Prati nas

Mozaik

lijek za ćelavost

Kosa raste ako skalp ‘namiriše’ sandalovinu

Gubitak kose pogađa mnoge muškarce ali i sve više žena. No najnovija studija sugerira da bi se uskoro moglo iznači rješenje i za tu boljku. Naime, otkriveno je da miris sandalovine potiče rast kose iz folikula vlasi te usšporava smrt stanica folikula.

Objavljeno

|

Lijek za ćelavost
foto: bigStock

Čini se kako ljudski skalp može osjetiti mirise. No to samo po sebi ne bi bilo toliko važno da se nije otkrilo da neki mirisi potiču rast kose, piše portal BigThink. Naime, znanstvenici su tretirali skalp ljudi koji imaju problema s gubitkom kose, raznim mirisima – od mentola do sandalovine. Otkrili su da se pojedine kemikalije vežu za olfaktorne receptore u skalpu i potiču rast kose. Tretman koji potiče rast kose mirisima, uskoro bi mogao postati dostupan javnosti.

Sintetička kemikalija koja imitira miris sandalovine  – sandalore, možda je uistinu ključ za rješavanje problema gubitka kose, sugerira nova studija. Naime, u istraživanju objavljenom u časopisu Nature, tim znanstvenika opisuje kako su uspjeli potaknuti rast kose iz folikula vlasi i usporiti smrt stanica folikula tako što su izložili skalp mirisu sandalovine, točnije mirisu nazvanom Sandalore. Ovo neobično otkriće objašnjeno je postojanjem određenih olfaktornih receptora u samom skalpu – OR2AT4 – za koje se sandalore veže i potiče rast vlasi.


“Ovo je doista nevjerojatno otkriće”, rekao je jedan od autora studije, dermatolog Ralf Paus sa Sveučilišta Manchester. “Ovo je prvi put da smo uspjeli dokazati da se remodeliranje nekog ljudskog mini-organa (kose) može regulirati jednostavnim mirisom koji je u širokoj kozmetičkoj primjeni.”

Sandalore se često koristi u parfemima i sredstvima za čišćenje kože i poznato je da je iznimno učinkovit za ubrzanje cijeljenja rana jer djeluje na određene olfaktorne receptore u koži. Imajući to na umu, znanstvenici su pretpostavili da ista kemikalija možda djeluje i na folikul dlake. Kako bi doznali je li tome doista tako, tretirali su dio skalpa sa sandaloreom i otkrili da doista stimulira rast vlasi na način da se spoj zvan IGF-1 spaja s olfaktornim receptorom OR2AT4. Osim toga, ustanovili su i da folikul vlasi brže “umire” kad se djelovanje tog receptora priguši.

Iako još nije poznato može li sandalore potaknuti rast kose na neko dulje vrijeme, doktor Paus kaže da je vrlo vjerojatno da će se u bliskoj budućnosti na tržištu naći proizvod koji će tretirati gubitak kose na takav, olfaktorni način. “Sandalore se kao proizvod koristi u kozmetičkoj industriji u Italiji. Provedena je mala, pilot studija na 20 žena i pokazalo se da doista utječe na dnevni broj ispalih vlasi.”

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP