Prati nas

Vijesti

Ispod površine

Protivljenje cijepljenju u Njemačkoj ujedinjuje antisemite, ekstremnu desnicu, ezoteričare i antivaksere

Iz perspektive saveznog Ureda za zaštitu ustavnog poretka, sudjelovanje desničarskih ekstremista na prosvjedima je sve veće i ozbiljnije – u demonstracijama se sve više koriste i antisemitski i antidemokratski simboli i parole.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Prosvjednica u Koelnu (screenshot: RT Germany)

Širom Njemačke su sve češći prosvjedi koji politiku borbe protiv koronavirusa tumače kao zavjeru. Često se tu spominje i obvezno cijepljenje, iako je još daleko od toga da cjepivo protiv koronavirusa bude na tržištu, analizira Deutsche Welle.

“Sadržaj cjepiva” napisano je žutom kredom na pločniku na obali rijeke Rajne u Kölnu. Nekoliko metara dalje, izgledom potpuno neupadljiva žena na asfaltu je ispisala “GG” (kratica za Grundgesetz, njemački Ustav) i zatim prekrižila slova. U punom jeku su pripreme za građanski prosvjed u blizini poznate kelnske katedrale. Skup je odobren i osigurava ga policija, a tema je: “Za naša osnovna prava, protiv obveze nošenja maske i cijepljenja, protiv korona-inscenacije i Zaklade Gates.”


Umjesto očekivanih 50 sudionika, ipak se pojavila samo šačica ljudi, a žena koja drži govor se usprkos mikrofonu jedva čuje od dovikivanja “zatvori usta” koje stiže od nekoliko desetaka protu-demonstranata koji su se pozicionirali u blizini. Prizor izgleda gotovo smiješno kada žena uzvikne “Sram vas bilo!” prema grupi, a onda oni glasno odgovore “Sram tebe bilo!”, i tako nekoliko puta. Niže na obali Rajne, na markiranim oznakama, ipak se pojavilo nekoliko desetaka ljudi koji su se pozicionirali u krug uz poštivanje obveznog rastojanja.

Heterogena grupa pronalazi nešto zajedničko

U večernjim satima policija je u priopćenju za medije objavila da je skup “protekao nesmetano” i dodala “da zahtjevi pravilnika o zaštiti od koronavirusa nisu u sukobu sa slobodom izražavanja i pravom na okupljanje”. U proteklih nekoliko tjedana na ovakvim skupovima su se više puta događali napadi na novinare, a kršila se i dozvoljena udaljenost ili se skup čak nije ni najavio.

Sve veći broj okupljanja u njemačkim gradovima – dijelom pod nazivom “Otpor 2020” – privlači heterogenu publiku: pripadnike pokreta Reichsbürger (Građani Rajha), koji negiraju Saveznu Republiku Njemačku kao legitimnu i suverenu, zatim teoretičare zavjera, protivnike cijepljenja, ezoteričare, te ekstremne desničare.

Kucnuo je čas za protivnike cijepljenja

“Naravno da je cijepljenje najbolji način za borbu protiv ove pandemije”, kaže Jan Rathje, koji u Zakladi Amadeu Antonio vodi istraživački projekt o antisemitizmu i teorijama zavjere. “A ideja da će u budućnosti cijepljenja biti obvezna vrlo je široko rasprostranjena među teoretičarima zavjera”, nastavlja on. Međutim, na prosvjedima su sudjelovali i ljudi koji “vjeruju da cijepljenje u konačnici nema ljekovit učinak na društvo, već da ima pojedinačno štetan utjecaj”, objašnjava Rathje.

Prema rezultatima online-istraživanja francuskih znanstvenika u kojem su anketirani roditelji u pet europskih zemalja, Njemačka ima relativno visok udio onih koji odbijaju cijepljenje i koji žele u potpunosti odbiti cijepljenje svoje djece – gotovo tri posto. Po navodima Saveznog centra za zdravstvenu edukaciju (BZgA), skeptika je puno više – oko 20 posto. Istraživanje koje BZgA provodi svake dvije godine pokazuje da stajalište prema necijepljenju generalno postaje sve pozitivnije.

Za razliku od nekih drugih zemalja EU-a, u Njemačkoj je uvijek bila privatna stvar i pitanje treba li se podvrgnuti preporučenom cijepljenju. Međutim, Zakon o zaštiti od infekcije predviđa da Ministarstvo zdravstva može obvezati “ugrožene slojeve stanovništva” da se cijepe ukoliko se savezne pokrajine slažu. Na temelju toga je ministar zdravstva Jens Spahn (CDU) prvi put donio zakon kojim se sva djeca u vrtićima i školama moraju cijepiti protiv morbila. Zakon je na snazi tek od ožujka 2020. godine.

Strah od obveznog cijepljenja protiv koronavirusa

Protivnici cijepljenja sada spominju upravo ovaj presedan kada je u pitanju cijepljenje protiv koronavirusa, a na cjepivu se trenutno istražuje širom svijeta. Spahn je o tome izjavio: “Tamo gdje se dobrovoljno ide prema cilju, nema potrebe za zakonskom obvezom.”

Mnogi Nijemci vjerojatno s nestrpljenjem čekaju da cjepivo bude dostupno – čak i ako bi to moglo potrajati do 2021. godine ili čak i duže. Međutim, s obzirom na to da ne postoje valjani podaci o spremnosti za cijepljenje protiv koronavirusa, bivši radijski voditelj Ken Jebsen, popularan među teoretičarima zavjere, uvukao je “obavezu cijepljenja kroz stražnja vrata” na prosvjede.

Ovakve poruke očito pomažu da se Jebsenova redovna publika upozna s temom cijepljenja. Međutim, preko svojih zajedničkih nazora protiv cijepljenja, ljudi pronalaze zajedničke nazivnike i na demonstracijama na kojima se šalju poruke za homeopatiju i antropozofiju, i oni “u početku nemaju nikakve veze sa zavjerama ili desničarima, ali poslije ipak pronađu put i prema tim platformama”, objašnjava Beate Küpper, socijalna psihologinja sa Sveučilišta Niederrhein.

Posebno jaka kombinacija potrebe za informiranjem i nesigurnosti u vrijeme korone mogla bi dovesti do toga “da se mnogi slučajno nađu na takvim platformama – i onda tamo zaglave”.

S interneta direktno na ulice

Cijepljenje je već tema prosvjeda, iako na tržištu još uvijek ne postoji cjepivo protiv koronavirusa. Iz perspektive politologa Jana Rathjea, to je “definitivno jedna od ključnih poruka koja se prva primijeti na transparentima”. Demonstranti se plaše “da će doći do navodne obvezne cijepljenja i da oni neće suodlučivati o tomu”. Međutim, ipak je bilo teško reći koliki je točno udio protivnika cijepljenja na prosvjedima.

Iz perspektive saveznog Ureda za zaštitu ustavnog poretka, sudjelovanje desničarskih ekstremista na prosvjedima je sve veće i ozbiljnije – u demonstracijama se sve više koriste i antisemitski i antidemokratski simboli i parole. Time psihologinja Küpper nije iznenađena: “Nalazimo se u društvu u kojem vlada usijano raspoloženje.” Nedavno, još u veljači, jedan čovjek, koji je radikalizirao svoje mišljenje teorijama zavjere, izveo je rasistički napad u Hanauu. Prerada tog događaja je zaustavljena zbog korone, kaže Küpper. “Sada se nažalost nastavlja tamo gdje smo stali i ide dalje s mitovima zavjere i mržnjom”, zaključuje ona.

.

Vijesti

Lešinarenje staraca: Kako lako i brzo doći do stana?

Gospođa, 52 godine, pruža doživotnu skrb osobi starije životne dobi, po mogućnosti ženskoj osobi s područ­ja Zagreba u zamjenu za nekretninu u Zagrebu ili na moru.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Autor

Potpisivanje ugovora o doživotnom, a pogotovo o dosmrtnom uzdrža­vanju, nažalost često završi loše po stariju osobu koja potpisuje te ugovore. upozorava Glas umirovljenika.

Hrvatski starci i starice za koje se nitko nema ili ne želi brinuti, a nemaju dovolj­no sredstava za život, jednostavno su primorani od nekoga potražiti pomoć, no ta druga strana nerijetko ne ispuni ono što se ugovorom obvezala. Događa se, tako, da nakon potpisivanja ugovora o dosmrtnom uzdržavanju, automatski ostanu bez svoje imovine, nekretnine, a zauzvrat ne dobiju potrebnu skrb, a neki doslovno završe i na ulici.


Ne zbog reklame predatorima, već zbog istrage i ukazivanja na opasnosti koje nude brojni skrbnici, odlučili smo malo pročešljati hrvatske oglasnike i društvene mreže i na kraju smo se za­panjili velikim brojem oglasa koje nude skrb u zamjenu za nekretninu.

Stan u Zagrebu ili na moru

“Gospođa, 52 godine, pruža doži­votnu skrb osobi starije životne dobi, po mogućnosti ženskoj osobi s područ­ja Zagreba u zamjenu za nekretninu u Zagrebu ili na moru. Ukoliko se nema tko za Vas brinuti, a želite ostati u svom domu, slobodno mi se javite. Skrb bi se odnosila na sve što Vam je potrebno u svakodnevnom životu, od prehrane, održavanje higijene, vožnje liječniku do druženja. Slobodno se javite bez ustru­čavanja za bilo kakva pitanja”, stoji u jed­nom takvom oglasu gospođe iz Zagreba koja cilja na stan u Zagrebu ili na moru, po svemu sudeći odmah, odnosno pot­pisivanjem ugovora o dosmrtnom uzdržavanju.

Jedan bračni par iz Slavonskog bro­da traži stariju gospođu/gospodina kome je potrebna njega i doživotna skrb u zamjenu za nekretninu, dodajući kako imaju dugogodišnje iskustvo u njezi sta­rijih osoba. Možemo zamisliti koliko su ti predatori već “zaradili” stanova i kuća!

Na istom tragu je i bračni par iz okolice Đurđevca, koji traži stariju žensku osobu za koju bi se također skrbili doživotno u zamjenu za nekretninu.

Nuđenjem skrbi u zamjenu za ne­kretninu neki možda doista žele riješiti stambeno pitanje, poput mladog, viso­koobrazovanog bračnog para iz Varaždi­na, koji traži stariju osobu o kojoj bi se brinuli, a zauzvrat traže ni više ni manje nego kuću, i to potpisivanjem ugovora o dosmrtnom uzdržavanju, kojim bi imovina odmah prešla na njihovo ime. No, da li bi taj par doista ispunjavao svoje obveze ili ne, ili je možda riječ o lešinarima kojima je to samo biznis, ostaje pita­nje. U svakom slučaju, riječ je o prevelikom riziku za stranu koja traži skrb.

Sindikat umirovljenika Hrvatske sto­ga je više puta od Ministarstva pravo­suđa zatražio da se ukinu ugovori o dosmrtnom uzdržavanju, no svaki put smo odbijeni.

Samo ozbiljne ponude

Ne oglašavaju se samo oni koji nude usluge skrbi, već i starije osobe koje tra­že skrb. Tako jedan 70-godišnji muška­rac iz Kloštar Ivanića pored Ivanić Grada traži žensku osobu, vitalnu, za skrb u zamjenu za nekretninu. Drugi umirovlje­nik je pak napisao da traži žensku osobu koja bi ga doživotno uzdržavala, uz na­pomenu “samo ozbiljne ponude”.

Traženje ili nuđenje skrbi u zamjenu za nekretninu ne odvija se samo preko oglasnika, već i društvenih mreža. Tako na Facebooku postoji stranica “Dohrana Uzdržavanje Starijih Osoba U Zamjenu Za Nekretninu”.

Odmah na vrhu te stra­nice stoji sljedeća, pomalo bizarna po­ruka administratora: “Tražite osobu koju bi uzdržavali ili dohranili u zamjenu za prijepis nekretnine, napišite oglas i ako je prihvatljivog sadržaja bit će objavljen. Izbjegavajte pojam “stariju osobu” u svim varijacijama jer ružno zvuči, a neke stvari se podrazumijevaju.”

Za oko nam je zapela objava jednog para koji skrb u zamjenu za nekretninu nude jer je njihova nekretnina stradala u potresu. “Par (ona 57 i on 63 god), obo­je izrazito vedre naravi, oštećeni zagre­bačkim potresom, na novom početku života, traže slobodnu osobu s neopte­rećenom nekretninom na zagrebačkom području, kojoj je potrebna redovita i svakodnevna životna briga, topla riječ ili osmijeh. Nudimo skrb kako se dogovori­mo. Ako ste usamljena osoba i nesigur­na u sutrašnjicu i ako ste se prepoznali u našem kratkom oglasu, javite nam se. Odgovorit ćemo na svaku dobronamjer­nu poruku, a neozbiljne i neprimjerene ćemo zanemariti2, stoji u njihovoj objavi.

Sve sami dobri ljudi?!

Zanimljiva je i objava jednog 53-godišnjaka koji se predstavio kao umirovljenik, invalid i branitelj, koji kaže, nije imao sreće u životu, a doplaćivao bi sta­rijoj osobi dom u zamjenu za nekretninu. Kaže kako je savjestan, odgovoran, odra­stao bez roditelja te da je dobar čovjek.

Pregledavajući oglase i objave došli smo do zaključka da skrb u zamjenu za nekretnine najviše nude obitelji s dje­com, što se na prvu možda čini i logično jer obitelji na taj način žele riješiti svoje stambeno pitanje. No, ostaje pitanje što se doista krije iza takvih oglasa, odnosno je li riječ o osobama koje su toliko pro­računate da pišu primamljive oglase, u kojima sebe prikazuju u lijepom svjetlu, a zapravo su varalice, predatori koji se na sve načine žele dočepati nekretnina starijih osoba. (Igor Knežević, Glas umirovoljenika)

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP