Prati nas

Mozaik

Besramno

Ne nasjedajte na dirljive objave, na vašoj naivnosti i tuđoj bolesti netko zarađuje

Računajući na vašu suosjećajnost, neki manje suosjećajni ljudi pokušavaju na teret teško bolesnih, često i siromašnih, potaknuti aktivnost i rast stranica na Facebooku koje administriraju. Kada stranica prikupi dovoljno pratitelja, prodaju je, nakon čega ona mijenja ime i postane komercijalna.

Objavljeno

|

Tko je djevojka na slici i je li uopće živa?

“Došao je i zadnji dan moje kemoterapije. Moja mama je rekla da moju sliku nitko ne dijeli zato što imam rak. Mogu li dobiti vaš lajk i da podijelite.. ako me se ne stidite.” Tekst je to priložen uz fotografiju djevojke bez kose prikovane za bolnički krevet, a objavljen je na više domaćih i stranih Facebook stranica. Na nekim popularnijim zaradila je desetke tisuća dijeljenja i stotine tisuća lajkova.

Tko je na slici?

Odgovor na ovo pitanje ne znamo. Stranice koje su fotografiju objavile nisu dale nikakve podatke koji bi potkrijepili priložene tvrdnje. Pretraga fotografije na Googleu pokazuje da je u istom kontekstu dijeljena od 2017. godine. Nije poznato ime djevojke s fotografije, je li uopće živa, gdje živi i od čega boluje. Također ne znamo ništa o majci koja se spominje. Iako nam je teško povjerovati da bi postojala majka koja bi nešto takvo izjavila kćeri.


Tko stoji iza tih objava na društvenim mrežama?

Ni to ne znamo, budući da se najčešće radi o stranicama koje nisu pridružene konkretnoj osobi, tvrtkama ili organizacijama. Iz svega nabrojanog možemo zaključiti da se radi o lažnoj objavi.

Zašto bi netko postavljao takve lažne objave?

Računajući na vašu empatiju, neki manje suosjećajni ljudi pokušavaju na teret teško bolesnih, često djece i siromašnih, potaknuti aktivnost i rast stranica na Facebooku koje administriraju. Kada stranica prikupi dovoljno pratitelja, prodaju je, nakon čega ona mijenja ime i postane komercijalna. Ukratko, osobe koje vode takve stranice prodat će vas nekom niskoprofilnom brandu ili slabo upućenoj tvrtki.

Kakva je vaša pozicija u tome?

U ovom poslu su tri žrtve. Prva ste vi, jer vas je netko nasamario. Druga je kupac te stranice koji će za svoj novac dobiti tisuće pratitelja koje, u principu, ne zanimaju njegovi proizvodi. Među njima ćete biti i vi. Treća žrtva je iskorištena djevojka sa slike. Financijski dobitnici su administratori takvih stranica koji su besramno zaradili nešto sitno novca na vašoj naivnosti i patnji ljudi s fotografija za koje ni ne znaju tko su. A nije ih ni briga.

Što trebate učiniti?

Prestanite pratiti takve stranice i nikada, baš nikada, ne dijelite i ne lajkajte takve sadržaje.

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP