Prati nas

Aktivno starenje

Zašto nam je tako teško vježbati?

Svi znamo da je vježbanje korisno, čak nužno želimo li biti zdravi i osjećati se dobro. Ali tako je puno dobrih izgovora! ‘Nemam vremena’, ‘nemam novaca’, ‘prestar sam’… No to sve su samo – izgovori!

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Kako se motivirati za vježbanje?
foto: BigStock

Budimo iskreni: svi želimo izgledati dobro i zdravo, ali nitko od nas ne želi vježbati. ‘To je previše posla’, ‘To je teško’, ‘Nemam vremena’ i tako dalje, i tako dalje… No jedno je sigurno: Tajna usporavanja procesa starenja je u kretanju, kako kaže Sean Foy, trener brojnih poznatih osoba i autor hit knjige ‘The Burst! Workout: The Power of 10-Minute Interval Training’. Kako biste se napokon pokrenuli, morate ustanoviti što vas to zapravo koči da počnete.

Foy sa svojim klijentima radi na način da ih zamoli da napišu tzv. ‘Fit karticu’. Na jednoj strani trebaju napisati sve prednosti koje će im donijeti zdrav i aktivan stil života (dulje hodanje, lakše disanje, boja cirkulacija, itd.). Na drugoj strani potrebno je navesti sve barijere koje stoje na putu vježbanja (manjak vremena, cijena…) i posljedice nevježbanja (manjak energije, depresija…)


Na taj način pomaže klijentima promijeniti ponašanje jer inače nisu sami sposobni uvidjeti sve prednosti u odnosu na cijenu vježbanja. Ako se borite između apatije i motivacije, pitate se kako se riješiti jednoga, a dobiti ovo drugo. Ako imaju ‘Fit karticu’, Foy ih potiče da ju svaki dan pročitaju naglas. I neka ne brinu o ničemu drugome. Ne moraju čak odmah ni početi vježbati, no s vremenom će se njihov stav prema vježbanju promijeniti i prepreke će postupno nestajati, kaže Foy. Ako niste sigurni koje bi to sve prepreke mogle biti, donosimo 10 onih najčešćih izgovora i kako ih možete otkloniti – i to sve unutar 10 minuta.

1. Nemam vremena!

Svatko ima vremena. Razlomite svoje vrijeme u jednominutne dijelove i krenite odatle. Zagrijavajte se 30 sekundi laganim istezanjem i onda trčite u mjestu naredne četiri minute. Ne morate čak ni ustajati – ‘trčite’ sjedeći na stolcu samo podižući koljena. Ako vam se četiri minute i dalje čini kao puno vremena, zagrijavajte se 30 sekundi i onda intenzivno ‘trčite’ sjedeći na stolcu samo jednu minutu. I to što brže možete. Na taj način sigurno možete nakupiti i do deset minuta intenzivnog treninga, a cijelo vrijeme sjediti na stolcu.

2. Ne da mi se!

Da prevladate manjak motivacije, morate znati zašto vježbati. Koji je dublji razlog za vježbanje? Zato da biste bili fit? Da biste doživjeli vjenčanje svoje unučadi? Da doživite rođenje svojih praunuka? Igrajte igru sanjarenja i zapitajte se ‘Što ako?’ Zamislite sebe najzdravijeg i u najboljoj formi. Kako tada izgledate? Kako se osjećate? O čemu razmišljate? Što sve možete napraviti? Razmišljajte o svojim vlastitim barijerama. Što vas sprječava da budete najzdraviji i u najboljoj mogućoj formi? Napišite to na svoju ‘Fit karticu’, a zatim krenite malim koracima dok ne povratite motivaciju – minutu po minutu.

3. Ja to ne mogu!

Ljudi će se prije prihvatiti stvari za koje misle da ih mogu savladati, pa stoga Foy predlaže da se počne s jednominutnim vježbama koje se ponavljaju svakih sat ili dva. Navinite budilicu kako biste se sjetili svakih sat vremena ustati i kretati se minutu-dvije. Pokušajte raditi ‘sjedeće čučnjeve’ – ustanite i ponovno sjednite. Do kraja dana tako ćete napraviti do 50 čučnjeva što će vam dokazati da itekako možete.

4. Umoran sam!

Ako ste na kraju dana jako umorni, to je vjerojatno zbog toga što se uopće niste micali. Pokrenite se, ohrabruje Foy. Lagano, sporo kretanje čitavog dana učinit će da se osjećate drugačije. Najbolje bi bilo da dan započnete laganim vježbma, pa makar to značilo i samo šetnju oko kuće. Ako ne želite šetati sami, nabavite psa jer pas svakako mora u šetnju.

5. Prestar sam!

Ne, niste prestari! Foy preporučuje da pročitate knjigu ‘Biomarkers’ i ‘Strong Women Stay Young’ kako biste se uvjerili u suprotno. Ne možete osporiti istraživanja koja dokazuju da vježbanjem duže ostajete mladi tako što povećavate mišićnu masu, poboljšavate rad srca i drugo. Osim toga, vaše će tijelo biti u stanju brže povratiti snagu. Nikad niste prestari! Samo se usredotočite na manje opterećenje ako brinete da nećete moći. Foy naglašava da su ljudi uglavnom iznenađeni onime što mogu u samo 10 minuta. Jedan 65-godišnji klijent postao je dizač utega, a čak i njegova 85-godišnja majka može napraviti neke vježbe.

6. To je preskupo!

Ponovno – nije! Ne košta vas ništa da šećete. Također, neke vrste opreme mogu se vrlo jeftino nabaviti. Gume za vježbanje pomoću otpora vrlo su pristupačne. Vježbanje s takvom opremom može biti izvrstan početak.

7. Ne volim to!

Ne morate voljeti vježbanje da biste vježbali. No kako biste prevladali tu odbojnost, dobro je vježbati u društvu. Pronađite prijatelja s kojim biste vježbali i onda zajedno možete gunđati koliko ne volite vježbanje dok radite trbušnjake ili čučnjeve. Da bi vam vježbanje bio zabavnije, pokušajte vježbati s unucima i šaliti se s njima u pokušaju prijateljskog natjecanja u skakanju ili trčanju. Brojite koliko skokova možete napraviti u 30 sekundi.

8. Ne mogu se ponovno prisiliti na vježbanje!

Nije neuobičajeno željeti odustati ako ne ide sve kako treba i ako osjećate da ne možete raditi iste vježbe kao prije. Ne morate biti u savršenoj formi, kaže Foy, oprostite sebi ako nešto ne možete učiniti. Baš u takvim trenucima jako pomaže imati prijatelja uz sebe. Zajedničke provjere, planiranja, zadavanje ciljeva i natjecanje bit će lakše uz partnera za vježbanje, pogotovo ako primjetite neke smetnje ili blago nazadovanje. Nije važno je li vam prijatelj čovjek ili ljubimac, teže je odustati ako imate nekoga uz sebe. Prijatelj je začin koji vam je potreban.

.

Aktivno starenje

Unatoč koronavirusu, programi u centrima za kulturu idu dalje

S obzirom na epidemiju COVID-19, mnogi centri za kulturu i otvorena učilišta prilagodili su svoje programe novonastaloj situaciji. Osobe treće životne dobi ove godine imaju sužen izbor, ali nešto zanimljivih programa ipak se može naći.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Ova jesen po mnogome je drugačija od ostalih jer je epidemija koronavirusa poremetila većinu planova. Novonastaloj situaciji i tom famoznom “novom normalnom” prilagođavaju se i u zagrebačkim centrima za kulturu i otvorenim učilištima pa se uobičajeni programi održavaju u manjem obimu nego inače i pod posebnim epidemiološkim mjerama.

Dobra je vrijest da programa za treću životnu dob u većini centara ipak ima, a mi smo istražili koji su i kako u njima sudjelovati na siguran način.


Centar za kulturu i informacije Maksimir

Jadranka Kerin, voditeljica programa za osobe treće životne dobi u Centru za kulturu i informacije Maksimir, kazala nam je da ove jeseni idu dalje programi dramske skupine Treći čin i kiparsko slikarske radionice za treću dob.

“Ti su programi išli i ova tri mjeseca, sve do lipnja. Naše voditeljice koje rade u Domu za starije Maksimir su uz silan trud uspjele provesti neke programe jer, kao što znate, u domove za starije ne može se ući. Likovna radionica je recimo išla tako da je voditeljica, inače apsolventica na Akademiji likovnih umjetnosti Karla Radanović, polaznicima zadavala zadatke online vezane uz to što će crtati i u kojoj tehnici, i to razgovarajući s njima pojedinačno te uz pomoć socijalnih radnika u domu. Onda su polaznici, koliko su uspjeli, preko nekog kompjutora iz doma ili preko mobitela ako su nešto malo mlađi, slali te uratke natrag. Tako se to održavalo, a tako ćemo, nažalost morati nastaviti i dalje kad je riječ o aktivnostima u domu jer voditeljica ne može do polaznika pa je dosta teško. Pokušat ćemo, kad ova čitava situacija malo popusti, napraviti izložbu tih radova”, kaže gospođa Kerin.

“Tako funkcionira i dramska radionica gdje je još interesantnije, a voditeljica, diplomirana dramatrurginja Maja Sviben, radi pojedinačno s polaznicima okosnicu za dramske likove. Polaznici onda sami trebaju taj lik osmisliti, tekstualno i na sve druge načine pa onda ona to zapisuje. Nakon toga planiramo sve te likove okupiti i jednom, možda, tu predstavu doista i izvesti”, kaže Kerin.

No, nešto programa odvija se i u samom Centru. “Ono što ćemo mi raditi ovdje u Centru od ponedjeljka, 5. listopada, su likovne radionice za starije koje će se održavati vani na otvorenom u parku Maksimir. To će tako funkcionirati dok god dozvole vremenske prilike. Radionice će ići ponedjeljkom od 10 do 12 sati. Ako su na otvorenom, polaznici mogu biti na primjerenoj razdaljini, crtati, slikati i raditi, i to sve uz voditeljicu Loru Elezović, također apsolventicu na Akademiji likovnih umjetnosti”, opisuje nam Kerin.

Ostali programi za treću dob koje su prethodnih godina organizirali, sada, nažalost, više ne idu. Ide tek ples na svili za mlađe i suvremeni ples za djecu, no što se tiče programa za starije ove godine dostupne su samo navedene radionice.

Gospođa Kerin naglašava i sljedeće: “Sve radionice organizirane su pod posebnim epidemiološkim mjerama, polaznici su na razdaljini, nose se maske, pazimo, no i mučimo se u svemu tome.”

Najteže je, kaže, polaznicima u domu jer bi oni vrlo rado imali nekakve kontakte s vanjskim svijetom, ali nažalost takva je situacija i mjere za domove su dosta stroge.

“Naši polaznici koji dolaze u Centar su molili da svako nastavimo s programima i jako im se svidjela ideja da to bude na otvorenom u parku Maksimir. Naime, u toj likovnoj grupi ih ima dosta, 10-12, a naša prostorija u kojoj se program inače održava nije dovoljno velika da bi svi mogli u njoj biti na primjerenoj udaljenosti. Naravno da mi tu napravimo i propuh, imamo dezinficijense, svi nose maske i sve, ali razmak može među polaznicima biti najviše metar – što nije dovoljno. Probat ćemo zato vani pa ćemo vidjeti kako će ići”, kaže Jadranka Kerin.

Centar za kulturu Trešnjevka

Iz Centru za kulturu Trešnjevka doznali smo dobre vijesti. Naime, ondje su u tijeku upisi u jesenske programe za umirovljenike koji se održavaju pod posebnim epidemiološkim mjerama.

“Dostupne su radionice oblikovanja keramike, zatim likovnost, ples… Svi se programi održavaju, ali pod strogim mjerama, što znači da u dvorani nikad nije previše ljudi tako da svi mogu biti na propisanom razmaku, a na ulazima imamo i dezinficijense”, kaže Lovorka Mihanović iz marketinga Cekate-a.

“Također, može se doći na koncerte, predstave i stand-up nastupe, ali držimo se mjera – posjetiteljima mjerimo temperaturu, obavezne su maske i slično. U subotu imamo akciju i festival na otvorenom ‘Tratinska se budi’ u sklopu kojega će se moći slušati koncerti”, kaže Lovorka Mihanović.

“Što se tiče programa namijenjenih trećoj dobi, tu su Start Art likovna grupa u kojoj je maksimalan broj ljudi osam, zatim radionica keramike, art terapija i dramska grupa za odrasle, a u Društvenom klubu Prečko imamo pjevanje, tečaj izrade biljnih preparata, permakulture i slično. Što se mjera tiče, svi se kod nas osjećaju sigurno. Imamo i neke programe na otvorenom, vidi se da pazimo tako da naši polaznici dolaze i dalje”, dodaje Lovorka Mihanović.

foto: Oleg Mityukhin/Pixabay

Centar za kulturu Sesvete

U Centru za kulturu Sesvete, također je sve prilagođeno epidemiološkim mjerama, rekla nam je voditeljica centra i  viša stručna suradnica za glazbenu djelatnost, Aida Vidović Krilanović.

Tečajevi za umirovljenike, a to su tečajevi jezika (engleski, njemački i talijanski), zatim tečaj informatike za početnike na kojem se uči korištenje Worda, pretraživanje interneta i korištenje elektroničke pošte te tečajevi za napredne, ali i tečajevi izrade etno nakita ili dizajnerskog nakita, održavaju se u centru pod posebnim epidemiološkim mjerama.

2Pazimo da naših polaznika ima taman toliko da u našem prostoru mogu biti na propisanoj udaljenost, a tijekom izvođenja samih programa obavezno je nošenje maski”, kaže Vidović Krilanović.

Svima su, kaže, radionice i tečajevi nedostajali i sretni su što neki programi ove jeseni ipak idu. “Naši voditelji ulažu silan trud da bi programi išli, a polaznici nam kažu da se kod nas osjećaju sigurno i rado dolaze”, govori nam Vidović Krilanović te dodaje kako se nada da će se ova po svemu izvanredna situacija ipak ubrzo smiriti.

Narodno sveučilište Dubrava

Voditeljica programa za treću životnu dob u Narodnom sveučilištu Dubrava, Vesna Špalj-Senta, kazala nam je da za ovu godinu nisu predviđeni posebni programi za osobe treće životne dobi, jer su tako preporučili epidemiolozi. No i starije osobe se mogu, ako to žele, priključiti nekim programima za odrasle.

“Preporuka epidemiologa je takva da ove godine ne radimo posebno s osobama treće životne dobi jer se radi o ugroženoj skupini. No, ipak postoji mogućnost da osobe 50 plus dođu u neku grupu za odrasle. Pritom mislim na naše mješovite grupe jutarnjeg razgibavanja, joge i korektivnog pilatesa”, kaže nam Špalj-Senta.

“Nešto starijih polaznika imamo i u grupama ručnih radova, na tečaju izrade paške čipke, crtanja, slikanja i keramike, no napominjem da se radi o našim uobičajenim grupama u kojima nema popusta za umirovljenike”, objašnjava Špalj-Senta.

foto: Rui Dias/Pexels

Pučko otvoreno učilište

U Pučkom otvorenom učilištu je u tijeku nadoknada programa od proljetnog semestra koji se nisu mogli održati zbog epidemije, govori nam tajnica POU-a, Nina Radojević.

Kako su nakon toga došli godišnji odmori i ljeti, programi se nisu stigli izvesti do kraja pa se to odrađuje sada. “Imamo sad to nešto što smo dužni našim polaznicima pa zasad nema novih upisa i tako će biti negdje do kraja mjeseca studenog dok se sve ovo ne odradi. Što se epidemioloških mjera tiče, mi se ravnamo nekako po mjerama za škole. Koristimo veće učionice, odnosno polaznike smo preselili u veće učionice tako da mogu držati preporučeni razmak, svi nose maske, na ulazima su dezinficijensi za ruke i držimo se svih epidemioloških mjera”, kaže gospođa Radojević.

“Jedan dio nastave je odražen i online, a u njemu je sudjelovao tko može i ima mogućnosti. Koristili smo Zoom, Loom, Skype i razne druge aplikacije, ovisno o tome kako je koji profesor mogao i kako se snalazi jer i među našim profesorima ima i mlađih i starijih. Programi koje sada nadoknađujemo su strani jezici, informatika i programi iz opće kulture. Po nešto od svakog područja ne snije uspjelo odraditi prije ljeta, pa to odrađujemo sada.”

Što se novih programa u studenom tiče, još se sa sigurnošću ne zna koji će to programi biti. “Vjerojatno će biti tečajeva stranih jezika, informatike i likovnih radionica, a što se tiče programa opće kulture, njih iznova kreiramo za svaki semestar i uvijek bude nečeg novog, i tema i predavača, tako da će o tome biti odlučeno naknadno”, zaključuje Nina Radojević iz Pučkog otvorenog učilišta.  

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP