Prati nas

Vijesti

SUH poručio ministrici Murganić: Bake i djedovi ne mogu uzdržavati unuke

Nakon provedene analize zakonskih rješenja u drugim državama, uočeno je da Hrvatska ne koristi uvriježene europske modele, već uvodi američki model koji je prihvaćen samo u nekim državama SAD-a.  

Objavljeno

|

Što kad ne volim unuka? Baka ne voli unuke. Ne volim jednako unuke. Zašto ne volim unuke?
foto: BigStock

Sindikat umirovljenika Hrvatske, 16. svibnja 2018. uputio je ministrici za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Nadi Murganić, te na znanje ministru pravosuđa Draženu Bošnjakoviću i predsjedniku saborskog Odbora za obitelj, mlade i sport Darku Milinoviću, Inicijativu za izmjene i dopune Obiteljskog zakona (NN 103/2015) i Zakona o privremenom uzdržavanju (NN 92/2014) u dijelu kojim se propisuje supsidijarna obveza djedova i baka da plaćaju alimentaciju za unuke. Priopćenje SUH-a prenosimo u cijelosti.

Naime, Pravnom savjetovalištu Sindikata umirovljenika Hrvatske često se obraćaju umirovljenici i druge starije osobe, odnosno bake i djedovi, žaleći se na institut uzdržavanja unučadi koji je uveden Obiteljskim zakonom, a koji omogućava da budu sudski prisiljeni plaćati uzdržavanje unucima kao supsidijarni obveznici.

Osim toga, sve veći broj starijih osoba koje se obraćaju SUH-u radi dobivanja besplatne pravne pomoći, ističu kako nemaju dovoljno sredstava niti za vlastito uzdržavanje. K tome, uz čestu blokadu računa, prijeti im i mogućnost gubitka prava vlasništva nad jedinom nekretninom u kojoj stanuju. Sudski postupak ostvarenja prava na uzdržavanje od bake i/ili djeda ne samo da ih materijalno ugrožava, već psihološki negativno djeluje na njih i utječe na njihovo zdravstveno stanje.

Sukobi škode djeci

Prilikom donošenja zakonskih rješenja za obveznike uzdržavanja treba voditi računa ne samo o materijalnoj dobrobiti djeteta već i o emocionalnom odnosu članova obitelji, da ih se dodatno ne izlaže intenzivnom stresu, jer najčešće su upravo djeca koju ovim institutom štitimo, dodatno traumatizirana zbog obiteljskih sukoba vezanih uz uzdržavanje.

U Ustavu je Republika Hrvatska opisana kao jedinstvena, nedjeljiva demokratska i socijalna država, te se socijalna pravda ističe kao najviša vrednota ustavnog poretka. Također je propisana dužnost države osigurati socijalno blagostanje građana, a očigledno je da te dužnosti Republika Hrvatska grubo zanemaruje prebacujući svoje dužnosti na ranjive skupine.

Stoga SUH predlaže da se iz Obiteljskog zakona te Zakona o privremenom uzdržavanju izbaci obveza uzdržavanja unučadi od strane baka i djedova, te da u slučaju neizvršavanja obveze uzdržavanja od strane roditelja, obveznik privremenog uzdržavanja bude država. Institut privremenog uzdržavanja osmišljen je da država pomogne u svim slučajevima u kojima se ugrožava interes djeteta time što se dijete nalazi u teškim životnim okolnostima kada roditelj ne plaća uzdržavanje.

Ne može se odgovornost prebaciti na stare i siromašne

Postojećim zakonskim uređenjem Republika Hrvatska propustila je zaštititi obitelj, jer je odgovornost u cijelosti prebacila na stare i siromašne. Republika Hrvatska kao suverena država sa svim prinudnim sredstvima koja joj stoje na raspolaganju odlučuje uvesti pravila kojima širi krug obveznika uzdržavanja, umjesto da je uspostavljen učinkoviti mehanizam naplate uzdržavanja od strane roditelja, čime neodgovorno prebacuje odgovornost sa sebe na bake i djedove.

Nakon provedene analize zakonskih rješenja u drugim državama, uočeno je da Hrvatska ne koristi uvriježene europske modele, već uvodi američki model koji je prihvaćen samo u nekim državama SAD-a.  U većini zemalja država jamči zamjensko i privremeno uzdržavanje djeteta kao npr. u Austriji, Estoniji, Njemačkoj, Mađarskoj, Italiji i Švedskoj; uzdržavanje od strane lokalnih vlasti (u Češkoj, Danskoj i Finskoj); uzdržavanje posebnim sredstvima/fondovima (u Latviji, Litvi, Luksemburgu, Poljskoj i Portugalu); ili posebnom upravnom agencijom (u Nizozemskoj i Velikoj Britaniji).

Stoga SUH predlaže da se iz gore navedena dva zakona izbrišu odredbe kojima se baku i/ili djeda definira kao obveznike uzdržavanja. Osobito značajnim SUH smatra da treba izmijeniti odredbe u kojima se navodi uvjet da je za ostvarenje prava na uzdržavanje od nadležne institucije (centara za socijalnu skrb) potreban prethodni zahtjev za uzdržavanja od bake i/ili djeda.

Starije osobe su siromašnije od djece

Postojeći pristup je neprihvatljiv, jer materijalno ugrožava bake i djedove, ali zbog česte dugotrajnosti postupaka, i samu djecu za koju se traži uzdržavanje. Posljedice se preslikavaju na obiteljske odnose jer se prisilno vrši uzdržavanje što nije dobro za socijalne i emotivne veze potomaka i predaka. Predlažemo stoga da se postojećim zakonom olakša samohranom roditelju dobivanje uzdržavanja od nadležnih institucija.

Druga grupa razloga je činjenica da u Hrvatskoj 52,5 posto mirovina, odnosno 600.000 umirovljenika, ima mirovine niže od hrvatske linije siromaštva u 2017. godini, koja iznosi 2.180 kuna. K tome, svaka treća osoba starija od 65 godina je u zoni rizika od siromaštva, te smo na dnu ljestvice po siromaštvu starijih u EU. RH je među rijetkim zemljama u kojima su starije osobe bitno siromašnije od djece. Temeljem ovih podataka jasno je zašto se ne mogu zadržati postojeća rješenja iz Obiteljskog zakona i Zakona o privremenom uzdržavanju.

.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.