Prati nas

Mozaik

Funkcionira

Izrazi koji će vam promijeniti život

Svi donosimo novogodišnje odluke. I svi ih se slabo pridržavamo. No nekih se odluka lako pridržavati jer uključuju samo češće korištenje nekih riječi koje nam mogu potpuno promijeniti život.

Objavljeno

|

Kako promijeniti život?
Preobrazba (foto: BigStock)

Kao novogodišnju odluku, mnogi od nas će odlučiti promijeniti nešto na svome tijelu. Ali što je s našim umovima? Priuštiti si mentalnu preobrazbu može biti jednako važno kao i priuštiti si onu tjelesnu. No do preobrazbe neće doći jednostavnom promjenom onoga što mislite, već i onoga što govorite. Kako ćemo govoriti – drugima i sebi – ima izuzetno snažan utjecaj na naše općenito stanje. Nije li zato došlo vrijeme da počnemo obraćati više pažnje na ono što komuniciramo?

Huffington Post donosi 15 izraza koje će transformirati način na koji razmišljate, osjećate se i djelujete u novoj godini. Koristiti riječi kako bismo promijenili svoj život? E, to je odluka koje se valja pridržavati.


Molim

‘Molim’ je jedna od najmanjih riječi, ali koja znači jako puno i nju bi se trebalo češće koristiti. Imat ćemo jako puno koristi ponašamo li se pristojno. Povećat ćemo broj poznanika i lakše se opustiti u društvu. I razmislite: hoćete li prije nekome učiniti uslugu ako vas ovaj lijepo zamoli? U riječi ‘molim’ postoji ogromna snaga.

Zato

To je jednostavna riječ, ali može vam pomoći da dobijete ono što želite. Prema studiji objavljenoj u knjizi ‘Magic Words: The Science Behind Seven Words That Motivate, Engage and Influence’, oni koji obrazlažu svoje misli koristeći ‘zato’, prije će dobiti ono što su tražili, nego oni koji su nešto zahtijevali bez dodatnog pojašnjenja.

Na primjer, kad su željeli preko reda doći do kopirnog stroja, sudionici istraživanja koji su svoj zahtjev formulirali sa ‘Molim vas, mogu li prije vas nešto iskopirati ZATO što sam u velikoj žurbi?’, prije su došli do željenog ishoda od onih koji nisu precizno obrazložili razloge svojeg zahtjeva. Zašto? Zato što znanost tako kaže.

Hvala

Prema istraživanju Sveučilišta u Birminghamu, samo jedna trećina ljudi prihvaćaju kompliment s dostojanstvom. Nije tajna da mnogu od nas na kompliment reagiraju s nelagodom i kao rezultat, pohvala je uvijek praćena s pošalicama na vlastiti račun koji bi trebao umanjiti početnu pohvalnu tvrdnju. Jednostavno reći ‘hvala’ ne samo da odaje zahvalnost onima koji su kompliment uputili, već nam pomaže i da u taj kompliment sami povjerujemo.

Kako vam mogu pomoći?

Ako netko koga volite prolazi kroz teško razdoblje, najbolji način da mu pomognete je da jednostavno ponudite tu pomoć. Kako kaže psiholog Todd Farchione sa Sveučilišta u Bostonu, ako stvarno želite nekome pomoći, jednostavno ga pitajte treba li podršku ili ga samo saslušajte ako vam se želi izjadati. Pomaganje drugima nije dobro samo za tu osobu, već i za onoga koji pomaže. Znanstvenici su dokazali da pomaganje drugima povećava osjećaj zadovoljstva i svrhovitosti, a volontiranje produžuje život.

Možete li mi pomoći?

Tražiti pomoć također ponekad nije lako. Nema ništa loše u tome da priznate da trebate malu pomoć. U stvari, to može biti oslobađajuće. Često brinemo da ćemo ispasti glupi ako tražimo pomoć, ali neke studije upućuju na to da ćemo, tražimo li pomoć, zapravo izgledati mudriji i sposobniji.

Jako sam zaposlen!

Ovo je jako važno. Također, ovu rečenicu slobodno izbrišite iz glave. Prošle smo godine bili najzaposleniji ikad i ta naša stalna prezaposlenost smeta našoj mogućnosti da budemo sretni. Bloger Agapi Stassinopoulos rekao je kako se nada da je došao kraj glorificiranju kulture prezaposlenosti, obavljanju stvari bez dovoljno sna i osjećaju da konstantno moramo pobijediti u nekoj utrci. Jer na koncu, te utrke u kojoj sudjelujemo – uopće nema. Zato u 2015. eliminirajmo utrkivanje i riječ ‘prezaposlen’.

Laku noć

Ovaj izraz sam po sebi nije toliko važan dok god ga ne izgovorite. A svakako ga izgovorite čim osjetite umor. Prečesto je prva stvar koju zanemarujemo upravo san, a zapravo san bi nam trebao biti prioritet. Prema nedavnom ispitivanju, više od polovice odraslih Amerikanaca kaže da trebaju oko osam sati sna, ali čak tri četvrtine ispitanih kaže i kako spavaju puno manje od toga. Vrijeme je da počnete u krevet odlaziti ranije.

Neću

Jeste li u iskušenju kad gledate sve one kolače zaostale od blagdana? Za one koji drže dijetu, preporučuje se da izraz ‘ne mogu’, zamijene izrazom ‘neću’. Studija objavljena u ‘Journal of Consumer Research’ pokazuje kako ljudi koji koriste izraz ‘neću jesti kolače’ imaju više kontrole nad svojim ponašanjem nego oni koji kažu ‘ne mogu ili ne smijem jesti kolače’.

Žao mi je

Teško je priznati da smo u krivu, no ako to ipak učinimo možemo drastično poboljšati naše živote (međuljudske odnose da i ne spominjemo). Znanstvenici su otkrili da nas osjećaj krivnje izuzetno opterećuje – zato otpustite krivnju s iskrenom isprikom.

Ne

Možete učiniti štogod, ali ne i baš sve. Ponekad je sasvim u redu jednostavno reći ‘ne’ ako ste previše opterećeni. Kako je svojedobno rekla glavna urednica Huffington Posta, Arianna Huffington, ponekad je najbolji način da završite neki projekt – da ga u potpunosti napustite. To ne znači ignorirati svoje potrebe, nego to znači kad ste u nečemu – radite to kako spada ili uopće nemojte. Ponekad to znači reći ‘ne’ i nekim dobrim stvarima, ali ako taj izvjesni zadatak stoji između vas i vremena provedenog s vašom djecom ili spavanja, radije recite ‘ne’.

Zahvalan sam za…

Znanstvenici su ustanovili da nas izražavanje zahvalnosti čini sretnijima i zdravijima – a te obje stvari česte su na popisima želja za novu godinu. Vodite dnevnik zahvalnosti ili svakodnevno razmišljajte o stvarima na kojima ste zahvalni.

No, u redu

Neće sve ispasti onako kako smo planirali – i to je u redu. Prihvatiti život onakvim kakav je, umjesto brinuti o onome što se moglo dogoditi, može biti vrlo oslobađajuć osjećaj. Uzrujavanje oko sitnica ima negativan učinak na naš životni vijek, odražava se na fizičkom i mentalnom zdravlju. Jedan od najpopularnijih savjeta za 2015. je – pustite da stvari idu svojim tokom.

Hajdemo!

Kad ste se zadnji put otisnuli u malu avanturu? Statistike pokazuju da su nova iskustva pri vrhu liste želja, no rijetko se u njih upuštamo. Znanstvenici također kažu da nas iskustva – ne stvari – čine sretnijima. Zašto ove godine ne putovati malo više? Pa makar i samo nekoliko kilometara.

Hvala vam na vašoj poruci. Trenutno sam izvan ureda.

U redu, tehnički ne izgovarate vi ove riječi, nego naš e-mail, ali ovaj izraz je ključan za vaše blagostanje. Statistike pokazuju da su Amerikanci preuzrujani i preuplašeni da uzmu godišnji odmor te umjesto toga uzgaraju na poslu. Planirati odmor može povećati vašu sreću i smanjiti stres. Zato namjestite na e-mailu poruku da ste izvan ureda i isplanirajte slobodno vrijeme samo za sebe.

Samo dišite

Ovo je najosnovnija, ali možda najvažnija stvar koju možete učiniti za sebe u novoj godini. Napraviti predah i samo disati, uživati u trenutku, osloboditi se stresa – sve je to ključno za vaše blagostanje. Ako se briga počne uvlačiti u vaš život, podsjetite se da napravite pauzu. Osjećat ćete se bolje.

.

Mozaik

Osobe starije dobi često su na meti teleoperatera. Na što točno treba paziti?

Osobe starije životne dobi su posebno osjetljiva skupina, baš zbog svoje dobi ili zbog svojeg zdravstvenog stanja i kao takve su lakša meta trgovcima i podložniji njihovoj sugestiji. To trgovci, naravno znaju i to koriste kako bi sklopili jedan ugovor više.

Objavljeno

|

“Da, imamo i mobitele i internet i televiziju. Meni je internet jako važan, ali supruzi je važnija televizija. Prije smo imali paket koji je uključivao i fiksni telefon, ali sad smo se toga riješili jer fiksnu liniju, zapravo, ne koristimo”, kaže nam gospodin Vjekoslav (83), umirovljenik iz Zagreba.

“Uvijek smo doma imali fiksni telefon. Pa iz moje perspektive – a ja imam već puno godina – fiksni telefon je osnova, a tek onda ide sve ostalo. No danas se to promijenilo i djeca su nas nagovorila da otkažemo fiksni telefon kako bi si smanjili račune. Stvarno, fiksni telefon nismo ni koristili, ali navika je to”, priča dalje Vjekoslav.


“Ja se služim internetom. Imam laptop i tablet. Ma da vam pravo kažem, ne znam kako je to sve spojeno. Djeca su nam to sredila, preuzela čak i plaćanje tako da mi nemamo brige. No prije smo imali dosta problema da objasnimo teleoperaterima što zapravo želimo. Znate, ta njihova tehnička podrška, to je sve za puno mlađe. Kad ih nešto hoćeš pitati, ne znaš ni kako bi formulirao pitanje, a i to što ti oni kažu teško je razumjeti. Oni svi misle da smo mi tehnički obrazovani i odmah pretpostavljaju da je i nama jasno ono što je njima jasno. A starijima se teško u tome svemu snaći”, žali se Vjekoslav.

“Mi osobno nismo imali neka baš jako neugodna iskustva, ali naši neki rođaci jesu. Moju sestričnu, koja ima isto oko 80 godina i već se pomalo gubi, nazvali su i ponudili joj koješta, nekakav skupi paket s puno interneta i puno TV programa koje ona i ne gleda. A što ona, jadna, zna. Pristala je na sve pa se poslije šokirala kad je stigao račun. Onda su se uplela njena djeca i taj ugovor preinačila. Mislim da nije u redu da telekomi zovu starije i nude im stvari za koje unaprijed mogu znati da im ne trebaju. To je lov u mutnome. Pa ako ćeš na umirovljenicima zarađivati, to je stvarno grozno”, kaže Vjekoslav.

Doista, puno je takvih priča: da su telekomi umirovljenicima prodavali skupe i njima nepotrebna usluge, da je bio problem raskinuti ugovor, da su im za neplaćene račune sjedali ovrhama na račune, da posebne tarife za umirovljenike na kraju nisu bile to što su trebale biti. Koje su najčešće zamke i na što treba posebno paziti, pitali smo Dunju Maletić, pravnu savjetnicu iz područja zaštite potrošača.

Dunja Mak (foto: privatni album)

Koliko su česti prigovori na teleoperatere?

U Hrvatskoj nažalost ne postoje više savjetovališta za potrošače. No, do kraja 2018. dok je postojalo osječko savjetovalište u kojem sam ja radila, dobivali smo i do 6.000 pritužbi godišnje. Među tim pritužbama bilo je i jako puno osoba starije životne dobi koje su se žalile na sve vrste proizvoda i usluga. Najveći broj pritužbi, odmah nakon trgovine, odnosio se upravo na teleoperatere.

Što je najčešće bio problem?

Problem je najčešće bio zavaravajuća poslovna praksa. Osobe starije životne dobi ne sklapaju toliko često ugovore putem interneta, nego najčešće dolaze u poslovnicu operatera zbog čega su, zapravo, manje zaštićene. Naime, kad se ugovor sklopi u poslovnici, ne vrijedi onaj period od 14 dana za žalbu kao u slučaju sklapanja ugovora na daljinu, odnosno ugovora sklopljenih preko interneta i telefona. Znalo se dogoditi da djelatnici osobe u poslovnici nagovore na uslugu koja im nije potrebna, a ovi tek kasnije kad pročitaju ugovor ili kad im počnu stizati računi, shvate da to nije to što su željeli.

Recimo, obećano im je da će račun biti, na primjer, 100 kuna, a bio je veći. Tu onda ne mogu više odreagirati, a bude jako teško naknadno dokazati da je njima djelatnik teleoperatera obećao jednu uslugu, a ispostavio drugu. E sada, važno je reći da je u takvim slučajevima dio odgovornosti i na tim starijim osobama koje nisu detaljno čitale ugovor koji se daje na potpis.

Često nam se događalo da nam starija osoba donese ugovor na uvid i u njemu jasno piše o kojoj se usluzi radilo, ali osoba to nije pročitala. Istina, često su to bila sitna slova, ali ipak treba čitati. Osobe starije životne dobi su posebno osjetljiva skupina, baš zbog svoje dobi ili zbog svojeg zdravstvenog stanja i kao takve su lakša meta trgovcima i podložniji njihovoj sugestiji. To trgovci, naravno, znaju i to koriste kako bi sklopili jedan ugovor više.

Osobe starije životne dobi česta su meta raznih telefonskih poziva i nuđenja raznih usluga. Na što treba naročito paziti kad su u pitanju takvi pozivi? 

Točno, zna se da su osobe starije životne dobi češće na meti telefonskih poziva i to se onda smatra ugovorom sklopljenim na daljinu. Novost je kod takvih ugovora da od 1. kolovoza teleoperater mora korisniku poslati obavijest o takvom ugovoru, odnosno o onome što je dogovoreno preko telefona, a KORISNIK MORA DATI SVOJE PISANO ODOBRENJE da se taj ugovor i provede.

Još jednom apeliram na sve korisnike: treba čitati ugovor! I kada smo s nekim razgovarali na telefon, treba nam na kućnu adresu doći obavijest o tom razgovoru i o tome što se sklapa, sve što dođe na kućnu adresu treba dobro proučiti, vidjeti o čemu se radi te onda, da bi taj ugovor doista i bio sklopljen, pisana potvrda se šalje nazad i njome se zapravo potvrđuje da doista želimo uslugu dogovorenu preko telefona. Evo to je taj novi aspekt zahvaljujući kojemu su potrošači ipak malo zaštićeniji nego prije. Naime, bilo je jako puno slučajeva da je preko telefona dogovoreno jedno, a onda je isporučena usluga bila drugačija i bilo je vrlo teško dokazati što je dogovoreno i kako je tekao razgovor.

I prije je postojala odredba da teleoperater mora korisniku poslati obavijest o ugovoru, no sada postoji i taj dodatak da korisnik mora pismenim putem na tu obavijest i odgovoriti te tako potvrditi dogovor. Ako korisnik u roku od 14 dana ne bi odreagirao, ugovor bi se smatrao sklopljenim. I onda se tu opet događalo da korisnik ne pročita ugovor detaljno i propusti taj rok od 14 dana i tada se tu više ništa ne može.

Imamo li problem s nekim teleoperaterom, što nam je činiti?

Bilo koji problem da se dogodi s teleoperaterom, stvar nikada ne treba rješavati usmenim putem već uvijek pisanim. Ono što treba napraviti je uputiti pisani prigovor. Što god da je u pitanju, prigovor mora ići pisanim putem. Osobe starije životne dobi često nemaju svoju e-mail adresu, a teleoperater neće uvažiti prigovor ako je poslan s neke druge e-mail adrese, recimo adrese osobe koja pomaže starijoj osobi. U takvim je slučajevima rješenje je da osoba napiše na papiru prigovor i pošalje ga poštom. Znači, uvijek postoji neka poštanska adresa, netko može pomoći starijoj osobi napisati taj prigovor, i onda ga poslati fizički, poštom, s njihovim imenom i potpisom. Teleoperater u tom slučaju mora odgovoriti na prigovor u roku od 15 dana i na taj način se puno brže i efikasnije rješavaju problemi s tvrtkama nego kad se unedogled zove i kad teleoperateri mogu odgovor i rješavanje problema prolongirati. Postoji i tijelo koje to kontrolira, imamo drugostupanjsko Povjerenstvo za reklamacije potrošača koje kontrolira telekomunikacijske tvrtke. U tom povjerenstvu su udruge za zaštitu potrošača. Ako povjerenstvo donese negativnu odluku, sljedeće tijelo je HAKOM koji vrlo često sporove rješava u korist potrošača. Tako da sve reklamacije treba raditi pisanim putem. Može se to obaviti i u poslovnici, ali tada kupac treba dobiti potvrdu o uloženom prigovoru s točnim datumom i potpisom odgovorne osobe. Od tog datuma teče rok od 15 dana da tvrtka odgovori.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP