Prati nas

Aktivno starenje

Možemo li usporiti biološki sat?

Biološki sat ne može se zaustaviti. Ali se može malo usporiti. Za to nisu potrebni čudotvorni napici, skupocjeni preparati i komplicirani zahvati. Dovoljno je samo malo promijeniti način života i prestati s nekim lošim navikama.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Kako usporiti biološki sat
foto. BigStock

Priznali i razmišljali o tome ili ne – svi želimo dug i zdrav život. Međutim, za željenu kvalitetu života nužno je i ponešto odricanja, samodiscipline i kontrole, piše portal Jutarnji.hr. Znanstvenici se slažu, moguće je vratiti biološki sat barem malo unatrag, no trebali biste već danas prestati s ovim lošim navikama:

1. Prestanite jesti nekvalitetnu hranu

Hrana prepuna natrija, zasićenih masnoća i šećera te manjka vlakna rezultirala je globalnom epidemijom bolesti kao što su rak, dijabetes, hipertenzija i kardiovaskularne bolesti.
Jedite što je moguće zdraviju i manje obrađivanu hranu: mnoštvo voća i povrća te hranu bogatu vlaknima, koja je dokazano vezana uz dugovječnost.


2. Prestanite pušiti

Svi pušači, bivši i sadašnji znaju koliko je teško prestati s ovom lošom navikom, no jedna od glavnih motiva svakako može doprinijeti vašoj odluci. Neka istraživanja dokazala su da vas pušenje može stajati i više od deset godina života.
Drugim riječima pušenje je jedan od najčešćih uzroka bolesti i smrti u svijetu, a koji se daju spriječiti. Utječe na pluća, srce, krvni tlak, stanje kože i još brojne segmente koji nepoželjno utječu na kvalitetu života i zdravlje.

3. Prestanite voditi pretežno sjedilački način života

Ukoliko smatrate da nemate vremena baviti se tjelovježbom kako neki sugeriraju – 30 minuta dnevno, razmislite o sljedećem. Velika studija objavljena 2011. godine u uglednom znanstvenom magazinu The Lancet, pokazala je kako samo 15 minuta umjerene tjelovježbe može znatno utjecati na zdravlje i dugovječnost. Točnije, može vam život produžiti za tri godine, dok osobe koje se bave nekim oblikom tjelovježbe od toga mogu imati koristi čak četiri godine.

4. Prestanite sa zamjeranjem

Ljutnja može biti velik emocionalni teret koji se potom odražava ni na vaše zdravlje jer povećava razinu kortizola, hormona stresa koji ima niz negativnih učinaka na srce, metabolizam i imunitet te je prema brojnim istraživanjima povezan s velikom stopom smrtnosti.

5. Prestanite biti nedruštveni

Neki od najdugovječnijih naroda, osim dobre prehrane, kvalitetan i dug život duguju zajednici. Dobri i kvalitetni odnosi od velike su važnosti u brojnim segmentima čovjekova života pa posljedično utječu i na njegovo zdravlje. S druge strane, manjak ili loši odnosi, mogu vam naštetiti u pogledu raspoloženja, samopouzdanja, ali i zdravlja.

6. Prestanite si ukidati vrijeme potrebno za zdrav san

Istraživanje je pokazalo kako manje od 6 i više od 9 sati sna može biti pogubno za vaše zdravlje, pa i život.
Naime, kvalitetan san pomaže u smanjenju stresa, depresije i srčanih bolesti. Ukoliko si ga ukidate i redovito preskačete optimalan broj sati – osjeti ćete posljedice ne samo na razini koncentracije i energije, nego i na zdravlju, odnosno – dugovječnosti.

7. Prestanite se ‘stresirati’

Stres, stres, stres… Koliko god o njemu pisali, i dalje je teško ovladati vještinom njegovog svladavanja i kontroliranja. Uistinu je suvišno nabrajati sve štetne posljedice stresa, jer se on najčešće odražava na individualnoj razini, svakom čovjeku pojedinačno i na njegovoj slaboj točki: netko će uslijed prevelikog stresa doživjeti napad astme, kod nekog će doći do poremećaja metabolizma, kod nekoga do povećanja tlaka ili srčanih problema.

.

Aktivno starenje

Tito (79) je postao prava kulinarska senzacija na Youtubeu

Prije korone, radio je u jednoj trgovini mješovitom, no zbog epidemije bio je prisiljen napustiti posao. Umjesto da se samosažalijeva, pokrenuo je kulinarski show na Youtube i postao prava zvijezda.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Nakon što je izgubio posao zbog koronavirusa, Carlos “Tito Charly” Elizondo pokrenuo je svoj vlastiti kulinarski show i postao prava Youtube senzacija – i to sve u dobi od 79 godina.

Tijekom karantene većina nas se bacila na kuhanje i pečenje, no tek su rijetki iz tog ukusnog hobija uspjeli izvući i nešto više – osim prekomjernih kilograma. No Tito Charly izvještio se u pripremanju mnogi delicija, uglavnom tradicionalne meksičke kuhinje, i svoje umijeće pokazao je na svojem Youtube kanalu.


Prije korone, radio je na pola radnog vremena u jednoj trgovini mješovitom robom u Monterreyu u Meksiku, no zbog epidemije je bio prisiljen napustiti posao. Umjesto da se samosažalijeva, zamolio je kći i unuka za pomoć oko tehničkih pojedinosti pa je počeo snimati svoje kuhanje. Ljudima su se svidjele video snimke ovog simpatičnog gospodina i broj pratitelja na njegovom Youtube kanalu ubrzo je narastao na nevjerojatnih 400 tisuća.

Novu epizodu svoje kulinarske emisije Tito objavljuje svake nedjelje, a iako je u originalu na španjolskom jeziku, show mogu pratiti i svi ostali s obzirom da ima engleske titlove. Ono što se gledateljima Titove emisije, pored samih delicija, najviše sviđa je strast i ljubav s kojom Tito pristupa hrani.

Tito, inače udovac s troje djece i šestoro unučadi, nije se zaustavio na ovome. Stvorio je svoju vlastitu liniju namirnica koju koristi u pripremi jela pa se tako, također putem interneta, može kupiti poseban Titov sir, sušeno meso i razni začini.

Tito je i više nego zadovoljan kako se biznis razvio, ali ne planira na tome stati, već će ga nastojati dodatno proširiti. “Uvijek sam imao pozitivan stav prema životu i gledao naprijed. Ništa nije nemoguće, uvijek postoji način”, kaže simpatični Tito.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP