Prati nas

Mozaik

Fino i zdravo

Tko se boji kobasice bez mesa? Sve je više vegana, a to je nova prilika za poljoprivredu

Nutricionisti procjenjuju da ima sve više onih koji ne razmišljaju crno-bijelo nego dio prehrane zamjenjuju veganskim namirnicama.

Objavljeno

|

Zašto bacamo hranu?
foto: Inga Zaiat/Scopio

Broj osoba koje se hrane na biljnoj bazi je sve više. Poljoprivredni lobi u međuvremenu više ne strahuje od ovog trenda nego pokušava vodu usmjeriti na svoj mlin, javlja Deutsche Welle.

Među onima koji su skeptično gledali na sve veći broj prehrambenih proizvoda koji zamjenjuju meso su bili i poljoprivrednici. No i među njima se nakon desetak godina probila spoznaja da od ovog trenda mogu profitirati. “Što mislite otkuda dolaze sastojci koji su potrebni da bi se proizvela veganska kobasica ili bezmesno mljeveno meso? Od poljoprivrednika, naravno”, kaže predsjednik Udruge njemačkih poljoprivrednika Joachim Rukwied.

Šansa za poljoprivrednike

U međuvremenu su se mnogi njemački poljoprivrednici preorijentirali na uzgoj biljaka koje se koriste u veganskoj industriji: slanutak, soja ili zob. “Mi isporučujemo kvalitetne lokalne sirovine koje se prerađuju u namirnice koje su u trendu”, kaže Rukwied.

On doduše ne kaže smatra li veganski boom trenutnom modom ili trajnom promjenom načina života. Neki njegovi kolege u Ministarstvu poljoprivrede savezne pokrajine Baden-Württemberg se još uvijek bore za stočarski lobi. Tako su nedavno žestoko kritizirali namjeru grada Freiburga da u menze u vrtiće i škole uvede isključivo vegetarijansku prehranu. Grad je doduše tvrdio kako to ne radi iz “ideoloških” razloga, nego jednostavno zbog troškova i činjenice da je dobro meso puno skuplje nego dobro povrće.

Više veganskih nego “pravih” kobasica

Iako se ne može zaista govoriti o trendu, ako se uzme podatak da je u Njemačkoj od 83 milijuna stanovnika oko 1,3 milijuna veganaca, prehrambena industrija je već odavno otkrila potencijal ove publike. Jedan od najpoznatijih njemačkih tvrtki za suhomesnate proizvode, Rügenwalder Mühle je još 2014. započela s proizvodnjom bezmesnih hrenovki i pašteta.

“U početku su nam se naravno smijali, ali u međuvremenu više nitko ne ignorira ovaj segment tržišta”, kaže glasnogovornica poduzeća sa sjevera Njemačke Claudia Hauschild. Lani je ova tvrtka po prvi put prodala više veganskih nego mesnih kobasica, salama i pašteta. 2018. godine je udio veganskih proizvoda iznosio tek 27 posto. Hauschild u ovome vidi “temeljni i dugoročni razvoj”.

Miješana prehrana

Iako je, kako je nedavno pokazala jedna studija Heinrich Böll zaklade, tipični njemački vegan mlađi od 30 i živi u gradu, veganski proizvodi su našli svoj put do polica samoposluživanja i u najudaljenijem kutu Njemačke. U velikim gradskim središtima poput Berlina ili Kölna veganski restorani i zalogajnice su donedavno bili iznimka. Sada na novotvorene restorane veliki dio otpada na one koji nude isključivo prehranu bez namirnica životinjskog porijekla.

I industrija užurbano traga za novim proizvodima i često baca oko na Daleki istok ili Kaliforniju gdje je veganska tradicija mnogo dulja: kozice napravljene od algi, burgeri od graha ili sir od oraščića. Mnogi od ovih proizvoda okusom neodoljivo podsjećaju na “originale”.

Nutricionisti procjenjuju da ima sve više onih koji ne razmišljaju crno-bijelo nego dio prehrane zamjenjuju veganskim namirnicama. “Dobar je korak ako tu i tamo mljeveno meso za bolonjeze zamijenimo sojom ili u sendvič stavimo humus i rajčicu umjesto salame”, savjetuje nutricionistica Anna-Lena Klapp iz organizacije Proveg. “Sve je stvar privikavanja”, zaključuje.

.

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.