Znanstvenici uspjeli obrnuti proces starenja ljudskih stanica

Starenje je bitka koju ljudi ne mogu dobiti i tako je od početka povijesti. No ipak, istraživači su uspjeli obrnuti proces starenja na starim ljudskim stanicama tako što su dostavili specifičnu molekulu u njihove mitohondrije, strukture unutar stanica zadužene za proizvodnju energije.

Ima li lijeka za rak?

Starenje je bitka koju ljudi ne mogu dobiti i tako je od početka povijesti. Možemo mrziti tu činjenicu ili je (eventualno) prihvatiti, ali u konačnici ne možemo izbjeći starenje. Ipak, znanstvenici već godinama pokušavaju ustanoviti precizan uzrok i korijene ovog biološkog procesa te moguće načine da se taj proces zaustavi ili obrne. Na tom su putu postigli neke manje uspjehe a najnovije otkriće upravo je na tom tragu.

Istraživači su uspjeli obrnuti proces starenja na starim ljudskim stanicama tako što su dostavili specifičnu molekulu u njihove mitohondrije, stanične organele zadužene za proizvodnju energije. Ovaj pristup sprječava stanično starenje i ne dozvoljava da stanica dođe u stadij u kojem se više ne može duplicirati. Neki istraživači vjeruju da je akumulacija takvih stanica u organima ključ procesa starenja.

“Još ne razumijemo zašto stanice stare s vremenom, iako se pretpostavlja da su u pitanju različiti uzroci”, pišu autori The Conversationa pa kao uzroke navode oštećenja DNA, izloženosti upalama, kao i oštećenja telomera  – krajeva kromosoma koji se skraćuju svakim dijeljenjem. “U posljednje vrijeme, pretpostavlja se da je jedan od pokretača procesa staničnog starenja gubitak mogućnosti da uključimo i isključimo gene u pravo vrijeme i na pravom mjestu.“

Studija je objavljena u časopisu “Starenje” i opisuje kako se dostavljanjem vodikovog sulfida izravno u mitohondrije može vratiti ostarjelim stanicama sposobnost diobe koju su imale kao mlade stanice. Vodikov sulfid je tvar koja daje miris trulim jajima. Opasan je u visokim dozama ali se pokazao koristan u niskim koncentracijama. Direktno dostavljanje na mjesta na kojima je potreban može smanjiti njegove potencijalne opasnosti. Stoga su znanstvenici u stare stanice aplicirali neškodljivu kemikaliju koja oslobađa male količine vodikovog sulfida.

Tim znanstvenika vjeruje da prisutnost tih molekula u mitohondrijima može povećati količinu “faktora prekrajanja”, proteina koji uključuju i isključuju gene na temelju promjena u njihovu okolišu (stanici). Postoji oko 300 proteina u ovoj grupi i njihov broj opada sa starenjem. Vodikov sulfid pojačao je količinu dva faktora diobe povezanih sa staničnim starenjem i tako ublažio navedeni mehanizam starenja.

“Nadamo se da ćemo koristeći molekularne alate poput ovoga eventualno biti u mogućnosti ukloniti ostarjele stanice iz živih ljudi, što bi nam omogućilo da odjednom ciljamo velik broj bolesti povezanih sa starenjem. Ovo je još uvijek budućnost, ali predstavlja uzbudljiv početak”, zaključuju istraživači. Ključ vječne mladosti još nam uvijek nije na dohvat ruke ali bolje razumijevanje starenja moglo bi nam barem olakšati taj proces.

Markotić: ‘Među onima na respiratoru su ljudi u četrdesetima’

Autor

Ravnateljica Klinike za infektivne bolesti “Dr. Fran Mihaljević” Alemka Markotić smatra da cjepivom koje imamo – onim protiv gripe – trebamo izbjeći scenarij da u isto vrijeme imamo infekciju jednim i drugim virusom.

Komentirajući za HRT pad broja novozaraženih koronavirusom uz istodoban porast broja oboljelih u bolnicama, Markotić je rekla da su cijelo vrijeme spominjali da će, kako budu rasli brojevi, više ljudi biti u bolnicama, kao i slučajeva sa smrtnim ishodom. “Ipak, ono što vidimo u nekoliko većih klinika, uključujući našu, posljednih tjedan dana polako pada taj broj, ali to nije razlog za opuštanje ili predikciju”, kaže.

U bolnicu dolaze u teškom stanju

Dodala je da bolesnici koji dolaze u bolnicu uglavnom završavaju s upalama pluća ili u teškom stanju te trebaju respirator, vrlo često sa zatajenjem bubrega, pluća. Naglasila je da među njima ima i onih mlađe dobi, od 40 do 50 godina, ali i starijih.

“Zamjetno je da većina njih ima veći broj različitih kroničnih bolesti, ali za razliku od prve faze kad su to uglavnom bili stari ljudi iz domova u koje je virus prodro, sad je većinom riječ o kućanstavima u koja su ukućani donijeli virus”, rekla je Markotić za HRT.

Što je s cjepivom?

Markotić je rekla da su i američko i britansko cjepivo u visokim fazama, a Rusi su također objavili određene rezultate koji se čine veoma dobri. Dodala je da je danas u Klinici za infektivne bolesti bio i veleposlanik SAD-a koji je rekao da će biti važno da netko proizvede cjepivo i pri tome nije bitno tko: “Kad se napokon vidi tko će prvi moći ponuditi cjepivo, znat će se s kim će se sklapati ugovor i koje će točno cijene biti.”

Naglasila je da moramo cjepivom koje imamo, onim protiv gripe, izbjeći scenarij da u isto vrijeme imamo infekciju jednim i drugim virusom. Bilo bi dobro da se cijepi što šira populacija, dodala je.