Prati nas

Zdravlje

Hrana i piće koji potiču starenje

Starenje se ne može zaustaviti, niti tome treba težiti. No neke životne navike i namirnice koje konzumiramo vode preranom starenju pa valja naučiti što u prehrani izbjegavati. Znanstvenici su mnoge kronične bolesti poput visokog krvnog tlaka, dijabetesa i drugih, povezali s upalnim procesima.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Je li pizza zdrava?
foto: Pixabay

Iako nitko od nas ne može zaustaviti biološki sat i spriječiti starenje, mnogo se može napraviti kako bi se zaustavilo prijevremeno propadanje i bolesti. Liječnica interne medicine Erika Schwartz u svojoj se karijeri mnogo bavila učinkom koji hrana ima na proces starenja. ‘Kako starimo, upalni procesi postaju sve veći i veći problem, a to pak ubrzava starenje i nastanak raznih bolesti. Najbolji način da se to spriječi je prilagodba prehrane’, kaže doktorica Schwartz.

Znanstvenici su mnoge kronične bolesti poput visokog krvnog tlaka, dijabetesa i drugih, povezali s upalnim procesima. Upale mogu potaknuti mikroorganizmi, tvari, otrovi, strana tijela, fizičke ozljede… Doktorica Schwartz sastavila je popis preporuka o tome koje namirnice valja izbjegavati kako bi se spriječile nepotrebne upale.


Alkohol

Naše je tijelo možda i moglo podnijeti par pića dok smo bili mlađi, no kako starimo tijelo više ne podnosi alkohol tako dobro. Štoviše, osjetljivost na alkohol s godinama se povećava zahvaljujući nižim razinama vode u tijelu. Schwartz ide tako daleko da kaže kako je ponuditi starijim osobama alkohol isto kao i ponuditi im otrov. S godinama se sposobnost naše jetre da se očisti od otrova smanjuje, a alkohol to samo pogoršava. Osim toga, alkohol isušuje kožu pa ujutro nakon razuzdane noći nećete izgledati baš privlačno. Ako vam se potpuno odustajanje od alkohola čini kao prevelik korak, pokušajte njegov unos barem malo smanjiti. Počnite dan s vodom u koju ste iscijedili malo limuna. To će potaknuti vašu probavu koja se također ponekad uspori s godinama. Također, voda s limunom hidratizirat će vaše tijelo odmah ujutro. Limun sadrži i mnogo vitamina C i drugih antioksidanasa koji će zaštititi vaše stanice od propadanja.

Prerađena hrana

‘Zdravu neprerađenu hranu poput povrća, voća, jaja i sličnoga, naše tijelo lakše probavlja i iz njega lakše uzima hranjive tvari’, smatra Schwartz. S prerađenom hranom naše tijelo često ne zna što bi, pogotovo ako ona sadrži sastojke koji su dodani samo kako bi se produžilo trajanje namirnice, ali inače nemaju hranjivu vrijednost. Posebno valja biti oprezan kad je u pitanju hrana pržena u dubokom ulju i ona bogata transmasnim kiselinama. Mnoga prerađena hrana sadrži i skrivene šećere, što opet znači više kalorija i više upala. Konzumiranje rafiniranh ugljikohidrata povisuje razinu šećera u krvi te potiče upalne procese u tijelu. Umjesto toga, konzumirajte zdrave namirnice poput avokada. On može popraviti stanje vašeg kolesterola te vam pružiti duži osjećaj sitosti.

Zamjene za šećer

Iako je dobra ideja smanjiti unos šećera, nije dobro nadomjestiti ga raznim zamjenama. Hrana koja sadrži te umjetne zaslađivače često se označava kao ‘bez šećera’, no naše tijelo ne zna kako bi točno procesuiralo te tvari. Konzumiranje zaslađivača može uzrokovati nepoželjne posljedice poput nadutosti, vjetrova ili proljeva. Osim toga, umetni su zaslađivači često slađi od samog šećera pa ćete se naviknuti na okus i povratak na običan šećer bit će teži. Schwartz zaslađivače zove toksinima i preporučuje da ih se u potpunosti izbaci iz prehrane. No ako volite slatko, jedite više voća koje možete pomiješati s jogurtom koji je pak bogat kalcijem i može spriječiti osteoporozu. Voće je, naravno, bogat vitaminima i antioksidansima.

Mliječni proizvodi

Mnogi ljudi s godinama razviju intoleranciju na laktozu. To su zapravo enzimi koji tijelu pomažu razgraditi mliječne proizvode, a intolerancija može potaknuti upalne procese. Umjesto toga, konzumirajte više povrća. Doktorica Schwartz kaže da je posebno dobro ono tamno zeleno, lisnato povrće koje je puno vitamina i antioksidanasa koji štite stanice.

.

Zdravlje

Liječnik stavio šest maski kako bi pokazao da maske ne smanjuju razinu kisika u krvi

Mladi liječnik iz Irske pokusom je pokazao da maske – pa čak niti šest njih – na licu uopće ne smanjuju razinu kisika te nisu nimalo opasne za zdravlje.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Problem s raznim teorijama zavjere koje kruže u posljednje vrijeme je taj što ih se lako demantira jednostavnim pokusima – iako niti to najčešće nije dovoljno da bi ljudi prestali vjerovati u gluposti.

Jedna takva glupost, koja se proširila društvenim mrežama nakon što je uvedeno obavezno nošenje maski u zatvorenim prostorima, je ta da maske značajno smanjuju dotok kisika zbog čega izazivaju respiratorne probleme i opasne su za zdravlje.


Naravno, radi se o apsolutnoj laži što dokazuju svi oni silni kirurzi koji i po nekoliko sati svakoga dana tijekom operacija nose maske i nikome se zbog njih još ništa loše nije dogodilo. Ali da teoretičari zavjera barataju osnovnom logikom, ne bi bili teoretičari zavjera.

Jedan liječnik iz Irske takvima je pokušao vrlo zorno predočiti da maske, pa čak niti šest njih, nimalo ne smanjuju dotok kisika. Doktor Maitiu O’ Tuathail na prst je stavio uređaj koji bilježi otkucaje srca, tlak i količinu kisika, a na lice čak šest zaštitnih medicinskih maski. Naravno, dogodilo se – ništa.

“Pacijenti me stalno pitaju smanjuje li nošenje maski razinu kisika. To pitaju zbog onog što su pročitali na društvenim mrežama. Prekrivanje lica i maske ne smanjuju razine kisika. Stavio sam šest maski na lice, a to nije imalo nikakvog efekta na razine kisika u mojoj krvi”, napisao je doktor O’ Tuathail na Twitteru te priložio snimku svog jednostavnog eksperimenta. Više o lažima koje kruže o maskama i njihovom nošenju, pročitajte ovdje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP