Prati nas

Mozaik

Poslovne prilike za umirovljenika

Koje su najbolje poslovne prilike za umirovljenike u 2019. godini?

Ne žele svi umirovljenici život posvetiti čuvanju unuka i gledanju sapunica. Nekima je mirovina prilika za profesionalno ostvarenje i ugodno balansiranje poslovnih obveza s privatnim životom.

Objavljeno

|

foto: Karen Arnold/Pixabay

Mirovina nije isto što i mirovanje. Vrijeme je to u kojem se mnogi pojedinci posvećuju nekom poslu, pogotovo u društvima koja rad ne doživljavaju kaznom, već jednim od stupova čovjekova bitka.

Umirovljeni profesionalci tako počinju nove poslove, ali na način koji ih minimalno opterećuje, a pri tome im donosi zadovoljstvo. Nekima je to prva prilika u životu da budu sami svoji šefovi te da stručne kompetencije nastave razvijati u smjeru u kojem oni žele. Ukratko, oni koji to žele, mogu skrojiti posao po svojoj mjeri.


Na internetu postoji cijeli niz stranica za profesionalno savjetovanje u kojem poslovni treneri umirovljenicima savjetuju kako ostvariti drugu karijeru. Čak i na hrvatskom dijelu interneta postoje brojni forumi i vrlo korisne stranice na kojima možete pročitati sve o tehničkim i administrativnim zahtjevima pokretanja posla. Mi ćemo se u nastavku ovog priloga pozabaviti poslovima koji bi mogli prilika, koji su u skladu s vremenom i njegovim potrebama. Što god radili, važno je da budete točni, uredni i, prije svega, profesionalni.

1. Poduzetnik ili savjetnik možete biti i u vlastitoj dnevnoj sobi

Ako ste umirovljeni profesionalac, imate jednu vrijednost koju niti jedan mlađi kolega ne može imati – iskustvo. Primjerice, umirovljene računovođe s više od 30 godina iskustva mogu pokrenuti svoju malu tvrtku u kojoj će se brinuti o nekoliko malih klijenata, obrtnika ili udruga. Također, ako ste umirovljeni marketingaš, vaše iskustvo i kontakti su gotovo neprocjenjivi. Ne biste vjerovali koliko je teško pronaći nekoga tko zna i može prodati oglasni prostor na internetskim portalima. Mogli biste se, recimo, specijalizirati za portale namijenjene vašoj dobnoj skupini. (Upravo smo vam namignuli.)  

Možete postati i savjetnik unutar svoje profesionalne niše. Vaše iskustvo je vrijedno novca, ne podcjenjujte ga.

2. Blog je dobar početak, a možda i posao

Naravno, tema bloga trebala bi biti vaša struka, vaš interes ili hobi. Blog je jeftin medij na kojem možete objavljivati svoja mišljenja, davati odgovore na aktualna pitanja i što je najbolje, predstavlja vas kao profesionalca. Pisanje bloga može biti samootkrivajuće iskustvo, proces koji će vam otkriti u kojem smjeru želite ići. Osim što ćete svojim objavama pomoći drugima, blog je i sjajan kanal preko kojeg vas potencijalni klijenti mogu angažirati kao poduzetnika ili savjetnika iz prve točke ovog popisa.

3. Možete nastaviti podučavati, ali po svojim pravilima

Brojni umirovljeni nastavnici i profesori u mirovini daju instrukcije. To je sjajan način da očuvate vlastito znanje i zaradite dobar novac. Što je najbolje u svemu, ovoga puta možete birati svoje učenike.

Kako održavati klimu? Kako popraviti klima uređaj?
foto: BigStock

4. Zlatne ruke vrijede zlata

Milijun puta ste čuli kako u Hrvatskoj više nema majstora, kako su se vi ili odselili ili preselili na Jadran “na sezonu”. Dobri majstori već sada se plaćaju suhim zlatom. Ovo je sjajna prilika za sve one koji su mirovinu zaradili u kompatibilnim tehničkim zanimanjima. Ako znate zamijeniti puknutu cijev ili prekidač za rasvjetu, vaše susjedstvo će biti više nego sretno. I što je najbolje, ne morate ulagati u reklamu, jer glas o dobrim majstorima jednostavno se širi sam od sebe.

5. Šećete svoga psa. Zašto ne biste i tuđeg?

Možda ne znate, ali u Hrvatskoj postoji nekoliko registriranih servisa za čuvanje kućnih ljubimaca. Usluga brige o psima i mačkama sve je traženija pa je gotovo nemoguće pronaći dobrog čuvara ili čuvalicu tijekom godišnjih odmora. I što je najbolje, dobro se plaća. A kad već volite životinje, ovaj odgovoran posao ne bi trebao biti odveć težak, zar ne? Uz to, potaknut će vas na neophodnu fizičku aktivnost.

Turistički radnik u vlastitom domu

Posjedujete li nekretninu s viškom prostora, prilika je to za otvaranje pansiona. Noćenje i doručak klasična su formula koju traže turisti ili poslovni ljudi na proputovanju. Olakotna okolnost je što na internetu postoje iznimno popularni servisi na kojima možete cijelom svijetu besplatno oglasiti svoju uslugu. Otegotna okolnost je što su ti servisi stvorili žestoku konkurenciju. No zadovoljni gosti uvijek se vraćaju, zar ne?

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP