Prati nas

Aktivno starenje

5 stvari koje se s godinama događaju s našim tijelom

Starenje je prirodan proces kojemu nitko ne može umaći. Niti je to uopće potrebno. No ako razumijemo promjene koje se događaju u našem tijelu, možemo na njih adekvatno odgovoriti i zadržati vitalnost i energiju.

Objavljeno

|

Zašto starimo?
foto: BigStock

Zasigurno ste primijetili da vam je struk danas puno širi nego što je bio u mladosti. Ili je struk zapravo isti, ali ste se vi nekako stisnuli? Ne, to nije samo vaša mašta. Što se sve događa s vašim tijelom kako starite, nabrojao je portal Grandparents.com.

1. Debljina/prejedanje

Puno je faktora koji utječu na promjene oblika našeg tijela. Među prvima je prejedanje, kaže liječnica Donnica Moore, predsjednica ‘Sapphire Women’s Health Group’. Više od polovine Amerikanaca je debelo, a više od trećine pretilo. (Više od polovice odraslih osoba u Hrvatskoj ima prekomjernu težinu ili je pretilo, a taj je broj u zadnje četiri godine porastao za šest posto, pokazuje istraživanje GfK o tjelesnoj težini i visini provedeno u dva navrata, 2010. i 2014. godine; op. MV) Većina nas ima koji kilogram previše čak i prije ulaska u srednju ili stariju dob, dakle čak i prije tog debljanja koje dolazi s godinama.


U tijelo unosimo i do dvostruko više kalorija no što nam je to potrebno. Naime, muškarci bi trebali jesti oko 2000 kalorija, a žene oko 1600. Nakon četrdesete godine puno faktora utječe na prejedanje, kaže Pamela Peeke, autorica knjige “Borba s kilogramima nakon četrdesete”. Neki od tih faktora su poslovna putovanja i poslovni ručkovi, viša razina stresa, više društvenih večera i veća konzumacija alkohola.

Što možemo napraviti? Počnite s malim promjenama poput konzumiranja više voća, a smanjite unos šećera i masnih obroka. Također, smanjite i unos alkohola te dijetalnih sokova. Naime, ljudi pogrešno misle da dijetalni sokovi ne debljaju. No istina je da su oni prepuni umjetnih sladila koja izazivaju želju za hranom.

2. Hormoni

Kako muškarci i žene stare, razina seksualnih hormona pada što se može negativno odraziti na vašem tijelu.  Tijekom života, muškarac će suvišnu masnoću pohraniti u područje trbuha. Muškarci i inače baš tamo imaju više masnih stanica nego žene, kaže doktorica Peeke. Žene pak imaju više masnih stanica u području bokova, bedara i stražnjice i kad dobiju koju kilu više, to obično bude baš u toj regiji. No kako se približava menopauza, snižava se razina estrogena, progesterona i testosterona. To znači da će ženska tijela početi pohranjivati mast u području trbuha.

I kod muškaraca niža razina testosterona znači više masti na trbuhu. No i kod muškaraca i kod žena mast na trbuhu ne predstavlja samo estetski problem. S više masti na trbuhu povećava se i opasnost od dijabetesa, kardio-vaskularnih bolesti poput srčanog udara, pa čak i samog životnog vijeka. Žene sa značajno većim opsegom struka imaju čak dvostruko veće šanse da umru od srčanog udara, nego žene koje su vitke, kaže doktorice Moore.

3. Manjak tjelovježbe

Realnost je da kako starimo sve više vremena provedemo sjedeći, što znači i da pojedemo više nego potrošimo, kaže doktorica Moore. Razlozi ovakvom usporavanju su ili neka medicinska stanja ili umirovljenje pa više vremena provodimo kod kuće i manje smo aktivni. Problem s više sjedenja je u tome što tako gubimo mišićnu masu koja je odgovorna za sagorijevanje masnoća.

Mišićna masa značajno se smanjuje ako ne radite vježbe snage, kaže doktorica Peeke. To je glavni razlog zašto se hrana manje efikasno pretvara u energiju kako ljudi stare. Preporučuje se kombinacija fizičke aktivnosti nekoliko puta na tjedan s aerobnim vježbama poput trčanja i vježbama snage poput dizanja utega.

Klinika Mayo preporučuje oko 30 minuta umjerenih vježbi dnevno i trening s utezima dva puta tjedno. No pokušavate li izgubiti masnoću, morat ćete povećati vježbanje. Počnite polako, samo pet minuta dnevno, pa onda povećavajte vrijeme vježbanja. Također, posavjetujte se sa svojim liječnikom koji vam može pomoći oko sastavljanja režima prehrane i vježbe.

4. Gravitacija

Gravitacija nije vam prijatelj, kaže doktorica Moore. Kako starimo, dijelovi našeg tijela prirodno se ‘objese’. To se ponajprije odnosi na grudi ali i trbuh. Najbolji način na koji se možete boriti protiv obješenog trbuha je paziti što jedete i vježbati.

5. Gubitak visine

Jeste li ikad primijetili da ljudi postaju niži kako stare? To nije optička varka. Osteoporoza može uzrokovati zakrivljenje kičme i ramena i upravo je zbog toga važno redovito uzimanje kalcija. Visinu gube i žene i muškarci, no kod žena je taj gubitak dramatičniji u prvih pet godina poslije menopauze. Općenito, osoba u životu izgubi od dva do sedam centimetara, a gubitak visine naročito je izražen nakon sedamdesete godine. Dodatni razlog zbog kojeg možete izgledati niže je krivo držanje. Pokušajte se stoga držati uspravnije pri čemu vam može pomoći joga.

.

Aktivno starenje

‘Sad napokon imam vremena pa učim strani jezik!’

Mnogi umirovljenici nakon prestanka radnog odnosa napokon imaju vremena posvetiti se svojim interesima, pa mnogi odlučuju naučiti neki strani jezik. U ponudi je mnogo tečajeva za umirovljenike, a dobra je vijest što se jezik može naučiti i u zrelijoj životnoj dobi.

Objavljeno

|

“Što sam učila u školi? Joj, pa ja sam vam učila ruski. Bilo je to prije ohoho godina. Takvo je vrijeme bilo – ili ruski ili ništa. Ne moram ni reći da mi od tog ruskog na kraju nije ništa ostalo. A i ne putujem u Rusiju, ne treba mi baš ruski jezik. Ali engleski – to je posve druga stvar”, priča nam Olga Mišak, umirovljenica iz Zagreba.

“Odlučila sam se na engleski jer u današnje vrijeme svi znaju engleski. To je postao nekakva lingua franca, zajednički jezik na kojem se svi sporazumijevaju. Osim toga, ako hoćeš pročitati nekakav članak izvana, vidjeti što se događa po svijetu, moraš znati engleski. To je postalo posve normalno. A mi koji nismo engleski učili u školi i koji nismo odrasli uz kompjutore, nama engleski nije tako prirodan i normalan kao mlađima. Ja sam zato došla na tečaj”, govori dalje gospođa Olga.


“U današnje vrijeme svi znaju engleski. Moji unuci su znali engleski i prije nego su krenuli u školu. Tu su filmovi, igrice, glazba… Engleski im je ušao u uho i prije nego su ga počeli učiti u školi. Ali s nama starijima je drugačije. Mi engleski nismo ‘uhvatili’ u mladosti i danas je puno teže naučiti ga. Ja sam zato odlučila upisati tečaj. U mirovini sam, imam vremena i sad je vrijeme da nešto napravim za sebe – a to je učenje jezika”, objašnjava naša sugovornica.

Tečaj je, kaže, platila na rate. “Upisala sam početni tečaj da mi objasne sve lijepo ispočetka. Imam nastavu dva puta tjedno, utorkom i četvrtkom. Učiteljica nam je jako simpatična mlada djevojka. To koliko ona ima strpljenja s nama je nevjerojatno. Znate, mi stariji ne kopčamo baš tako brzo kao djeca i za neka nam stvari treba puno više vremena. Ali naša Ivana je jako strpljiva. Svaka joj čast”, kaže nam na kraju gospođa Olga pripremajući se za još jedan sat.

Učenje i druženje

Razna pučka otvorena učilišta, centri za kulturu i obrazovanje pa i privatne škole stranih jezika nude tečajeve jezika za umirovljenike. Oni nisu toliko popularni kao tečajevi jezika za mlade, no zainteresiranih se ipak nađe. Nekoliko pitanja postavili smo profesorici Ani Horvatović iz centra za jezike Poliglossa.

Razlikuje li se učenje jezika u starijoj dobi od učenja u mlađoj, kako je koncipiran tečaj i koje su specifičnosti učenja jezika kasnije u životu?

Imamo dosta učenika starije životne dobi koji dolaze iz privatnih razloga u smislu da sada napokon imaju vremena učiti jezike i žele savladati neki jezik za koji prije nisu imali vremena. Možda imaju neku rodbinu vani ili im djeca žive vani pa im treba jezik ili naprosto sada više putuju pa se žele moći sporazumjeti. Znači, treba im svakodnevna komunikacija, snalaženje u restoranima, u zračnoj luci i slično.

Je li nastava jezika za starije po nečemu specifična i razlikuje li se od nastave za mlađe osobe?

Prije svega, tečajevi za umirovljenike uglavnom su u prijepodnevnim satima kad umirovljenici imaju vremena jer ne rade i ne idu na posao. U to vrijeme i brže stignu do naše škole jer u prometu nije takva gužva kao kad bi na tečaj morali dolaziti poslijepodne kad su nam termini tečajeva za poslovne ljude ili učenike.

Što se same nastave tiče, i teme i način i ritam prezentiranja prilagođeni su starijim osobama i njihovim potrebama i dok poslovni ljudi više trebaju pisanu komunikaciju, umirovljenici uglavnom više trebaju usmenu komunikaciju pa je naglasak na konverzaciji, ponavljanju, igranju uloga i slično.

Posebno je i to što su na tečajevima jezika za umirovljenike naši polaznici okruženi osobama slične dobi i sličnih interesa, pa nema treme koja bi se možda pojavila da idu na tečaj s mlađima. Atmosfera na satovima je zato sjajna, opuštena, stvaraju se i prijateljstva koja često potraju i nakon što tečaj završi. Ljudi često poslije sata idu na kavu i druže se tako da je to jedna vrlo vrijedna posebnost tečaja za umirovljenike. Dakle, nije samo učenje jezika već i druženje.

Može li osoba u zrelim godinama doista savladati neki jezik i progovoriti ga kao da ga je počela učiti u mlađim godinama?

Starije osobe definitivno mogu naučiti jezik. Oni koji zaista dođu motivirani, čak i ako nemaju neko posebno predznanje, čak i ako nisu engleski ili koji drugi jezik nikada nisu učili, mogu ga savladati do razine koja im je potrebna. Godine tu nisu nikakva prepreka. Ako doista to žele, svi mogu naučiti strani jezik bez obzira na godine.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP