Prati nas

Mozaik

Tko zvoni?

Privatnost: Hoćemo li zbog GDPR-a skidati prezimena s portafona?

Sve je počelo žalbom jednog stanara stana u vlasništvu grada Beča koji ne želi da na zvoncu na ulazu u zgradu stoje njegovo ime i prezime. On se pri tome pozvao na EU-ovu Uredbu o zaštiti podataka (GDPR) čiji je cilj bolja zaštita privatnosti građana, a koja je stupila na snagu u svibnju ove godine.

Objavljeno

|

Ime na portafonu
foto: Pixabay

Iako naslovno pitanje još uvijek nije tema u Hrvatskoj, u nekim europskim državama zamjena imena i prezimena brojkama na portafonima već je uzela maha, javlja Deutsche Welle.

Sve je počelo žalbom jednog stanara stana u vlasništvu grada Beča koji ne želi da na zvoncu na ulazu u zgradu stoje njegovo ime i prezime. On se pri tome pozvao na EU-ovu Uredbu o zaštiti podataka (GDPR) čiji je cilj bolja zaštita privatnosti građana, a koja je stupila na snagu u svibnju ove godine. Za njezino kršenje su predviđene kazne u milijunskim iznosima, što je u prvom redu usmjereno protiv internetskih divova kao što su Facebook i Google.

Nadležni u upravi grada Beča su zaključili da (anonimni!) stanar ima pravo, pa da bi Wiener Wohnen, komunalno poduzeće koje upravlja gradskim stanovima, u slučaju tužbe moglo biti osuđeno na plaćanje kazne koja može iznositi i 20 milijuna eura. Na to je Wiener Wohnen odlučio do kraja godine ukloniti imena s pločica kod svih 220.000 stanova u njegovom vlasništvu. Naravno, trošak te akcije će biti popriličan.

A što ako stanar ipak želi naljepnicu sa svojim imenom na zvoncu? Takvima grad Beč preporučuje da ju preko brojčane oznake nalijepe sami. I mada je nakon toga iz Bruxellesa priopćeno kako se Uredba ne odnosi na imena i prezimena na zvoncima i sandučićima, grad Beč je za svaki slučaj ostao pri svojoj odluci.

Brojčane oznake uskoro i u Njemačkoj?

Unatoč demantijima iz Bruxellesa, bečki primjer sada slijedi i njemački Savez vlasnika nekretnina Haus&Grund, koji broji 900.000 članova. I on je preporučio svojim članovima da za svaki slučaj odstrane pločice s imenima i prezimenima i zamijene ih brojčanim oznakama. “Samo tako možete biti sigurni da je zajamčena privatnost podstanara i izbjeći milijunske kazne za iznajmljivače”, citira njemački list Bild predsjednika Saveza Kaia Warneckea. Bild je vijest o tome naslovio: 2Ludilo zaštite podataka – naše pločice na zvoncima moraju nestati!”

Nakon toga su se u njemačkim medijima pokrenule rasprave o smislu i besmislu europske uredbe. I dok su mnogi slijedili logiku Saveza vlasnika nekretnina i lista Bild, oni trezveniji su se pozivali na priopćenja nadležnih službi da se Uredba krivo tumači. A njemački političari su otišli korak dalje pa su uglavnom ocjenjivali da je cilj te hajke na pločice unošenje nemira među građane i poticanje netrpeljivosti prema EU-u.

Odluka je na stanarima

Inače, primjerice u Francuskoj, Španjolskoj i SAD-u su pločice s brojevima umjesto imena u zgradama već odavno uobičajene. U Njemačkoj to (još) nije slučaj. No mnogi također upozoravaju da u Njemačkoj pitanje što treba stajati na pločici nije ništa novo, te ističu da su i ranije podstanari imali pravo na svoju pločicu napisati što hoće. Tako ima onih kod kojih umjesto imena već stoji brojka, a ima i nekih, pogotovo poznatih osoba, na čijim pločicama stoji neko izmišljeno ime.

No mnogi uglednici su, poput političkih legendi Helmuta Kohla i Helmuta Schmidta, na svojim zvoncima imali svoje pravo ime i prezime uz obrazloženje da svi ionako znaju gdje oni stanuju. A berlinski Ured za zaštitu podataka smiruje duhove i preporučuje iznajmljivačima da odluku o tome što će na pločici pisati i dalje prepuste – podstanaru. (Andrea Jung-Grimm, Deutsche Welle)

 

.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.