Znanost

Osobe sa smanjenim mentalnim kapacitetima sklone su odbijati mjere, pokazalo je istraživanje

‘Ako se u situaciji globalne pandemije ne pridržavate mjera društvenog udaljavanja, to naprosto znači da ste glupi. Barem je to pokazalo veliko istraživanje koje je provedeno u Americi’, komentar je molekularnog biologa Gordana Lauca.

foto: Nathan Dumlao/ Unsplash

Glasna manjina koja odbija prihvatiti mjere obrane od koronavirusa na kušnju je stavila znanstvenike, javnozdravstvene djelatnike pa čak i novinare koji se trude prenijeti što više relevantnih informacija javnosti.

Situacija nije specifična za Hrvatsku, a američki znanstvenici istraživanjem objavljenim u znanstvenoj publikaciji Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA utvrdili su da jednostavno nemaju svi kapacitet za shvatiti opasnost, uzroke i posljedice svog ponašanja. Ali i da je prema mentalnim kapacitetima moguće predvidjeti hoće li osoba prihvatiti protuepidemijske mjere ili ne.

Naime, odbijanje pridržavanja mjera fizičkog distanciranja u ranoj fazi infekcije COVID-19 predstavlja golemi izazov za javnozdravstveni sustav. Takovo ponašanje djelomično reflektira zabrinutost zbog neizbježnog troška fizičkog distanciranja, no pri tome zanemaruje korist koju od njega ima javno zdravlje.

Znanstvenici su pretpostavili da ovaj previd može biti povezan s ograničenošću mentalnih kapaciteta kod osoba koje ne mogu istovremeno zadržati više informacija u radnoj memoriji, a što je potrebno za donošenje racionalne odluke i poštivanje mjera fizičke distance. Naime, za ispravnu odluku valja posložiti potencijalno konfliktne informacije i odrediti im prioritete. Svoju pretpostavku dokazali su i rezultatima istraživanja.

Predvidjeli reakciju prema mentalnim kapacitetima

“Ovu smo hipotezu testirali na 850 stanovnika Sjedinjenih Država tijekom prva dva tjedna nakon što je proglašena nacionalna ugroza zbog pandemije novog koronavirusa”, stoji u sažetku ovog rada. Znanstvenici navode da se ponašanje ispitanika moglo predvidjeti prema kapacitetima njihove radne memorije.

Uz to, istraživanje je pokazalo da se presudan utjecaj kapaciteta radne memorije može primijeniti i na poštivanje drugih pravila u društvenim interakcijama. Primjerice na poštivanje norme pravednosti u zapadnjačkim društvima.

Ova nova saznanja bi, smatraju znanstvenici, mogla pomoći u stvaranju novih strategija pomoću kojih bi se mogle ublažiti javnozdravstvene krize. Istraživanje potpisuju Weizhen Xie (Nacionalni instutut za neurološke poremećaje i kap), Stephen Campbell (Odsjek za psihologiju Sveučilišta u Kaliforniji) i Weiwei Zhang (Odsjek za psihologiju Sveučilišta u Kaliforniji).

Gordan Lauc (screenshot: HT/Youtube)

Lauc: Ako se ne pridržavate mjera, glupi ste

Američko istraživanje komentirao je i hrvatski molekurarni biolog Gordan Lauc, iznimno aktivan u propagiranju javnozdravstvenih mjera u obrani od koronavirusa: “Ovo možda nije u potpunosti politički korektno, no istinito je. Ako se u situaciji globalne pandemije ne pridržavate mjera društvenog udaljavanja, to naprosto znači da ste glupi. Barem je to pokazalo veliko istraživanje koje je provedeno u Americi i upravo je objavljeno u vrlo uglednom časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.”

“Dakle kada od sutra na dalje vidite nekoga u trgovini ili javnom prijevozu da ne nosi masku, slobodno mu kažite ‘Glupane stavi masku’, jer se to više ne može smatrati uvredom, već znanstvenom činjenicom. Maske možda jesu malo neugodne, no šteta od njihovog korištenja je nikakva, a mogu pripomoći u suzbijanju pandemije pa onda drastičnije mjere i zabrane neće biti potrebne”, zaključio je Lauc.

Dolaze nove vrste cjepiva. Koje su njihove prednosti i mane?

I prije pandemije COVID-19 znanstvena zajednica raspravljala je o genetski baziranom cjepivu. No s njim i dolaze rizici koje znanstvenici pokušavaju poništiti prije nego takav lijek uđe u primjenu.

Autor

Virusi su prodrli u organizam i u stanju su razmnožavati se u stanicama. U nekima oni ponekad, ali ne uvijek, izazovu bolest. Imunosistem može prepoznati virus i napadnute stanice i odstraniti ih obrambenom reakcijom. To imunosistemu uspijeva kod najvećeg broja virusa, ali ne kod svih – izuzetak je, recimo, HIV, piše Deutsche Welle.

Što je obično cjepivo?

Uobičajena cjepiva podrazumijevaju unošenje oslabljenih ili umrtvljenih izazivača bolesti, ili njihovih dijelova, u organizam. Prema važećem medicinskom učenju, imunosistem reagira na strana tijela antitijelima i pamti taj odgovor u “memorijske stanice”. Tako organizam u sljedećem susretu s virusom reagira bolje i efektivnije, pa se virusna infekcija sprječava ili u najmanju ruku bivaju spriječeni teži oblici bolesti. To znači da tijelo postaje imuno. U kojoj mjeri i koliko to traje – to zavisi od više faktora.

Što su cjepiva zasnovana na DNK i RNK?

Ovakva cjepiva sadrže genetske informacije izazivača bolesti. Stanice organizma u koje se unese cjepivo prevode te informacije u proteine. Bezazleni dijelovi virusa također izazivaju obrambeni odgovor imunosistema. Tako organizam i poslije ovog cjepiva može brže reagirati na pravi virus.

Cjepivo na bazi RNK – ribonukleinske kiseline – se unosi u organizam u obliku takozvane “informacijske RNK”, koja sadrži neku vrstu uputstva za izgradnju antigena, proteina koji provociraju odgovor imunosistema.

Cjepiva na bazi DNK – dezoksiribonukleinske kiseline – funkcioniraju slično, ali molekule DNK moraju najprije prodrijeti u jezgro stanice da bi ih “informacijska RNK” prepoznala i potom tu poruku iznijela iz stanične jezgre.

Prednosti ovih cjepiva su mogućnost proizvodnje veće količine u kratkom vremenu i uz manje mjere sigurnosti – za proizvodnju nije potreban uzročnik ili njegovi dijelovi. I cijepljenje je jednostavnije, obavlja se takozvanim “pištoljima za cijepljenje”.

Rizici koje donose ovakva cjepiva

Cjepiva zasnovana na DNK sa sobom nose teoretski mogućnost da unošenjem stranog genetskog materijala u stanicu on prodre u genetski materijal, genom, same stanice. Moguće posljedice su pojačano formiranje tumora ili autoimunih bolesti. No dosada obimna ispitivanja na životinjama nisu potvrdila ovu mogućnost.

Nasuprot tome, cjepivo bazirano na RNK ne prodire u staničnu jezgru pa ne postoji ni teorijska opasnost da bude integrirana u genom stanice domaćina. Teoretski je ipak moguće da virusi koji su prisutni u stanici “prepišu” RNK u DNK i tako ipak dospiju u genetsku strukturu domaćina. Do sada takav proces nije zabilježen.

Svi ovi teoretski rizici, koji dosada nisu zabilježeni u praksi, odnose se na manji broj stanica u organizmu, a ne na genom čovjeka koji je cijepljen. Tvrdnja da ovakva cjepiva utiču na čovjekov genom je netočna.

Ovakva cjepiva su relativno nestabilna i moraju se stabilizirati, a osim toga, potrebne su im transportne tvari, primjerice nanočestice. Neželjeni učinci nisu dovoljno ispitani, ali prije izdavanja dozvole za proizvodnju i ovi aspekti se moraju istražiti u velikim kliničkim ispitivanjima.

Kakva su iskustva?

Do sada ni jedno cjepivo, bazirana na DNK i RNK, nije dobilo dozvolu za primjenu na ljudima. Više njih se nalazi na kliničkom ispitivanju – tu se cjepivo daje dobrovoljcima. Za cijepljenje životinja nekoliko ovakvih preparata je već dobilo dozvolu.

U Europskoj uniji je moguće da se dozvola dobije za cijeli prostor Unije, ako se traži dozvola za primjenu cjepiva od Europske agencije za lijekove (EMA). Dvije države članice preuzimaju u ime svih ocjenu cjepiva. U Njemačkoj je nadležan Institut Paul Erlih (PEI) pri Saveznom institutu za cjepiva i biomedicinske lijekove.

Trenutno se radi i na drugim vrstama cjepiva. Tako se primjerice bjelančevine uzročnika upotrebljavaju kao antigen. Postoje i takozvana vektorska cjepiva. Ona koriste bezopasne viruse da bi izazvale odgovor imunološkog sustava u čovjeku, piše DW.