Kosa za sve!

Je li napokon pronađen lijek za ćelavost?

Sada imamo posve novu metodu kojom možemo uzgojiti kosu koja izgleda posve prirodno i za koju smo koristili matične stanice koje dolaze iz neograničenog izvora, odnosno stanica kože.

foto: The Ride Academy/unsplash

Na pomolu je otkriće lijeka za ćelavost nakon što je znanstvenicima pošlo za rukom uzgojiti neograničenu količinu dlaka iz matičnih stanica.

U studiji provedenoj na miševima, matične su stanice prvo “posađene” na malene nosače i potom presađene u kožu nakon čega su počele normalno rasti. Ovo je otkriće opisano kao prijelomno jer će možda pomoći milijunima ljudi koji pate zbog ćelavosti uslijed dobi, bolesti ili genetike.

Već se i ranije eksperimentiralo s matičnim stanicama kod liječenja ćelavosti, no nikad dosad znanstvenicima nije pošlo za rukom kontrolirati rast dlaka, a to je upravo ono što su uspjeli ovaj put.

Američka kompanija Stemson Therapeutics već je objavila da je sljedeća faza testiranje na ljudima. Inače, znanstvenici zaslužni za ovo veliko otkriće kazali su da je zahvaljujući novom protokolu moguće potpuno kontrolirati rast dlaka čime će se zasigurno ubrzati razvoj tretmana koji će pomoći ljudima.

“Sada imamo posve novu metodu kojom možemo uzgojiti kosu koja izgleda posve prirodno i za koju smo koristili matične stanice koje dolaze iz neograničenog izvora, odnosno stanica kože”, pojasnio je voditelj istraživanja, doktor Alexey Terskikh sa Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Instituta.

Njegov tim već je 2015. uspio potaknuti rast dlaka pomoću matičnih stanica, no taj se rast nikako nije mogao kontrolirati zbog čega bi takva terapija bila posve neupotrebljiva. Međutim, novi protokol kontrolira količinu i smjer rasta dlaka.

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.

No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.