Mozaik

velika vijest

Znanstvenici uspjeli ‘vratiti vrijeme’ unazad

Pomoću elektrona i principa kvantne mehanike, znanstvenici su uspjeli vratiti vrijeme, odnosno da je bilo tko u tom trenutku promatrao računalo vidio bi događaje kao da se vrijeme vratilo nekoliko sekundi unatrag. Ovo otkriće ne samo moglo bi potpuno promijeniti naše shvaćanje i uporabu kvantnih računala te kvantne mehanike, ali i neke fizikalne zakone.

Kako postati besmrtan?
foto: Pixabay

Znanstvenici s moskovskog Instituta fizike i tehnologije, te njihovi kolege iz Švicarske i SAD-a su pomoću kvantnog računala uspjeli promijeniti tijek vremena. Pomoću elektrona i principa kvantne mehanike, uspjeli su vratiti vrijeme, odnosno da je bilo tko u tom trenutku promatrao računalo vidio bi događaje kao da se vrijeme vratilo nekoliko sekundi unatrag. Za laike, znanstvenici objašnjavaju da je riječ o procesu ekvivalentnom “razbijanju” kugli u biljaru koje se potom vraćaju u početni položaj.

Ovo otkriće ne samo moglo bi potpuno promijeniti naše shvaćanje i uporabu kvantnih računala te kvantne mehanike, ali i neke fizikalne zakone. Trenutna tehnika koja se koristi je vrlo komplicirana, a znanstvenici se nadaju da bi se ona s vremenom mogla pojednostaviti te postati pouzdanijom i preciznijom. U istraživanju objavljenom u Scientific Reports navodi se kako je za provođenje istraživanja korišteno IBM-ovo kvantno računalo.

Voditelj istraživanja, dr. Gordey Lesovik objasnio je da su “umjetno stvorili stanje koje se razvija u smjeru suprotnom od onoga u kojem se kreće termodinamička strelica vremena”. Tijekom eksperimenta istraživači su otkrili da ako koriste samo dva qubita (sastavni dio kvantnog računala), ostvaruju uspjeh u čak 85 posto slučajeva. No kad dodaju još jedan qubit, pojavljuju se greške i stopa uspjeha opada. Nadaju se da će uspjeti doraditi algoritam kako bi se obuhvatilo još više qubita i smanjio broj grešaka, odnosno povećala preciznost.