Kosa za sve!

Je li napokon pronađen lijek za ćelavost?

Sada imamo posve novu metodu kojom možemo uzgojiti kosu koja izgleda posve prirodno i za koju smo koristili matične stanice koje dolaze iz neograničenog izvora, odnosno stanica kože.

foto: The Ride Academy/unsplash

Na pomolu je otkriće lijeka za ćelavost nakon što je znanstvenicima pošlo za rukom uzgojiti neograničenu količinu dlaka iz matičnih stanica.

U studiji provedenoj na miševima, matične su stanice prvo “posađene” na malene nosače i potom presađene u kožu nakon čega su počele normalno rasti. Ovo je otkriće opisano kao prijelomno jer će možda pomoći milijunima ljudi koji pate zbog ćelavosti uslijed dobi, bolesti ili genetike.

Već se i ranije eksperimentiralo s matičnim stanicama kod liječenja ćelavosti, no nikad dosad znanstvenicima nije pošlo za rukom kontrolirati rast dlaka, a to je upravo ono što su uspjeli ovaj put.

Američka kompanija Stemson Therapeutics već je objavila da je sljedeća faza testiranje na ljudima. Inače, znanstvenici zaslužni za ovo veliko otkriće kazali su da je zahvaljujući novom protokolu moguće potpuno kontrolirati rast dlaka čime će se zasigurno ubrzati razvoj tretmana koji će pomoći ljudima.

“Sada imamo posve novu metodu kojom možemo uzgojiti kosu koja izgleda posve prirodno i za koju smo koristili matične stanice koje dolaze iz neograničenog izvora, odnosno stanica kože”, pojasnio je voditelj istraživanja, doktor Alexey Terskikh sa Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Instituta.

Njegov tim već je 2015. uspio potaknuti rast dlaka pomoću matičnih stanica, no taj se rast nikako nije mogao kontrolirati zbog čega bi takva terapija bila posve neupotrebljiva. Međutim, novi protokol kontrolira količinu i smjer rasta dlaka.

Znate li prepoznati simptome? Lajmska bolest najviše pogađa starije žene

Lajmska bolest, bakterijska infekcija koju prenose krpelji, najviše pogađa starije žene, pokazala je nova studija. Razlog bi mogao biti vrlo banalan. Naime, starije žene češće šeću prirodom.

Starije žene koje žive u ruralnim područjima u najvećoj su opasnosti da se zaraze lajmskom bolešću, pokazala je novo istraživanje provedeno u Velikoj Britaniji, piše Independent.

Znanstvenici sa Sveučilišta Liverpool analizirali su podatke iz više od 2.000 bolničkih pacijenata diljem Engleske i Walesa i otkrili da su osobe između 61 i 65 godina starosti te djeca do 10 godina u najvećoj opasnosti da se zaraze bolešću koju prenose krpelji. Analizirani podaci su pokazali da je 60 posto zaraženih osoba ženskog spola te da se u 96 posto slučajeva radilo o bijelcima.

John Tulloch, autor studije, kazao je da podaci pokazuju da je među zaraženima najviše žena starijih od 60 godina te da je vrlo teško objasniti zašto je to tako. Tulloch dodaje da bi jedan od razloga moglo biti to što su žene češće od muškaraca u potrazi za zdravijim načinom živote pa stoga češće odlaze u duge šetnje prirodom zbog čega su više izložene ugrizima krpelja. Iz istog razloga, odnosno češćeg boravka na livadama, u većoj su opasnosti i djeca.

Naučite prepoznati migrirajući eritrem

Lajmska bolest je bakterijska infekcija koju prenose zaraženi krpelji. Simptomi mogu uključivati migrirajući eritrem koji najčešće nastaje između trećeg do tridesetog dana nakon ugriza krpelja. Riječ je o crvenoj mrlji ili ispupčenju na koži koji se prstenasto šire do 50 cm u promjeru, vrlo često s središnjim izbljeđivanjem. Neki ljudi imaju i simptome nalik gripi što uključuje visoku temperaturu, glavobolju, bol u mišićima i zglobovima i manjak energije.

Migrirajući eritremi (foto: Jongarrison, Mikael Häggström, Guswen, Wunderling/Wikimedia)

Važno je antibioticima liječiti prvi stadij bolesti, u fazi migrirajućeg eritrema, kako bi se spriječio razvoj teških i kroničnih oblika bolesti.  Lajmska bolest najčešće bilježi u sjeverozapadnom području Hrvatske, no prisutna je u cijelom kontinentalnom dijelu države. Rijetko se javlja u dalmatinskim županijama.

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.