Novootkriveni protein zaustavlja artritis

Znanstvenici s Instituta Max-Planck za autoimunologiju u Freiburgu, došli su do otkrića koji bi mogao omogućiti bolje razumijevanje tzv. autoimunoloških bolesti kakva je i reumatski artritis, piše Deutsche Welle.

Zglobovi trnu i gore, ruke i noge naotiču, pokretljivost popušta. Uzrok nastajanja reumatskog artritisa je uništavanje vezivnog tkiva do kojeg dolazi reakcijom imunološkog sustava oboljelog pacijenta. Oko 800.000 ljudi godišnje obolijeva od reumatskog artritisa, što predstavlja gotovo jedan posto stanovništva ove zemlje. Znanstvenici s Instituta Max-Planck-Instituta u Freiburgu došli su do otkrića koje omogućava bolje razumijevanje tzv. autoimunoloških bolesti kakav je i reumatski artritis.

Višestruko “talentirane“ stanice

Znanstvenici pod vodstvom molekularnog biologa Michaela Retha su otkrili da stanice brže reagiraju na signale stimulacije koji vode nastavku bolesti kakva je artritis. Oni ove signale lakše šire ukoliko tijelu nedostaje protein PTP1B koji spada u grupu B-limfocita. Ukoliko ovi proteini nisu prisutni u obimu koji je uobičajen i normalan, to dovodi do žestoke reakcije autoimunološkog sustava kojom tijelo počinje napadati prethodno zdravo vezivno tkivo.

“Iznenađenje je predstavljala činjenica da su tzv. B-stanice na taj način bile uključene u nastanak oboljenja”, izjavio je Reth u intervjuu za Deutsche Welle. “Do sada smo polazili od pretpostavke da one, čim se aktiviraju, proizvode antitijela. Sada smo međutim otkrili da one u osnovi imaju jaku funkciju koja regulira procese u imonološkom sustavu”, kaže on. Naime, PTP1B je tzv. Gatekeeper – jedna vrsta vratara. Ukoliko je nazočan u punom obimu, spriječava širenje toksičnih signala. Tako ovaj protein spriječava tijelo od impulsa napada na sebe samog – što je slučaj s pacijentima oboljelih od reume.

Još daleko od izlječenja artritisa

“Pronaći način djelovanja ovog proteina je veoma važno otkriće”, kaže Michael Reth. Ali ono ne vodi direktno do pronalaska metode izlječenja od artritisa. U tu svrhu bi znanstvenici morali umjetnim načinom stimulirati ovaj protein, ali metodu za tako nešto još nisu pronašli. “U farmakološkoj industriji razvijene su mnoge supstance koje spriječavaju rast i razvoj stanica”, pojašnjava mikrobiolog Michael Reth i dodaje: “Ali stimulirati nastanak proteina u tijelu pacijenta je kompletno druga priča”. Ometati ili zaustaviti djelovanje ili rast stanica je za mnoge znanstvenike sastavni dio posla, svakodnevica. Ali pojačati rad i aktivnost jednog proteina je jako težak i složen zadatak.

Genetski modificirani miševi

Postoji previše proteina da bi znanstvenici bili u stanju svaki od njih istražiti i ispitati je li on sposoban spriječiti pojavu ili razvoj određenog oboljenja, odnosno, je li u stanju zaustaviti supstance koje su zadužene za kemijsku komunikaciju i nastanak upala. Protein PTP1B su Michael Reth i njegov tim otkrili sasvim slučajno.

Korisne karaksteristike proteina PTP1B otkrili su zahvaljujući specijalnim miševima, koje je uzgojila posebna grupa znanstvenika. Miševi su tako genetički izmijenjeni da je znanstvenicima uspjelo uništiti protein PTP1B iz njihovih B-stanica i istražiti posljedice toga po miševe. “Onda smo rekli, hajde da vidimo što će se sada dogoditi”, rekao je Reth.

Tajna dugog života? Puno ružmarina i vođenja ljubavi

Znanstvenici su otkrili da stanovnici Acciarolija imaju i izvrsnu cirkulaciju, posve neobično za njihovu dob. Naime, cirkulacija kod tih stogodišnjaka funkcionira jedna dobro kao kod Amerikanaca u dvadesetim i tridesetim godinama.

Svaki deseti stanovnik Acciarolija, malog mjestanca na jugu Italije, ima više od stotinu godina. Ovaj gradić, stotinjak kilometara udaljen od Napulja, ima tek 700 stanovnika, no to je malo mjesto zbog neobično dugovječnog stanovništva, bilo tema istraživanja Sveučilišta Sapineza iz Rima i Sveučilišta San Diego iz Kalifornije, piše Portal Big Think.

Znanstvenici su otkrili da Acciaroljani imaju i izvrsnu cirkulaciju, posve neobično za njihovu dob. Naime, cirkulacija kod tih stogodišnjaka funkcionira jedna dobro kao kod Amerikanaca u dvadesetim i tridesetim godinama. Pa u čemu je tajna?

Znanstvenici smatraju da je u pitanju vrlo niska razina adrenomedulina, hormona koji širi krvne žile. Taj se hormon s vremenom gomila i u prevelikoj količini ima suprotan učinak i sužava krvne žile. No ne i kod stanovnika Acciarolija jer njihove razine adrenomedulina ostaju niske čak i u poznoj dobi što ima pozitivan učinak na cirkulaciju, čak i onu kapilarnu.

Zašto imaju tako nisku razinu tog hormona, povezano je s više faktora. Kao prvo, oni jednu samo hranu iz svojeg vlastitog okoliša: ribu, zeca, piletinu. Također, jedu voće i povrće iz vlastitog uzgoja te ouno maslinovog ulja. Sve to čini ono što je poznato pod nazivom “mediteranska prehrana” koja je poznata kao jedna od najzdravijih na svijetu.

No ima još nešto. Ovi ljudi konzumiraju mnogo ružmarina. “Kad smo testirali ružmarin, u njemu smo pronašli desetke različitih spojeva”, kaže kardiolog sa Sveučilišta San Diego, doktor Alan Maisel. “Brojne studije su pokazale da kiseline iz ružmarina pomažu funkciji mozga pa i to doprinosi dugovječnosti onih koji ga redovito konzumiraju.”

Ipak, da pitate same stanovnike Acciarolija u čemu leži tajna njihovog dugog i zadovoljnog života, kazat će vam: “Seks! I to puno seksa!”

“Možda je dugovječnost doista povezana i s time. Tu je možda i dobar zrak te tzv. joie de vivre“, kaže doktor Maisel.

S time se slažu i znanstvenici sa Sveučilišta Wilkes iz Pennsylvanije koji su otkrili da osobe koje imaju česte seksualne odnose, imaju i višu razinu antitijela koja štiti od raznih zaraza. Osim toga, redovit seks snižava i krvni tlak što je jako bitno za zdravo srce.

“Jedna studija o seksualnim odnosima (ne masturbaciji, već odnosima) doista je pokazala da redoviti odnosi bitno utječu na snižavanje sistoličkog krvnog tlaka”, kazao je doktor Joseph J. Pinzone.

“Daljnja istraživanja trebala bi razotkriti još neke tajne dugog i zadovoljnog života te nam pomoći poboljšati klinički njegu starijih osoba”, kaže doktor Salvatore DiSomma sa Sveučilišta Roma.