Prati nas

Vijesti

Starijih sve više, a potpuno su zanemareni u reklamama

I dok primjerice u Njemačkoj još uče, u drugim se zemljama otišlo dalje. U Japanu je sve starije stanovništvo već odavno tema o kojoj se govori jer je prepoznat njegov gospodarski potencijal. I u SAD-u je odnos prema starijim osobama drugačiji.

Objavljeno

|

Stariji ljudi u reklamama
foto: BigStock

U Njemačkoj ima sve više starijih osoba. U tom smislu opsjednutost mladošću u reklamama ne odgovara stvarnosti. Istovremeno, starije osobe su zahtjevne i vole da se pazi na njihove potrebe. Pitanje je samo – kako?

Već više od 40 godina u Njemačkoj se svake godine rodi manje ljudi no što ih umre, a oni stari postaju sve stariji. Za otprilike 50 godina svaki treći Nijemac će biti stariji od 65 godina. 2011. je to još bio svaki peti. A stariji imaju sredstva i mogućnosti – za potrošnju. Društvo za istraživanje potrošačkih navika je izračunalo vrijednost 50+ generacija – 720 milijardi eura. To je veliko tržište s potencijalom za rast. No reklame za ovu dobnu skupinu do sad su se odnosile uglavnom maćehinski.


Tek prije nekih desetak godina počelo se otkrivati tržište za starije, kao i priznavati da stariji ljudi sve više zauzimaju određeni dio tržišta i da drugačije konzumiraju nego prije, objašnjava Vera Gerling koja se na Sveučilištu u Dortmundu bavi znanošću o starijima. “Nekad se pod tržištem za starije podrazumijevalo uglavnom lijekove i sanitetske proizvode. Tek posljednjih godina je to postalo područje koje se vrlo brzo razvija i koje je u javnosti i kod tvrtki steklo značajnu vrijednost.”

Ježe se od klišeja

Dakle, u međuvremenu su otkriveni i stariji. No time nije zadovoljan Alexander Wild, utemeljitelj jednog online portala za starije. Ima doduše kamapnja u kojima bi se trebalo obraćati baš toj ciljnoj skupini. “Ali nisu one sve obavezno dobro i napravljene”, kaže Wild. Patetična glazba u pozadini, cvrkut ptica, snimke uljepšane i omekšane uz pomoć rastera. Neki djed sjedi sa svojim unukom na klupi. Razgovaraju jedan s drugim i u atmosferi međusobnog povjerenja, samo njih dvojica, žvaću bombone. Za mnoge starije osobe je ovakva vrsta reklame totalni užas, tvrde u reklamnoj agenciji BBS. Stariji naime ne žele da ih se gura u uloge niti bake, niti djeda, niti da im se poručuje da su stari.

Ali kako im se onda treba obraćati? Ne postoji jedinstveni recept za reklamu koja bi odgovarala svim starijim osobama. Jer oni se međusobno danas jako razlikuju. Mnogi se doduše osjećaju mlađima nego što jesu, aktivni su, odijevaju se mlađahnije no što su to činili njihovi roditelji i zanimaju ih kultura i putovanja. Ali ima i onih koji odgovaraju klišeu koji vlada o starijima. Stoga se za svaki proizvod mora dobro razmisliti kakvoj se skupini želi obratiti.

Paziti na biologiju

Općenito vrijedi pravilo da su starije osobe, zbog svog životnog iskustva, kritičnije. Tako će stariji ljudi na primjer odbiti poznata lica koja reklamiraju pojedine proizvode, jer polaze od toga da te poznate osobe vjerojatno ne koriste proizvode koje reklamiraju. Zbog toga reklame moraju biti prije svega iskrene. I ne smiju biti uvredljive. Uz to treba paziti, neovisno o sadržaju, i na biološke promjene koje nastaju starenjem, upozorava Wild. Na primjer, ljudima se mijenja vid. Pred očima postaje mutnije i sve dobija izvjestan žuti preljev. Tako starije osobe žarke boje doživljavaju kao neugodne. “Važna je i činjenica da se obrada informacija u zreloj dobi odvija drugačije. To znači da se komplicirane reklame više ne mogu tako brzo obraditi i prihvatiti”, kaže Wild.

Japan kao uzor

I dok primjerice u Njemačkoj još uče, u drugim se zemljama otišlo dalje. U Japanu je sve starije stanovništvo već odavno tema o kojoj se govori jer je prepoznat njegov gospodarski potencijal. I u SAD-u je odnos prema starijim osobama drugačiji. “Tamo je opća slika o starenju drugačija. Stariji se tamo drugačije doživljavaju nego u Europi. Dok čovjek u Njemačkoj odmah nosi stigmu, na starost se u Americi pozitivnije gleda”, kaže Wild.

Ima i drugih područja, na primjer u trgovini, gdje bi se trebalo misliti na starije. Oni u trgovini žele pakiranja proizvoda s dovoljno velikim slovima da mogu pročitati što na njima piše, ili pakiranja koja nije teško otvoriti. I prostorije gdje se kupuje trebaju im biti prilagođene: sa širokim prolazima i povećalima za čitanje pričvršćenim na kolicima u supermarketima. To su stvari zbog kojih su stariji spremni izdvojiti i više novaca.

/autor: Insa Wrede/Snježana Kobešćak, Deutsche Welle/

.

Vijesti

Sabor je promijenio uvjete za mirovinu. Mirovinska reforma je i službeno pala

Izmjenama se također produljuje prijelazno razdoblja za izjednačavanje uvjeta za starosnu i prijevremenu starosnu mirovinu za žene.

Objavljeno

|

Autor

Sa 115 glasova ZA i 5 suzdržanih, Sabor je po hitnom postupku izmijenio Zakon o mirovinskom osiguranju. Tako se na 65 godina života vraća granica​ za starosnu mirovinu i smanjuje penalizacija za ranije umirovljenje, odnosno prihvaćaju zahtjevi građanske inicijative “67 je previše”.

Starosna mirovina sa 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža

Sada pravo na starosnu mirovinu ostvaruje osiguranik s navršenih 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža umjesto 67 godina života i 15 godina mirovinskog staža, što su po dosadašnjem zakonu bili uvjeti  za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu za žene i muškarce od 1. siječnja 2033. 


Prijevremena starosna mirovina sa 60 godina života i 30 godina mirovinskog staža

Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu osiguranik će ostvariti kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža, umjesto dosadašnjih  62 godine i 35 godina mirovinskog staža. Pravo na starosnu mirovinu dugogodišnji osiguranik ostvarivat će sa 60 godina života i 41 godinu mirovinskog staža osiguranja u efektivnom trajanju, umjesto kada navrši 61 godinu života i 41 godinu staža.

Penalizacija je smanjena s 0,3% na 0,2% posto po mjesecu

Umjesto 0,3 posto po mjesecu ranijeg umirovljenja, mirovine će se penalizirati 0,2 posto po mjesecu ranijeg umirovljenja. To znači da maksimalna penalizacija prijevremenog umirovljenja za pet godina iznosi 12 posto, dok je dosad iznosila 18 posto.

Prijelazno razdoblje produljeno je za 3 godine

Izmjenama se također produljuje prijelazno razdoblja za izjednačavanje uvjeta za starosnu i prijevremenu starosnu mirovinu za žene – umjesto 31. prosinca 2026. utvrđuje se rok 31. prosinca 2029. godine. Od 1. siječnja 2030. godine žene i muškarci ostvarivat će pravo na starosnu mirovinu pod istim uvjetima, a to su navršenih 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP