Prati nas

Zdravlje

Znate li kako sačuvati zdravlje kukova?

U Hrvatskoj svake godine 6000 ljudi slomi kuk. No to se može spriječiti malim promjenama u svakodnevnom životu, prvenstveno povećanom aktivnošću i prehranom. Donosimo nekoliko savjeta.

Objavljeno

|

Što napraviti za zdravije kukove?
foto: BigStock

U Hrvatskoj se svake godine dogodi 6000 prijeloma vrata bedrene kosti odnosno kuka. Uglavnom se radi o osobama iznad pedeset godina života, nešto češće ženama nego muškarcima. Kukovi postaju osjetljivi jer s godinama mišići postaju sve slabiji, a kosti krhkije. Slabost mišića znači veću vjerojatnost za padove, a zbog osteoporotičnih promjena i smanjene gustoće kostiju, one lakše pucaju. S portala Grandparents.com prenosimo 6 savjeta kako spriječiti prijelome i sačuvati kukove.

1. Redovito vježbajte

Radite vježbe poput šetnje, plesa ili planinarenja i to barem 30 minuta dnevno. Vježbe će popraviti tonus mišića i kostiju. Također, razmislite o aqua-aerobiku i plivanju. Vježbanje će usporiti slabljenje strukture kostiju, ali i odgoditi menopauzu i s time povezan dodatni gubitak koštane mase.


2. Jedite namirnice bogate kalcijem

Kalcij je mineral neophodan za mnoge tjelesne funkcije i zdravlje općenito. Ako ne uzimate dovoljno kalcija, vaće će ga tijelo uzeti iz vaših kostiju. Žene iznad pedeset godina trebaju 1,2 mg kalcija dnevno – otprilike jedna čaša mlijeka i mala šalica jogurta. Kalcijem su također bogati sirevi, žitne pahuljice i agrumi. No s mliječnim proizvodima ne treba pretjerivati jer previše kalcija može izazvati bubrežne kamence.

3. Unosite dovoljno vitamina D

Da bi apsorbiralo kalcij, tijelu je potreban vitamin D. Ima ga mnogo u masnijoj ribi, punomasnim mliječnim proizvodima, narančinom soku i žitnim pahuljicama. Kalcij i vitamin D mogu se uzimati i dodatno u obliku kapsula ili šumećih tableta.

4. Ne pušite

Mnoge studije ukazuju na povezanost pušenja i gubitka koštane mase. Također, utvrđeno je da kancerogeni elementi iz cigareta pogoduju nastanku osteoklasta, stanica koje oslabljuju kost.

5. Izbjegavajte padove

Budite svjesni svoje okoline i pazite na opasna mjesta poput skliskog poda ili odlomljenog pločnika. U svojem domu sklonite nepotrebne stvari za koje biste mogli zapeti i budite pažljivi imate li kućne ljubimce. Polagano i promišljeno kretanje spriječit će nezgode.

6. Doznajte gustoću svojih kostiju

Kako biste doznali jeste li u opasnosti od osteoporoze i koliko su vam kosti čvrste, posjetite liječnika i zatražite testiranje gustoće kostiju. U povećanoj ste opasnosti ako su od sličnih tegoba patili vaši roditelji, ako ste nježnije građe ili ako ste već imali nekoliko lomova. Vaš će vam liječnik preporučiti i dodatne mjere prevencije osteoporoze.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP