Prati nas

Mozaik

savjeti zlata (i smijeha) vrijedni

Kako biti najbolja maćeha

Biti mama ili tata najteži je posao na svijetu. Zapravo, skoro najteži jer još je teže biti pomajka ili poočim. Duhovite i vrlo korisne savjete o tome kako biti najbolja pomajka ponudila je poznata američka komičarka.

Objavljeno

|

foto: 3282700/Pixabay

Biti roditelj nije nimalo lako. No biti pomajka ili poočim još je daleko teže pa je svaki savjet dobrodošao. Niz duhovitih ali vrlo korisnih savjeta ponudila je u Guardianu poznata američka spisateljica i stand up komičarka Tiff Stevenson.

“U New Yorku neke zabrinute pomajke plaćaju i do 500 dolara na sat kako bi na posebnom tečaju naučile to biti. No to su bogate pomajke. Kako sam i sama pomajka, znam da je to težak posao. Također, nedavna studija pokazala je da su upravo pomajke najranjiviji članovi takvih spojenih obitelji. Mišljenje pomajke smatra se najmanje važnim. Baš iz tog razloga volim se baviti stand up komedijom jer sve što na nastupu govorim, moje je vlastito mišljenje i jako je važno.


Važno, no ne i preskupo. Sat vremena mog savjetovanja košta oko 10 dolara. Naime, tolika je cijena ulaznice za moju predstavu ‘Majka’ u kojoj nudim mudrosti koje sam prikupljala 12 godina. Trebali biste se osjećati počašćeno što ovo uopće čitate jer ja sam radi ovoga teksta morala načas napustiti svoj dvorac i razgovor s čarobnim ogledalom.

Učinite

Stvorite vlastite termine kad govorite o svojoj obitelji. Izraz ‘smiksana obitelj’ (eng.’blended family’) najnovija je fraza no ja baš nisam presretna s njom. Taj izraz mi izgleda kao da smo neki frape ili nešto za jelo. No i to je bolje od alternative jer se za takve obitelji ponekad kaže ‘ponovno osnovane’ obitelji.

U 2019. godini trebalo bi biti dovoljno reći samo ‘obitelj’, jer danas je većina obitelji komplicirana i ne sastoje se sve od mame, tate, dvoje djece i psa. Ja svoju obitelj volim nazivati zajednicom. Jer mi smo čvrsto povezani i ne svađamo se poput pijanaca na izlasku iz krčme. Za pomajke se ponekad kaže ‘nebiološke’ a taj izraz također prezirem. Pa nisam ja prašak za pranje! Ali ako baš želite poći tim putem, tehnički, od mene nećete dobiti osip.

Nemojte učiniti

Ne silite dijete da vas zove majkom ili mamom bez obzira na to kako rano ste ušli u njihove živote. Oni imaju svoju mamu i to niste vi. Shvatite to čim prije i uštedite si bol u budućnosti. Moj posinak me zove Tiff. Znači, upotrijebite svoje ime. Ili još bolje – upotrijebite moje.

Učinite

Budite prijatelj i osoba od povjerenja. Naime, za djecu je jako korisno da u životu imaju nekoga kome se mogu povjeriti i s kime mogu razgovarati kao s prijateljem. Ako imaju neki problem, ponekad će se lakše otvoriti nekome drugome, a ne roditeljima.

Nemojte učiniti

Nemojte pokušavati biti mamina prijateljica. Budite ljubazni i civilizirani, no budite iskreni o granicama vašeg odnosa.

Nemojte učiniti

Nikada nemojte kritizirati mamu pred djecom. Nikada! Čak ni kada se suočite s divljom provokacijom. Ako pomaže, razmišljajte o roditelju kao o nastavku djeteta. Ako povrijedite mamu – povrijedili ste dijete.

Učinite

Osigurajte partnerovu podršku kad je riječ o kućnim pravilima i zabranama. Svađa pred djecom o tome treba li televizija biti upaljena za vrijeme večere, nikada ne pomaže. Ako o takvim stvarima imate različito mišljenje, riješite to kad djeca nisu u blizini.

Učinite

Ponosite se svojim posinkom ili pokćerkom kad u nečemu uspiju. Pogotovo ako ste im pomogli da ostvare taj cilj. To su pravi dragulji u kruni pomajčinstva. Također znajte da vas za to nitko neće posebno pohvaliti ili nagraditi. Što se mene tiče, to je u redu jer, sjećate se, ja ionako živim u dvorcu s čarobnim ogledalom. Kad smo već kod toga…

Nemojte učiniti

Nemojte očekivati bilo kakvu pohvalu ili priznanje od biološke majke. (I dalje mrzim taj izraz jer me podsjeća na prašak za pranje). Bilo bi krasno da vam tu i tamo zahvali jer aktivno odgajate njezinu djecu, hranite ih, oblačite i čistite i perete za njima, no malo je vjerojatno da će se to dogoditi. Samo se sjetite koliko roditelja od svoje vlastite djece čuje nešto poput: ‘Zar bih trebao biti zahvalan? Pa nisam tražio da me rodite!’ Znam da moja mama čuje to od mene barem jednom tjedno.

Učinite

Pronađite ravnotežu između discipline i prijateljstva. Djeca zapravo vole ograničenja jer se zbog njih osjećaju sigurnije.

Učinite

Znajte da se taj sistem granica možda razlikuje od onoga njihove mame, no i jedan i drugi su jednako važni i moraju se poštovati.

Učinite

Nudite poticaje i nagrade. To je savjet koji će vam uštedjeti mnogo vremena. Na primjer, moj posinak će ponekad obaviti neki kućanski zadatak za džeparac, poput košnje trave ili odlaska u trgovinu. Imat će osjećaj postignuća zbog obavljenog zadatka plus financijska nagrada. Morate mu jasno dati do znanja da su to pravila kad dođe u vašu kuću, no to ne znači da ista pravila vrijede i kod njegove mame i da će baš za svaku ispražnjenu perilicu posuđa dobiti novac. Njegova majka si možda ne može priuštiti da mu plaća za pokošen travnjak. Možda i nema travnjak. No meni to nije problem jer ja živim u dvorcu, sjećate se.

Učinite

Djecu svaki dan podsjećajte da su željena, voljena i vrijedan član obitelji. Također, podsjećajte ih da se moraju lijepo ponašati jer čarobno ogledalo ih uvijek gleda.”

.

Mozaik

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP