Prati nas

Vijesti

Di su pare?

Je li država ukrala dvije godine doprinosa umirovljenicima honorarcima?

I umirovljenici koji honorarno rade od početka prošle godine državi iz honorara uplaćuju mirovinsko i zdravstveno osiguranje. Paradoksalno, njihove uplate ne utječu im na visinu mirovine.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Mirovinska reforma
foto: Sandro Bura

I umirovljenici koji honorarno rade od početka prošle godine državi iz honorara uplaćuju mirovinsko i zdravstveno osiguranje. Paradoksalno, njihove uplate ne utječu im na visinu mirovine.

Jutarnji list je tako objavio primjer gospođe Mirjane koja pet godina nakon umirovljenja honorarno radi kao sudski tumač. Čim su s prvim danom prošle godine stupile na snagu nove zakonske odredbe po kojima se na svaki tzv. drugi dohodak moraju uplaćivati doprinosi, gospođa Mirjana krenula se raspitivati što to znači za umirovljenike i zbog čega se uopće na njih odnosi ovakav propis.



U resornom Ministarstvu rada tada je od službenice koja joj se javila na telefon dobila tek konstataciju da je to “dobro pitanje”. Nekoliko dana kasnije odgovorila joj je da se raspitala i da gospođa Mirjana nema razloga za brigu, jer će joj se, nakon što joj ukupna zarada dostigne iznos bruto prosječne godišnje plaće, upisati jedna dodatna godina staža te će joj se sadašnja mirovina uvećati.

“Prije mjesec dana moja je zarada prešla spomenuti iznos te sam uputila zahtjev HZMO-u da mi ponovno izračunaju mirovinu. Ostala sam iznenađena kad su mi rekli da to nije moguće”, objašnjava ova umirovljenica.

Naime, prema postojećem Zakonu o mirovinskom osiguranju, mogućnost za ponovno izračunavanje mirovina predviđena je odredbom članka 100., a jedan od obaveznih preduvjeta je da je zaposlenje odnosno obavljanje djelatnosti za koju su uplaćivani dodatni doprinosi prestalo ili je obustavljeno.

A kako zaposlenja ni nema pa tako ono ne može ni prestati, gospođa Mirjana, po svemu sudeći, može zaboraviti na svoj novac.

HZMO kaže da su Konačnim prijedlogom novog Zakona o mirovinskom osiguranju predviđena izmjena te se propisuje mogućnost da se korisniku mirovine odredi novi iznos mirovine i ako je umirovljenik ostvario najmanje jednu godinu staža osiguranja po osnovi drugog dohotka, poput onog ostvarenog putem autorskog honorara ili ugovora o djelu.

“U prijedlogu novog zakona, nigdje se ne predviđa da se zakon primijeni i na uplate ostvarene prije njegova stupanja na snagu, koje je predviđeno za 1. srpnja 2019. godine”, zaključuje gospođa Mirjana za 
Jutarnji list.

.

Vijesti

Doznali smo kad ćemo napokon moći žičarom na Sljeme i koliko će to koštati

Žičara bi prve putnike mogla prevesti na Sljeme tek početkom listopada, no pitanje je koliko će ljudi biti spremno dati 100 kuna za odlazak na Sljeme i natrag.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Izgradnja sljemenske žičare samo što nije gotova, no pitanje je koliko će Zagrepčana pohrliti provozati se u skupocjenom čudu tehnike do vrha Zagrebačke gore. Naime, karta u jednom smjeru koštat će oko 50 kuna, pa je upitno koliko će si ljudi moći priuštiti tu vožnju.

Žičara je, prema obećanjima zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, trebala biti dovršena i puštena u promet još u svibnju, ali je koronavirus poremetio planove. Prve vožnje zatim su najavljivane za početak srpnja, no ni taj rok nije ispoštovan, a po svemu sudeći neće biti ni onaj početkom rujna.


Žičara bi prve putnike mogla prevesti na Sljeme tek početkom listopada, no pitanje je koliko će ljudi biti spremno dati 100 kuna za odlazak na Sljeme i natrag. Tih sto kuna odnosi se samo na cijenu karte za žičaru i u tu cijenu nije uračunat dolazak do prve postaje žičare i  parking.

Uz to, na Sljemenu će se vjerojatno nešto popiti i pojesti pa bi tako izlet na Sljeme četveročlanu obitelj mogao koštati i do 500 kuna. Doduše, neki mediji špekuliraju kako će 50 kuna biti cijena povratne karte, što bi ovaj trošak moglo svesti u granice prihvatljivosti.

No ako ipak uspijete skupiti novac za izlet na Sljeme, do gore će vas voziti 80 gondola u koju stane po desetak ljudi, tako da će žičara u jednom satu moći prevesti i do 1500 putnika. Nove su kabine široke i visoke dva metra te opremljene grijanim sjedalima i bežičnim internetom. Prilagođene su i za osobe s invaliditetom, ali i za prijevoz onih kojima se na vrhu Medvednice ozlijede pa ih se mora spuštati u grad na nosilima. Kabine su opremljene i nosačima za skije i snowboarde, a želite li žičarom prevesti i svoj bicikl, moći ćete ga unijeti u samu kabinu jer nisu predviđeni posebni nosači za bicikle s vanjske strane gondole.

Podsjetimo, cijena početnog projekta izgradnje zagrebačke žičare bila je 300 milijuna kuna bez PDV-a, no kasnije je narasla 537 milijuna kuna.

Pogledajte kako je izgledalo gradilište žičare početkom lipnja 2020.:

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP