Prati nas

Aktivno starenje

5 stvari koje se s godinama događaju s našim tijelom

Starenje je prirodan proces kojemu nitko ne može umaći. Niti je to uopće potrebno. No ako razumijemo promjene koje se događaju u našem tijelu, možemo na njih adekvatno odgovoriti i zadržati vitalnost i energiju.

Objavljeno

|

Zašto starimo?
foto: BigStock

Zasigurno ste primijetili da vam je struk danas puno širi nego što je bio u mladosti. Ili je struk zapravo isti, ali ste se vi nekako stisnuli? Ne, to nije samo vaša mašta. Što se sve događa s vašim tijelom kako starite, nabrojao je portal Grandparents.com.

1. Debljina/prejedanje

Puno je faktora koji utječu na promjene oblika našeg tijela. Među prvima je prejedanje, kaže liječnica Donnica Moore, predsjednica ‘Sapphire Women’s Health Group’. Više od polovine Amerikanaca je debelo, a više od trećine pretilo. (Više od polovice odraslih osoba u Hrvatskoj ima prekomjernu težinu ili je pretilo, a taj je broj u zadnje četiri godine porastao za šest posto, pokazuje istraživanje GfK o tjelesnoj težini i visini provedeno u dva navrata, 2010. i 2014. godine; op. MV) Većina nas ima koji kilogram previše čak i prije ulaska u srednju ili stariju dob, dakle čak i prije tog debljanja koje dolazi s godinama.


U tijelo unosimo i do dvostruko više kalorija no što nam je to potrebno. Naime, muškarci bi trebali jesti oko 2000 kalorija, a žene oko 1600. Nakon četrdesete godine puno faktora utječe na prejedanje, kaže Pamela Peeke, autorica knjige “Borba s kilogramima nakon četrdesete”. Neki od tih faktora su poslovna putovanja i poslovni ručkovi, viša razina stresa, više društvenih večera i veća konzumacija alkohola.

Što možemo napraviti? Počnite s malim promjenama poput konzumiranja više voća, a smanjite unos šećera i masnih obroka. Također, smanjite i unos alkohola te dijetalnih sokova. Naime, ljudi pogrešno misle da dijetalni sokovi ne debljaju. No istina je da su oni prepuni umjetnih sladila koja izazivaju želju za hranom.

2. Hormoni

Kako muškarci i žene stare, razina seksualnih hormona pada što se može negativno odraziti na vašem tijelu.  Tijekom života, muškarac će suvišnu masnoću pohraniti u područje trbuha. Muškarci i inače baš tamo imaju više masnih stanica nego žene, kaže doktorica Peeke. Žene pak imaju više masnih stanica u području bokova, bedara i stražnjice i kad dobiju koju kilu više, to obično bude baš u toj regiji. No kako se približava menopauza, snižava se razina estrogena, progesterona i testosterona. To znači da će ženska tijela početi pohranjivati mast u području trbuha.

I kod muškaraca niža razina testosterona znači više masti na trbuhu. No i kod muškaraca i kod žena mast na trbuhu ne predstavlja samo estetski problem. S više masti na trbuhu povećava se i opasnost od dijabetesa, kardio-vaskularnih bolesti poput srčanog udara, pa čak i samog životnog vijeka. Žene sa značajno većim opsegom struka imaju čak dvostruko veće šanse da umru od srčanog udara, nego žene koje su vitke, kaže doktorice Moore.

3. Manjak tjelovježbe

Realnost je da kako starimo sve više vremena provedemo sjedeći, što znači i da pojedemo više nego potrošimo, kaže doktorica Moore. Razlozi ovakvom usporavanju su ili neka medicinska stanja ili umirovljenje pa više vremena provodimo kod kuće i manje smo aktivni. Problem s više sjedenja je u tome što tako gubimo mišićnu masu koja je odgovorna za sagorijevanje masnoća.

Mišićna masa značajno se smanjuje ako ne radite vježbe snage, kaže doktorica Peeke. To je glavni razlog zašto se hrana manje efikasno pretvara u energiju kako ljudi stare. Preporučuje se kombinacija fizičke aktivnosti nekoliko puta na tjedan s aerobnim vježbama poput trčanja i vježbama snage poput dizanja utega.

Klinika Mayo preporučuje oko 30 minuta umjerenih vježbi dnevno i trening s utezima dva puta tjedno. No pokušavate li izgubiti masnoću, morat ćete povećati vježbanje. Počnite polako, samo pet minuta dnevno, pa onda povećavajte vrijeme vježbanja. Također, posavjetujte se sa svojim liječnikom koji vam može pomoći oko sastavljanja režima prehrane i vježbe.

4. Gravitacija

Gravitacija nije vam prijatelj, kaže doktorica Moore. Kako starimo, dijelovi našeg tijela prirodno se ‘objese’. To se ponajprije odnosi na grudi ali i trbuh. Najbolji način na koji se možete boriti protiv obješenog trbuha je paziti što jedete i vježbati.

5. Gubitak visine

Jeste li ikad primijetili da ljudi postaju niži kako stare? To nije optička varka. Osteoporoza može uzrokovati zakrivljenje kičme i ramena i upravo je zbog toga važno redovito uzimanje kalcija. Visinu gube i žene i muškarci, no kod žena je taj gubitak dramatičniji u prvih pet godina poslije menopauze. Općenito, osoba u životu izgubi od dva do sedam centimetara, a gubitak visine naročito je izražen nakon sedamdesete godine. Dodatni razlog zbog kojeg možete izgledati niže je krivo držanje. Pokušajte se stoga držati uspravnije pri čemu vam može pomoći joga.

.

Aktivno starenje

Ovih šest načina razmišljanja vuku nas naprijed, a zbog njih se i osjećamo bolje

Marlene Caraballo autorica je bloga ‘Cheers To Chapter Two’ što bi se moglo prevesti kao ‘Nazdravimo drugom poglavlju’. Obrađuje brojne teme zanimljive osobama 50+ među kojima je i samopouzdanje.

Objavljeno

|

Svi mi pokušavamo biti najbolja verzija samih sebe i živjeti najbolji mogući život, pogotovo kad prijeđemo neke godine, piše Marlene Caraballo u svom blogu Cheers To Chapter Two. Neke dane se osjećamo kao pobjednici, a druge dane smo u potpunom kaosu.

Istina je, kao i uvijek, negdje na sredini i baš u toj sredini leži naš pravi stav i naše pravo ja. Pa zašto onda neki ljudi uvijek izgledaju i ponašaju se kao da su puni samopouzdanja, a drugi se vuku kroz dane osjećajući se poraženo i jadno čak i ako nemaju objektivnih razloga za to?


Razgovarajući s jakim i samopouzdanim osobama iznad pedesete, došla sam do zaključka da je ključ u ovih šest načina razmišljanja.

1. Očekuju obilje

Ako se ujutro probudimo i odmah počnemo razmišljati o stvarima kojih se plašimo i užasavamo i ako se usredotočimo na sve ono što nemamo i što ne zaslužujemo, upravo to je ono što ćemo na kraju naći. Nedostatnost je stanje u kojem mislimo da nešto ne zaslužujemo, da nam stalno nečega fali, bez obzira radilo se o novcu, zdravlju, prijateljima, samopouzdanju, sreći. Drugim riječim, čaša nam je uvijek napola prazna.

Osobe s pozitivnim stavom čašu vide napola punom i sa samopouzdanjem se suočavaju sa svime onime što im donosi novi dan. One vjeruju da su pred njima dobre stvari i takve stvari u svojem životu primjećuju. Optimistične su i u životu očekuju obilje. Ako nam takav stav nije prirođen, moguće ga je do neke mjere izvježbati. No za to je potrebna odlučnost i upornost.

2. Zahvalni su

Prihvatiti svaki novi dan sa zahvalnošću znači osjećati se dobro i prije nogo smo ujutro otvorili oči. Budimo realni, doživjeti pedeseti rođendan je dobra vijest samo po sebi, jer, nažalost, svi znamo ljude kojima to nije uspjelo. Mi smo već u prednosti samim time što smo dobili šansu nastaviti naprijed. Možete izabrati da budete zadovoljni s onim što imate ili vječno zdvajati nad onim što nemate. Jer koliko god da imali, uvijek će se naći netko tko ima više. Pa zašto onda brinuti o tome?

Svakoga dana našega života imamo priliku svjedočiti čudu bivanja živima. Miris ljiljana u zraku, zvuk cvrčaka u predvečerje, nevjerojatni prizori izlaska i zalaska sunca… Jednostavno biti živ je bonus samo po sebi. Divno je usredotočiti se na ono što imate umjesto na ono što nemate.

3. Rješavaju probleme

Ako ste napunili pedesetu, slobodno se potapšajte po leđima jer ste do sada već sigurno porješavali puno problema u svojem životu. Zapravo, rješavate probleme svaki dan. Snažna i samopouzdana osoba iznalazi rješenja problema umjesto da očajava što se s problemima uopće susrela. Svatko ima probleme i izazove u životu. Čak i oni koji nam djeluju najsretniji i najopušteniji. Razlika je u perspektivi. Sretni ljudi vide problem i razmisle o rješenju. Nesretni ljudi samo gledaju u problem i ne čine ništa.

4. Pomažu drugima

Ako pomno promotrimo snažne i samopouzdane osobe, primijetit ćemo da su one gotovo uvijek one koje daju. No tu valja biti i oprezan jer dati previše sebe može dovesti do emocionalne iscrpljenosti. Ipak, najsretniji među nama uvijek gledaju onkraj svojih vlastitih potreba.

Imati suosjećanja prema drugima i, još važnije, poduzeti nešto da pomognemo onima koji pomoć trebaju, čini čuda za naše vlastito raspoloženje jer se tada osjećamo korisno i velikodušno. Pomaganje drugima bez žrtvovanja sebe, a bez da očekujemo nešto zauzvrat, baš uvijek nam vraća mnogo, mnogo više.

5. Ne uspoređuju

Samopouzdane osobe se ne uspoređuju s drugima. Znaju gdje stoje u odnosu na druge, ali ih to ne opterećuje. Odnosno, vide li nekoga tko stoji bolje od njih u poslu, društvu, kondiciji, bilo čemu, ugledaju se na njega i inspiriraju se njime, no ostaju usredotočene na svoj vlastiti put.

6. Gledaju širu sliku i imaju velike snove

Ovo je možda i najosobnije od svega jer naš pogled na život posve je različit od bilo čijeg pogleda. Imati velike snove ne znači sanjariti o nemogućem, već misliti da možemo ostvariti više nego ostvarujemo sada. I najvažnije od svega, da zaslužujemo više. Oni koji gledaju širu sliku i imaju velike snove, znaju zacrtati cilj i poduzeti prema tom cilju male ali uporne korake sve dok ne postignu ono što su zamislili.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP