Prati nas

Mozaik

Mame o baka-servisu: od ‘najbolja stvar’ do ‘kvare nam djecu’

Dijete rađam sebi, a ne bakama da ga odgajaju i čuvaju. Lude su mame i svekrve koje na takvo iskorištavanje pristaju. Te žene su u godinama. Trebaju i žele svoj mir, a ne da im na vrat natovarim svog kreštavca. Mali će ići u vrtić, a moja mama nek’ odmara i hekla, sadi cvijeće po dvorištu.

Objavljeno

|

foto: BigStock

Bake koje čuvaju unuke, popularni baka-servis, spasonosno je rješenje za mnoge obitelji. Kako smo ranije pisali, u današnje vrijeme kad uglavnom oba roditelja rade, brigu o djeci u vrijeme kad su roditelji na poslu, preuzimaju vrtići, dadilje ili bake i djedovi.

Potonja varijanta je jeftinija, često puta i dostupnija, ali zahtjeva i održavanje kvalitetne obiteljske dinamike te međusobno poštovanje. Što majke misle o baka-servisu, provjerili smo u hrvatskim “raspravljaonicama” iz kojih smo odabrali najzanimljivije komentare.


Djecu imam zbog sebe, a ne zbog toga da ih dajem baki i svekrvi na odgoj! Moj sin od pet godina je možda deset puta ostao spavati kod dede i bake. I to sad kad je dovoljno veliki da sam izrazi želju za ostankom.
Mali ima osam mjeseci i baka-servis nam je svakodnevno po nekoliko sati na raspolaganju i mogu reći da je to jedna od najboljih stvari kaj postoji na svijetu. A baka je jedva dočekala unuka. Već je mislila da to iskustvo nikada neće doživjeti.
Bake mogu pružiti ljubav, ali tete odgajateljice su ipak obrazovane za taj dio posla. A smatram da i bake moraju imati svoj život.
Bake i dide kada požele mogu unuka vidjeti na sat-dva, ali to i nije baš prečesto. Jedva sam čekala da postanem mama i ne želim propustiti ni minute u njegovom životu. Uostalom, napravili smo ga svjesno i zato jer smo ga željeli. Bake se čak i bune da ga ne vide dovoljno, ali, iskreno, boli me đon!
Moja mama je rekla da ne dolazi u obzir da njeno dijete, njena ljubimica, njeno sunce i mjesec ide u jaslice ili vrtić prije treće godine. I tako ju čuva i obožava svaki dan dopodne.
Dijete rađam sebi, a ne bakama da ga odgajaju i čuvaju. Lude su mame i svekrve koje na takvo iskorištavanje pristaju. Te žene su u godinama. Trebaju i žele svoj mir, a ne da im na vrat natovarim svog kreštavca. Mali će ići u vrtić, a moja mama nek’ odmara i hekla, sadi cvijeće po dvorištu.
Svaka čast bakama koje nam uskaču, ali bila bih mirnija da mi je mala u jaslicama. Bake se dobro brinu za njih. Dapače, i previše. Tu onda nastaju problemi, jer od zdravog i pametnog djeteta naprave invalida.
Moja buduća svekrva je već naručila da ja ostanem trudna za dvije godine tako da ona može čuvati bebu kad ode u penziju.
Vrtić postoji s razlogom. Znam da ima situacija gdje ljudi jednostavno nisu u mogućnosti dati dijete u vrtić i snalaze se. Znam slučaj kad majka preda dijete svekrvi i onda toj istoj svekrvi kvoca. Recimo, to mi je jako ružno.
Definitivno sam za vrtić. Netko je gore napisao da se bake brinu toliko da od djeteta naprave invalida. To je istina, jer mi smo malu učili da sama jede, obuva se, skida. Dok je bila s bakom, baka je to sve radila umjesto nje. Sad, nakon devet mjeseci vrtića, vidimo na djetetu veliki napredak. Više nije povučena, puno više priča, zna se igrati, svašta je naučila.
Mislim da se djeca ipak ranije socijaliziraju i bolje provode u vrtiću, nego kad su sa bakom po cijele dane.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP