Prati nas

Mozaik

Bolje je šutjeti

Ovo su česte izjave koje nije pristojno govoriti bakama i djedovima

Bake i djedovi u pravilu vole unučad. No to ne znači da svi žele i moraju jednako sudjelovati u njihovom odgoju i odrastanju. Dok su jedni potpuno obuzeti djecom svoje djece, drugi manje emotivno investiraju u taj odnos i često kritiziraju ove prve.

Objavljeno

|

Parava baka na viđanje unučadi
foto: BigStock

Bake i djedovi u pravilu vole unučad. No to ne znači da svi žele i moraju jednako sudjelovati u njihovom odgoju i odrastanju. Dok su jedni potpuno obuzeti djecom svoje djece, drugi manje emotivno investiraju u taj odnos i često kritiziraju ove prve. Ovo su izjave koje se često izgovaraju, ali ih niti jedna baka ni djed ne žele čuti. Uvredljive su i nose negativne poruke.

Nadam se da tvoja djeca cijene sve što radiš za unučad

Iako možda nema loše namjere u ovoj izjavi, ona u podtekstu kaže da ste zapravo “otirač” kojeg djeca koriste –  zato jer ste uvijek dostupni i raspoloženi. Ako u tome ima istine (a vi najbolje znate ima li), vrijeme je da povučete ručnu. Ako u tome nema istine, samo nastavite dalje.


Unuk ti je pravi mali divljak

Ova izjava sugerira da obitelj nije dobro odgojila dijete. Zanemaruje i fakt da neka djeca urođeno slabije kontroliraju impulse pa im treba posvetiti više vremena i truda, a rezultati dolaze kasnije. Između redaka poručuje i da bi onaj koji je izriče bolje kontrolirao unuka i situaciju.

Uživajte u unucima. Kada odrastu, više ih nećete ni vidjeti

Ova izjava potencira jedan od najvećih strahova roditelja, baka i djedova. Ali odrastanje i odvajanje ne moraju značiti i kraj odnosa. Promjene su prilika za redefiniranje odnosa. Možda će vaša unuka biti krasna mlada žena koja će redovito baki navraćati na kavu i razgovor, a unuk će voditi djeda na redovite liječničke kontrole.

foto: BigStock

Činiš li ikada nešto za sebe? Ili samo brineš o unucima?

Prevedeno, ovo bi značilo – bako, nađi si život. No bake znaju da se dolaskom unuka mijenjaju prioriteti. Hoćete li brisati prašinu u stanu ili igrati se s unukom? Nije teško odgovoriti, zar ne? A i kava s prijateljicama nekako je manje privlačna.

Kupili smo unuku kompjuter. Što ti čekaš?

Ne natječite se.  To što netko može više novca potrošiti na unuke, ne znači da imaju bolji odnos s njima. Važna je kvaliteta zajedničkog vremena i uspomene koje zajedno gradite.

Znaju li tvoja djeca koliko si razmazila unučad?

Ovakva izjava može sugerirati da unuke kvarite, a njihovim roditeljima rušite autoritet. No posao baka i djedova je da malo olabave pravila dok roditelji ne gledaju. I ne brinite, sve dok vas djeca ne suprotstavljaju roditeljima, sve dok nema svađe unutar obitelji, dobro radite posao bake ili djeda.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP