Prati nas

Zdravlje

KAO DA ĆU PUKNUTI...

Zašto sam stalno nadut?

Sigurno vam je poznat taj osjećaj: trbuh je napet kao da će puknuti, teško se krećete, ne možete zakopčati hlače… Svakome se dogodi da je tu i tamo nadut. No ako vam se to događa često, možda imate problem. Evo o čemu se najčešće radi…

Objavljeno

|

Kako spriječiti nadutost?
foto: Pixabay

Svatko se ponekad osjeća naduto. Ponekad je kriv „onaj posljednji komad kolača koji je tako dobro izgledao“, a ponekad su u pitanju i veći problemi. Ako vas nadutost često muči, možda je vrijeme za posjet liječniku. A možda ste samo osjetljivi na neke vrste namirnica. Evo što sve može biti razlogom zašto tako teško zakopčavamo hlače.

Problemi s vjetrovima

Ljudi koji misle da je za njihovu nadutost kriva tek veća količina plina koji se stvara u njihovim probavnim organima, moraju znati zašto do te povećane količine plina uopće dolazi. Možda imate osjetljiviju probavu pri čemu je ona previše ili premalo aktivna. Zatim, razlog može biti i želučani refluks te hemoroidi. Ako smatrate da prečesto patite od vjetrova, svakako posjetite liječnika.



Sol

Naše tijelo treba sol, u to nema dvojbe. No previše sol zadržava vodu u tijelu i može uzrokovati probleme s povišenim krvnim tlakom. No želite li smanjiti unos smanjiti unos soli, nije dovoljno samo obratiti pozornost na onu sol koju sami dodajete u hranu. Pažljivo čitajte deklaracije proizvoda i informirajte se koliko je soli u njima. Jer ako vam se neka hrana ne čini slanom – ne znači da u njoj nema soli.

Previše ugljikohidrata

Ugljikohidrati su energija koju vaše tijelo može vrlo brzo iskoristiti. No previše ugljikohidrata ponovno može dovesti do zadržavanja vode. Jednostavni ugljikohidrati poput bijelog kruha, tjestenine od bijelog brašna, slastica i sokova ulaze u vaš krvotok gotovo istog časa. Stoga je bolje konzumirati kompleksne ugljikohidrate sadržane u cjelovitim žitaricama, voću i povrću jer im treba dulje vrijeme za probavu.

Prejedanje

Ovo i ne treba posebno pojašnjavati. Vaš je želudac otprilike veličine šake. Može se rastegnuti no rastegne li se previše, mogli biste se osjećati naduto, pogotovo ako unosite mnogo soli i ugljikohidrata. Jedan od vrlo korisnih savjeta je da prestanete jesti kad ste napola puni.

Gazirani sokovi

Ti mjehurići u gaziranim pićima, pjenušcu ili mineralnoj vodi puni su plina, i to kisika. Kad ih pijete, oni mogu napuniti vaš probavni sistem. Nešto od toga nestati će podrigivanjem no kad mjehurići jednom stignu do vašeg probavnog trakta, ostat će ondje sve dok ne izađe na drugu stranu. Osim toga, sokovi sadrže i šećer što znači da zbog toga možete zadržavati vodu i osjećati se još nadutijima.

Jedete prebrzo

Što brže jedete, to više zraka gutate. A baš kao i u slučaju gaziranih pića, kad mjehurići stignu do vaše probave, mogu učiniti da se osjećate naduto. Stoga jedite polako. Uostalom, vašem mozgu treba oko 20 minuta da „shvati“ da je tijelo nešto pojelo i da više nije gladno.

Zatvor

Većini se dogodi da s vremena na vrijeme preskoče koji odlazak na toalet, no ako vam se to događa često, možda imate problem. Možda ne pijete dovoljno vode, ili se ne krećete dovoljno, ili trebate napraviti neke izmjene u prehrani, ili ste pod stresom. Bilo kako bilo, zatvor može pospješiti osjećaj nadutosti. Događa li vam se to često, pojačajte unos namirnica koje otvaraju ili posjetite liječnika.

Mliječni proizvodi

Hrana poput mlijeka i sladoleda može izazvati nadimanje, bol u trbuhu i vjetrove ako vaše tijelo ima problema u probavljanju mliječnih šećera zvanih laktoza. Obično se ne radi o ničemu ozbiljnom, no primijetite li kod sebe ovakve simptome, dobro je izbjegavati mlijeko. Postoje i lijekovi koji vam mogu pomoći da lakše probavite mliječne proizvode, no postoje i zamijene za mlijeko u vidu biljnih mlijeka poput onih od soje ili badema.

Prekomjerna težina

Ako ste u proteklim mjesecima natukli koju kilu više, vjerojatno ćete se osjećati napuhnuto jer se prekomjerna težina obično prvo nakuplja oko struka. To salo zauzima prostor želucu te se on nema gdje širiti kad unosimo više hrane. Razmislite zato o svojoj prehrani i tjelovježbi i riješite se prekomjernih kila koje vam smetaju.

Fruktoza

Ovu vrstu šećera tijelo najteže razgrađuje što može dovesti do proble4ma s vjetrovima, nadimanjem i boli u trbuhu. Osim što se fruktoza normalno nalazi u mnogim namirnicama poput voća, dodaje se i u razne proizvode u formi „visoko fruktoznog kukuriznog sirupa“ ili sličnog. Smatrate li da vam fruktoza smeta, vodite dnevnik prehrane kako biste utvrdili osjećate li se doista lošije nakon unosa fruktoze.

Masnoće

Naše tijelo svakako treba masnoću kako bi moglo obnavljati stanice i koristiti vitamine. No previše masnoće može vas učiniti nadutima jer masnim stanicama treba više vremena da se probave od drugih tipova hrane. Osim toga, masna hrana sadrži i više kalorija pa je lako dobiti koju kilu viška ako nismo pažljivi.

Mjesečnica

Mnoge žene pate od PMS-a ili predmenstrualnog sindroma. Osim što se tada osjećaju umorno, dobiju prištiće i lošijeg su raspoloženja, mogu se osjećati i naduto. Iako nisu do kraja poznati razlozi zašto se to događa, vjerojatno je povezano s hormonima. Moglo bi vam pomoći ako vježbate i na nekoliko dana smanjite unos jednostavnih ugljikohidrata, šećera i soli.

.

Zdravlje

Što su proljetne alergije i kako ih spriječiti?

Osim liječenja, u olakšavanju simptoma proljetnih alergija izuzetno je važna preventiva. Prva je preventivna mjera izbjegavanje alergena na koji je osoba osjetljiva.

Objavljeno

|

Autor

Tek što prođe zima i završi sezona gripe, priroda nam zadaje nov udarac: proljeće se najavljuje ne samo toplim vremenom i suncem, već i peludnom groznicom i sezonom alergija. U vrijeme proljeća, zbog visoke koncentracije peludnih zrnaca u zraku, nastale cvjetanjem biljaka, najjače je izražena peludna hunjavica ili sezonski alergijski rinitis.

Peludna hunjavica sezonska je alergijska bolest gornjih dišnih puteva i najčešći je oblik alergijske reakcije. Javlja se sezonski, vezano uz pojavljivanje određenih vrsta peludi u zraku. Bolest može biti udružena s drugim alergijskim bolestima, poput bronhalne astme i atopijskog dermatitisa. Kada je peludna hunjavica praćena alergijskim konjunktivitisom, tada govorimo o peludnoj groznici.



Različiti „okidači“

Alergija je nenormalna (prejaka) reakcija imunološkog sustava na, inače, bezopasni “okidač” (alergen). Uz pelud, česti su alergeni prašina, orasi, bakalar, jaja, ubodi osa i pčela, lateks i neki lijekovi. Obilježja blage alergije mijenjaju se ovisno o okidaču i o osobi.

Mogući znakovi alergije jesu: crveni osip praćen svrbežom ili uzdignuti dijelovi kože (urtike), crvenilo i svrbež očiju, soptanje i/ili otežano disanje, otečene šake, stopala i/ili lice, bolovi u trbuhu, povraćanje i proljev. U prvoj pomoći kod alergije važno je procijeniti jačinu alergijske reakcije. Kod otežanog disanja potrebna je liječnička pomoć, a kod blažih simptoma dovoljno je ukloniti okidač, ako je moguće, ili udaljiti osobu od okidača.

Zbrinite simptome: neka osoba uzme lijek koji inače koristi za poznatu alergiju. Najčešći su propisivani lijekovi antihistaminici. Mogu se primijeniti lokalno, u obliku spreja za nos ili kapi za oči, te sustavno, u obliku tableta. Antihistaminici su najkorisniji u liječenju blagih do srednje teških oblika peludne hunjavice. Kod težih oblika bolesti i astme primjenjuju se kortikosteroidi. Postoje i druge metode liječenja koje propisuje specijalist alergolog ( Svjetlana Gašparović Babić, dr. med., Narodni zdravstveni list)

Metode prevencije

Osim liječenja, u olakšavanju simptoma proljetnih alergija izuzetno je važna preventiva. Prva je preventivna mjera izbjegavanje alergena na koji je osoba osjetljiva. Za uspješnije izbjegavanje sezonskih alergena preporučuje se:

  • redovito pratiti bioprognozu i peludni kalendar,
  • za vrijeme cvatnje biljaka držati zatvorene prozore stana i automobila u tijeku vožnje,
  • izbjegavati boravak i fizičku aktivnost u području bujne vegetacije za vrijeme visoke koncentracije peluda u zraku (od 5 do 10 sati ujutro),
  • izbjegavati jutarnje provjetravanje prostorija kada je koncentracija peluda najviša,
  • prostorije u kojima boravimo provjetravati kratko i u poslijepodnevnim satima,
  • korisno je ugraditi klima-uređaj jer on smanjuje količinu peluda za 90%,
  • odjeću sušiti u stanu ili u sušilici za rublje kako bi se izbjeglo unošenje neželjene količine peluda u stambene prostorije,
  • boravak u prirodi odgoditi za kasno poslijepodne ili večer,
  • za vrijeme suhih i vjetrovitih dana izlaske iz kuće ili stana reducirati na najmanju moguću mjeru,
  • kosu prati svaku večer jer se peludna zrnca skupljaju na vlasima kose,
  • izbjegavati pušenje, sprejeve i slične nadražujuće tvari jer pogoršavaju simptome alergije.

Nastavi čitati