Prati nas

Mozaik

zašto vjerujemo lažima?

Želite li da laž izgleda kao istina? Ponovite je. Opet. I opet. I opet.

Koristimo samo deset posto mozga. Želite li popraviti vid, jedite puno mrkve. Vitamin C liječi prehladu. Kriminal u SAD-u je na najnižoj razini. Sve navedeno uopće nije istina. pa zašto onda uporno vjerujemo u takve stvari? Istraživanje je pokazalo da su ljudi skloni povjerovati u informacije koje su čuli više puta – koliko god one možda bile sulude.

Silvija Novak

Objavljeno

|

Laganje na facebooku
foto: Mojevrijeme.hr

Koristimo samo deset posto mozga. Želite li popraviti vid, jedite puno mrkve. Vitamin C liječi prehladu. Kriminal u SAD-u je na najnižoj razini. Ništa od ovoga nije istina.

No činjenice zapravo nisu važne. Ljudi ovakve stvari ponavljaju toliko često da ih počnu vjerovati. Dobrodošli u efekt iluzorne istine, grešku u ljudskoj psihi koja poistovjećuje ponavljanje s istinom i koju naročito vole upotrebljavati marketingaši i političari, piše portal Wired.


Predsjednik Trump je “veliki biznismen”, kako to on sam voli ponavljati. No postoje dokazi koji govore da to možda i nije istina. Ili ono kada je Trump potpisao naredbu kreiranu da zaustavi, što on uvijek voli iznova ponavljati, “visoku razinu nasilja nad pripadnicima policije”. Zvuči važno, zar ne? No istina je da su takvi zločini zapravo na najnižim granama u posljednjih nekoliko desetljeća. Efekt iluzorne istina najbolje radi ako su ljudi umorni i ometeni drugim informacijama. Kao što u posljednje vrijeme svi, zapravo, jesmo.

“Predsjednik Trump gradi posebnu borbenu jedinicu kako bi se uhvatio u koštac s trendovima koji u Americi uopće ne postoje”, rekao je Jeffery Robinson, zamjenik direktora organizacije civilnog društva Američki savez za građanske slobode. I u pravu je kad kaže da ti trendovi ne postoje, no određeni broj ljudi u njih još uvijek vjeruje. Svaki put kad predsjednik Trump objavi na Twitteru nešto diskutabilno, ljudi pohrle dokazati da to nije istina. No to ima vrlo malo efekta.

Istraživanje organizacije Pew Research pokazalo je da 57 posto Trumpovih glasača vjeruje da je stopa kriminala diljem SAD-a porasla od 2008., unatoč podacima FBI-a koji govore upravo suprotno, odnosno da je ukupan broj kriminalnih radnji pao za 20 posto.

Pa o čemu se onda radi?

“Ponavljanjem se stvari čine vjerojatnijima”, kaže Lynn Hasher, psihologinja sa Sveučilišta Toronto čiji je tim primijetio ovaj efekt još davnih sedamdesetih godina prošlog stoljeća. “Efekt je tim snažniji što su ljudi umorniji i ometeni raznim drugim informacijama.”

Ponavljanje je i ono zbog čega funkcioniraju lažne vijesti, kako su istaknuli istraživači Sveučilišta Central Washington još 2012. godine, dakle puno prije nego je taj termin postao uvriježen. To je također i osnovna značajka političke propagande i glavni razlog zašto političari i direktori kompanija ponavljaju stvari iznova i iznova. “Slogani se moraju ponavljati tako često da i posljednja osoba shvati ideju”, citat je iz Hitlerovog Mein Kampfa.

Efekt funkcionira jer ljudi poruke koje čuju proglašavaju istinitima na temelju dvije stvari: slaže li se informacija s njihovim već formiranim mišljenjem i je li im poznata. Prvi uvjet je logičan: ljudi uspoređuju novu informaciju s onim što otprije znaju te razmatraju kredibilitet oba izvora. No znanstvenici su ustvrdili da to je li neki podatak poznat ili nije, može zamagliti racionalnost i to u tolikoj mjeri da nam se nešto što smo čuli mnogo puta može početi činiti istinitim.

“Kad informaciju čujete po drugi put, mnogo ju je lakše procesuirati. Pročitate je brže i razumijete lakše i bolje”, kaže profesorica psihologije sa Sveučilišta Vanderbilt, Lisa Fazio. “Tu brzinu i lakoću razumijevanja naš mozak interpretira kao istinitost – bez obzira je li to točno ili nije. Drugim riječima, racionalnost zna biti teška i za nju se potrebno namučiti. Našem je mozgu često lakše ravnati se po osjećaju.”

Prvi korak da osigurate da ne postanete žrtva takvih varki vlastitoga mozga je da znate da one postoje. Zato ako pročitate nešto što vam se čini u redu, no niste sigurni – provjerite. Ako vam se to čini kao pretežak zadatak, ponavljajte si: Činjenice su zabavne. Činjenice su zabavne. Činjenice su zabavne. Dok god u to ne povjerujete.

.

Mozaik

Počinje najveći filmski festival na svijetu

U sklopu festivala kojeg zajednički organiziraju Tribeca Enterprises i YouTube, bit će prikazano više od stotinu filmova po izboru selektora dvadeset i jednog vodećeg filmskog festivala iz više od 35 zemalja, uz prateći program razgovora, VR sadržaja i glazbenih nastupa.

Silvija Novak

Objavljeno

|

29. svibnja počinje najveći filmski festival na svijetu. No i taj će veliki kulturni događaj biti održan na internetu. Bez obzira na to što je ograničen samo na digitalnu sferu, festival “We Are One” doista će biti događaj bez presedana.

Naime, u sklopu festivala kojeg zajednički organiziraju Tribeca Enterprises i YouTube, bit će prikazano više od stotinu filmova po izboru selektora dvadeset i jednog vodećeg filmskog festivala iz više od 35 zemalja, uz prateći program razgovora, VR sadržaja i glazbenih nastupa.


Festival će trajati deset dana, a u središtu pažnje bit će oni filmovi koji donose promjene i povezuju globalnu publiku. “We Are One” filmski festival u potpunosti će se održati na YouTube kanalu u razdoblju od 29. svibnja do 7. lipnja.

Preko 35 zemalja predstavit će se s ukupno 23 narativna i osam dokumentarnih dugometražnih filmova, 57 narativnih i 15 dokumentarnih kratkih filmova, 15 arhivskih i četiri ekskluzivno festivalska razgovora, te pet programskih sadržaja iz domena virtualne realnosti, piše portal Arteist.

Detaljan program festivala možete pogledati na mrežnoj stranici festivala www.weareoneglobalfestival.com.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP