Prati nas

Aktivno starenje

5 stvari koje se s godinama događaju s našim tijelom

Starenje je prirodan proces kojemu nitko ne može umaći. Niti je to uopće potrebno. No ako razumijemo promjene koje se događaju u našem tijelu, možemo na njih adekvatno odgovoriti i zadržati vitalnost i energiju.

Objavljeno

|

Zašto starimo?
foto: BigStock

Zasigurno ste primijetili da vam je struk danas puno širi nego što je bio u mladosti. Ili je struk zapravo isti, ali ste se vi nekako stisnuli? Ne, to nije samo vaša mašta. Što se sve događa s vašim tijelom kako starite, nabrojao je portal Grandparents.com.

1. Debljina/prejedanje

Puno je faktora koji utječu na promjene oblika našeg tijela. Među prvima je prejedanje, kaže liječnica Donnica Moore, predsjednica ‘Sapphire Women’s Health Group’. Više od polovine Amerikanaca je debelo, a više od trećine pretilo. (Više od polovice odraslih osoba u Hrvatskoj ima prekomjernu težinu ili je pretilo, a taj je broj u zadnje četiri godine porastao za šest posto, pokazuje istraživanje GfK o tjelesnoj težini i visini provedeno u dva navrata, 2010. i 2014. godine; op. MV) Većina nas ima koji kilogram previše čak i prije ulaska u srednju ili stariju dob, dakle čak i prije tog debljanja koje dolazi s godinama.


U tijelo unosimo i do dvostruko više kalorija no što nam je to potrebno. Naime, muškarci bi trebali jesti oko 2000 kalorija, a žene oko 1600. Nakon četrdesete godine puno faktora utječe na prejedanje, kaže Pamela Peeke, autorica knjige “Borba s kilogramima nakon četrdesete”. Neki od tih faktora su poslovna putovanja i poslovni ručkovi, viša razina stresa, više društvenih večera i veća konzumacija alkohola.

Što možemo napraviti? Počnite s malim promjenama poput konzumiranja više voća, a smanjite unos šećera i masnih obroka. Također, smanjite i unos alkohola te dijetalnih sokova. Naime, ljudi pogrešno misle da dijetalni sokovi ne debljaju. No istina je da su oni prepuni umjetnih sladila koja izazivaju želju za hranom.

2. Hormoni

Kako muškarci i žene stare, razina seksualnih hormona pada što se može negativno odraziti na vašem tijelu.  Tijekom života, muškarac će suvišnu masnoću pohraniti u područje trbuha. Muškarci i inače baš tamo imaju više masnih stanica nego žene, kaže doktorica Peeke. Žene pak imaju više masnih stanica u području bokova, bedara i stražnjice i kad dobiju koju kilu više, to obično bude baš u toj regiji. No kako se približava menopauza, snižava se razina estrogena, progesterona i testosterona. To znači da će ženska tijela početi pohranjivati mast u području trbuha.

I kod muškaraca niža razina testosterona znači više masti na trbuhu. No i kod muškaraca i kod žena mast na trbuhu ne predstavlja samo estetski problem. S više masti na trbuhu povećava se i opasnost od dijabetesa, kardio-vaskularnih bolesti poput srčanog udara, pa čak i samog životnog vijeka. Žene sa značajno većim opsegom struka imaju čak dvostruko veće šanse da umru od srčanog udara, nego žene koje su vitke, kaže doktorice Moore.

3. Manjak tjelovježbe

Realnost je da kako starimo sve više vremena provedemo sjedeći, što znači i da pojedemo više nego potrošimo, kaže doktorica Moore. Razlozi ovakvom usporavanju su ili neka medicinska stanja ili umirovljenje pa više vremena provodimo kod kuće i manje smo aktivni. Problem s više sjedenja je u tome što tako gubimo mišićnu masu koja je odgovorna za sagorijevanje masnoća.

Mišićna masa značajno se smanjuje ako ne radite vježbe snage, kaže doktorica Peeke. To je glavni razlog zašto se hrana manje efikasno pretvara u energiju kako ljudi stare. Preporučuje se kombinacija fizičke aktivnosti nekoliko puta na tjedan s aerobnim vježbama poput trčanja i vježbama snage poput dizanja utega.

Klinika Mayo preporučuje oko 30 minuta umjerenih vježbi dnevno i trening s utezima dva puta tjedno. No pokušavate li izgubiti masnoću, morat ćete povećati vježbanje. Počnite polako, samo pet minuta dnevno, pa onda povećavajte vrijeme vježbanja. Također, posavjetujte se sa svojim liječnikom koji vam može pomoći oko sastavljanja režima prehrane i vježbe.

4. Gravitacija

Gravitacija nije vam prijatelj, kaže doktorica Moore. Kako starimo, dijelovi našeg tijela prirodno se ‘objese’. To se ponajprije odnosi na grudi ali i trbuh. Najbolji način na koji se možete boriti protiv obješenog trbuha je paziti što jedete i vježbati.

5. Gubitak visine

Jeste li ikad primijetili da ljudi postaju niži kako stare? To nije optička varka. Osteoporoza može uzrokovati zakrivljenje kičme i ramena i upravo je zbog toga važno redovito uzimanje kalcija. Visinu gube i žene i muškarci, no kod žena je taj gubitak dramatičniji u prvih pet godina poslije menopauze. Općenito, osoba u životu izgubi od dva do sedam centimetara, a gubitak visine naročito je izražen nakon sedamdesete godine. Dodatni razlog zbog kojeg možete izgledati niže je krivo držanje. Pokušajte se stoga držati uspravnije pri čemu vam može pomoći joga.

.

Aktivno starenje

7 misli koje je najbolje odbaciti kako starite, ako zaista želite biti sretni

Za mene jer kasno, tko uopće želi čuti što ja mislim, ništa nema smisla… Lako je dopustiti takvim mislima da nas preuzmu, pogotovo kad zađemu u neke godine. No takve misli su otrov. Koji je protuotrov? Djelovanje!

Objavljeno

|

Kako biti sretan?

Dobizam (ageizam) je podmukao. I prisutan je svugdje. Vreba na nas na radnim mjestima, tove nas njime preko reklama, formira naše ekonomske strukture. Dobizam se pojavljuje u politici, uče ga u školi, utječe na naš zdravstveni sustav.

On također čuči i duboko u nama. Dobističke pristranosti koje nosimo u sebi utječu na naše izbore i kako se osjećamo. Dobizam se prvo pojavljuje u našim mislima. Ponekad smo ih svjesni, a ponekad nismo. No takve nam misli štete. Zadržavaju naše napredovanje i razvoj. Ispunjavaju nas sramom.


Pa kome je to potrebno? Umjesto toga, portal Psychology Today nudi nekoliko alternativa, nekoliko misli koje valja napustiti i čime ih zamijeniti:

1. Za mene je kasno!

To je loša misao. U redu, možda nam je u par stvari prošao vlak. Možda više ne možemo imati djecu, narasti još koji centimetar ili prohodati s Johnom Lennonom.

Ali kada izraz “za mene je prekasno” koristite kao moto života, trujete se i lišavate se mogućnosti. Nije kasno za mnogo stvari. No ako tako mislite, zatvarate vrata imaginaciji i motivaciji.

Što napraviti umjesto toga?

Kad primijetite misao “za mene je kasno”, učinite nešto. Kad se Mary poželjela pridružiti biciklističkom klubu, pomislila je da je za nju prekasno. No tada se trgnula i uzela bicikl iz spremišta te se provozala susjedstvom. “Ja to mogu!”, pomislila je.

Liz je pomislila da je “za nju prekasno” kad je razmišljala da upiše poduzetnički tečaj. Zato je na internetu pronašla odgovarajući članak i ideje su počele samo frcati.

Umjesto da samo mislite, napravite nešto! Misao je otrov, a protuotrov je djelovanje!

2. Moji najbolji dani su iza mene!

To je također loša misao koja nas samo rastužuje. Tužna je pomisao da ste vi, zapravo najbolje od vas, prošlost, zauvijek izgubljeni.

Kate nedostaje tijelo koje je nekad imala: “Izgledala sam najbolje s 22 godine.” Missy je bila pustolovna: “Moj uzbudljiv život je gotov!” Susan je voljela brinuti o svima: “Najbolje mi je bilo kad je obitelj bila na okupu.”

Naravno, odvajanje od osoba ili stvari koje smo voljeli može biti teško. No želite li provoditi vrijeme oplakujući nekadašnji život ili želite živjeti?

Što napraviti umjesto toga?

Odlučite da postajete sve bolji i bolji. Inzistirajte na tome da je najbolje tek pred vama. Što je sada u vama posebno, jedinstveno i sjajno? Napravite popis. Zapištite svoje dobre strane i polijepite te papiriće uokolo. I ne slušajte druge već vi sami odlučite što je kod vas najbolje. Preuzmite odgovornost za vaš vlastiti narativ i pričajte priče koje vas vesele.

Kateino tijelo je jako. Ona je dobra plivačica. Missy svake godine otputuje nekamo. Susan organizira druženja u svom domu. Imamo život iza nas, ali živimo i u ovom trenutku. Učinimo život vrijednim!

3. Nitko ne želi čuti što stara žena ima za reći!

To je također loša misao. Je li istinita? Kako to znate? Jeste li pokušali reći nešto zanimljivo u posljednje vrijeme? Podižete li glas? Ili unaprijed pretpostavljate da vas nitko ne sluša, pa mumljate sebi u bradu? Što imate za reći? Koju biste poruku voljeli prenijeti?

Lako je dopustiti da vas proguta vakuum dobizma u kojem nemamo glasa. No to nije izgovor da kažemo da nas nitko ne želi čuti, pogotovo ako ništa i ne govorite.

Što napraviti umjesto toga?

Pričajte priče. Nazdravljajte. Pišite blog. Najvažnije je da govorite stvari koje su vam važne, da ustanovite što vam je važno i slušate sami sebe, da znate što vas zanima.

Onda kad odlučite što vam je okupiralo pažnju, naučite više o tome. A nakon toga ispričajte drugima što vas fascinira, što vas ispunjava energijom.

Lako je uljuljkati se u površno čavrljanje pa govoriti o vremenskim prilikama, no to nisu pravi razgovori. Vjerojatno ste previše vremena proveli sušajući druge i zaboravili kako da se i vaš glas čuje. No to nije nemoguće postići. To je osnažujuće. Pokušajte!

Zaokupite pažnju okupljenih oko stola za blagovanje i ispričajte im nešto zanimljivo. Budite u centru pažnje.

4. Ah ta današnja djeca…

I to je loša misao. Nemojte misliti tako niti izgovarati te riječi. To je umarajuće. To je… staro. To su govorili o vama, to su govorili o vašoj majci, a to su govorili i o njezinoj majci.

Ovo je istina: današnja djeca su fascinantna! Oduvijek su i bila. Zašto? Jer su različita. Imaju različite probleme, nove izume, žive u zanimljivo vrijeme. Osuđujući ih, gubite mogućnost da se s njima povežete na smisleni način. Odbacujući ih, propuštate priliku da se inspirirate i naučite nešto novo, da dobijete novu energiju, isprobate nove i zanimljive stvari.

Što napraviti umjesto toga?

Zainteresirajte se za nove generacije. Sprijateljite se s njima. Raspitajte se o njima. Čitajte njihove knjige. Slušajte njihovu glazbu. Plešite njihove plesove. Počujte njihove ideje, politička razmišljanja i stavove otvorenim umom. Najbolji način starenja je ne pokušavati ostati mlad, već se inspirirati mladim ljudima.

5. Prošlost je bolja od budućnosti

To je loša misao! Ako je tome doista tako, zašto uopće investirati u budućnost. Ako budućnost nije vrijedna, onda možemo jednostavno ostati na kauču, više piti, izolirati se od svijeta i prestati učiti. Ta misao “prošlost vrijedi više od budućnosti” zadržava nas, koči nam napredovanje i uvjerava nas da su naše poznije godine samo nešto što treba izdržati. Ako budućnost ne vrijedi, zašto uopće danas napraviti nešto smisleno?

Što napraviti umjesto toga?

Vaša budućnost, bez obzira imate li 49, 59 ili 99 godina, jako je važna. Važna je jer ste sada ovdje i dok god ste ovdje možete ono što dolazi učiniti smislenim. Tko želite biti? Tko ste budući vi? Pišite o toj osobi. Dizajnirajte je. Donosite odluke do posljednjeg daha.

6. Nemam puno toga za ponuditi

To je jako loša misao. Ona nas ljuti. Naravno, događa se da nam dobizam oduzme važnost i snagu u svijetu okrenutom mladima. No moramo li baš odlučiti da nemamo ništa za ponuditi? Naime, to bi vas moglo natjerati da odustanete, prestanete pokušavati.

Doprinos društvu, činjenje razlike, ostavljanje nasljeđa osobine su generativnosti. Taj je izraz skovao psiholog Erik Erikson i označava brigu za nadolazeće generacije. To se smatra važnim korakom u procesu starenja. Bez generativnosti, kaže Erikson, nema napretka. A tko želi tako nešto?

Što napraviti umjesto toga?

Pronađite način da date svoj doprinos. Ponudite nešto. Odlučite kako ćete pomoći i kome tu pomoć uputiti. Dajte sebe!

7. Ne mogu podnijeti još jedan gubitak!

To je loša misao. Vi ćete svakako iskusiti još neki gubitak jer gubici su, baš kao i starenje, dio života. Ne možete zaustaviti starenje baš kao što ne možete zaustaviti gubitke. Također, sazdani smo tako da sve to možemo izdržati.

Svaki put kad sami sebi kažemo da ne možemo izdržati još jedan gubitak, bez obzira radi li se o našem voljenom, našem ljubimcu, nečemu materijalnom ili možda samo zubu, osiguravamo si dodatnu patnju. Jer smrt i ponovno rađanje dio su kruga života.

Što napraviti umjesto toga?

Budite tu i sudjelujte u evoluciji svojega života. Vi ste dio tog mističnog, čarobnog svemira. Vi ste zvjezdana prašina. Gledajte svijet oko sebe s divljenjem! Obavljajte one male posebne rituale, povežite se s drugima. Sagledajte širu sliku. Volite. Počnite primjećivati sve pristranosti vezan uz starenje. Preuzmite odgovornost i činite stvari koje će vas odvesti na neko novo mjesto.

Mijenjajući način na koji mislite, promijenit ćete sebe. A mijenjanjem sebe, mijenjate svijet. Starenje je zapravo sjajno! A sjajni ste i vi!

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP