Prati nas

Mozaik

Trebaju li snahe u rađaonicu voditi i svekrve?

Osjećam veliku bol sada kada znam da sam protjerana iz rađaonice. Sin kaže da mogu čekati u hodniku i posjetiti snahu i unuku kada se malo srede i pripreme za posjete. To je tako nepošteno! Ja sam drugorazredna baka. Kako da im dokažem da su nepošteni i okrutni?

Objavljeno

|

Kada svekrva smije vidjeti bebu?
foto: rawpixel/Unsplash

Rađaonice više nisu mjesta samo za porodilje i medicinsko osoblje. Sve češće novorođenčad dočekuju i očevi pa čak i majčine prijateljice, ovisno kakvu podršku majka treba. Stoga ne čudi da se na porode, posebice kada je riječ o kućnim porodima, pozivaju bake, tete i ostala rodbina. Jedna takva baka javila se portalu Slate.com. No njen je problem što nije dobila pozivnicu za bolničku rađaonicu. Evo što je napisala Slateovoj kolumnistici:

„Draga Prudence, moj sin i njegova supruga očekuju prvo dijete koje će ujedno biti i naše prvo unuče. Mislila sam da imam sjajan odnos sa snahom, ali sada sam shrvana. Odlučila je da će samo njena majka i moj sin biti u rađaonici. Kaže da se ne bi osjećala ugodno da i ja budem kraj nje. Podsjetila sam ju da imam 40 godina iskustva kao medicinska sestra i da sam sve već vidjela. Pokušala sam razgovarati i sa sinom, ali čini se da ju on ne želi razljutiti. Razgovarala sam i s njenim roditeljima, ali su me grubo odbili. Osjećam veliku bol sada kada znam da sam protjerana iz rađaonice. Sin kaže da mogu čekati u hodniku i posjetiti snahu i unuku kada se malo srede i pripreme za posjete. Istovremeno će njena majka svjedočiti dolasku moga unuka na svijet. To je tako nepošteno! Ja sam drugorazredna baka. Kako da im dokažem da su nepošteni i okrutni?“


„Ne možete i ne trebate. Potpuno ste u krivu“, odgovorila joj je Prudence. „Nadam se da ćete, nakon prvotne indignacije, shvatiti se ponašate loše i da to trebate promijeni. Teško je priznati kada ste u krivu, no ništa nije bolje od shvaćanja da neke stari možete učiniti bolje.

Vaša snaha rađa, a to je poprilično težak, bolan i intiman proces. Ima potpuno pravo planirati koliko ljudi želi kraj sebe. Ona rađa. To je njen događaj. Ona je važna. Vi ćete vidjeti unuče istoga dana kada bude rođeno. Bit će te u unukovom životu do kraja vašeg života. Nitko vam ništa ne oduzima. Niste poniženi. Vaša snaha i sin povlače sasvim prihvatljivu granicu i morate se oko toga prestati raspravljati s njima. Iskreno, jasno mi je zašto vas ne žele u rađaonici. Umjesto da kmečite oko toga da ste umirovljena medicinska sestra i drugorazredna baka, sjednite u čekaonicu i čitajte knjigu dok se vaša snaha otvara”, stoji u pomalo grubom, ali otrežnjujućem odgovoru.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP