Prati nas

Nema predaje

Cijepite se protiv gripe i ne pretjerujte s lijekovima

Sezona gripe je pred vratima i pravo je vrijeme za cijepljenje. Osobe iznad 65 godina spadaju u posebno ugroženu skupinu kojoj se cijepljenje svakako preporučuje. Istražili smo zašto je bolje cijepiti se nego gripu jednostavno preležati.

Objavljeno

|

Kako prepoznati gripu?
foto: BigStock

Sezona gripe je pred vratima, pa je Hrvatski zavod za javno zdravstvo organizirao cijepljenje za sve ugrožene skupine što uključuje i osobe iznad 65 godina starosti. Upravo starije osobe i one koje boluju od nekih kroničnih bolesti (npr. srčane, plućne ili bubrežne bolesti i općenito oslabljenog imunološkog sustava) češće obolijevaju i od težeg oblika gripe. Iako gripu ili influencu poznajemo kao bolest koja osim tresavice, grlobolje, bolova u mišićima, umora, kašlja, glavobolja i začepljenog nosa ne donosi neke veće komplikacije, od gripe ipak svake godine određeni broj osoba i umre. Prošle godine je tako od gripe umrlo 15 ljudi, a najugroženiji su upravo oni najstariji kojima gripa često nije jedina zdravstvena tegoba. Sezona gripe u Europi još nije počela, no idealno je cijepiti se prije početka sezone. Hrvatski zavod za javno zdravstvo je za ovu sezonu osigurao 280.000 doza trovalentnog sezonskog cjepiva protiv gripe.

O tome koje su koristi od cijepljenja, porazgovarali smo s doc. dr. sc. Spomenkom Tomek-Roksandić, prim. dr. med., voditeljicom Referentnog centra MZ za zaštitu zdravlja starijih osoba pri Zavodu za javno zdravstno Dr. Andrija Štampar.


Zašto se starijim osobama preporučuje cijepljenje protiv gripe?

Zato što je u starijoj dobi jako važno spriječiti pojavu bolesti. Starije su osobe jedna od najranjivijih skupina u pučanstvu. Starost je sama po sebi normalna fiziološka pojava, međutim određene se bolesti češće pojavljuju kod starijih osoba, a posebno kod onih koji već imaju određenu vodeću bolest poput bolesti srca, dijabetesa i slično. Kod takvih osoba je i pojavnost upale pluća ili gripe češća, pogotovo ako nisu cijepljeni. Cijepljenje je jedna geroprofilaktična mjera i to na primarnoj razini. Osim toga, preporuča se da starija osoba kad se cijepi u jedno rame dobije cjepivo protiv gripe, a u drugo pneumokokno cjepivo protiv upale pluća. To je nešto što smanjuje daljnju pojavnost bolesti i razne komplikacije, a prilikom padova i ozlijeđivanja – jer su prijelomi učestaliji kod starijih osoba – rane i kosti lakše zacjeljuju zbog općenito boljeg imuniteta osoba koje su cijepljene protiv gripe.

Zašto je bolje cijepiti se nego gripu preležati?

Cjepivo protiv gripe značajno utječe na očuvanje funkcionalne sposobnosti starijih osoba i na očuvanje i unaprijeđenje njihovog zdravlja. Jako je važno preuzeti odgovornost za vlastito zdravlje. To uključuje i pravilnu prehranu, jer ne može se jednako jesti u dobi ranije starost od 65 do 74 godina ili u dubokoj starosti od 85 i više godina kad je veća pojavnost bolesti i invaliditeta.

Koliko su u obrani od gripe doista učinkoviti oni tradicionalni recepti poput “pijte puno čaja s limunom, jedite češnjak” i slično?

Narod ima veliko iskustvo i svi ti tradicionalni lijekovi itekako mogu pripomoći. Već sam spomenula važnost pravilne prehrane, a postoje i posebne smjernice i preporuke za prehranu starijih osoba. Gerontološka istraživanja – ne samo u Hrvatskoj već i na svjetskoj razini – potvrdila su da dogovječnost uvelike ovisi o prehrani ali ne prehrani samo u starijoj dobi već i u mlađoj, znači tijekom cijelog procesa starenje, jer starenje zapravo počinje već rođenjem i traje sve do smrti. Prehrana je vrlo važan čimbenik dugovječnosti i kvalitete življenja. Spomenuli ste češnjak. Zašto ne? Naravno da su tu i naranče, limuni, voće i povrće. Zapravo sve ono što spada u takozvanu mediteransku prehranu, svakako se preporučuje u starijoj dobi kad se bazalni metabolizam smanjuje i potreban je manji unos energije. To znači da u prehranu treba ubaciti više ribe, piletine, bijelo meso umjesto crvenog, lešo pripremljene hrane, smanjiti prženo, začinjeno i zasoljeno, a uz sve to i obavezno unositi osam čaša vode dnevno – obične ili u obliku juha, čajeva i slično.

U starijoj je dobi jako važno izbjegavati tzv. ‘pet bijelih smrti’ ili 5B – bijeli šećer, bijelo brašno, bijela mast, bijela sol i bijela riža. To saznanje o štetnosti tih pet bijelih namirnica krenulo je upravo iz gerontološke znanosti i danas se zna da je u podnebljima koji izbjegavaju te namirnice prisutan izrazito visok postotak funkcionalno sposobnih starijih osoba i stogodišnjaka. Treba brinuti o sebi i onome što unosimo u naš organizam. To je jako važno u mlađoj dobi, ali u starosto još i važnije.

Svake godine kola nekoliko sojeva gripe. Kako se zna koji soj gripe je u opticaju?

O tome brinu epidemiolozi. Oni utvrđuju koji soj se pojavljuje i točno se može procijeniti kada je opasnost najveća te kada je najpotrebnije da se starije osobe cijepe.

Spomenka Tomek-Roksandić (foto: Stampar.hr)

Može li cijepljena osoba svejedno oboljeti od te gripe?

Ti su slučajevi vrlo rijetki i tad se radi o zaista teže bolesnoj starijoj osobi kod koje je imunitet vrlo slab. U pravilu se bolest nakon cijepljenja ne pojavljuje.

Koliko cjepivo dugo traje? Je li potrebno cijepiti se svake godine?

Da, cijepljenje protiv gripe je potrebno svake godine, jer osim što štiti od gripe, općenito osnažuje organizam te djeluje i na osnovnu bolest koju osoba možda ima. Cijepljenje je itekako učinkovita mjera i sva istraživanja potvrđuju njegovu efikasnost. S druge strane, pneumokokno cjepivo se prima svakih pet godina.

Zašto se gripa pojavljuje baš u određeno doba godine?

Kad nastupi hladni period s manje sunca, naš je imunitet pod većim stresom. Osim toga, više vremena provodimo u zatvorenom prostoru i naša izloženost zarazi je puno veća. Svi smo više u zatvorenom prostoru gdje se kiše, kašlje i na taj način prenosi zaraza. Zato je vrlo važno održavati pozitivno zdravstveno ponašanje,  a to znači redovito prati ruke i po nekoliko puta dnevno i održavati higijenu čitavog tijela. Zamislite koliko ljudi uhvati za neku kvaku. Netko je možda prije toga kašljao ili kihao i nakon toga nije oprao ruke. Na taj način se zaraza vrlo brzo proširi, pogotovo kod osoba starije dobi. Također je važna i higijena okoliša, ali pranje ruku je izuzetno bitno i na tome bi trebalo inzistirati još od vrtića. Sve to su preduvjeti za širenje gripe.

Unatoč svim mjerama opreza i cijepljenju, svake godine ipak bude nekoliko smrtnih slučajeva zbog gripe?

Da, nažalost bude i toga, pogotovo kad nije dobro prepoznat taj tzv. gerijatrijski domino efekt i situacija kad je ugrožena i funkcionalna sposobnost i zdravlje starije osobe. U dubokoj starosti od 85 godina naviše, sve češći su negativni ishodi liječenja, interakcije različitih lijekova ili prekomjerno uzimanje lijekova. Naime, istraživanja pokazuju da višestruko bolesne starije osobe nikako ne bi smjele zato uzimati više lijekova, već upravo suprotno. U pravilu, ne bi se smjelo uzimati više od tri lijeka. I same starije osobe tu moraju biti vrlo odgovorne prema svome zdravlju. Ljudi često obilaze razne specijaliste, kardiologe, gastroenterologe i slično, i svaki taj doktor prepiše lijek iz svog aspekta. No sve to bi trebalo na kraju završiti kod liječnika obiteljske medicine koji onda integralno napravi trijažu i prekontrolirati unos lijekova. U konačnici on određuje koji lijek da, a koji ne. Neki puta starija osoba i mimo svih uputa uzima neki lijek što dovodi do velikih problema.

Koliko su cjepiva sigurna?

Ono što se da na tržište i u opću upotrebu, to je provjereno i porpuno sigurno. Postoje agencije koje se bave kontrolom cjepiva. Mi smo sada ipak u Europskoj uniji gdje postoje detaljne regule i propisi kojih se svi moraju pridržavati. Kao i kod ostalih cjepiva, i kod cjepiva protiv gripe postoje neke reakcije poput bolnosti, crvenila ili otekline na mjestu cijepljenja, zatim promuklost, bolnost, crvenilo ili svrbež očiju, kašalj, vrućica, glavobolja, svrbež ili umor, no to su sve normalne reakcije i trebale bi prestati nakon jednog ili dva dana. Reakcije teže od toga, izuzetno su rijetke.

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”.  

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP