Prati nas

Nema predaje

Na rubu pameti

Mislite li i vi da vas liječnik pokušava ubiti živom i aluminijem u cjepivima?

Iako je u Hrvatskoj ove sezone do sada umrlo 85 ljudi od posljedica gripe, mnogi podatak da se radilo o necijepljenim ljudima proglašavaju nevažnim. Tako opet čitamo o zavjeri liječnika i farmaceutske industrije, ali i o navodnoj štetnosti i toksičnosti cjepiva.

Objavljeno

|

foto: Pixabay

Iako je u Hrvatskoj ove sezone do sada umrlo 85 ljudi od posljedica gripe, mnogi podatak da se radilo o necijepljenim ljudima proglašavaju nevažnim. Tako opet u komentarima vijesti čitamo o zavjeri liječnika i farmaceutske industrije, ali i o navodnoj štetnosti i toksičnosti cjepiva. U nastavku donosimo nekoliko informacija za one koji se noću okreću u postelji zbog žive, aluminija i formaldehida u cjepivu.

Bojim se aluminija!

Svakodnevno udahnemo, pojedemo ili popijemo 30 do 50 miligrama aluminija, što je 20 puta više od dopuštene doze u cjepivu.


Adjuvanti (stimulatori i modulatori imunološkog odgovora) nekad su potrebni kako bi pojačali reakciju imunološkog sustava i tako smanjili količinu virusa ili bakterija koje cjepivom ciljano unosimo u tijelo. Aluminijeve soli nisu najučinkovitiji adjuvanti, ali se koriste duže od 80 godina.

I baš se zbog toga i dalje koriste, jer je njihova sigurnost dokazana kroz tisuće milijuna doza ubrizganih cjepiva.

A što je sa živom?

Timerosal (tiomersal) je živin spoj, konzervans koji zaustavlja rast potencijalno smrtonosnih bakterija i gljivica u cjepivu. Iako protivnici cijepljenja tvrde da se on u tijelu metabolizira u jak otrov metil-živu, riječ je o manje otrovnoj etil-živi koja se brže i sigurnije izbacuje iz tijela.

Uz to, timerosal se nalazi i u kozmetici: odstranjivačima šminke, hidratacijskim sredstvima za njegu kože u području očiju, sjenilima, maskarama; higijenskim proizvodima kao što su sredstva za čišćenje bez sapuna, oftalmološke otopine, otopine za kontaktne leće, antiseptički sprejevi, topički medikamenti…

Timerosal je već davno izbačen iz cjepiva koje se daje djeci, ali ga mogu sadržavati druga cjepiva. Kao i u svemu, važna je doza pa tako s jednom konzervom tune u tijelo unesemo prosječno 69 mikrograma žive, dok ga u cjepivu može biti najviše 25 mikrograma.

Kažu da ima i formaldehida?

Ima. On je dio proizvodnog procesa cjepiva u kojem se može naći u tragovima. Treba znati da našim tijelom prirodno cirkulira veća doza formaldehida, veća od sadržaja bilo kojeg cjepiva. Zapravo, više je formaldehida u jednoj jabuci, nego u nekoliko doza cjepiva.

Zašto liječnici kriju sastav cjepiva od nas?

Ne kriju. Sigurni smo da će vam vaš liječnik, zatražite li ga, dati sve potrebne informacije. Osim toga, svako cjepivo mora proći Agenciju za lijekove i medicinske proizvode (HALMED) koja daje dozvolu za njegovo stavljanje u opticaj. Ako s pitanjima ne želite opterećivati svog liječnika, na stranicama ove agencije možete pronaći deklaracije svih lijekova i cjepiva koje možete dobiti u hrvatskom zdravstvenom sustavu.

Primjerice, za sezonu gripe koja traje nabavljeno je cjepivo Influvac, proizvođača Abbott Biologicals B.V. iz Nizozemske. Upišete li „Influvac“ u tražilicu na HALMEDovim stranicama, dobit ćete cijelu dokumentaciju ovoga lijeka i saznati da se radi o neadjuvantiranom cjepivu.

Ali te nuspojave su grozne!

Iz dokumentacije vidljivo je da spomenuto cjepivo može izazvati glavobolju, temperaturu, lokalno crvenilo ili bol u mišićima koji spontano nestanu u najdužem roku od 2 dana, bez liječenja.

Ako vas je ovo preplašilo, kako će vas tek prestraviti podaci za običan aspirin za koji su navedene nuspojave kao što su moždano krvarenje, tinutus, srčano-dišni distres, puknuće čira… Pa ipak, ne svjedočimo panici pred tabletom aspirina koju srčani bolesnici uzimaju preventivno, svakoga dana. Kako to?

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP