Prati nas

Zdravlje

Ovo su najčešći prehrabeni mitovi u koje više ne treba vjerovati

Navalite na kruh i iz prehrane u potpunosti izbacice masnoće! Ti savjeti više ne vrijede. Nova saznanja o prehrani, promijenila su izgled prehrambene piramide. Nutricionisti tako sada kažu da bi najviše trebalo jesti povrća i voća, a unos ugljikohidrata smanjiti. Također, mast više nije takav bauk jer se zna da su upravo masnoće neophodne za razgradnju vitamina.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Rog izobilja, rog obilja
foto: BigStock

Sjećate li se piramode prehrane o kojoj smo učili u školi? Pri dnu te piramide bili su ugljikohidrati, znači kruh, tjestenina, riža i slično. Prema vrhu zatim su se redale bjelančevine, te povrće i voće, a u samom vrhu piramide bili su slatkiši.

No nova saznanja o zdravoj prehrani promijenila su izgled te piramide. I dok se ni danas ne preporučuje pretjeran unos slatkiša, baza piramide – odnosno spoznaja o onome što bismo trebali jesti najviše – podosta se promijenila. Nutricionisti tako sada kažu da bi najviše trebalo jesti povrća i voća, a unos ugljikohidrata smanjiti. Također, mast više nije takav bauk jer se zna da su upravo masnoće neophodne za razgradnju vitamina.


Evo još nekih uobičajenih prehrambenih mitova na koje se današ gleda drugačije:

Mit broj 1

Nemojte jesti nakon 6 sati navečer.

Istina: Ne biste trebali obilno jesti 3 ili 4 sata prije odlaska na počinak.

Mit broj 2

Smeđi kruh je zdraviji od bijelog.

Istina: Broj kalorija u bijelom i crnom kruhu približno je jednak.

Mit broj 3

Dnevno treba popiti što je više prirodnog voćnog soka moguće.

Istina: Niti s voćnim sokom ne treba pretjerivati. Postoji nešto što se zove pretjeran unos vitamina, odnosno hipervitaminoza. Najbolje je popiti do tri čaše dnevno.

Mit broj 4

Sushi je izrazito zdrav obrok.

Istina: Sushi jest zdrav, ako su zdravi sastojci od kojih je napravljen. No i sushi, kao i sojin umak s kojim se poslužuje, može sadržavati puno kalorija. Također valja biti oprezan jer sushi sadrži sirovu ribu.

Mit broj 5

Čokolada nije zdrava.

Istina: Male količine posebno tamne čokolade mogu biti vrlo korisne.

Mit broj 6

Oni koji jedu manje, smršavit će.

Istina: Želite li izgubiti prekomjerne kilograme, najbolje je jesti i do 5 ili 6 manjih obroka dnevno.

Mit broj 7

Dnevno treba popiti 6 do 8 čaša vode.

Istina: Treba piti onoliko vode koliko vam tijelo traži. Zato i postoji osjećaj žeđi.

Mit broj 8

Zabranjeno je jesti masnoće poput masti i maslaca.

Istina: Nije dobro pretjerivati s masnoćama (kao, u ostalom, i sa svim drugim).

Mit broj 9

Maslinovo ulje ima manje kalorija.

Istina: Maslinovo ulje ima jednak broj kalorija kao i, recimo, suncokretovo, samo što je zdravije.

Mit broj 10

Ugljikohidrati su loši za vas.

Istina: Treba izbjegavati jednostavne ugljikohidrate, dok su oni složeni itekako potrebni i zdravi.

Mit broj 11

Smeđi šećer je zdraviji od bijelog.

Istina: Ne treba pretjerivati niti s jednom vrstom šećera jer je smeđi šećer isto što i bijeli, samo što on ima malu količinu primjesa koje ga čine “drugačijim”.

Mit broj 12

Voće je najbolji desert.

Istina: Voće je najbolje jesti kao međuobrok.

Mit broj 13

Za doručak možete jesti što god želite.

Istina: Za doručak je najbolje pojesti kombinaciju proteina, masnoća, ugljikohidrata i vlakana.

Mit broj 14

Kalorije se sagorijevaju jedino vježbanjem.

Istina: Kalorije sagorijeva svaka čovjekova djelatnost, čak i spavanje.

Mit broj 15

Voće je jednako zdravo kao i povrće.

Istina: Zapravo, povrće je zdravije pa bi dnevno trebalo pojesti 4 porcije povrća i jednu porciju voća.

.

Zdravlje

Markotić: ‘Među onima na respiratoru su ljudi u četrdesetima’

Markotić je rekla da su i američko i britansko cjepivo u visokim fazama, a Rusi su također objavili određene rezultate koji se čine veoma dobri.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Autor

Ravnateljica Klinike za infektivne bolesti “Dr. Fran Mihaljević” Alemka Markotić smatra da cjepivom koje imamo – onim protiv gripe – trebamo izbjeći scenarij da u isto vrijeme imamo infekciju jednim i drugim virusom.

Komentirajući za HRT pad broja novozaraženih koronavirusom uz istodoban porast broja oboljelih u bolnicama, Markotić je rekla da su cijelo vrijeme spominjali da će, kako budu rasli brojevi, više ljudi biti u bolnicama, kao i slučajeva sa smrtnim ishodom. “Ipak, ono što vidimo u nekoliko većih klinika, uključujući našu, posljednih tjedan dana polako pada taj broj, ali to nije razlog za opuštanje ili predikciju”, kaže.


U bolnicu dolaze u teškom stanju

Dodala je da bolesnici koji dolaze u bolnicu uglavnom završavaju s upalama pluća ili u teškom stanju te trebaju respirator, vrlo često sa zatajenjem bubrega, pluća. Naglasila je da među njima ima i onih mlađe dobi, od 40 do 50 godina, ali i starijih.

“Zamjetno je da većina njih ima veći broj različitih kroničnih bolesti, ali za razliku od prve faze kad su to uglavnom bili stari ljudi iz domova u koje je virus prodro, sad je većinom riječ o kućanstavima u koja su ukućani donijeli virus”, rekla je Markotić za HRT.

Što je s cjepivom?

Markotić je rekla da su i američko i britansko cjepivo u visokim fazama, a Rusi su također objavili određene rezultate koji se čine veoma dobri. Dodala je da je danas u Klinici za infektivne bolesti bio i veleposlanik SAD-a koji je rekao da će biti važno da netko proizvede cjepivo i pri tome nije bitno tko: “Kad se napokon vidi tko će prvi moći ponuditi cjepivo, znat će se s kim će se sklapati ugovor i koje će točno cijene biti.”

Naglasila je da moramo cjepivom koje imamo, onim protiv gripe, izbjeći scenarij da u isto vrijeme imamo infekciju jednim i drugim virusom. Bilo bi dobro da se cijepi što šira populacija, dodala je.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP