Prati nas

Zdravlje

KAO DA ĆU PUKNUTI...

Zašto sam stalno nadut?

Sigurno vam je poznat taj osjećaj: trbuh je napet kao da će puknuti, teško se krećete, ne možete zakopčati hlače… Svakome se dogodi da je tu i tamo nadut. No ako vam se to događa često, možda imate problem. Evo o čemu se najčešće radi…

Objavljeno

|

Kako spriječiti nadutost?
foto: Pixabay

Svatko se ponekad osjeća naduto. Ponekad je kriv „onaj posljednji komad kolača koji je tako dobro izgledao“, a ponekad su u pitanju i veći problemi. Ako vas nadutost često muči, možda je vrijeme za posjet liječniku. A možda ste samo osjetljivi na neke vrste namirnica. Evo što sve može biti razlogom zašto tako teško zakopčavamo hlače.

Problemi s vjetrovima

Ljudi koji misle da je za njihovu nadutost kriva tek veća količina plina koji se stvara u njihovim probavnim organima, moraju znati zašto do te povećane količine plina uopće dolazi. Možda imate osjetljiviju probavu pri čemu je ona previše ili premalo aktivna. Zatim, razlog može biti i želučani refluks te hemoroidi. Ako smatrate da prečesto patite od vjetrova, svakako posjetite liječnika.


Sol

Naše tijelo treba sol, u to nema dvojbe. No previše sol zadržava vodu u tijelu i može uzrokovati probleme s povišenim krvnim tlakom. No želite li smanjiti unos smanjiti unos soli, nije dovoljno samo obratiti pozornost na onu sol koju sami dodajete u hranu. Pažljivo čitajte deklaracije proizvoda i informirajte se koliko je soli u njima. Jer ako vam se neka hrana ne čini slanom – ne znači da u njoj nema soli.

Previše ugljikohidrata

Ugljikohidrati su energija koju vaše tijelo može vrlo brzo iskoristiti. No previše ugljikohidrata ponovno može dovesti do zadržavanja vode. Jednostavni ugljikohidrati poput bijelog kruha, tjestenine od bijelog brašna, slastica i sokova ulaze u vaš krvotok gotovo istog časa. Stoga je bolje konzumirati kompleksne ugljikohidrate sadržane u cjelovitim žitaricama, voću i povrću jer im treba dulje vrijeme za probavu.

Prejedanje

Ovo i ne treba posebno pojašnjavati. Vaš je želudac otprilike veličine šake. Može se rastegnuti no rastegne li se previše, mogli biste se osjećati naduto, pogotovo ako unosite mnogo soli i ugljikohidrata. Jedan od vrlo korisnih savjeta je da prestanete jesti kad ste napola puni.

Gazirani sokovi

Ti mjehurići u gaziranim pićima, pjenušcu ili mineralnoj vodi puni su plina, i to kisika. Kad ih pijete, oni mogu napuniti vaš probavni sistem. Nešto od toga nestati će podrigivanjem no kad mjehurići jednom stignu do vašeg probavnog trakta, ostat će ondje sve dok ne izađe na drugu stranu. Osim toga, sokovi sadrže i šećer što znači da zbog toga možete zadržavati vodu i osjećati se još nadutijima.

Jedete prebrzo

Što brže jedete, to više zraka gutate. A baš kao i u slučaju gaziranih pića, kad mjehurići stignu do vaše probave, mogu učiniti da se osjećate naduto. Stoga jedite polako. Uostalom, vašem mozgu treba oko 20 minuta da „shvati“ da je tijelo nešto pojelo i da više nije gladno.

Zatvor

Većini se dogodi da s vremena na vrijeme preskoče koji odlazak na toalet, no ako vam se to događa često, možda imate problem. Možda ne pijete dovoljno vode, ili se ne krećete dovoljno, ili trebate napraviti neke izmjene u prehrani, ili ste pod stresom. Bilo kako bilo, zatvor može pospješiti osjećaj nadutosti. Događa li vam se to često, pojačajte unos namirnica koje otvaraju ili posjetite liječnika.

Mliječni proizvodi

Hrana poput mlijeka i sladoleda može izazvati nadimanje, bol u trbuhu i vjetrove ako vaše tijelo ima problema u probavljanju mliječnih šećera zvanih laktoza. Obično se ne radi o ničemu ozbiljnom, no primijetite li kod sebe ovakve simptome, dobro je izbjegavati mlijeko. Postoje i lijekovi koji vam mogu pomoći da lakše probavite mliječne proizvode, no postoje i zamijene za mlijeko u vidu biljnih mlijeka poput onih od soje ili badema.

Prekomjerna težina

Ako ste u proteklim mjesecima natukli koju kilu više, vjerojatno ćete se osjećati napuhnuto jer se prekomjerna težina obično prvo nakuplja oko struka. To salo zauzima prostor želucu te se on nema gdje širiti kad unosimo više hrane. Razmislite zato o svojoj prehrani i tjelovježbi i riješite se prekomjernih kila koje vam smetaju.

Fruktoza

Ovu vrstu šećera tijelo najteže razgrađuje što može dovesti do proble4ma s vjetrovima, nadimanjem i boli u trbuhu. Osim što se fruktoza normalno nalazi u mnogim namirnicama poput voća, dodaje se i u razne proizvode u formi „visoko fruktoznog kukuriznog sirupa“ ili sličnog. Smatrate li da vam fruktoza smeta, vodite dnevnik prehrane kako biste utvrdili osjećate li se doista lošije nakon unosa fruktoze.

Masnoće

Naše tijelo svakako treba masnoću kako bi moglo obnavljati stanice i koristiti vitamine. No previše masnoće može vas učiniti nadutima jer masnim stanicama treba više vremena da se probave od drugih tipova hrane. Osim toga, masna hrana sadrži i više kalorija pa je lako dobiti koju kilu viška ako nismo pažljivi.

Mjesečnica

Mnoge žene pate od PMS-a ili predmenstrualnog sindroma. Osim što se tada osjećaju umorno, dobiju prištiće i lošijeg su raspoloženja, mogu se osjećati i naduto. Iako nisu do kraja poznati razlozi zašto se to događa, vjerojatno je povezano s hormonima. Moglo bi vam pomoći ako vježbate i na nekoliko dana smanjite unos jednostavnih ugljikohidrata, šećera i soli.

.

Zdravlje

Uzimate kapsule za bolje pamćenje? Bolje prestanite!

Više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje. No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje.

Objavljeno

|

Dodaci prehrani poput vitamina ne pomažu očuvanju zdravlja mozga i zapravo predstavljaju bacanje novca, piše Guardian.

Prema podacima iz SAD-a, prodaja dodataka prehrani koji bi trebali blagotvorno djelovati na memoriju i mozak općenito, od 2006. do 2015. se udvostručila te sada dosiže i do 643 milijuna dolara godišnje. Također, više od četvrtine svih osoba starijih od 50 godina, uzima te dodatke prehrani u nadi da će poboljšati pamćenje.


No, dok natpisi na bočicama tvrde jedno, sva sila međunarodnih stručnjaka tvrdi nešto sasvim drugo: ti dodaci ne samo da ne pomažu pamćenju nego mogu biti i štetni po zdravlje. “Ne postoje nikakvi dokazi koji govore u prilog tvrdnji da uzimanje dodataka prehrani pomaže pamćenju i zdravlju mozga, niti su kadri spriječiti ili odgoditi Alzheimerovu bolest”, složni su stručnjaci.

Međutim, znanstveni tim je naglasio kako manjak određenih nutrijenata poput vitamina B9 i B12, mogu biti povezani s kognitivnim problemima i funkcioniranjem mozga te da dodaci prehrani mogu pomoći osobama koje pate od manjka određenog nutrijenta. Procjenjuje se da u Velikoj Britaniji oko 20 posto osoba starijih od 60 godina pati od nedostatka vitamina B12. No stručnjaci kažu da je prije uzimanja bilo kakvog dodatka prehrani potrebno konzultirati liječnika te da je uvijek bolje određeni nutrijent dobiti iz svježih namirnica nego iz kapsula.

Zaključak je da se zdravim ljudima ne preporučuje uzimanje dodataka prehrani kako bi se zaštitio mozak, a savjet znanstvenika mogao bi se sumirati u dvije kratke riječi: Čuvajte novac.

Istraživanje je naručilo Globalno vijeće za zdravlje mozga (Global Council on Brain Health), a analizirani su dodaci poput vitamini B skupine, omega-3 masne kiseline, vitamin D, kofein, koenzim Q10 i gingko biloba. Znanstvenici su ustanovili da dodaci prehrani za koje se tvrdi da pomažu mozgu, najčešće uopće nisu biti testirani na tako nešto, a ono malo studija koje postoje, pokazuju različite rezultate.

“Veliki je problem što se ti dodaci prehrani predstavljaju kao lijek za gubitak pamćenja i još se tvrdi da za to postoje znanstveni dokazi”, kaže profesorica kliničke psihologije sa Sveučilišta Exeter, Linda Clare, ujedno i članica istraživačkog tima. Znanstvenici savjetuju ljudima da budu oprezni i skeptični prema tvrdnjama proizvođača. Također, upozoravaju da mnoge tablete i kapsule nisu prošle dovoljna testiranja.

No važno je naglasiti još jednu stvar: ovo je istraživanje u obzir uzelo samo utjecaj suplemenata na funkciju mozga tako da rezultati ne znače da neki dodaci prehrani možda nisu korisni za nešto drugo.

Kad je riječ o zdravlju mozga, znanstvenici opet ističu da je najbolja prevencija problema s pamćenjem zdrav život što uključuje zdravu prehranu, nepušenje, dobar san, tjelovježba, bogat društveni život i mentalna stimulacija. Britanska profesorica psihijatrije Gill Livingston kaže da je jedini zasad poznati način za prevenciju demencije kontroliranje krvnog tlaka te redovito uzimanje terapije za njegovo snižavanje.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP