Prati nas

Zdravlje

Pet ne baš tako lijepih stvari o menopauzi

Kroz menopauzu neke žene prođu lako, neke teško, no sve će kroz to razdoblje obavezno proći. Menopauza sa sobom nosi tjelesne i psihičke promjene pa je dobro podsjetiti se što vas sve čeka ako još niste došli do te faze, ili što vam se sve događa ako je promjena već nastupila.

Objavljeno

|

kako se boriti protiv menopauze?
foto: BigStock

Istraživanje, koje je nedavno proveo proizvođač sredstava za ublažavanje menopauzalnih tegoba, otkrilo je da iznenađujuće velik broj žena ne zna razliku između simptoma koji prethode menopauzi i simptoma koji dolaze nakon nje. Stručnjaci Amberen Nurse Aid programa su stoga ponudili kratki vodič kroz menopauzu:

1. Seks može postati bolan

Seks je divan i preporučuje se upražnjavati ga što češće, no kad uđete u menopauzu on može postati bolan. Tijekom menopauze stjenke vagine se mogu stanjiti i postati manje elastične. Osim toga, češće se javlja vaginalna suhoća zbog čega se tijekom odnosa može pojaviti i bol. Stoga se preporučuje korištenje lubrikanata i više predigre, no od seksa ipak nemojte odustati.


2. Smanjen libido

Možda ste bili stalno ‘napaljeni’ kad vam je bilo 20 ili 30, ali s vremenom se ženski, pa i muški, libido mijenjaju. I da – to će imati utjecaja na vašu vezu. Čak 75 posto žena kaže da je u menopauzi osjetilo manju želju za seksom te da je zbog toga patio njihov odnos s partnerom. Stručnjaci zato preporučuju puno nježnosti, pažnje, maženja i predigre kako bi se želja ponovno probudila. Također, ne bojte se razgovarati s partnerom o tome što se događa ‘tamo dolje’.

3. Pojavit će se bubuljice kao da ste tinejdžer

Ah, ti hormoni! Dovoljan je tek mali poremećaj i vaša koža svrbi, postaje suha i sklona bubuljicama. Ne prestajte hidratizirati kožu i ni ne pomišljajte izlaziti na sunce bez zaštitne kreme. Vježbajte kako biste potaknuli dotok krvi u sve organe, pa tako i onaj najveći – vašu kožu. Čak 65 posto žena u menopauzi kaže da su primijetile neku promjenu na koži te da im je zbog toga čak i gore nego kad su bile u pubertetu.

4. Možda ćete zaboraviti što je to spavanje

Žene s jako izraženim naletima vrućine ponekad imaju i do pet valunga u sat vremena. To, naravno, vodi povećanoj iritiranosti, stresu i manjku sna. Čak 94 posto žena u menopauzi osjeti zbog toga poremećaj sna, najčešće i do četiri noći u tjednu. Pokušajte ispod jastuka staviti ohlađeni termofor ili vrećicu zamrznutog povrća iz vašeg zamrzivača. Taj smrznuti grašak dobro će vam poslužiti i kao projektil kojeg možete baciti u glavu vašem partneru ako se bude žalio na vaše menopauzalne tegobe. Također, prije spavanja izbjegavajte tešku hranu, alkoholna pića ili puno šećera.

5. Vaše raspoloženje može se začas promijeniti od plačljivo depresivnog do agresivnog

To može izgledati prilično gadno, pa liječnici često upozoravaju žene da mogu osjetiti kako fizičke, tako i psihičke promjene. Te promjene raspoloženja nogu narušiti odnos s partnerom, obitelji, prijateljima ili kolegama, no i u ovom slučaju može pomoći vježba kao i razgovor s bliskom osobom ili liječnikom.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP