Znanstvenici uspjeli obrnuti proces starenja ljudskih stanica

Starenje je bitka koju ljudi ne mogu dobiti i tako je od početka povijesti. No ipak, istraživači su uspjeli obrnuti proces starenja na starim ljudskim stanicama tako što su dostavili specifičnu molekulu u njihove mitohondrije, strukture unutar stanica zadužene za proizvodnju energije.

Ima li lijeka za rak?

Starenje je bitka koju ljudi ne mogu dobiti i tako je od početka povijesti. Možemo mrziti tu činjenicu ili je (eventualno) prihvatiti, ali u konačnici ne možemo izbjeći starenje. Ipak, znanstvenici već godinama pokušavaju ustanoviti precizan uzrok i korijene ovog biološkog procesa te moguće načine da se taj proces zaustavi ili obrne. Na tom su putu postigli neke manje uspjehe a najnovije otkriće upravo je na tom tragu.

Istraživači su uspjeli obrnuti proces starenja na starim ljudskim stanicama tako što su dostavili specifičnu molekulu u njihove mitohondrije, stanične organele zadužene za proizvodnju energije. Ovaj pristup sprječava stanično starenje i ne dozvoljava da stanica dođe u stadij u kojem se više ne može duplicirati. Neki istraživači vjeruju da je akumulacija takvih stanica u organima ključ procesa starenja.

“Još ne razumijemo zašto stanice stare s vremenom, iako se pretpostavlja da su u pitanju različiti uzroci”, pišu autori The Conversationa pa kao uzroke navode oštećenja DNA, izloženosti upalama, kao i oštećenja telomera  – krajeva kromosoma koji se skraćuju svakim dijeljenjem. “U posljednje vrijeme, pretpostavlja se da je jedan od pokretača procesa staničnog starenja gubitak mogućnosti da uključimo i isključimo gene u pravo vrijeme i na pravom mjestu.“

Studija je objavljena u časopisu “Starenje” i opisuje kako se dostavljanjem vodikovog sulfida izravno u mitohondrije može vratiti ostarjelim stanicama sposobnost diobe koju su imale kao mlade stanice. Vodikov sulfid je tvar koja daje miris trulim jajima. Opasan je u visokim dozama ali se pokazao koristan u niskim koncentracijama. Direktno dostavljanje na mjesta na kojima je potreban može smanjiti njegove potencijalne opasnosti. Stoga su znanstvenici u stare stanice aplicirali neškodljivu kemikaliju koja oslobađa male količine vodikovog sulfida.

Tim znanstvenika vjeruje da prisutnost tih molekula u mitohondrijima može povećati količinu “faktora prekrajanja”, proteina koji uključuju i isključuju gene na temelju promjena u njihovu okolišu (stanici). Postoji oko 300 proteina u ovoj grupi i njihov broj opada sa starenjem. Vodikov sulfid pojačao je količinu dva faktora diobe povezanih sa staničnim starenjem i tako ublažio navedeni mehanizam starenja.

“Nadamo se da ćemo koristeći molekularne alate poput ovoga eventualno biti u mogućnosti ukloniti ostarjele stanice iz živih ljudi, što bi nam omogućilo da odjednom ciljamo velik broj bolesti povezanih sa starenjem. Ovo je još uvijek budućnost, ali predstavlja uzbudljiv početak”, zaključuju istraživači. Ključ vječne mladosti još nam uvijek nije na dohvat ruke ali bolje razumijevanje starenja moglo bi nam barem olakšati taj proces.