Prati nas

Kuhinja

Nijemci ‘u modu’ vraćaju grbavo voće i povrće

Jednostavno više neće biti odvajano voće i povrće koje ne odgovara uobičajenom ‘idealu ljepote’ s obzirom na veličinu i oblik. Jer, po kvaliteti i okusu oni nemaju nikakve mane. Ekološkim uzgajivačima mora se omogućiti prodaja i onih proizvoda koji nisu savršenog izgleda, a ne da ih moraju jeftino prodavati za industrijsku preradu.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Je li organsko povrće zdravije?
foto: Pexel

Kupci žele savršene proizvode, pa se zato u njemačkim prodavaonicama ne može naći voće i povrće “s greškom”. To vrijedi čak i za robu iz ekološkog uzgoja. Jedan njemački diskonter sada to želi promijeniti, piše Deutsche Welle.

Mrkva “s dvije noge”, grbavi krastavac, limun sa zelenim pjegama – to su proizvodi koje nije moguće naći u njemačkim prodavaonicama. Jer, kupci žele savršeno voće i povrće. Tako barem misle prodavači. Njemački diskonter Penny vjeruje da to nije tako i od idućeg tjedna namjerava prodavati voće i povrće iz ekološkog uzgoja koje do sada nije uspijevalo stići na police u trgovinama. “Ekološkim uzgajivačima mora se omogućiti prodaja i onih proizvoda koji nisu savršenog izgleda, a ne da ih moraju jeftino prodavati za industrijsku preradu”, objašnjava šef tvrtke Penny Jan Kunath.


Zanimljivo je da za “grbavo povrće” neće biti niža cijena. Ono će biti zapakirano skupa s “normalnim” proizvodima. Jer, po kvaliteti i okusu oni nemaju nikakve mane, kažu u Pennyju. Jednostavno više neće biti odvajano voće i povrće koje ne odgovara uobičajenom “idealu ljepote” s obzirom na veličinu i oblik. Axel Altenweger, upravitelj na samostanskom dobru Wiebrechtshausen, ukazuje na prednosti za poljoprivrednike. “Sad mogu u trgovinu dostaviti veće količine po prikladnim cijenama”, kaže on. Organska proizvodnja se tako više isplati.

Besprijekorna kvaliteta

Odluku Pennyja pozdravljaju i udruge za zaštitu potrošača. “To je jako naporno seljacima koji proizvode organsku hranu”, kaže Silke Schwartau, stručnjakinja za hranu Centrale za zaštitu potrošača u Hamburgu. Jedno ispitivanje njezine organizacije na Facebooku pokazalo je veliku spremnost potrošača da ne obraćaju pozornost na izgled voća i povrća. “Nikad nisam razumio zašto je kod voća i povrća važan izgled, a ne okus”, napisao je jedan korisnik.

Penny želi u godinu dana potrošačima ponuditi do 40 milijuna pakiranja proizvoda na koje se oko treba naviknuti, ali su besprijekorni s obzirom na kvalitetu. Ali, taj lanac neće biti jedini. I suparnik Aldi Nord kod običnog voća i povrća, istina, inzistira na prvoj klasi, ali kod organski uzgojenog voća i povrća “ima veću toleranciju s obzirom na oblik, boju ili vanjski izgled”, naglašava jedna glasnogovornica. Jer, kod ekološkog uzgoja zbog nekorištenja kemijskih zaštitnih sredstava ili lako razgradivoga gnojiva prije dođe do grešaka na kori ili plodovi budu manji.

“Male jabuke, veliki okus”

Ostali trgovački lanci kao Edeka, Rewe i Netto nude voće i povrće s optičkim greškama u posebnim akcijama. Ti proizvodi su obično iz konvencionalnog uzgoja i u pravilu se nude po znatno nižim cijenama. Tako je Edeka, primjerice, krajem 2013. prodavala voće i povrće “s greškom” pod geslom: “Nitko nije savršen”. Najveći njemački trgovinski lanac hrane može si i ubuduće zamisliti slične akcije. Ali, proizvođači imaju takve “nesavršene robe” manje nego što se očekivalo. Jer, za takve proizvode već postoji dobra mreža prodaje, primjerice u prehrambenoj industriji. Diskontni lanac Netto, koji pripada Edeki, redovito organizira takve akcije prodaje voća i povrća “s greškom” na regionalnoj ili nacionalnoj razini. Matični koncern Pennyja, Rewe, nade polaže u “strategiju prodaje ovisnu o situaciji”. Tako je Rewe 2013., kad je hladno vrijeme u Njemačkoj loše utjecalo na urod jabuka, prodavao voće pod geslom: “Male jabuke, veliki okus”.

U bio-trgovinama u Njemačkoj se ionako već odavno manje obraća pozornost na izgled voća i povrća. Fernando Krokisius, menadžer nabave u bio-lancu Alnatura izjavio je u jednom intervjuu za stručni časopis “Lebensmittel Praxis”: “Naše kupce čak veseli zakrivljeno povrće.”

/autor:  Erich Reimann, Deutsche Welle/

.

Kuhinja

Recesijska kuharica gospođe Clare: Napravite gozbu siromaha ili salatu od maslačka

Djetinjstvo Clare Cannucciari bilo je obilježeno Velikom depresijom tijekom koje je naučila kuhati jeftina, a ukusna jela. Svoje znanje ostavila je budućim generacijama na Youtube kanalu koji se sada, u vrijeme nove recesije, ponovno rado gleda.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Gozba siromaha, salata od maslačka ili recesijski doručak samo su neka od jela koja je uz neznatna financijska sredstva, ali s velikim užitkom pripremala, Clara Cannucciari iz američke države Illinois.

Gospođa Clara, inače iz obitelji useljenika sa Sicilije, u međuvremenu je preminula, no ostao je njezin Youtube kanal s mnoštvom recepata za koje nije potrebno mnogo novca, a koji se sada iznova rado gledaju s obzirom na novu recesiju u koju je svijet upao zbog pandemije koronavirusa.


Ideje za svoja jela, gospođa Clara je crpila iz sjećanja na svoje djetinjstvo tijekom Velike depresije. Filmiće objavljene na njezinom  Youtube kanalu, pomogao joj je snimiti njezin unuk, inače filmski redatelj Christopher Cannucciari.

Prvu epizodu svojeg recesijskog kulinarskog showa, Clara je snimila kad joj je bila 91 godina, a osim ukusnih i jeftinih recepata, gledatelji mogu doznati i ponešto o životu tijekom Velike depresije koja je zahvatila Ameriku i svijet između 1929. i 1933. godine.

Gospođa Clara iza sebe je ostavila i knjigu recepata i priča pod nazivom “Clarina kuhinja: Mudrost, uspomene i recepti iz Velike depresije”, a objavljen je i DVD s njezinim receptima.

Gospođa Clara umirovila se nedugo nakon svojeg 96. rođendana i preminula dvije godine poslije, 2013. Posljednji video objavljen je 18. travnja 2019. godine (bio je to recept za prženu ribu), no njezin unuk sada je najavio i objavljivanje dosad neobjavljenog materijala i novih recepata, s obzirom da je ponovno porastao interes za jeftinom i zdravom kuhinjom.

Pogledajte i potražite inspiraciju u Clarinim receptima. Ovako se priprema Gozba siromaha:

Rastu li u vašoj okolini maslačci, možete pripremiti ukusnu i zdravu salatu:

A ovako se priprema recesijski doručak:

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP