Prati nas

Mozaik

Sve četiri u zrak

Budite lijeni, to je zdravo i korisno

“Lijenost je izgubljena umjetnost. Ne mislim na lijenost u smislu ispunjavanja svakog trenutka besciljnim aktivnostima koje nam služe za odvraćanje pažnje. Mislim na potpunu besposlenost, kada odlučimo da nećemo raditi baš ništa. U svijetu u kojem nam stalno nešto odvraća pažnju, vrlo rijetko se mentalno odmaramo.”

Silvija Novak

Objavljeno

|

Kako pobijediti lijenost?
foto: Inge Wallumrød/Pexels

“Ja sam lijena osoba. Neki ljudi se iznenade kad im to kažem, posebno kad se uzme u obzir da živim od pisanja knjiga o produktivnosti”, kaže Chris Bailey, autor knjige “Hiperfokus: Kako biti produktivniji u svijetu punom distrakcija”.

“Na primjer, zamislimo slobodan dan. Zaboravite avanture – ja više volim provoditi slobodno vrijeme na kauču, gledati dokumentarce i čitati. A slobodan tjedan? Ja sam vrsta osobe koja više voli biti doma i jesti pizzu nego putovati po svijetu. Srećom po mene, moja lijenost je upravo ono što me čini tako produktivnim. I to je znanstveno dokazana činjenica.


Lijenost je izgubljena umjetnost. Ne mislim na lijenost u smislu ispunjavanja svakog trenutka besciljnim aktivnostima koje nam služe za odvraćanje pažnje. Mislim na potpunu besposlenost, kada odlučimo da nećemo raditi baš ništa. U svijetu u kojem nam stalno nešto odvraća pažnju, vrlo rijetko se mentalno odmaramo. Umjesto da se odmaramo, trošimo naše slobodno vrijeme na različite distrakcije – provjeravamo mailove, gutamo vijesti, visimo na društvenim mrežama, itd. – a to nas čini još umornijima.

Lijenost je, zapravo, kreativna

U bilo kojem trenutku, naša pažnja može biti fokusirana ili nefokusirana. Fokusirana pažnja je sve o čemu se priča – ona nam pomaže da obavimo posao, vodimo smislene razgovore i vodimo svoje živote. Ali, prema istraživanjima ispada da je nefokusirana pažnja jednako moćna, iako na drugi način. Dok nas fokusiranje čini produktivnijima, defokusiranje nas čini kreativnijima.

Sjetite se kad ste zadnji put imali neki kreativni uvid – po svoj prilici to se nije dogodilo u trenutku kad ste bili fokusirani na jednu stvar. U stvari, vjerojatno niste uopće bili koncentrirani. Možda ste bili pod tušem, šetali, obilazili muzej, čitali knjigu ili se opuštali na plaži uz koktel, pivo ili frulu.

Postoji razlog zbog kojeg je vaš mozak odabrao taj trenutak da dobije ideju. Kada se naša pažnja odmara – kao za vrijeme epizode besposlenosti ili lijenosti – naši umovi odlaze na nevjerojatna mjesta. Jednoj studija se fokusirala na istraživanje lutanja misli. Ustanovljeno je da nam misli većinu vremena lutaju u budućnost (48% vremena), zatim u sadašnjost (28%) i prošlost (12%). Ostatak vremena naš um je obično tup ili prazan. Vrijedi istaknuti da ovo lutanje misli nije neproduktivno kao što možda očekujemo. Opušten um dopušta nam da radimo tri stvari koje su ključne za nas:

Odmor

Kad se naša pažnja odmara, i mi se odmaramo. Kada dopustimo našem umu da vrluda – ja zovem ovo stanje namjernog lutanja misli „raspršena koncentracija“ – tada ne moramo regulirati svoju pozornost. Zbog toga ovo stanje obnavlja energiju i pomaže nam da se kasnije bolje koncentriramo. Da bi se pojačale ove blagodati, pomaže ako činite nešto ugodno, bez truda ili po navici dok se odmarate, poput kreativnog hobija, trčanja bez glazbe ili kave bez pametnog telefona koji vam odvlači pažnju.

Planiranje

Istraživanje pokazuje da o budućnosti mislimo 14 puta češće kad nam je pažnja raspršena u odnosu na fokusirano stanje. Također, na dugoročne ciljeve mislimo sedam puta češće kad nam se pažnja odmara. Ostvarivanje ovih ciljeva je, naravno, druga priča, ali strateški orijentirana lijenost je ono što nam omogućava definiranje namjera i postavljanje ciljeva.

Otkrivanje ideja

Naš lutajući um povezuje sve tri mentalne destinacije: prošlost, sadašnjost i budućnost. Ovo nam dozvoljava da doživimo značajno više kreativnih uvida nego kad smo u fokusiranom stanju. Na primjer, možda se sjetite nečega što ste pročitali prije nekoliko tjedana i povežete to s rješavanjem problema koji trenutno imate na poslu. Naše najpronicljivije ideje padaju nam na pamet kad nismo fokusirani.

Najbolje taktike za podizanje produktivnosti su one koje nam za svaku uloženu minutu vrate uloženo vrijeme pa i puno više od toga kroz to što obavimo više posla ili ga obavimo učinkovitije. Lijenost spada u tu kategoriju. Kad smo neaktivni, čini se da ne radimo puno toga. Ali mentalno, situacija je sve samo ne takva.

Vjerojatno biste češće trebali biti lijeni. Bez obira da li vašem mozgu treba odmor, treba li vam pronicljiva ideja ili morate razmišljati o planovima za budućnost, najbolji način da pokrenete stvari je da ne radite baš ništa.”

.

Mozaik

Upute za vjernike: Kako se ponašati i kako pratiti mise putem televizije i radija

Izgovarajte riječi koje bi inače izgovarali na misi. Prisjetite se da je misa molitva. Čak i ako niste fizički u crkvi, molitve na misi su univerzalne i nadilaze vrijeme i prostor.

Moje Vrijeme

Objavljeno

|

Autor

Ni za vrijeme koronakrize mnogi se vjernici nisu odrekli misa. Umjesto odlaska u crkve, euharistijska slavlja sada se prate putem medija. Ponajviše putem javne televizije. Hrvatska radiotelevizija tako prenosi svakodnevne mise na HTV3 i HR3 u 18 sati iz crkve Tijela Kristova u zagrebačkom Sopotu.

Mnogima je ovakav način prakticiranja vjerskoj života stran pa možda čak i težak, što jest svojevrsno iskušenje. Zato je Hrvatska katolička mreža pripremila niz savjeta kako možete sudjelovati i iskoristiti sve blagodati koje donosi mogućnost praćenja mise putem medija, Imajući pri tome na umu da iako ono ne može zamijeniti vašu fizičku prisutnost na slavlju, svako vrijeme provedeno s Bogom je vrijeme milosti.


Prije mise

  • Pomolite se i pročitajte misna čitanja unaprijed.
  • Razmatrajte čitanja. Možete razmatrati o njima u tišini svoje sobe, imati Lectio Divina, ali možete i raspravljati o čitanjima s vašim ukućanima ili prijateljima preko telefona.
  • Odaberite prijenos uživo ili snimku mise koju ćete pratiti. Bitno je ostati povezan sa svojom župnom zajednicom. Stoga, ako vaša župa ima prijenos uživo, bilo bi dobro da ih pokušate pratiti. Ako vaša župa nema prijenos, ili niste sigurni, možete pogledati popis prijenosa euharistijskih slavlja ovdje.
  • Odjenite se. Ne morate biti svečano odjeveni, ali nemojte ostati ni u pidžamama.
  • Pozovite druge da vam se pridruže. Najavite ukućanima te zajedno planirajte praćenje mise. Ili se dogovorite s prijateljima da pratite misu u isto vrijeme.
  • Pripremite bilježnicu. Uzmite bilježnicu i olovku i zapišite svoje misli, razmatranja ili molitve koje vam se pojave za vrijeme mise. To može biti odličan način uređivanja molitvenog života i zadržavanja pažnje za vrijeme prijenosa.
  • Pripremite prostor. Prema mogućnostima, pokušajte odvojiti poseban prostor za molitvu. Uz računalo/TV/radio, pokušajte zapaliti koju svijeću ili postaviti svete sličice ili kipove koje imate po kući.

Za vrijeme mise

  • Izgovarajte riječi koje bi inače izgovarali na misi. Prisjetite se da je misa molitva. Čak i ako niste fizički u crkvi, molitve na misi su univerzalne i nadilaze vrijeme i prostor. Sudjelujte u izgovaranju apostolskog vjerovanja, zaziva, odgovora…
  • Duhovno se pričestite. Na mnogim prijenosima nakon pričesti možemo čuti kako se izgovara iduća molitva: Isuse moj, vjerujem da si prisutan u Presvetom Sakramentu, ufam se u te, ljubim te nada sve. Iz ove ljubavi kajem se od srca za sve grijehe i obećavam da ću se čuvati svakoga grijeha. Moja duša čezne za tobom, ali ja te ne mogu sada primiti u Presvetom Sakramentu, dođi barem duhovnim načinom u moje srce. (Pomislite da ste Isusa doista primili.) Isuse moj, klanjam ti se kao da si u mom srcu stvarno svojim presvetim Tijelom prisutan i sjedinjujem se s tobom. O, ne daj da se ikada od tebe rastavim! Tvoj sveti blagoslov sišao na mene i ostao vazda sa mnom. Amen.

Nakon mise

  • Dajte milostinju. Ukoliko je moguće, pokušajte vidjeti na koje načine možete doprinijeti i pružati financijsku pomoć.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP