Sve češće se kupci pitaju: trebaju li im trgovački lanci platiti to što na samoposlužnim blagajnama obavljaju posao njihovih radnika? Upravo zato Hrvatska udruga za zaštitu potrošača (HUZP) pokrenula je inicijativu kojom traži da se računi kupaca koji koriste samoposlužne blagajne umanje za pet posto.
U obrazloženju inicijative stoji da se samoposlužne blagajne potrošačima predstavljaju kao moderna pogodnost koja štedi vrijeme. Ipak, u stvarnosti znače prebacivanje radnog zadatka s plaćenog radnika trgovine na neplaćenog kupca. Svaki put kad potrošač koristi samoposlužnu blagajnu, on sam skenira proizvode, važe voće i povrće, unosi šifre i količine, pakira robu, rješava tehničke poteškoće te na kraju obavlja i plaćanje.
“Samoposlužne blagajne možda su praktične, ali kupac time postaje neplaćeni blagajnik”, poručuju iz HUZP-a. “Trgovci ostvaruju velike financijske uštede jer jedan radnik sada nadzire rad više blagajni, dok su plaće i doprinosi smanjeni. Profiti rastu, a operativni troškovi padaju na račun potrošača.”
Iz Udruge upozoravaju da, unatoč uštedama, cijene proizvoda ostaju iste bez obzira na to hoće li potrošača uslužiti blagajnik ili će sve obaviti sam. “Potrošači za svoj trud i vrijeme ne dobivaju nikakvu naknadu. Njihov rad se obezvrjeđuje, a oni postaju besplatna radna snaga velikih korporacija”, ističe HUZP.
Zato predlažu uvođenje popusta od pet posto na ukupni iznos računa za sve koji koriste samoposlužne blagajne. Takva bi mjera, kažu, bila pravedna kompenzacija za posao koji kupci obavljaju sami, jasna poruka da trgovci cijene njihovo vrijeme i lojalnost te bi korištenje samoposlužnih blagajni pretvorila u stvarnu, a ne samo prividnu pogodnost. Iz ove agilne potrošačke udruge pozivaju građane da se o ovoj inicijativi izjasne u anketi na ovoj poveznici i poručuju: “Ako već radimo njihov posao, red je da to bude barem simbolično plaćeno”.
Rezultati ankete, najavljuju, bit će temelj za pokretanje razgovora s trgovačkim lancima i njihovim udruženjima o uvođenju popusta na samoposlužnim blagajnama.