Prati nas

Ljubav i seks

Vjernost jednom partneru je neprirodna?

Njegova supruga ne zna za Maxove brojne izlete u postelje drugih žena. Njemu te ostale žene ne znače ništa. On, kako kaže, samo želi svom nagonu dati malo oduška. Znam da je to posve prirodno. Ali isto tako znam da je i pogrešno.

Objavljeno

|

screenshot: Sex and the City

Afera i avantura “sa strane” su pojave i u najboljim vezama. Mnogi zato smatraju da je monogamija propali koncept. Zašto se uvijek iznova pada na ispitu vjernosti i zašto vjernost unatoč tomu ima smisla, pitanja su koja postavlja Deutsche Welle.

Kasno je, alkohola u krvi podosta, žena preko puta u baru privlačna. Večer završi seksom. Samo po sebi nikakav problem, no Max je oženjen. Njegova supruga ne zna za Maxove brojne izlete u postelje drugih žena. Njemu te ostale žene ne znače ništa. On, kako kaže, samo želi svom nagonu dati malo oduška. “Znam da je to posve prirodno. Ali isto tako znam da je i pogrešno.”


“Ljudi po prirodi nisu monogamni”, kaže Gertrud Wolf, pedagoginja i specijalistica za seksualne i terapije parova. Oko jedne trećine njezinih pacijenata je došlo u ordinaciju zbog nevjere jednog od partnera. “Uvijek iznova u ordinaciji sjede ljudi koji kažu da nikad ne bi imali aferu i da to nikad ne bi oprostili svom partneru. I onda ipak sjede preda mnom i kažu da su ipak prevarili partnera”, kaže Wolf.

Mnogi, pogotovo mlađi, se uvijek iznova pitaju je li monogamija zaista jedina smislena forma veze. Dok za jedne vjernost partneru predstavlja jedini mogući koncept za vezu, drugi, poput svjetski poznatog seksologa Volkmara Siguscha, ju smatraju zastarjelom i predviđaju skoro odstupanje od koncepta monogamije. “Monogamija je kulturni proizvod čovječanstva, ljudski izum”, kaže i Gertrud Wolf. No istodobno dodaje: “Izum koji ima smisla.”

Dvije forme seksualnosti

U svojoj knjizi „Konstrukcija odraslih” Gertrud Wolf opisuje dvije forme seksualnosti koje nerijetko u stvarnosti dolaze u konfrontaciju. Iskonska forma seksualnosti je puka tjelesna potreba. Tu se ne radi ni o intimnosti niti o ljudskoj blizini, nego jednostavno o zadovoljavanju nagona. Maxu je to poznato, a isto tako i Rebecci. Danas 30-godišnjakinja opisuje kako je na početku svojih 20-ih rado eksperimentirala, odlazila u swinger-klubove, sakupila mnogo iskustva i uživala u uzbudljivom razdoblju.

Nasuprot ovoj vrsti intimnosti stoji seksualni odnos koji stvara povezanost i intimnost. Gertrud Wolf to naziva “Seksualnost kao kulturna forma”, i za nju monogamija ovdje igra središnju ulogu jer pojačava veze između dvije odrasle osobe. “Mi ne možemo šarati unaokolo ako želimo stvoriti dublje odnose”, kaže Wolf. I zbog toga seksualna vjernost ima smisla pogotovo ako je poželjna jedna duboka veza puna povjerenja.

Oksitocin izvlači više iz seksa

Max je uvijek pod utjecajem alkohola kada se upušta u afere. Više od jedne noći ne provodi s jednom te istom partnericom jer intimnost i blizina su posljednje što si priželjkuje od ovih avantura. Možda na taj način brani oksitocinu put, hormonu koji je odgovoran za vezivanje i koji se luči prilikom orgazma. Taj isti hormon je prisutan u većoj količini kod žena koje doje i skrbi za jačanje veze majka-dijete. Dakle seks, koliko god je potaknut nagonom, skriva “opasnost” da ipak više očekujemo od seksualnog partnera.

Ljudi koji žive u monogamnim vezama se ovoj opasnosti miču s puta: oni se jednostavno ne upuštaju u izvanbračne avanture. I Rebecca je nakon svoje burne prošlosti u monogamnoj vezi. Svog partnera opisuje kao relativno konzervativnog. On ne dijeli njezinu sklonost eksperimentiranju. “Drugi muškarci mi više ne nedostaju, ali mi nedostaje uzbuđenja”, kaže Rebecca.

Ona se ipak nada da će i njezin partner poželjeti malo više slobode i da će, ako ništa drugo, njihov vlastiti seksualni život izvesti iz spavaće sobe koja je za Rebeccu nešto poput ugodnog kaveza. No što ako se ova očekivanje ne ispune? Jedna trećina pacijenata Gertrud Wolf dolazi upravo zbog neslaganja kada su u pitanju seksualne potrebe. I to je točka gdje druge osobe postaju privlačne i kada afere više nisu daleko.

Seks s bakama i djedovima

foto: BigStock

Monogamija nije u kamen uklesana zapovijed

Kako riješiti ovakvu situaciju, to je kod svakog para drugačije. Koji put ima smisla prijeći u otvorenu vezu i na neko vrijeme ukinuti “ekskluzivnost u seksu”. Tako nešto prakticiraju Kathrin i njezin partner. Oni su donijeli odluku da seks s drugima više nije tabu tema. To je eksperiment koji sa sobom donosi rizike kojih je Kathrin međutim svjesna. “Za mene otvorena veza ne znači da mogu činiti što me volja”, kaže. Naprotiv, sada kada više nema zabrana ona sama mora postaviti granice i preuzeti odgovornost za to koliko može ići daleko, a da ne naškodi vezi.

“I afera je neka vrsta otvaranja veze s tom razlikom da drugi partner nije dao privolu za to otvaranje”, kaže Wolf. “Bilo da se radi o aferi ili otvorenoj vezi, one mogu dovesti do krize. No iz tih kriza odnosi mogu izići ojačani. Monogamija dakle nije ni jedini smisleni koncept veze, niti je ova vrsta odnosa propala”, zaključuje Wolf. Koja vrsta odnosa ima smisla za pojedine parove, to uvijek ovisi o individualnoj odluci. “Seksualnost je nešto vrlo osobno.” No u jednoj vezi seksualnost više nije individualno, nego pitanje o kojem se može pregovarati.

.

Ljubav i seks

Beate Uhse, pilotkinja koja je ženama dala seksualne igračke, danas bi slavila stoti rođendan

Jedni se ljute, a drugi joj se dive. Spolnost odjednom nije više bila samo muška stvar. Beate Uhse oslobađa žene tako što im priznaje pravo na samostalnu spolnost.

Objavljeno

|

Autor

Ona je otvorila prvi sex shop na svijetu: Beate Uhse je imala pionirsku ulogu u prodaji erotskih proizvoda i revolucionarne poslovne ideje. Danas bi napunila 100 godina, podsjeća Deutsche Welle.

Mnogi Nijemci su se desetljećima zacrvenili već i na samo spominjanje imena Beate Uhse. Ta samouvjerena i rječita Njemica je iz spavaće sobe u izlog svoje radnje iznijela čitav svijet seksa, ali i pomagala za razne seksualne igre. To se zbivalo u vrijeme kada se o seksualnosti nije javno govorilo, a nije bilo ni svijesti o tome da bi ona mogla biti povezana s radošću i zadovoljstvom.


Beate Uhse je rođena 1919. u tadašnjoj Istočnoj Pruskoj, oblasti koja je poslije Drugog svjetskog rata postala dio Rusije. Roditelji su ju odgajali u otvorenom i liberalnom duhu. Otac je bio poljoprivrednik. U štali je vidjela kako se pare životinje.

Majka je bila jedna od prvih žena u Njemačkoj koje su završile medicinu. Ona joj je otvoreno govorila o ženskoj seksualnosti i čak joj je preporučila kontracepcijska sredstva. Beate je naučila u roditeljskoj kući da su djevojčice isto tako talentirane kao i dječaci.

1937. je odlučila postati pilotkinja

Uskoro je bila sportska i umjetnička letačica. Zatim se 1939. udala za svog instruktora letenja Hans-Jürgena Uhsea, a 1943. im se rodio sin.

Godinu dana kasnije je njen muž stradao u avionskoj nesreći, ali ona je i dalje nastavila letjeti. Od 1944. je bila u njemačkom Wehrmachtu. Sa činom kapetana transportirala je zrakoplove do fronte. Do kraja života nije željela govoriti o svojoj ulozi u tom vremenu, ali nije osjećala krivicu.

Seks više nije samo muška stvar

Na kraju rata uspjela je jednim od posljednjih letova napustiti Berlin zajedno sa sinom. Našla se u Flensburgu na sjeveru Njemačke.

Bila su to teška vremena za samohranu majku. U razgovoru sa ženama čiji su se muževi vraćali iz rata saznaje da se te žene plaše trudnoće u to doba teške oskudice. Beate Uhse se sjetila kontracepcijskih metoda koje joj je majka preporučila i zapisala jednu od njih: kalendarsku metodu računanja plodnih dana poznatu kao metodu Knaus-Ogino.

“To nije bila sigurna metoda, ali je bila bolje nego ništa”, rekla je Beate Uhse kasnije. “Schrift X” je naziv brošure koju je prodala po tada veoma visokoj cijeni u 32.000 primjeraka. Tako je stekla kapital za osnivanje firme koja će kasnije postati svjetski koncern.

2.000 tužbi

No njen način prodaje, koji se bazirao na tada neuobičajenom slanju formulara za naručivanje na sve adrese do kojih je mogla doći, donosi joj i prve sudske procese. Poslije će ih u njenoj karijeri biti oko dvije tisuće. Najčešće su podnositelji tužbi smatrali da su na njihove adrese stigli nepristojni materijali koji navode na nemoralno ponašanje i seks prije braka.

Jedni se ljute, a drugi joj se dive. Seks odjednom nije više bila samo muška stvar. Beate Uhse oslobađa žene tako što im priznaje pravo na samostalnu seksualnost. Ona je svoju ideju gledala s pragmatične strane: “Nije se tada obaziralo na sentimente u onome što se radilo. Gledalo se da se preživi i da se izađe na kraj s djetetom.”

Bračna higijena

Onda je 1951. učinjen sljedeći korak: osnovana je “kuća za dostavu Beate Uhse”. Ona prodaje kondome i publikacije o “bračnoj higijeni”, kako se tada nazivao seks u braku. Njen poslovni model se sastoji od prodaje stvari koje su svima potrebne, a nitko o njima ne priča. Ali i ton je nov – za proizvode jamči svojim imenom i direktno oslovljava mušterije.

Rezultat je brz rast firme. Poslije prvog desetljeća zapošljava 200 ljudi. U Flensburgu 1962. otvara prvi sex shop na svijetu.

Ta “specijalizirana trgovina za bračnu higijenu” je izazvala val negodovanja. Neki građani su smatrali da ona potiče neprirodno zadovoljenje seksualnih potreba. Beate Uhse zbog njezinog lošeg glasa nisu htjeli primiti ni u lokalni teniski klub. To ju je razljutilo pa je izgradila vlastito tenisko igralište.

“Mislim da je meni bilo lakše. Muškarcu se mnogo brže spočitavaju negativne misli ili prljava mašta nego ženi koja je udata i ima djecu, pa joj ništa na tom području nije tuđe. Njoj više vjeruju”, rekla je u jednom intervjuu 1997.

Trgovina Beate Uhse u Amsterdamu (foto: National Archives, 1971.)

Legalizacija pornografije

Novi poslovni impulsi dolaze sedamdesetih. Mijenjaju se i zakoni i moralne predodžbe ljudi. U centru pažnje više nisu “bračna higijena” već želja i zadovoljstvo. Pored kondoma, krema i časopisa, odavno se prodaju i erotska pomagala i igračke, donje rublje i sredstva za potenciju.

Pornografija je 1975. legalizirana u Njemačkoj te Beate Uhse uključuje video-sadržaje u svoju ponudu. Za mnoge feministice ovdje dolazi do radikalnog raskida. Zašto Uhse prodaje filmove u kojima su žene degradirane na razinu seksualnog objekta? Kritičari joj spočitavaju do danas da joj nije bila važna ravnopravnost već profit.

Neuspjeh obiteljske firme

Uhse je dobila još dva sina u drugom braku s trgovcem Ernst-Walterom Rotermundom. Sinovi su se uključili u posao. Posao je cvjetao, ali sinovi su se posvađali. Firma je podijeljena 1981. “Beate Uhse” ostaje kod majke i njenog sina Ulricha, a “Dostava Orion” od tada pripada dvojici drugih sinova.

Stagnacija je za firmu nezamisliva. Nove ideje postaju stvarnost. Beate Uhse 1996. otvara Muzej erotike u Berlinu, a 1999., dvije godine pred smrt, s firmom je izašla na burzu.

Dionice najprije astronomski rastu, a potom kontinuirano padaju. Firma se bori sa smanjenim prometom, neke filijale se zatvaraju. Prevelika je konkurencija na internetu, stalno prijeti bankrot. Insolventnost je prvi put proglašena prije dvije godine, ali osnivačica firme to nije doživjela.

Kažu da je Beate Uhse mnogo patila zbog svađe sinova i podjele firme. A i njen drugi muž izgleda nije bio za nju. Brzo se povukao iz posla i okrenuo se drugim ženama. Poslije 20 godina braka Beate Uhse se razvodi i potom nalazi novu ljubav, Amerikanca koji je mlađi od nje 25 godina.

Priznanja tek pred kraj života

Pred kraj života poslovanje je bilo nestabilno, ali za svoju pionirsku ulogu u oslobađanju seksualnosti počinje dobivati društvena priznanja. Dugo je u svom Flensburgu bila odbacivana, ali za svoj osamdeseti rođendan se upisala u Zlatnu knjigu grada. Međutim, nije postala počasna građanka.

Deset godina prije toga, 1989., dobila je Savezni križ za zasluge. Ona se nametnula u muškim oblastima – kao pilotkinja i poslovna žena. Nesumnjivo je njena zasluga da su neke teme koje su bile tabu pronašle put do javnosti. Nije ustuknula ni pred prijetnjama, ni pred tužbama ili pred pokušajima da je marginaliziraju.

Katrin Rönicke, autorica njene biografije, izjavila je da Beati Uhse nije posebno na srcu ležala ženska emancipacija. Ona je, prema Katrin Rönicke, rani primjer influencerice.

Beate Uhse je umrla 2001. u osamdeset i prvoj godini života od posljedica upale pluća.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP