Prati nas

Mozaik

Sve po špagici

Hoćete li i vi poput velikog Lagerfelda isplanirati vlastiti odlazak?

Upute koje je ostavio za sobom toliko su detaljne da je čak odredio da se iz Chanelova izloga na Elizejskim poljanama makne sva odjeća. Umjesto nje, iza stakla je stavljen buket bijelih ruža sa stabljikama dugim najmanje 120 centimetara.

Objavljeno

|

foto: Alicja/Pixabay

Nakon što je preminuo modni mag Karl Lagerfeld špekuliralo se gdje će biti sahranjen i hoće li ceremonija ispraćaja biti društveni događaj godine. No kako se dizajner trudio biti veći od života, tako je i u smrti htio zadržati sve konce u svojim rukama.

Pogreba nije bilo. Prema detaljnim uputama koje je ostavio, njegovo tijelo je kremirano u Nanterreu, nedaleko Pariza. U krematorij su ga unijeli u jednostavnom crnom lakiranom lijesu, a ožalošćeni su također bili odjeveni u propisanu crninu.


Pepeo će mu, prema vlastitoj želji, biti rasuto na tajnom mjestu na kojem je rasuo prah svoje majke. Upute koje je ostavio za sobom toliko su detaljne da je čak odredio da se iz Chanelova izloga na Elizejskim poljanama makne sva odjeća. Umjesto nje, iza stakla je stavljen buket bijelih ruža sa stabljikama dugim najmanje 120 centimetara.

Karl Kagerfeld (screenshot: Youtube)

U uputama je predvidio i ponašanje prodavača prilikom primanja sućuti. Mogli su reći: “Hvala na sućuti” ili “Ovo je teško vrijeme za sve nas”. Sve ostalo, veliki Lagerfeld smatrao je neukusnim. Kako je ranije izjavio, nije se smatrao dijelom ovoga svijeta pa nije želio ni uobičajena naricanja i grandiozne ispraćaje.

Što je s običnim smrtnicima?

Treba li, dakle, planirati vlastiti odlazak? Treba, ako nam je to važno i ako će nas to učiniti mirnijima. No pri tome treba voditi računa o realnim mogućnostima i da time ne otežamo život onima koji će naše želje izvršiti.

Važno je, kažu pogrebnici, odrediti osobu koja će biti zadužena za organiziranje pogreba. Možete to učiniti javno – pred obitelji ili možete ostaviti pismo koje će se otvoriti u slučaju vaše smrti. Dakako, o postojanju tog pisma i mjestu gdje ste ga odložili također morate izvijestiti svoje najbliže.

Odredite i način na koji će biti zbrinuti vaši zemni ostaci. Kada umrete, obitelj i prijatelji će biti obuzeti tugom i možda će im vaše specificirane želje biti rasterećenje od odluka koje u tom trenutku nisu spremni donositi. Uglavnom, sve se svodi na tri opcije: pokop, kremiranje ili doniranje tijela. Također, valja odlučiti hoće li tijelo biti izloženo prije pogreba ili kremiranja.

Vjerski pogreb ili ne?

Iako se takvi razgovori smatraju neugodnima, porazgovarajte s obitelji i kažite im svoje želje. Objasnite im što ne dolazi u obzir, tko sve može izreći posljednji pozdrav i najvažnije – kakvu ceremoniju želite, ako je uopće želite. Vjerska uvjerenja rodbine često diktiraju kakav će ispraćaj biti, čak i kada preminuli nije bio vjernik. I o tomu jasno kažite svoj stav. Ako vam je važno, odaberite si i model lijesa kakav želite. Neki ljudi si čak pripreme i odjevnu kombinaciju u kojoj će zakoračiti u vječnost. I najbolje sve zapišite u pismu koje ćete ostaviti za sobom.

I bez pogrebne opreme, sve izrečeno košta. Stoga nije neobično da ljudi u zreloj životnoj dobi počnu štedjeti za svoj odlazak ili uplaćivati posmrtnu pripomoć. I to je tema o kojoj se nerado razgovara, jer živimo u društvu koje poriče smrt, pravi se kao da ona ne postoji.

Učinite li sve ove korake, vaša obitelj i prijatelji puno će lakše “odraditi” vaš odlazak. Jedino što im ostaje jest napisati vašu osmrtnicu i objaviti je u novinama. Ali, hej, nitko ne kaže da je ne možete i sami napisati! Na koncu, sami sebe najbolje poznajete, zar ne?

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP