Prati nas

Aktivno starenje

10 tehnoloških čuda za lakše starenje

Tehnologija je na velika vrata ušla u naše živote i omogućila nam dosad nezamislive stvari. U budućnosti se možemo nadati još snažnijem razvoju tehnologije koja će olakšati život starijoj populaciji.

Objavljeno

|

foto: BigStock

Tehnologija mijenja sve, uključujući način na koji starimo i kvalitetu naših poznih godina. Mobilni uređaji, nosivi gadgeti i tehnologije bazirane na internetu pomoći će starijim pojedincima da lakše stare, istovremeno pazeći svoje zdravlje i sigurnost. Portal Huffington Post donosi 10 stvari za koje očekujemo da ćemo ih uskoro imati priliku koristiti u našoj bliskoj tehnološkoj budućnosti.

1. Ulični znakovi koji govore

Noćna vožnja je pravi bauk za starije osobe. Naš vid slabi kako starimo i s vremenom dođemo do točke u kojoj više ne vjerujemo svojoj sposobnosti da se snađemo nakon zalaska sunca. GPS sistemi su nam dali nešto više samopouzdanja po tom pitanju, ali ono što bi stvarno bilo izvanredno su ulični znakovi koji nam govore preko našeg bluetootha kako im se približavamo.


2. Automobili koji voze sami

Znamo da je ova inovacija iza ugla, da se tako izrazimo. Bili bismo sretni da imamo aute koji mogu sami paralelno parkirati. Automobilska tehnologija radi na tome da nas sve učini sigurnijim vozačima, ali starijima donosi pomoć koja je još konkretnija: pomaže im da dulje ostanu na cesti. Sposobnost vožnje, mnogi vjeruju, je u srži neovisnosti. Automobili budućnosti će biti sposobni prepoznati nesigurnu vožnju ili vožnju u nesigurnim uvjetima te obavljati automatske ispravke u upravljanju kako bi se vozilo izvuklo iz potencijalne nesreće.

3. Doktor će vas pregledati odmah sada – na Skypeu

Kućni posjeti doktora preko video poziva su dosad bili privilegija onih koji žive u ruralnim područjima. Očekujte nastavak trenda telemedicine. Jednog dana ćemo govoriti: “Sjećaš li se onih dana kad smo morali ići u ambulantu da bi vidjeli doktora?“ baš kao što sada kažemo “Sjećaš li se onih dana kad su doktori dolazili u kućne posjete?”

4. Udaljeno nadgledanje pacijenata

Pacijenti već sada mogu provjeriti svoju razinu glukoze i poslati rezultate svojim doktorima. Očekujte povećanje broja mjernih uređaja na mjestu življenja kao što su vage i mjerači krvnog tlaka koji šalju očitanja direktno liječniku. U mnogim slučajevima, ovi uređaji otklanjaju potrebu odlaska kod doktora. Mnogi od rutinskih pregleda koje su doktori tradicionalno izvodili u svojim ambulantama se mijenjnaju. Ljekarne na nekim mjestima već nude jeftinije očitavanje krvnog tlaka i godišnje cjepljenje za gripu. Neodlazak kod doktora također znači da nema plaćanja participacije.

5. Medicinski kartoni na internetu

Bez obzira na brige vezane uz privatnost, velika je prednost imati sve svoje liječnike na istoj stranici. Rezultati testova se mogu dijeliti, mogu se organizirati online medicinske konferencije, i vi i vaši najbliži možete imati iste informacije pred sobom. Lakše je dobiti drugo mišljenje kad samo trebate kliknuti na „pošalji“ kako bi poslali svoje rezultate testa drugom doktoru preko sigurne veze. Specijalisti koji se nalaze u drugim gradovima ili zemljama mogu se konzultirati jedni s drugima. Ionako sada komuniciramo elektronički. Izvršavamo bankovne transakcije i obavljamo kupovinu preko interneta na dnevnoj bazi. Zašto ne koristiti tehnologiju kad su u pitanju medicinski kartoni. Što se tiče problema privatnosti, mora se priznati njegovo postojanje. Ali zapamtite: Nitko još nije umro od neprikladnog objavljivanja medicinskog kartona, dok su mnogi umrli jer ljudi nisu imali pristup informacijama iz njega.

6. Roboti kao davatelji skrbi

Japanski inženjer je razvio robota medvjedića pod imenom Robear. Izgleda slatko a njegova namjena je izvršavanje zadataka poput podizanja starije osobe iz kreveta i pomoći oko njihovog podizanja ili ulaska u kolica. Medvjedića je zamislio Toshiharu Mukai, koji od 2007. vodi istraživački tim za robotske senzorne sisteme u Riken-SRK kolaborativnom centru za istraživanje interaktivnih robota. Zdravstveni radnici obavljaju zadatak podizanja pacijenata otprilike 40 puta dnevno.

7. Svjetla, svjetla i još svjetla

Nemamo ništa protiv restorana koji nude romantičan ambijent sa svijećama, ali ne možemo pročitati njihove jelovnike. Gledajte kako se LED osvjetljenje pojavljuje i na najneočekivanijim mjestima – uključujući i vrh liste specijaliteta koje kuhar sprema večeras. Čak i postoji nosiva torbica od Ralph Laurena koja ima LED svjetla na unutarnjoj strani kako bi vam pomogla da unutra pronađete svoju olovku.

8. Sigurnosni monitori daleko napredniji od današnjih kamera za bebe

Senzori budućnosti će uključivati informacije poput životnog stila, navika i obrazaca ponašanja. Postojati će senzori koji će vas uzbunjivati ako vaša stara majka nije uključila televizor zadnja dva dana, dok vi, kao i senzori, znate da nikad ne propušta svoje omiljene emisije. A što kažete na dispenzer za tabletekoji vam šalje email ako mama propustila popiti lijek? Ili za senzor pokreta u kupaonici koji prijavljuje ako je tata pao i proslijeđuje informaciju hitnoj pomoći? Senzori pokreta nadziru brzinu i frekvenciju pokreta kroz kuću i daju skrbniku na znanje ako netko nije ustao iz kreveta. Senzori mogu i pratiti kada starije osobe otvaraju hladnjak kako bi se provjerilo jedu li. A senzori blizu pećnice znaju je li lonac maknut s vatre i je li vatra ostala uključena.

9. Domovi će stariti zajedno s nama

Kade u koje možete ušetati, podizači kolica za stepenice, niži ormari i utičnice u visini struka kako se stariji ne bi morali saginjati da napune svoje uređaje su jednostavne promjene u dizajnu domova koje će olakšati starenje stanarima. Ubacite malo pametne tehnologije sistema za upozorenja i mnoge brige starijih su riješene. Očekujte senzore koji podsjećaju da  trebate nešto napraviti u slučaju da ostavite vrata od garaže otvorenima ili glavna vrata otključana. Nalazači uređaja poput daljinskih upravljača, telefona ili ključeva od auta biti će standardni dio kućnog dizajna. Svjetla će se paliti čim uđete ili vaša stopala dodirnu pod kad ustanete da odete u wc usred noći. Uređaji će “razgovarati” jedni s drugima: vaš hladnjak će slati poruku vašem televizoru da vas obavijesti da ste ostavili njegova vrata otvorena.

10. Više aplikacija – za sve namjene

Postoje aplikacije koje vam mjere težinu, vježbanje, potrošnju kalorija, itd. Bit će više aplikacija koja pomažu da razumijete svoje tijelo, svoje bolesti, svoje operacije, svoje lijekove i njihove moguće nuspojave. My Recovery aplikacija, koju je dizajnirao kirurg, bi pomogla da se pacijenti pripreme za operaciju, da razumiju što mogu očekivati za vrijeme i nakon njihova posjeta bolnici i da ih vodi kroz bilo kakve ptrebne rehabilitacijske fizioterapeutske vježbe skrojene individualno prema njihovim potrebama. Onda je tu i Flowy, aplikacija koja koristi igre da pomogne ljudima da se nose s napadajima panike. Na pilot studiji ustanovljeno je da korisnici pokazuju značajan pad simptoma u usporedbi s kontrolnom grupom, piše Newsweek. Postojat će aplikacije s vježbama koje su individualno propisane od strane fizioterapeuta, koji će moći vidjeti da li su pacijenti odradili vježbe i slati podsjetnike ako ustanovi da nisu.

.

Aktivno starenje

7 misli koje je najbolje odbaciti kako starite, ako zaista želite biti sretni

Za mene jer kasno, tko uopće želi čuti što ja mislim, ništa nema smisla… Lako je dopustiti takvim mislima da nas preuzmu, pogotovo kad zađemu u neke godine. No takve misli su otrov. Koji je protuotrov? Djelovanje!

Objavljeno

|

Kako biti sretan?

Dobizam (ageizam) je podmukao. I prisutan je svugdje. Vreba na nas na radnim mjestima, tove nas njime preko reklama, formira naše ekonomske strukture. Dobizam se pojavljuje u politici, uče ga u školi, utječe na naš zdravstveni sustav.

On također čuči i duboko u nama. Dobističke pristranosti koje nosimo u sebi utječu na naše izbore i kako se osjećamo. Dobizam se prvo pojavljuje u našim mislima. Ponekad smo ih svjesni, a ponekad nismo. No takve nam misli štete. Zadržavaju naše napredovanje i razvoj. Ispunjavaju nas sramom.


Pa kome je to potrebno? Umjesto toga, portal Psychology Today nudi nekoliko alternativa, nekoliko misli koje valja napustiti i čime ih zamijeniti:

1. Za mene je kasno!

To je loša misao. U redu, možda nam je u par stvari prošao vlak. Možda više ne možemo imati djecu, narasti još koji centimetar ili prohodati s Johnom Lennonom.

Ali kada izraz “za mene je prekasno” koristite kao moto života, trujete se i lišavate se mogućnosti. Nije kasno za mnogo stvari. No ako tako mislite, zatvarate vrata imaginaciji i motivaciji.

Što napraviti umjesto toga?

Kad primijetite misao “za mene je kasno”, učinite nešto. Kad se Mary poželjela pridružiti biciklističkom klubu, pomislila je da je za nju prekasno. No tada se trgnula i uzela bicikl iz spremišta te se provozala susjedstvom. “Ja to mogu!”, pomislila je.

Liz je pomislila da je “za nju prekasno” kad je razmišljala da upiše poduzetnički tečaj. Zato je na internetu pronašla odgovarajući članak i ideje su počele samo frcati.

Umjesto da samo mislite, napravite nešto! Misao je otrov, a protuotrov je djelovanje!

2. Moji najbolji dani su iza mene!

To je također loša misao koja nas samo rastužuje. Tužna je pomisao da ste vi, zapravo najbolje od vas, prošlost, zauvijek izgubljeni.

Kate nedostaje tijelo koje je nekad imala: “Izgledala sam najbolje s 22 godine.” Missy je bila pustolovna: “Moj uzbudljiv život je gotov!” Susan je voljela brinuti o svima: “Najbolje mi je bilo kad je obitelj bila na okupu.”

Naravno, odvajanje od osoba ili stvari koje smo voljeli može biti teško. No želite li provoditi vrijeme oplakujući nekadašnji život ili želite živjeti?

Što napraviti umjesto toga?

Odlučite da postajete sve bolji i bolji. Inzistirajte na tome da je najbolje tek pred vama. Što je sada u vama posebno, jedinstveno i sjajno? Napravite popis. Zapištite svoje dobre strane i polijepite te papiriće uokolo. I ne slušajte druge već vi sami odlučite što je kod vas najbolje. Preuzmite odgovornost za vaš vlastiti narativ i pričajte priče koje vas vesele.

Kateino tijelo je jako. Ona je dobra plivačica. Missy svake godine otputuje nekamo. Susan organizira druženja u svom domu. Imamo život iza nas, ali živimo i u ovom trenutku. Učinimo život vrijednim!

3. Nitko ne želi čuti što stara žena ima za reći!

To je također loša misao. Je li istinita? Kako to znate? Jeste li pokušali reći nešto zanimljivo u posljednje vrijeme? Podižete li glas? Ili unaprijed pretpostavljate da vas nitko ne sluša, pa mumljate sebi u bradu? Što imate za reći? Koju biste poruku voljeli prenijeti?

Lako je dopustiti da vas proguta vakuum dobizma u kojem nemamo glasa. No to nije izgovor da kažemo da nas nitko ne želi čuti, pogotovo ako ništa i ne govorite.

Što napraviti umjesto toga?

Pričajte priče. Nazdravljajte. Pišite blog. Najvažnije je da govorite stvari koje su vam važne, da ustanovite što vam je važno i slušate sami sebe, da znate što vas zanima.

Onda kad odlučite što vam je okupiralo pažnju, naučite više o tome. A nakon toga ispričajte drugima što vas fascinira, što vas ispunjava energijom.

Lako je uljuljkati se u površno čavrljanje pa govoriti o vremenskim prilikama, no to nisu pravi razgovori. Vjerojatno ste previše vremena proveli sušajući druge i zaboravili kako da se i vaš glas čuje. No to nije nemoguće postići. To je osnažujuće. Pokušajte!

Zaokupite pažnju okupljenih oko stola za blagovanje i ispričajte im nešto zanimljivo. Budite u centru pažnje.

4. Ah ta današnja djeca…

I to je loša misao. Nemojte misliti tako niti izgovarati te riječi. To je umarajuće. To je… staro. To su govorili o vama, to su govorili o vašoj majci, a to su govorili i o njezinoj majci.

Ovo je istina: današnja djeca su fascinantna! Oduvijek su i bila. Zašto? Jer su različita. Imaju različite probleme, nove izume, žive u zanimljivo vrijeme. Osuđujući ih, gubite mogućnost da se s njima povežete na smisleni način. Odbacujući ih, propuštate priliku da se inspirirate i naučite nešto novo, da dobijete novu energiju, isprobate nove i zanimljive stvari.

Što napraviti umjesto toga?

Zainteresirajte se za nove generacije. Sprijateljite se s njima. Raspitajte se o njima. Čitajte njihove knjige. Slušajte njihovu glazbu. Plešite njihove plesove. Počujte njihove ideje, politička razmišljanja i stavove otvorenim umom. Najbolji način starenja je ne pokušavati ostati mlad, već se inspirirati mladim ljudima.

5. Prošlost je bolja od budućnosti

To je loša misao! Ako je tome doista tako, zašto uopće investirati u budućnost. Ako budućnost nije vrijedna, onda možemo jednostavno ostati na kauču, više piti, izolirati se od svijeta i prestati učiti. Ta misao “prošlost vrijedi više od budućnosti” zadržava nas, koči nam napredovanje i uvjerava nas da su naše poznije godine samo nešto što treba izdržati. Ako budućnost ne vrijedi, zašto uopće danas napraviti nešto smisleno?

Što napraviti umjesto toga?

Vaša budućnost, bez obzira imate li 49, 59 ili 99 godina, jako je važna. Važna je jer ste sada ovdje i dok god ste ovdje možete ono što dolazi učiniti smislenim. Tko želite biti? Tko ste budući vi? Pišite o toj osobi. Dizajnirajte je. Donosite odluke do posljednjeg daha.

6. Nemam puno toga za ponuditi

To je jako loša misao. Ona nas ljuti. Naravno, događa se da nam dobizam oduzme važnost i snagu u svijetu okrenutom mladima. No moramo li baš odlučiti da nemamo ništa za ponuditi? Naime, to bi vas moglo natjerati da odustanete, prestanete pokušavati.

Doprinos društvu, činjenje razlike, ostavljanje nasljeđa osobine su generativnosti. Taj je izraz skovao psiholog Erik Erikson i označava brigu za nadolazeće generacije. To se smatra važnim korakom u procesu starenja. Bez generativnosti, kaže Erikson, nema napretka. A tko želi tako nešto?

Što napraviti umjesto toga?

Pronađite način da date svoj doprinos. Ponudite nešto. Odlučite kako ćete pomoći i kome tu pomoć uputiti. Dajte sebe!

7. Ne mogu podnijeti još jedan gubitak!

To je loša misao. Vi ćete svakako iskusiti još neki gubitak jer gubici su, baš kao i starenje, dio života. Ne možete zaustaviti starenje baš kao što ne možete zaustaviti gubitke. Također, sazdani smo tako da sve to možemo izdržati.

Svaki put kad sami sebi kažemo da ne možemo izdržati još jedan gubitak, bez obzira radi li se o našem voljenom, našem ljubimcu, nečemu materijalnom ili možda samo zubu, osiguravamo si dodatnu patnju. Jer smrt i ponovno rađanje dio su kruga života.

Što napraviti umjesto toga?

Budite tu i sudjelujte u evoluciji svojega života. Vi ste dio tog mističnog, čarobnog svemira. Vi ste zvjezdana prašina. Gledajte svijet oko sebe s divljenjem! Obavljajte one male posebne rituale, povežite se s drugima. Sagledajte širu sliku. Volite. Počnite primjećivati sve pristranosti vezan uz starenje. Preuzmite odgovornost i činite stvari koje će vas odvesti na neko novo mjesto.

Mijenjajući način na koji mislite, promijenit ćete sebe. A mijenjanjem sebe, mijenjate svijet. Starenje je zapravo sjajno! A sjajni ste i vi!

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP