Streeck: To nije točno! Sve studije koje su dosad provedene, kako one u SAD, koje teže tomu da sugeriraju manju smrtnost, kao i ostale studije koje sugeriraju veću smrtnost, nedvosmisleno pokazuju da je kod koronavirusa smrtnost definitivno viša nego kod obične gripe.

Mi smo u okrugu Heinsberg (jedno od prvih žarišta pandemije u Njemačkoj op.ur.) došli do saznanja da je koronavirus najmanje četiri puta opasniji od sezonske gripe. Doduše uvijek treba uzeti u obzir kod kojeg dijela populacije se ispitivanje vrši. To je virus kojeg treba shvatiti ozbiljno, ali opet ne treba previše dramatizirati.

“Političari i mediji dnevno predstavljaju dramatične podatke o broju zaraženih. No ja ne poznajem nikoga tko je obolio od Covida-19”

Pa, recimo kod mene su dvije osobe u užem obiteljskom krugu oboljele od koronavirusa.

“U Italiji ili SAD-u mnogo ljudi umire. Ovdje ne. Tu je nešto sumnjivo!”

I mi u Njemačkoj imamo umrle od koronavirusa. U Italiji i SAD-u se zaraza proširila vrlo brzo. Dakle veliki dijelovi stanovništva su se zarazili i time su bolnice brzo došle do granica svojih kapaciteta. Virus je tamo prodro u područja gdje je prisutan visok stupanj rizika da pacijenti od virusa i umru. U Njemačkoj nam je pošlo za rukom ova područja osloboditi od virusa.

“U posljednje vrijeme je bilo toliko velikih prosvjeda protiv korona-mjera. Je li nakon toga bilo nekog naglog izbijanja broja zaraženih? Nije!”

Prosvjedi su se održavali vani gdje je mogućnost prijenosa niža. Osim toga je teško zaključiti jesu li oni koji su npr. bili na prosvjedima u Berlinu i vratili se u svoje gradove mnoge zarazili. Bilo bi lakše donositi zaključke kada bi svi prosvjednici dolazili iz istog grada.

“Ova cjepiva su vrlo opasna i napadaju naš DNK. Osim toga ona služe samo farmakološkoj industriji da zaradi još više.”

Ove teze su nedvosmisleno netočne. Cjepivo ne napada gene, dakle DNK. I RNK cjepiva funkcioniraju tako da se iz njih generiraju proteini. Mi sami ne posjedujemo ove enzime. To mogu samo neki retrovirusi. Zato jedno cjepivo ne može zahvatiti DNK.

Farmaceutska industrija naravno zarađuje na cjepivima. No ono što zdravstvena osiguranja godišnje potroše za cjepiva je samo 0,3 posto od onoga što se potroši za lijekove općenito. Znači budžet za cjepiva je mali. Osim toga farmaceutska industrija mora zaraditi na cjepivu jer inače uopće ne bi mogla istraživati.

“Virus je do sada već toliko puta mutirao da cjepivo tu uopće ne bi pomoglo. Ili se treba, kao kod gripe, svake godine cijepiti protiv novog soja.”

To se ne može tvrditi. Virus mutira ali ne tako snažno kao kod obične gripe. Treba li se na kraju svake godine cijepiti, to ne možemo još reći jer cjepiva još nema.

“Mjere korona-režima su u potpunosti pretjerane. Ja želim natrag svoju slobodu.”

Mi znamo da mjere poput nošenja maski, držanja razmaka i pranja ruku pomažu i da se njima sprječavaju zaraze.

Osim toga ove mjere doprinose tome da ako se netko i zarazi virusima da se zarazi s mnogo manjim brojem virusa pa su i simptomi u njegovom slučaju mnogo slabiji. Doza virusa je presudna. Znači ove mjere skrbe i za blaži tijek bolesti.

“Virus potječe iz laboratorija u Kini ili je pušten nenamjerno”

Vrlo je malo vjerojatno da je ovaj virus nastao u laboratoriju. S jedne strane se tako nešto, koliko ja znam, uopće ne radi. Dakle, ne radi se na tome da se stvaraju novi virusi jer je to preopasno. S druge strane se porijeklo jednog virusa ne može utvrditi. On nema gene koje inače pronalazimo u prirodi.

Isto tako moram reći da laboratoriji poput onih u Kini sadrže mnoge sigurnosne brane kroz više prostorija kroz koje virusi ili bakterije uopće ne mogu slučajno proći. No to je teško dokazati. No isto tako je teško dokazati i suprotno.

“Sve da se i zarazim: mlad sam i pri punoj snazi. Ako ću i oboljeti, dobit ću samo blage simptome.”

Statistički gledano, mladi zaista obolijevaju s blagim simptomima a često sve prođe i bez ikakvih simptoma. Dakle statistički gledano je to točno. No događa se da i mladi obolijevaju uz teške simptome pa da čak i umiru. Zabilježeni su i takvi slučajevi.