Prati nas

Zdravlje

Znanstvenici savjetuju: Ne bacajte novac na biorezonanciju

Biorezonantnu terapiju mnogi opisuju kao Technobabble odnosno korištenje pseudoznanstvenog jezika uz pogrešnu primjenu znanstvenih termina. Pretpostavljeni princip rada teško je objasniti budući da je teško doći do suvislih informacija.

Objavljeno

|

Je li biorezonanca prevara?
screenshot: Star trek

Na razgranatom tržištu “alternativne medicine” svaka roba nađe kupca. Pa tako i sve popularnija “terapija biorezonancijom” čiji praktičari obećavaju ponaosob prilagođene tretmane s kojima se odmah može utjecati na svaku pojedinu indikaciju ili organ, i to ciljano; od alergija do pomoći kod karcinoma.

Što je to uopće terapija biorezonancijom?

Kako pišu liječnici i znanstvenici portala Dokazi u medicini, biorezonantna terapija nije dospjela daleko od pseudoznanstvenog koncepta koji bi se trebao temeljiti na elektromagnetskim valovima za dijagnozu i liječenje bolesti. Rutinskom pretragom na internetu lako je primijetiti da postoje brojni izvori, ali niti jedan od njih ne pripada u stručnu literaturu. Uglavnom su to podaci različitih poliklinika ili blogova nepoznatog podrijetla.


Priču o biorezonantnoj terapiji pokrenuli su 1977. godine dva izumitelja u Njemačkoj, Franz Morell i Erich Rasch. U početnom marketingu nosila je ime MORA terapija. Prvotni motivi bili su unaprijediti E-meter, uređaj za mjerenje elektrodermalne aktivnosti koji se koristio nekad u psihološkim studijama, scijentološkim obredima te kao dio poligrafa.

Zbog manjka znanstvenog objašnjenja, odnosno stručnog objavljenog sadržaja o principu rada terapije biorezonancijom, ta je terapija klasificirana kao pseudoznanost. Američka agencija za hranu i lijekove je zabranila neke od ovih uređaja na američkom tržištu, a uslijedile su i brojne tužbe zbog dokazanih prevara koje su uključivale terapiju biorezonancijom. Pretpostavljeni princip rada teško je objasniti budući da je teško doći do suvislih informacija, međutim evo primjeri nekih tvrdnji koje su zajedničke izvorima, a nisu sazdane na čvrstim znanstvenim temeljima:

– trgovci tvrde da se temelji na principima kvantne fizike i biofizike, ali ne navode koji su to točno principi.
– tvrdi se da se tom terapijom stimulira promjena „biorezonancije“ u stanicama putem elektroda, ali nije jasno što bi to bila biorezonancija.
– tvrdi se da terapija prepoznaje patogene odgovore, ali nije jasno što su to patogeni odgovori i na koji način se prepoznaju.
– tvrdi se da biorezonantna terapija koristi elektromagnetske frekvencijske obrasce prikupljene iz tijela (patološki i zdravi frekvencijski uzorci). Međutim, nije jasno što su to patološki a što zdravi frekvencijski uzorci.
– navodi se da biorezonancija ubrzava metabolizam i sagorijevanje masti, smanjuje želju za nikotinom, smanjuje osjetljivost organizma, djeluje protiv virusa i bakterija, jača otpornost na alergene, ali se ne objašnjava na koji način različite frekvencije koje se šalju tijelu mogu ciljati tako kompleksne zdravstvene probleme.
– tvrdi se da biorezonancija pomaže u liječenju protiv raka, o čemu nema dokaza.

A gdje su dokazi?

Pronađena je nekolicina studija u kojima je istražena djelotvornost biorezonantne terapije. Wille (1999) je istražio biorezonantnu terapiju kod 14 ispitanika koji su mucali te zaključio da terapija nema učinka. Schoni i suradnici (1997) ispitali su može li biorezonantna terapija biti djelotvorna za atopijski dermatitis kod 32 djece te nije nađeno da terapija može biti djelotvorna. Studija Nienhausa i suradnika (2006) ispitala je djelotvornost MORA biorezonantne terapije u usporedbi s placebom na funkcionalne probavne simptome kojima se ne može otkriti uzrok. U studiji je sudjelovalo svega 20 ispitanika, po 10 u svakoj skupini. Autori opisuju da biorezonantna terapija može biti djelotvorna, ali je studija imala niz metodoloških propusta. Sve tri studije sadržavale su vrlo malen broj ispitanika, a dvije od njih objavljene su u lošim časopisima na njemačkom jeziku. Kleine-Tebbe i suradnici ispitali su biorezonanciju kao dijagnostičku metodu za alergiju te zaključili kako se ne radi o vjerodostojnoj dijagnostičkoj metodi.

Zaključak

Biorezonantna terapija nije znanstveno dokazana djelotvorna metoda liječenja u medicini. Radi se o pseudoznanstvenom konceptu koji nije potkrijepljen znanstvenim dokazima niti opisan u stručnoj literaturi. Biorezonantnu terapiju mnogi opisuju kao Technobabble odnosno korištenje pseudoznanstvenog jezika uz pogrešnu primjenu znanstvenih termina. Ukratko, ne trošite svoj novac na biorezonantnu terapiju.

.

Zdravlje

Stalno ste umorni? Ovih osam prehrambenih navika mogu vas iscrpiti

Ako ste staslno umorni i nikako se ne možete naspavati, možda je kriva vaša prehrana. Naime, prevelik ili premali unos određenih namirnica može iscrpiti tijelo pa provjerite ne čini li vas umornima ono što jedete.

Objavljeno

|

Ako se stalno osjećate umorno, možda je problem u vašim navikama konzumiranja jela i pića. U nastavku donosimo savjete s portala Sixty an Me o prilagodbama u prehrani kojima možete smanjiti osjećaj umora.

Pijete previše kave

Kava i čaj su generalno dobri za zdravlje. Smanjuju rizik za dobivanje nekih vrsta karcinoma, bogati su antioksidansima, i naravno, razbuđuju. Ipak, prevelik unos kofeina tijekom duljeg vremenskog perioda rezultirati će pojačanim osjećajem umora.


Zašto se to događa? Kofein blokira receptore u mozgu za adenozin, molekulu koja izaziva osjećaj umora. Tijekom vremena vaše tijelo reagira tako što proizvodi više receptora za adenozin, što u konačnici dovodi do jačeg i dugotrajnijeg umora. Ograničite potrošnju kave na jednu do dvije šalice dnevno, isključivo kroz jutro, i ne pretjerujte sa šećerom.

Nedostaje vam željeza

Ako ne unosite dovoljno željeza postoji povišen rizik za anemiju. Rani znakovi deficita željeza uključuju stalni umor, otežano disanje, vrtoglavicu, neobjašnjivo debljanje i osjećaj tjeskobe.

Smanjite rizike konzumirajnjem namirnica bogatima željezom, poput junetine, kamenica, leće ili blitve. Ako ne jedete meso, kombinirajte izvore željeza s namirnicama bogatima vitaminom C radi poboljšanja apsorpcije.

Jedete rafinirane ugljikohidrate

Rafinirani ugljikohidrati uključuju tjesteninu, bijelu rižu i bijeli kruh. Iako su dobivene od cjelovitog zrnja, rafinirane žitarice procesuiranjem su izgubile sve bjelančevine, vlakna i nutrijente, ostavljajući samo jednostavne šećere koji tijelu daju brz nalet energije, nakon čega ubrzo slijedi pad energije, umor i želja za novom porcijom rafiniranih ugljikohidrata.

Umjesto rafiniranih, trebate unositi cjelovito zrnje koje će opskrbiti vaše tijelo bjelančevinama, vlaknima, željezom i vitaminom B od kojih ćete dobiti dugotrajnu energiju. Sjajan izbor žitarica uključuje kvinoju, ječam, smeđu rižu i punozrnati kruh.

Uživate u slasticama

Slično kao i rafinirani ugljikohidrati, slastice naglo podižu razinu šećera u krvi, ali uglavnom ne sadrže nutrijente koji bi održali tu enegiju. Rezultat je nagli pad energije i raspoloženja. Umjesto slatkiša probajte pojesti voćku.

Prirodni šećeri ne uzrokuju naglu promjenu koncentracije šećera u krvi, osim toga sadrže vlakna i antioksidanse koji doprinose osjećaju sitosti i dugotrajne energije. Na ovaj način se smanjuje i rizik za dijabetes tipa 2 koji također rezultira kroničnim umorom.

Ne unosite dostatnu količinu magnezija

Deficit magnezija dosta je raširena pojava. Magnezij je zadužen za razgrađivanje glukoze u tijelu radi dobivanja energije. Studije su pokazale da pojedinci s deficitom magnezija troše više energije i trebaju više kisika za obavljanje istih zadataka od osoba s normalnim razinama magnezija. Odlični izvori ovog važnog minerala su banane, bademi, špinat, blitva i sjemenke bundeve.

Dehidrirani ste

Svakako vodite računa o tome da pijete dovoljno vode, pogotovo ako vježbate. Svaka tjelesna funkcija ovisi o hidrataciji, uključujući i metabolizam. Kad ne pijete dovoljno vode, osjećate se umorno i letargično.

Nizak melatonin

Hrana koju jedemo utječe na sposobnost tijela za proizvodnju melatonina, jednog od glavnih hormona zaduženih za uspavljivanje. Niska zaliha melatonina rezultira poteškoćama sa spavanjem, skraćivanjem dubokog sna i povišenim rizikom od nesanice.

Prirodna proizvodnja melatonina opada u srednjoj životnoj dobi, a loš san dovodi do umora. Potrebno je na vrijeme u prehranu uvrstiti namirnice koje potiču proizvodnju melatonina, poput soka od višnje, mliječnih proizvoda i bjelančevina. Možete pomiješati sok od višnje s proteinima sirutke kako bi zaspali brže i spavali dulje.

Treba vam više bjelančevina

Bjelančevine su najzasitnije od svih makronutrijenata i najdulje se probavljaju, što znači da pružaju tijelu stabilan dotok energije i pomažu nam da se dulje osjećamo siti. Zbog prirodnog procesa sarkopenije koji počinje oko tridesete godine i pojačava se iza četrdesete, naši mišići ulaze u prirodni proces degeneracije.

Zbog toga možemo osjećati slabost i umor kao rezultat tog procesa. Neka stoga bjelančevine budu baza svih vaših obroka.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP