Prati nas

Zdravlje

Što jesti, a što ne kako bi šećer u krvi bio okej

‘Trebam li paziti na razinu šećera u krvi i ako ne patim od dijabetesa?’ Odgovore je jednostavno i nedvosmisleno: da! No, dobra je vijest da to i nije tako teško jer, kao što je često slučaj, treba tek malo prilagoditi prehranu te neke stvari jesti više, a neke manje. Evo što vam je činiti…

Silvija Novak

Objavljeno

|

Što izaziva dijabetes? Što izaziva šećernu bolest?
foto: BigStock

Kakve veze razina šećera u krvi ima sa mnom, ako ne patim od dijabetesa?’ Jeste li se ikad zapitali ovo? Pa, održavanje razine šećera u krvi na normalnoj razini, pomoći će vam da dijabetes nikad ni ne dobijete jer kako starite, povećava se i rizik od dijabetesa tipa 2, piše portal Grandparents.com. Srećom, postoje namirnice koje će vam pomoći u regulaciji razine šećera u krvi, a koje, po svoj prilici, već imate u svojoj kuhinji.

 

Što jesti?

1. Namirnice bogate vlaknima


Grahorice i mahunarke, cjelovite žitarice, orašaste plodove i sjemenke

Jedna od ključnih stvari u kontroliranju razine šećera u krvi je produljenje procesa probavljanja hrane koju jedete. Obrađena hrana poput hamburgera iz fast fooda ili pekarskih proizvoda, jure kroz vaš probavni sistem i uzrokuju brzo dizanje i spuštanje razine šećera u krvi. Nasuprot tome, vlakna pomažu da se probava uspori pa se šećer otpušta znatno sporije.

2. Višnje

Ljudi koji pate od nesanice vjerojatno već znaju za prednosti višanja. Naime, mnoge su studije pokazale da konzumiranje soka od višanja pomažu kod problema sa spavanjem. No osim toga, sok od višanja smanjuje i razinu lošeg kolesterola i razinu šećera u krvi, pospješuje razgradnju masnoća i djeluje antioksidativno.

3. Cimet

Vrijeme je da cimet iz prašnjavih kuhinjskih ormara izvučemo na svjetlo dana. Naime, radi se o vrlo korisnom začinu koji snižava razinu lošeg, a povećava razinu dobrog kolesterola, te snižava šećer i to pogotovo kod ljudi s dijabetesom tipa 2. Naravno, ne radi se o nikakvim čarobnom dodatku prehrani, ali unesete li cimet u svakodnevnu upotrebu, nakon nekog vremena trebali biste početi uočavati promjene.

4. Povrće, naročito ono lisnato

Nije neka novost da je konzumacija povrća vrlo dobra za vas. No to je naročito važno za one koje muči šećer. Povrće ima puno vlakana, a malo ugljikohidrata što pomaže u održanju normalne razine šećera u krvi. Povrće je najbolje jesti sirovo ili lagano kuhano, a tijekom konzumacije stimulira se proizvodnja hormona koji pomaže metabolizmu i kontrolira razinu šećera.

 

Što izbjegavati?

No osim ovih korisnih stvari, postoje i one koje je najbolje izbjegavati, pogotovo kad je razina šećera u pitanju.

1. Rafinirani ugljikohidrati

Znamo da ovo nije lak zadatak, ali pokušajte izbjegavati peciva, lisnata tijesta, bijeli kruh, tjesteninu i kolače od bijelog brašna i razne krekere. Takve namirnice nemaju nimalo vlakana i vrlo se brzo pretvaraju u šećer što dovodi do naglog rasta razine šećera u krvi.

2. Zaslađeni sokovi

Umjesto gaziranih slatkih sokova, zaslađenih ledenih čajeva i takozvanih sportskih napitaka, držite se vode i prirodnih nezaslađenih sokova i čajeva. Mnogi kupovni sokovi sadrže i do 10 žličica šećera u samo jednoj boci, što je skoro duplo više od preporučene dnevne doze za žene i trećinu više od preporučene dnevne doze za muškarce.

3. Visokoobrađena hrana s dodatkom šećera

Apsolutno najgora hrana su razne čokoladice, voćni jogurti, bomboni i kolači. U gotovim jelima mnogo je skrivenog šećera, pa se u jednom proizvodu može naći čak i do 7 različitih vrsta šećera.

.

Zdravlje

Tajna dugog života? Puno ružmarina i vođenja ljubavi

Znanstvenici su otkrili da stanovnici Acciarolija imaju i izvrsnu cirkulaciju, posve neobično za njihovu dob. Naime, cirkulacija kod tih stogodišnjaka funkcionira jedna dobro kao kod Amerikanaca u dvadesetim i tridesetim godinama.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Svaki deseti stanovnik Acciarolija, malog mjestanca na jugu Italije, ima više od stotinu godina. Ovaj gradić, stotinjak kilometara udaljen od Napulja, ima tek 700 stanovnika, no to je malo mjesto zbog neobično dugovječnog stanovništva, bilo tema istraživanja Sveučilišta Sapineza iz Rima i Sveučilišta San Diego iz Kalifornije, piše Portal Big Think.

Znanstvenici su otkrili da Acciaroljani imaju i izvrsnu cirkulaciju, posve neobično za njihovu dob. Naime, cirkulacija kod tih stogodišnjaka funkcionira jedna dobro kao kod Amerikanaca u dvadesetim i tridesetim godinama. Pa u čemu je tajna?


Znanstvenici smatraju da je u pitanju vrlo niska razina adrenomedulina, hormona koji širi krvne žile. Taj se hormon s vremenom gomila i u prevelikoj količini ima suprotan učinak i sužava krvne žile. No ne i kod stanovnika Acciarolija jer njihove razine adrenomedulina ostaju niske čak i u poznoj dobi što ima pozitivan učinak na cirkulaciju, čak i onu kapilarnu.

Zašto imaju tako nisku razinu tog hormona, povezano je s više faktora. Kao prvo, oni jednu samo hranu iz svojeg vlastitog okoliša: ribu, zeca, piletinu. Također, jedu voće i povrće iz vlastitog uzgoja te ouno maslinovog ulja. Sve to čini ono što je poznato pod nazivom “mediteranska prehrana” koja je poznata kao jedna od najzdravijih na svijetu.

No ima još nešto. Ovi ljudi konzumiraju mnogo ružmarina. “Kad smo testirali ružmarin, u njemu smo pronašli desetke različitih spojeva”, kaže kardiolog sa Sveučilišta San Diego, doktor Alan Maisel. “Brojne studije su pokazale da kiseline iz ružmarina pomažu funkciji mozga pa i to doprinosi dugovječnosti onih koji ga redovito konzumiraju.”

Ipak, da pitate same stanovnike Acciarolija u čemu leži tajna njihovog dugog i zadovoljnog života, kazat će vam: “Seks! I to puno seksa!”

“Možda je dugovječnost doista povezana i s time. Tu je možda i dobar zrak te tzv. joie de vivre“, kaže doktor Maisel.

S time se slažu i znanstvenici sa Sveučilišta Wilkes iz Pennsylvanije koji su otkrili da osobe koje imaju česte seksualne odnose, imaju i višu razinu antitijela koja štiti od raznih zaraza. Osim toga, redovit seks snižava i krvni tlak što je jako bitno za zdravo srce.

“Jedna studija o seksualnim odnosima (ne masturbaciji, već odnosima) doista je pokazala da redoviti odnosi bitno utječu na snižavanje sistoličkog krvnog tlaka”, kazao je doktor Joseph J. Pinzone.

“Daljnja istraživanja trebala bi razotkriti još neke tajne dugog i zadovoljnog života te nam pomoći poboljšati klinički njegu starijih osoba”, kaže doktor Salvatore DiSomma sa Sveučilišta Roma.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP