Prati nas

Zdravlje

KAO DA ĆU PUKNUTI...

Zašto sam stalno nadut?

Sigurno vam je poznat taj osjećaj: trbuh je napet kao da će puknuti, teško se krećete, ne možete zakopčati hlače… Svakome se dogodi da je tu i tamo nadut. No ako vam se to događa često, možda imate problem. Evo o čemu se najčešće radi…

Silvija Novak

Objavljeno

|

Kako spriječiti nadutost?
foto: Pixabay

Svatko se ponekad osjeća naduto. Ponekad je kriv „onaj posljednji komad kolača koji je tako dobro izgledao“, a ponekad su u pitanju i veći problemi. Ako vas nadutost često muči, možda je vrijeme za posjet liječniku. A možda ste samo osjetljivi na neke vrste namirnica. Evo što sve može biti razlogom zašto tako teško zakopčavamo hlače.

Problemi s vjetrovima

Ljudi koji misle da je za njihovu nadutost kriva tek veća količina plina koji se stvara u njihovim probavnim organima, moraju znati zašto do te povećane količine plina uopće dolazi. Možda imate osjetljiviju probavu pri čemu je ona previše ili premalo aktivna. Zatim, razlog može biti i želučani refluks te hemoroidi. Ako smatrate da prečesto patite od vjetrova, svakako posjetite liječnika.


Sol

Naše tijelo treba sol, u to nema dvojbe. No previše sol zadržava vodu u tijelu i može uzrokovati probleme s povišenim krvnim tlakom. No želite li smanjiti unos smanjiti unos soli, nije dovoljno samo obratiti pozornost na onu sol koju sami dodajete u hranu. Pažljivo čitajte deklaracije proizvoda i informirajte se koliko je soli u njima. Jer ako vam se neka hrana ne čini slanom – ne znači da u njoj nema soli.

Previše ugljikohidrata

Ugljikohidrati su energija koju vaše tijelo može vrlo brzo iskoristiti. No previše ugljikohidrata ponovno može dovesti do zadržavanja vode. Jednostavni ugljikohidrati poput bijelog kruha, tjestenine od bijelog brašna, slastica i sokova ulaze u vaš krvotok gotovo istog časa. Stoga je bolje konzumirati kompleksne ugljikohidrate sadržane u cjelovitim žitaricama, voću i povrću jer im treba dulje vrijeme za probavu.

Prejedanje

Ovo i ne treba posebno pojašnjavati. Vaš je želudac otprilike veličine šake. Može se rastegnuti no rastegne li se previše, mogli biste se osjećati naduto, pogotovo ako unosite mnogo soli i ugljikohidrata. Jedan od vrlo korisnih savjeta je da prestanete jesti kad ste napola puni.

Gazirani sokovi

Ti mjehurići u gaziranim pićima, pjenušcu ili mineralnoj vodi puni su plina, i to kisika. Kad ih pijete, oni mogu napuniti vaš probavni sistem. Nešto od toga nestati će podrigivanjem no kad mjehurići jednom stignu do vašeg probavnog trakta, ostat će ondje sve dok ne izađe na drugu stranu. Osim toga, sokovi sadrže i šećer što znači da zbog toga možete zadržavati vodu i osjećati se još nadutijima.

Jedete prebrzo

Što brže jedete, to više zraka gutate. A baš kao i u slučaju gaziranih pića, kad mjehurići stignu do vaše probave, mogu učiniti da se osjećate naduto. Stoga jedite polako. Uostalom, vašem mozgu treba oko 20 minuta da „shvati“ da je tijelo nešto pojelo i da više nije gladno.

Zatvor

Većini se dogodi da s vremena na vrijeme preskoče koji odlazak na toalet, no ako vam se to događa često, možda imate problem. Možda ne pijete dovoljno vode, ili se ne krećete dovoljno, ili trebate napraviti neke izmjene u prehrani, ili ste pod stresom. Bilo kako bilo, zatvor može pospješiti osjećaj nadutosti. Događa li vam se to često, pojačajte unos namirnica koje otvaraju ili posjetite liječnika.

Mliječni proizvodi

Hrana poput mlijeka i sladoleda može izazvati nadimanje, bol u trbuhu i vjetrove ako vaše tijelo ima problema u probavljanju mliječnih šećera zvanih laktoza. Obično se ne radi o ničemu ozbiljnom, no primijetite li kod sebe ovakve simptome, dobro je izbjegavati mlijeko. Postoje i lijekovi koji vam mogu pomoći da lakše probavite mliječne proizvode, no postoje i zamijene za mlijeko u vidu biljnih mlijeka poput onih od soje ili badema.

Prekomjerna težina

Ako ste u proteklim mjesecima natukli koju kilu više, vjerojatno ćete se osjećati napuhnuto jer se prekomjerna težina obično prvo nakuplja oko struka. To salo zauzima prostor želucu te se on nema gdje širiti kad unosimo više hrane. Razmislite zato o svojoj prehrani i tjelovježbi i riješite se prekomjernih kila koje vam smetaju.

Fruktoza

Ovu vrstu šećera tijelo najteže razgrađuje što može dovesti do proble4ma s vjetrovima, nadimanjem i boli u trbuhu. Osim što se fruktoza normalno nalazi u mnogim namirnicama poput voća, dodaje se i u razne proizvode u formi „visoko fruktoznog kukuriznog sirupa“ ili sličnog. Smatrate li da vam fruktoza smeta, vodite dnevnik prehrane kako biste utvrdili osjećate li se doista lošije nakon unosa fruktoze.

Masnoće

Naše tijelo svakako treba masnoću kako bi moglo obnavljati stanice i koristiti vitamine. No previše masnoće može vas učiniti nadutima jer masnim stanicama treba više vremena da se probave od drugih tipova hrane. Osim toga, masna hrana sadrži i više kalorija pa je lako dobiti koju kilu viška ako nismo pažljivi.

Mjesečnica

Mnoge žene pate od PMS-a ili predmenstrualnog sindroma. Osim što se tada osjećaju umorno, dobiju prištiće i lošijeg su raspoloženja, mogu se osjećati i naduto. Iako nisu do kraja poznati razlozi zašto se to događa, vjerojatno je povezano s hormonima. Moglo bi vam pomoći ako vježbate i na nekoliko dana smanjite unos jednostavnih ugljikohidrata, šećera i soli.

.

Zdravlje

Imamo nekoliko prirodnih rješenja protiv komaraca

Probudili su se komarci i počeli nas terorizirati tijekom ljetnih večeri. Donosimo nekoliko savjeta kako se obraniti od dosadnih krvopija i kako ih otjerati na prirodan i neškodljiv način.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Počelo je! Legnete navečer u krevet i taman se spremate utonuti u san, kadli vas probudi neugodno zujanje oko glave. Vratili su se dosadni komarci. Najaktivniji su navečer kad sunce lagano zalazi i rano ujutro prije izlaska sunca. No ponekad vas mogu napasti i usred sunčana dana.

Pokazalo se da su nositelji krvne grupe 0 mnogo češće na meti komaraca, od recimo pripadnika krvne grupe A ili B. I osobe s povišenom tjelesnom temperaturom posebna su im poslastica s obzirom da su im neodoljivi mirisi mliječne i mokraćne kiseline, kao i sastojci koje izlučujemo putem znojenja, piše portal Živim.hr.


Zatim, osobe koje izlučuju veće količine ugljičnog dioksida putem disanja mnogo lakše postaju meta, a to osobito vrijedi i za trudnice i djecu. Znanstvenici su mišljenja da i boja odjeće može biti presudna. Odjeveni u tamnu odjeću izloženiji smo zbog toga što komarci imaju i dobar vid, pa će ih privući crna, crvena i tamnoplava boja.

Srećom, postoje načini kako se obraniti od komaraca, a mnogi od njih nisu ni skupi ni štetni. Tako sami možete napraviti sprej od destilirane ili prokuhane vode u koji ukapajte eterično ulje čajevca, citronele, limunske trave ili ružmarina te pošpricati po koži.

Trikova ima još. Primjerice, svoju ćemo privlačnost smanjiti ako izbjegavamo korištenje parfimiranih sapuna i šampona. Pomoći će i ventilator. Komarci izvrsno osjećaju mirise, ali su slabi letači pa će ih strujanje zraka onemogućiti da mirno slete na toliko željenu površinu vaše kože. Ispred ulaza u dom ili na prozore svog stana posadite peršin, bosiljak, valerijanu, lavandu ili mentu, to su neke od biljaka koje komarci mrze. Pomaže i jabučni ocat, osim što će odbiti komarce, rashladit će vas i održati PH kože. Naprosto ga nanesite na kožu.

7 eteričnih ulja koja tjeraju komarce

U 30 ml bademova ili maslinova ulja ukapajte po 6 kapi eteričnog ulja valerijane, citronele, lavande, neema i crnog papra. Držite u staklenoj bočici. Prije izlaska nanesite na kožu.

1. Valerijana: osim što će vaša mačka biti hipnotizirana kad joj ‘servirate’ valerijanu ili macinu travu, a vas smiriti i opustiti napetost, prema istraživanju koje je provelo Državno sveučilište Iowa, eterično ulje ove biljke izuzetno je učinkovito u borbi protiv dosadnih nametnika. Nekoliko kapi ukapajte u aroma lampicu.

2. Citronela: nekoliko kapi kvalitetnog eteričnog ulja citronele ukapajte u losion koji koristite nakon tuširanja. Nanesite ga na tijelo. Komarci naprosto bježe od ovog mirisa.

3. Češnjak: jedite ga svježeg. Komarci ne mogu podnijeti njegov miris.

4. Lavanda: eterično ulje lavande, osim što zanosno miriše, vrlo je efikasna zaštita od uboda insekata. Najbolje je ukapati nekoliko kapi u kokosovo ulje ili u ulje koštica marelice i nanijeti na kožu.

5. Neem ulje: osim što je poznato po svojoj ljekovitosti i može se koristiti i oralno, nanesete li ga na kožu, sigurni ste od uboda. Pomoći će i kod kožnih infekcija i akni. Najbolje ga je pomiješati s nekim baznim uljem, recimo maslinovim ili bademovim.

6. Organsko sojino ulje: neutralnog je mirisa i svijetle boje i nije odličan odabir samo u kulinarstvu, nego i kao obrana od dosadnih insekata. Dobro je i za kožu, vlaži ju i pohranjuje elasticitet, a može i usporiti rast dlaka.

7. Crni papar: eterično ulje crnog papra također može biti od velike koristi u zaštiti. Ukapajte nekoliko kapi u losion za tijelo ili, kao lavandu, u jedno od baznih ulja.

Prva pomoć prilikom uboda

Mjesto uboda koje neugodno svrbi najbolje je namazati aloe vera gelom koji ste držali u hladnjaku. Osim što ima antiupalna svojstva, hladni gel aloe vere će vrlo brzo smiriti svrbež. Možete pomiješati i malo sode bikarbone s vodom i lagano utrljati u mjesto uboda.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP