Prati nas

Zdravlje

7 malih životnih promjena za puno bolje zdravlje

Živjeti zdravo ne znači nužno odreći se svih zadovoljstava i živjeti u strahu od svakog zalogaja. Da biste doista poboljšali svoje zdravlje, potrebno je napraviti tek nekoliko malih prilagodbi u prehrani ili svakodnevnom životu za koje vam neće trebati više od nekoliko minuta dnevno.

Objavljeno

|

Koje sunčane naočale su dobre?
foto: Pixabay

Vježbanje, zdrava prehrana, izbjegavanje sunca, dovoljno sna. Briga o zdravlju može se činiti kao nepregledna lista obaveznih zadataka. Ne bi li bilo lakše kad bismo zdravlje mogli poboljšati sa svega nekoliko lakih koraka?

Dobra je vijest da možemo! Ovi jednostavni koraci pomoći će vam da poboljšate svoje zdravlje, a za svaki će vam trebati tek minuta ili dvije dnevno. Uostalom, briga o zdravlju i jest upravo to: zbirka malih napora koji se na kraju svakako isplate.


1. Jedite tamno grožđe

Studija objavljena u časopisu Cancer Prevention Research pokazala je da tamno grožđe može zaustaviti stvaranje nekih vrsta tumora koji mogu voditi prema raku dojke. Ne znači to da je tamno grožđe neka vrsta cjepiva protiv raka, ali njegova je konzumacija itekako zdrava. Pojedite stoga šaku tamnoga grožđa kad god vam se ukaže prilike. A ako ste pomislili da će isti efekt imati i čaša crnog vina, nažalost moramo vas razočarati. Ovo istraživanje uopće nije uključivalo vino.

2. Provjerite stanje vlasišta i slušajte frizera

To nije nešto što možete učiniti sami već ćete morati potražiti pomoć dermatologa. No, zašto? Istraživanje Sveučilišta Sjeverne Caroline pokazalo je da su melanomi (oblici raka kože) gotovo dvostruko opasniji ako se nalaze na vlasištu ili vratu nego na bilo kojem drugom dijelu kože.

“S obzirom da su skriveni kosom, nije ih lako uočiti”, kaže dermatologinja Stacy Salob sa Sveučilišta Cornell. Ako ne možete odmah poći dermatologu, zamolite frizera da pogleda. Naime, čak 50 posto melanoma vlasišta otkrili su upravo frizeri.

Ono što se također zaboravlja jest da je i vlasište itekako osjetljivo na sunčeve zrake, stoga bi ga trebalo zaštititi kapom. To se pogotovo odnosi na muškarce iznad 50 godina kod kojih je pojava raka češća nego kod mlađih, a kosa rjeđa.

3. Svakoga dana pojedite jabuku

“Jabuka na dan tjera liječnika iz kuće van” – čini se da u ovoj staroj izreci ima jako puno istine. Naime, studija Sveučilišta Iowa pokazala je da su miševi koji su redovito konzumirali jabuke zadržali mišićnu masu i bili manje skloni pretilosti.

Najkorisniji dio jabuke je njezina kora koja sadrži tvar koja potiče proizvodnju proteina. Više proteina znači i veću mišićnu masu što će pak značiti i veću potrošnju kalorija te manju opasnost od pretilosti.

4. Držite zdravu hranu nadohvat ruke

Osigurajte redoviti unos zdravih namirnica tako što ćete uvijek nadohvat ruke imati zdjelu s voćem ili kakvim drugim zdravim grickalicama. Istraživanje Sveučilišta St. Bonaventure pokazalo je da su ljudi skloniji jesti zdrave namirnice kada su im nadohvat ruke, nego kada su, recimo, spremljeni u hladnjak. Štoviše, ljudi će češće odabrati zdrave grickalice čak i kad su im u vidokrugu i one nezdrave. Trik koji možete isprobati na sebi je da zdrave grickalice držite u svojoj blizini, a one nezdrave spremite nekamo gdje ih nećete moći vidjeti. Promjenu biste trebali osjetiti već nakon nekoliko dana.

5. Umjetne zaslađivače bacite u smeće

Odustanete li od umjetnih sladila, moći ćete puno točnije odrediti slatkoću nekih namirnica poput voća. Također, puno ćete manje čeznuti za slatkom hranom, kaže nutricionistica Keri Glassman, autorica velikog hita 8 načina kako smršaviti i zauvijek promijeniti svoj život.

“Slatka i gazirana pića najveći su izvor šećera, umjetnih sladila i drugih opasnih tvari”, kaže Glassman. ‘Glavni (prirodni) zaslađivač u sokovima, kukuruzni sirup, povećava razinu masnoće u krvi što pak vodi ka povećanom riziku od dijabetesa i drugim problemima. Oznaka ‘dijetno’ na pakiranjima hrane i sokova može biti zavaravajuća jer iako ne sadrže kalorije, te namirnice sadrže umjetna sladila koja dodatno potiču apetit.

6. Započnite dan čašom vode

Čim se probudite, popijte čašu obične vode. “Voda nam pomaže da se osjećamo čistima, zdravima i osvježenima”, kaže Glassman. Ako baš i niste ljubitelj obične vode, uspite u čašu nekoliko kapi limuna kako biste dodali okus. Osim toga, neki tvrde da limun ubrzava metabolizam.

7. Nosite sunčane naočale

Nosite li sunčane naočale po jarkom suncu ne samo da ćete izgledati dobro, već ćete popraviti i svoje zdravlje. Naime, na taj ćete se način zaštititi od pojave raka kože na svojim očnim kapcima, katarakta i drugih oštećenja oka. Dobra je vijest da kvalitetne sunčane naočale ne moraju nužno biti i skupe. Obratite samo pažnju da naočale koje kupite imaju UVA/UVB zaštitni faktor. Također imajte na umu da polarizirajuća stakla ne štite nužno i od sunčeve svjetlosti već samo sliku čine ugodnijom.

.

Nema predaje

Moždani udar – kako ga prepoznati i kako pomoći

Najlakše ga je prepoznati ako zapamtimo akronim FAST, za koji u hrvatskom jeziku imamo inačicu GROM (Govor, Razumijevanje, Oduzetost polovice tijela, Minute su važne).

Objavljeno

|

“Sjećam se kao da je bilo jučer. Bila je nedjelja, 7. kolovoza 2011. Bili smo kod kuće, ja sam nešto radila po kuhinji, a muž je bio u kupaonici. Odjednom sam čula udarac, kao da se nešto stropoštalo. Dotrčala sam u kupaonicu i vidjela Stanka gdje leži na podu. Nije se mogao micati, jedna ruka mu je bila ukočena i polovica lica nekako čudno obješena. Odmah sam pomislila da je to moždani udar”, prepričava taj šokantan dan gospođa Mirjana Babić iz Zagreba.

“Nazvala sam hitnu pomoć koja je stigla vrlo brzo. Muža su stavili na nosila i u kola, a ja sam sjela u auto i krenula za njima. Kad smo došli u bolnicu, liječnici su počeli s obradom, a meni su rekli da je jako dobro u toj cijeloj strašnoj priči što nije bio sam kod kuće kad se to dogodilo i što je dopremljen u bolnicu nedugo nakon udara. Kako su mi objasnili, baš ta brza reakcija je ključna. Operiran je, izvadili su mu nekoliko ugrušaka i prebačen je na intenzivnu njegu na kojoj je proveo više od deset dana. Tek kad se malo ustabilio i kad je prošla neposredna opasnost, prebacili su ga na običan odjel”, opisuje dalje gospođa Mirjana.


“Nakon bolnice, muž je prebačen u Krapinske toplice na rehabilitaciju gdje je proveo nekoliko mjeseci. Ondje je počeo s redovitim vježbama i stanje mu se malo popravilo, ali ne do kraja. Nije mogao hodati, govoriti, sam se hraniti, obavljati nuždu… Još uvijek je, više-manje, tako. Sada je kod kuće, no već je godinama u krevetu, nepokretan”, kaže gospođa Mirjana.

“U dobru i zlu”

Brigu o nepokretnom mužu preuzela je na sebe. Nije lako, ali to je bila jedina opcija. “Domovi su jako skupi, to je prvo. Pogotovo oni koji bi čovjeku pružili doista adekvatnu njegu kad je u ovakvom stanju. S druge strane, državni domovi imaju ogromne liste čekanja. Ali ne radi se samo o tome. Nekako mi je bilo neobično čovjeka s kojim sam provela većinu života smjestiti u dom sad kad su nastupili problemi. U dobru i u zlu, u zdravlju i u bolesti – tako smo se zavjetovali i to je to.”

No briga o nepokretnom čovjeku nije nimalo laka, kaže nam Mirjana i opisuje svoju svakodnevnu rutinu. “Hranim ga i kupam, a moram ga i redovito okretati da mu ne nastanu rane od ležanja. Kupili smo poseban madrac protiv dekubitusa, ali i uz taj madrac treba čovjeka svako malo okretati. Stanku ne radi probava kako treba, pa mu svaka tri dana moram isprovocirati stolicu. Onda ide pranje, provjetravanje i sve po redu”, priča dalje Mirjana.

Ipak, od svega toga Mirjani najteže pada otežana komunikacija s mužem. “Stanko teško ne govori tako da teško komuniciramo. U prvo vrijeme je to bilo uglavnom gestama, pogledima, dodirima, a onda se govor počeo malo po malo vraćati. Moždani udar koji je imao bio je vrlo jak pa su mi liječnici rekli da je pravo čudo što je uopće preživio te da sigurno ne bi preživio da je bio sam kad se to dogodilo i da nismo tako brzo reagirali. A sad – što je tu je. Nije lako, ali držimo se. Sigurna sam da je situacija obrnuta, da bi se i on tako brinuo o meni.”

Kako nastaje moždani udar?

Suprug gospođe Mirjane jedan je od 11.300 ljudi u Hrvatskoj koliko ih svake godina doživi moždani udar. Zašto on nastaje, pitali smo doc. prim. dr.sc. Hrvoja Budinčevića, neurologa i zamjenika predstojnice Klinike za neurologiju i v.d. pročelnika Zavoda za cerebrovaskularne bolesti i intenzivnu neurologiju Kliničke bolnice Sveti Duh.

Moždani udar nastaje zbog začepljenja krvne žile (arterije) ugruškom u mozgu ili u vratu (i tada ga nazivamo ishemijski moždani udar) ili prsnuća krvne krvne žile u mozgu (i tada ga nazivamo hemoragijski moždani udar). Uzroci moždanog udara su različiti te su povezani s promjenjivim (modificiajućim) čimbnicima rizika – odnosno na one na koje možemo utjecati te s nepromjenjivim (ne-modificirajućim) čimbenicima rizka na koje ne možemo utjecati (kao npr. dob, spol, prethodni moždani udar, nasljeđe)

Može li se moždani udar spriječiti? (posebnim režimom prehrane, vježbe, načinom života…)

Činjenica je da se 90 % moždanih udara može spriječiti ukoliko djelujemo na 10 promjenjivih (modificirajućih) čimbenika rizika. Promjenjivi čimbenici rizika su: 1. arterijska hipertenzija (povišeni krvni tlak), 2. šećerna bolest, 3. hiperlipidemija (povišene masnoće u krvi), 4. srčane bolesti – fibrilacija atrija 5. pretilost, 6. pušenje, 7. prekomjerna konzumacija alkohola, 8. sjedelački način života, 9. neadekvatna prehrana i 10. stres.

Neki od ovih čimbenika rizika mogu se kontrolirati zdravim načinom života što uključuje redovitu tjelesnu aktivnost (bar 30 minuta dnevno), balansiranu prehranu bogatu voćem i povrćem (mediteranska dijeta) – sa smanjenim unosom soli, masnoća i ugljikohidrata, kontrolu tjelesne težine, prestankom pušenja i konzumiranja alkohola, te smanjenjem razine stresa, ukoliko ove nefarmakološke metode ne pomognu i u kontroli arterijske hipertenzije, šećerne bolesti i hiperlipidemiji preporuča se primjena lijekova, što predstavlja osnovu i za liječenje fibrilacije atrija.

Osim toga za potvrdu nekih od ovih čimbenika rizika potrebno je učiniti laboratorijsku obradu krvi i elektroardiogram (EKG), a korisno je i učiniti ultrazvuk karotidnih i vertebralnih arterija kako bi se procijenio stupanj ateroskleroze te eventualno pristupilo kirurškom ili endovaskularnom liječenju stenoze (suženja) karotidne arterije ukoliko je ona viša od 70 %.

Kad nastupi moždani udar, kako pomoći sebi ili nekome drugome?

Najvažnije ga je prepoznati te pozvati hitnu pomoć kako bi se osoba dovela u bolnicu u kojoj se može obaviti potrebna obrada i započeti sa liječenjem u što kraćem roku kako bi se smanjilo oštećenje mozga koje nastaje kod moždanog udara. Moždani udar je bolest mozga koji nastaje naglo i uzrokovan je poremećajem cirkulacije, a deficit odgovara zahvaćenom području mozga.

Najlakše ga je prepoznati ako zapamtimo akronim FAST, za koji u hrvatskom jeziku imamo inačicu GROM (Govor, Razumijevanje, Oduzetost polovice tijela, Minute su važne).

Ukratko FAST se odnosi na Face – naglo nastala asimetrija lica, Arm – naglo nastala slabost ili utrnutost ruke, Speech – naglo nastali poremećaj govora i Time – vrijeme je bitno jer obrzini reakcije ovisi ishod. Naime, svake minute u moždanom udaru u prosjeku propada 2 milijuna neurona (moždanih stanica) ali taj broj može ići i do 27 milijuna stanica u minuti.

Kako izgleda rehabilitacija i koliko se uspješno ljudi oporavljaju od moždanog udara te o čemu to ovisi?

S rehabilitacijom nakon moždanog udara treba započeti što ranije, najčešće se počinje nakon 24 sata od moždanog udara. Oporavak od moždanog udara ovisi o više čimbenika, vrsti moždanog udara, težini i veličini moždanog udara, primjenjenoj terapiji, drugim bolestima osobe (komorbiditeti) te komplikacijama tijekom liječenja. Smatra se da ukoliko se liječenje provodi u specijaliziranim jedinicama za liječenje moždanog udara pobošljava ishod za 14 %, primjenom intravenske trombolize (rastapanje ugruška lijekom) za 30 %, a mehanička trombektomija za preko 50 % (primjenjuje se za kod osoba sa začepljenjem velike moždane arterije, posebnim kateterima se ugrušak uklanja iz cirkulacije).

Smatra se da se trećina osoba s moždanim udarom nemaju posljedice, druga trećina je ovisna o drugima, dok trećina bolesnika umre. U posljednje vrijeme ovi omjeri se mijenjaju, jer se smrtnost od moždanog udara smanjuje, nažalost planira se porast broja oboljelih od moždanog udara na razini Europe, prvenstveno zbog starenja stanovništva. Pod rehabilitacijom se obično podrazumijeva fizikalna terapija, ali svakako bi trebala uključiti i radnu terapiju te logopedske vježbe.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP