Prati nas

Zdravlje

Pomažu li toplice kod reumatoidnog artritisa?

Trenutno nema lijeka za reumatoidni artritis pa se koriste terapija ze ublažavanje boli i ukočenosti, koje bi trebale poboljšati i pokretljivost. Balneoterapija se obično providi u centrima koji imaju termalne vode, ljekovito blato ili kupke u morskoj vodi.

Objavljeno

|

Najbolje toplice za reumu
foto: BigStock

Kod osoba s reumatoidnim artritisom imunološki sustav koji se obično bori protiv infekcija djeluje protiv vlastitog tijela i dolazi do upala ovojnica zglobova, zbog čega su zglobovi bolni, ukočeni i natečeni. Mali zglobovi šake obično su prvi zahvaćeni. Trenutno nema lijeka za reumatoidni artritis pa se koriste terapija ze ublažavanje boli i ukočenosti, koje bi trebale poboljšati i pokretljivost, piše znanstveno-liječnički tim portala Dokazi u medicini.

Balneoterapija (kupanje u vodi) je vrsta terapije kojoj je cilj ublažiti bol i poboljšati svakodnevno funkcioniranje. Balneoterapija se obično providi u centrima koji imaju termalne vode (toplice/spa/wellness), ljekovito blato ili kupke u morskoj vodi. Djelotvornost balneoterapije za reumatodini artrititis istražena je u Cochrane sustavnom pregledu koji je analizirao sve randomizirane kontrolirane pokuse objavljene na ovu temu.  Pretražena je literatura objavljena do prosinca 2014. i nađeno je 9 studija s ukupno 579 sudionika. Kvaliteta dokaza bila je vrlo niska zbog malog broja sudionika u istraživanjima i nejasne metodologije.


Ovaj sustavni pregled pokazuje da u ljudi oboljelih od reumatoidnog artritisa:

– ne postoje jasni dokazi o tome da li oblozi od blata mogu ublažiti bol, poboljšati općenito stanje organizma i natečene zglobove u usporedbi s placebom (lažena terapija) u osoba s reumatoidnim artritisom šake. Blatni oblozi mogu malo ublažiti bol zglobova u usporedbi s placebom, ali informacije o tjelesnoj funkciji i nuspojavama nisu opisane u studijama.

– dodavanje radona u kupke s ugljičnim dioksidom nije djelovalo na intenzitet boli nakon tri mjeseca, ali može poboljšati općenito stanje pacijenta i bol nakon 6 mjeseci u usporedbi s kupkama ugljičnog diokisa bez radona, ali zbog loše kvalitete rezultata, ovaj je rezultat možda rezultat slučajnosti. Informacije o tjelesnoj onesposobljenosti, bolovima i oteklinama zglobova te nuspojavama nisu opisane u nađenim studijama.

– nema jasnih dokaza o tome da li sjedenje u kupkama ublažava bol i djeluje na tjelesnu funkciju u usporedbi s hidroterapijom, tjelovježbom ili relaksacijom. Poboljšanje stanja bolesnika, bol u zglobovima i nuspojave nisu opisani u pronađenim studijama.

– nije jasno može li kupanje u mineralnim kupkama ublažiti bol i otekline zglobova u usporedbi s lijekom (Ciklosporn A). Mineralne kupke mogu poboljšati općenito dobro osjećanje u usporedbi s Ciklosporinom A, a Ciklosporin A bolje djeluje na bolne zglobove u odnosu na mineralne kupke. Tjelesna onesposobljenost i nuspojave nisu opisani.

– nema preciznih informacija o nuspojavama i komplikacijama balneoterapije. To osobito vrijedi za rijetke neželjene učinke. Nuspojave mogu uključivati osip kože, infekcije i nezgode kao što su poskliznuće na mokrim površinama u blizini prostora za kupke.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP