Prati nas

Zdravlje

Što učiniti kada vaši voljeni pate od depresije

Depresiji se ne posvećuje dovoljno pozornosti. Štoviše, često je se proglašava običnom lijenošću ili slabim karakterom. No depresija je ozbiljna bolest od koje pati sve više i više ljudi. Jako je teško gledati voljenu osobu u takvom stanju. No ipak možete joj pomoći. Evo kako…

Silvija Novak

Objavljeno

|

Kako se boriti protiv depresije?
foto: Pixabay

Depresiju nije uvijek lako uočiti. Naime, ponekad ljudi koji pate od ovog stanja naizgled sasvim dobro funkcioniraju iako se u njima odvija prava drama. Oni koji su se suočili s depresijom u obitelji kažu kako je najteže gledati voljenu osobu kako pati. Teško je pronaći prave riječi i način kako im pomoći. Pa ipak postoje stvari koje možete učiniti:

1. Prilagodite svoja očekivanja

Kad patite od depresije, čak i izlazak iz kreveta može predstavljati veliki izazov. Ako je vaš partner trenutno u takvom stanju, ne osuđujte ga zbog toga i pokušajte smanjiti svoja očekivanja. “Ako se niste i sami susreli s depresijom, teško je pojmiti takav nedostatak motivacije”, kaže Amanda Deverich, terapeut iz Virginije. “Kritiziranje može stanje samo pogoršati, a depresivnu osobu neće motivirati. Depresija zahtijeva jako puno vremena i živaca. Usredotočite se na poticanje partnera da postane produktivan, a suzdržite se od kritika.”


2. Zaboravite prodike i samo slušajte

Možda ste voljni pomaknuti planine za svojeg partnera, no nastojanje da pošto-poto riješite problem, u slučaju depresije može izazvati kontra učinak. Ono što možete učiniti e što doista može pomoći je da sjednete i saslušate ga. “Najkorisnije što možete napraviti je slušati. Pitajte depresivnu osobu kako joj možete pomoći i dopustite joj da vam se povjeri. Jedan od simptoma depresije je jako niska razina energije, pa može potrajati dok osoba uspije uobličiti svoje misli. Dajte joj vremena”, kaže Ryan Howes, psiholog iz Pasadene.

3. Izađite iz kuće

Priroda ne može u potpunosti zamijeniti lijek kojeg je propisao liječnik, no šetnja parkom može vam popraviti raspoloženje, kaže terapeut Kurt Smith. Boravak na otvorenom povećava razinu vitamina D, a niske razine upravo tog vitamin povezane su s depresijom. “Nagovorite voljenu depresivnu osobu da izađe iz kuće. Neka se bavi nekom aktivnošću koja je veseli. Pokušajte što više vremena provesti na otvorenom”, kaže Smith.

4. Olakšajte potragu za terapeutom

Možda se smatrate dobrim slušačem, no nikad neće moći biti tako objektivni kao profesionalac. Kod težih oblika depresije, ključno je naći kvalificiranog terapeuta i to je dio u kojem vi možete pomoći. U potrazi vam puno može pomoći internet ali i razgovor s liječnikom opće prakse. Kad terapije jednom počne, ne uplićite se i pustite profesionalca da odradi svoj posao.

5. Kuhajte ukusno i zdravo

Vrlo je vjerojatno da osoba koja pati od depresije ne mari previše za jelo i da jede prvo što joj se nađe pod rukom. No to je potpuno pograšno. Čak i ako niste glavni kuhar u svojoj kući, pati li vasa bolja polovica od depresije, pokušajte je utješiti obrokom pripremljenim s puno pažnje i ljubavi, kaže Isiah McKimmie, terapeut i seksolog iz Melbourna. “Zbog ukusne večere vaš će se partner osjećati vrlo posebno, a zajednički odlazak u nabavku i pripremanje obroka svrnut će pozornost s problema”, kaže McKimmie.

6. Ne podcjenjujte depresiju

Nažalost, društvo depresiju tretira s manje pažnje nego fizičke bolesti. No to je potpuno krivo jer s depresijom nema šale. Ponekad se depresivnu osobu proglašava lijenom ili slabog karaktera što ne samo da ne pomaže već je i vrlo nepravedno. Nitko, naime, nije sam odabrao biti depresivan. Podcjenjivanje depresije i savjeti tipa “trgni se, saberi se” i slično, ne samo da nisu korisni već stanje mogu i pogoršati’, kaže Howes. “Mentalne bolesti mogu biti jednako ozbiljne i ograničavajuće kao i rak. Također, oboljela osoba nije kriva za svoje stanje i to u svakom trenutku valja imati na umu.”

7. Sanjarite zajedno

Planirajte zajednička putovanja, razonodu, život i slobodno maštajte o tome što vam budućnost donosi. “Pravite planove za budućnost čak i ako se ti planovi neće ostvariti. Važno je samo misli odvratiti sa sadašnjeg trenutka i razmišljati o budućnosti”, kaže Smith.

8. Pobrinite se i za sebe

Briga o nekome tko je obolio od depresije može biti vrlo zahtjevna i u fizičkom i u emitovnom smislu. No da biste se o nekome mogli dobro brinuti, važno je da ste vi sami u dobrom stanju. Uzmite vrijeme samo za sebe, bavite se onim što volite i opustite se. “Ako je depresivna osoba povrh svoje bolesti još zabrinuta i za vas, to joj neće pomoći. Ako vaš partner vidi da ste dobro, moći će se lakše uhvatiti u koštac sa svojim problemaima”, kaže McKimmie.

.

Zdravlje

Jeste li već preboljeli COVID-19? Evo kako to doznati

Kod većine ljudi koronavirus neće uzrokovati velike komplikacije, a simptome ove bolesti je lako pobrkati s onima gripe ili prehlade. Ipak, postoje znakovi raspoznavanja.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Želite li znati jeste li već možda preboljeli Covid-19? Najsigurnija metoda da to doznate je testiranje na antitijela. No, prisustvo upornog virusa može se detektirati i pažljivim praćenjem simptoma.

Naime, ako vas je prošle zime mučila kakva teža prehlada prilikom koje ste ostajali bez daha ili ste izgubili osjet mirisa i okusa, možda ste preboljeli Covid-19.


“Kod većine ljudi koronavirus neće uzrokovati velike komplikacije, a simptome ove bolesti je lako pobrkati s onima gripe ili prehlade”, kaže dr. Ameesh A. Adalja iz Centra Johns Hopkins, piše Marie Claire. Ipak postoje neki znakovi koji upućuju upravo na preboljeni COVID-19.

Teška prehlada

Početkom pandemije mislilo se da se koronavirus u SAD-u nije pojavio do ožujka, no kako pokazuju rezultati studije sa sveučilišta u Teksasu, na svaka dva testirana na gripu pojavio se jedan uzorak pozitivan na koronavirus.
Kako prehlada obično ne uzrokuje kratak dah, ozbiljne glavobolje i probleme u probavi, možda je upravo to način kako koronu razlikovati od prehlade.

Gubitak njuha i okusa

Gubitak njuha i okusa javljaju se i kod gripe, upale sinusa ili pak jake prehlade, ali ono po čemu se razlikuje u slučaju zaraze koronavirusom je trajanje tog poremećaja. Kod oboljelih od Covida-19 to može potrajati i nekoliko mjeseci.

Ispadanje kose

Ispadanje kose još je jedan simptom koji se povezuje s koronavirusom, a glumica Alyssa Milano kao i naša sportska novinarka Mirna Zidarić podijelile su svoja iskustva upravo s tim problemom. Stručnjaci, međutim, napominju da ispadanje kose može biti rezultat prevelikog stresa pod kojim se nalazimo uslijed pandemije ili neke druge bolesti.

Ostajanje bez daha

Ovo je jedan od poznatijih simptoma zaraze koronavirusom, a povezuje se s upalom pluća koju izaziva.

Umor

Studije su pokazale da 53 posto oboljelih od COVID-19 i do dva mjeseca od zaraze osjećaju veliki umor i iscrpljenost. Znanstvenici istražuju radi li se o posljedici individualnog imunološkog odgovora ili je to način na koji virus funkcionira.

Dugotrajan kašalj

Prema studiji, 43 posto ljudi s COVID-19 kašljali su od 14 pa sve do 21 dan nakon pozitivnog rezultata na testiranju. Radi se uglavnom o suhom kašlju.

Neobični i vrlo uporni simptomi

Lupanje srca ili neki drugi zdravstveni poremećaji koji se ne prolaze mogu upućivati na koronu. Nepoznanica oko koronavirusa je mnogo, a ukoliko se ne osjećate dobro i stanje se dugo ne mijenja, vrijeme je za odlazak liječniku.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP