Prati nas

Mozaik

Baka i djed se razvode: Kako dalje?

Ne miješajte se u odnos svojeg bivšeg bračnog partnera sa unucima. Ako se ikada budete uplitali, trebalo bi to biti isključivo radi toga da potaknete njegovo ili njezino češće druženje s unucima.

Objavljeno

|

Trebam li se razvesti?
foto: Pixabay

“Razvodi su možda relativno normalna pojava, ali kako objasniti unucima da se razvodite?”, pita se na portalu Grandparents.com psihologinja Susan Newman. Kaže, od 1960-ih naovamo, slika razvoda se promijenila iz nečeg šokantnog pa čak i sramotnog u rutinsku činjenicu  života. Danas polovica Amerikanaca ima razvedenog djeda i baku, kaže Merril Silverstein, sociologinja sa Sveučilišta Južne Kalifornije koja je specijalizirala obiteljske i međugeneracijske odnose. Slična bi se situacija uskoro mogla dogoditi i u Hrvatskoj.

Ako se razvodite i već ste obavijestili svoju djecu, onda je vrijeme da također sjednete i razgovarate sa svojim unucima. S njima morate podijeliti činjenicu da se djed i baka koje su oduvijek znali i koji su oduvijek bili zajedno sada razvode. S obzirom da vaši unuci vjerojatno već imaju prijatelje s razvedenim roditeljima ili djedom i bakom, vijest ih možda neće potpuno ubiti u pojam. Ali i dalje će je primiti kao šok. I koliko god da ste u iskušenju da zadužite sina ili kćer da obavijeste svoje klince, vaši unuci zaslužuju čuti vijesti izravno od vas, po mogućnosti uz prisutnost vašeg, uskoro bivšeg, bračnog partnera.


Što činiti, a što izbjegavati?

1. Odaberite vrijeme kad neometano i polagano možete razgovarati s njima, po mogućnosti ostavite nekoliko sati vremena za razgovor.

2. Ne pokušavajte uljepšati situaciju ili se praviti da neće biti promjena u njihovim životima. Djeca znaju kad nešto nije u redu, kao i kad niste iskreni s njima.

3. Neka i njihovi roditelji budu prisutni u sobi sa vama kako biste pokazali obiteljsku solidarnost i dobili pomoć u odgovaranju na njihova eventualna pitanja.

4. Pripremite se da bi vas stariji unuci mogli pitati o planovima da uđete u novu vezu. Uvijek im iskreno odgovorite, ali nemojte ulaziti u detalje o kojima niste spremni razgovarati.

5. Ne vrijeđajte vašeg (uskoro bivšeg) bračnog partnera, bez obzira koliko ste možda ljuti na njega. I dalje imate zajedničku djecu i unuke i želite sačuvati dobre odnose s njima i zato je potrebno izbjegavati negativnosti.

6. Držite emocije pod kontrolom. Ako vas unuci pitaju da li ste nesretni, priznajte da jeste, ali nemojte izražavati ogorčenje i ljutnju. Ako postane preteško neka vaš sin ili kćer preuzmu razgovor na sebe.

Hoće li u budućnosti biti mirovina?

foto: Pixabay

Što reći? Koju poruku poslati?

Vaša objašnjenja trebaju biti što kraća i što jednostavnija, kao i izražena jezikom prikladnim za dob vaših unuka: “Djed i baka su odlučili da će živjeti odvojeno. Nitko nije kriv za to. Jako vas volimo i uvijek ćemo biti vaši djed i baka. I dalje nas možete zvati bilo kada, baš kao i dosad.”

Unuci bi se mogli zabrinuti da će vas izgubiti zbog razvoda. Bez obzira spomenuli to oni ili ne, uvjerite ih da će vas oboje viđati jednako često kao i do sad, s jedinom razlikom što ih nećete posjećivati zajedno. Ako se vaš bivši bračni parner seli, recite djeci da se djed/baka seli pa ćete ga/ju sada viđati nešto manje. Ali ćete i dalje raditi sve zabavne stvari koje ste radili do sada.

Na kraju pitajte unuke da li imaju pitanja za vas, i spremite se unaprijed da odgovorite na ona koja će vam najvjerojatnije postaviti, poput: Zašto se razvodite, što to znači za mene, hoće li se mama i tata isto razvesti? Kad završite s pričom, podsjetite djecu da vam mogu postaviti i druga pitanja kad god budu htjeli.

Kako nastaviti dalje?

Ne miješajte se u odnos svojeg bivšeg bračnog partnera sa unucima. Ako se ikada budete uplitali, trebalo bi to biti isključivo radi toga da potaknete njegovo/njezino češće druženje s unucima. Također, uvijek trebate prihvatiti pozive na obiteljska druženja čak i ako će vaš bivši/bivša biti tamo. Utuvite si u glavu da stvari moraju biti što je moguće normalnije, barem za jedno popodne, kao i da vaša odrasla djeca to očekuju od vas. Možda će iz početka biti čudno da ste na istim proslavama, ali već ćete naći načina da uživate sa svojim unucima.

Najbitnija stvar je da veza koju imate sa svojim unucima ostane nepromijenjena. I dalje ćete biti njihova voljena rodbina i pričuvni sistem podrške koji su uvijek poznavali. Nastaviti ćete raditi palačinke koje obožavaju ili raditi s njima u dvorištu ili zajedno slagati puzzle. Ostajući u njihovim životima pojačavate međusobnu ljubav, ohrabrenje i entuzijazam prema svemu čime se oni bave. Neke se stvari jednostavno ne mijenjaju, bez obzira na okolnosti.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP