Prati nas

Mozaik

Zaštita potrošača

Što god da pisalo, garancija vam vrijedi dvije godine!

‘Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja.’

Objavljeno

|

foto: Dids/Pexels

“Taman je istekla garancija i mašina se pokvarila. Evo, pet godina i par mjeseci je prošlo otkako smo je kupili. Majstor je rekao da je crkla elektronika i da se to ne popravlja. Sad kupujemo novu. Ma dobro smo i prošli. Evo susjedu krepala nakon tri godine. U redu, njegova je još bila pod garancijom, ali ipak. Problem je to i nepotrebna komplikacija. A prije – prije si kupio mašinu i imao si je čitav život. Danas mi se čini da su stvari baš tako dizajnirane da se pokvare kad istekne garancija”, govori Branko Šimić (68) umirovljeni grafičar iz Zagreba.

Vjerujemo da su se mnogi susreli s ovakvim problemom, iako nije do kraja jasno radi li se samo o dojmu ili su današnji uređaju doista tako “programirani” da se pokvare taman kad istekne jamstvo. Bilo kako bilo, Europski parlament usvojio je Izvješće o produljenju trajanja uređaja kojim se zabranilo programirano kvarenje, ugradnja vitalnih dijelova koji se nakon kvara više ne mogu zamijeniti, a usvojen je i prijedlog o većoj dostupnost rezervnih dijelova i uvođenja minimalnog trajanja električnih aparata.


No bez obzira na akcije Europskog parlamenta, i u okviru već postojećih propisa, prava potrošača su u nekim slučajevima veća – samo što to mnogi kupci ne znaju. Da – opet se radi o malim slovima na ugovorima i jamstvenim listovima koji, barem u ovom slučaju, nezadovoljnom potrošaču idu na ruku.

Porazgovarali smo s Dunjom Maletić, pravnom savjetnicom iz područja zaštite potrošača koja nam je otkrila neke od dobro čuvanih tajni koje bi kupci morali znati.

Dunja Maletić (foto: privatni album)

“Često imamo situacije da se potrošače zavarava vezano za trajanje jamstva. Kad se kaže da imaju jamstvo od samo godinu dana, to nije točno jer zakonski vrijedi rok od dvije godine za reklamaciju bilo kojeg uređaja da se ostvari pravo na besplatni popravak ili zamjenu uređaja. Znači, to je prvo: zavarava se kupce vezano uz duljinu trajanja roka za reklamaciju”, otkriva nam Maletić.

Važno je znati i da, barem u prvo vrijeme, imate pravo birate želite li pokvareni uređaj popravljati ili uzeti novi. “Drugo je – i to potrošači trebaju znati – ako kupe uređaj i u prvih šest mjeseci dođe do kvara, oni imaju pravo predati u tih prvih šest mjeseci uređaj na servis da bi se ustanovilo postojanje kvara, ali u prvih šest mjeseci mogu birati žele li popravak ili novi uređaj. Nakon protoka tih šest mjeseci, ide se na popravak, ali unutar tih šest mjeseci kupac bira hoće li popravak ili zamjenu. Ako je popravak nemoguć, onda ide zamjena. To vrijedi općenito za sve električne uređaje koje je kupila fizička osoba. Dakle, ne ako je kupljen preko firme ili obrta već ako ga je kupila fizička osoba.”

Otpremanje uređaja na servis također je zadaća trgovca, nastavlja Maletić: “Treba naglasiti još jedan detalj kojeg potrošači često nisu svjesni. Oni ne moraju uređaj slati na servis o svom trošku, nego je trgovac kod kojeg je uređaj kupljen dužan poslati uređaj na servis i vratiti ga nazad potrošaču. Hoće li za to vrijeme potrošač dobiti zamjenski uređaj nije regulirano zakonima i propisima već to ovisi o dobroj volji trgovca. Treba naglasiti i da mnogi trgovci kažu da uređaj može biti na servisu 45 dana, no to ne propisuje ni jedan zakon već smatramo da bi razumni rok za popravak trebao biti mnogo kraći. Tako da kad netko kaže potrošaču da je rok 45 dana, ovaj mora znati da to nije tako propisano već da se radi o subjektivnom tumačenju.”

Oko nekih rokova ipak valja biti oprezan, kaže Maletić: “Kad se neki uređaj, recimo mobitel ili tablet, kupi u poslovnici, trgovac nije dužan odobriti zamjenu u roku od 14 dana ako taj uređaj nema nedostatka. To je također korisno znati. Znači, za uređaje kupljene u poslovnici ne vrijedi onaj rok od 14 dana kao kod ugovora sklopljenih na daljinu, preko telefona ili interneta.”

Za kraj, Maletić savjetuje koji je najbolji način za upućivanje prigovora: “Jedini ispravni način je pisani način. Dakle, prigovor trgovcu se uvijek mora uputiti pisanim putem – e-mailom ili regularnom poštom – kako bi postojao pisani trag o reklamaciji, ali i zbog još jedne važne stvari. Naime, na pisani prigovor je trgovac dužan odgovoriti u roku od 15 dana, dok se u razgovoru osobno u poslovnici ili preko telefonom stvari mogu unedogled odugovlačiti. Znači, prigovor uvijek treba upućivati pisanim putem.”

Ovaj prilog nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u okviru projekta “Nema predaje”

.

Show

Priopćenje: Svakom dobronamjernom je jasno da Josipa Lisac nije vrijeđala himnu

Josipa Lisac unikatna je pojava hrvatske glazbene scene, glazbenica vrijedna poštovanja i divljenja.

Objavljeno

|

Autor

Nakon dvodnevne burne rasprave o nastupu Josipe Lisac na predsjedničkoj inauguraciji Zorana Milanovića, ali i bizarne kaznene prijave protiv proslavljene pjevačice, u njeno su se ime oglasile Hrvatska glazbena unija i diskografska kuća Croatia Records. Priopćenje, koje potpisuju Želimir Babogredec i Nikša Bratoš, prenosimo u cijelosti:

Ovim putem se obraćamo svim medijima i sudionicima rasprave na društvenim mrežama, koji već dva dana neumorno raspravljaju o himni i izvedbi proslavljene glazbene dive, gospode Josipe Lisac. Nažalost, ovdje se radi o potpunom nepoštivanju umjetničke slobode i kreacije glazbenice čiji stil obožavaju sve generacije i vide ju kao jednu od najvećih legendi domaće glazbene scene.


Svakom dobronamjernom čovjeku je jasno da se ne radi o nikakvom vrijeđanju himne. Stil i način interpretacije Josipe Lisac je opće poznat i ova je situacija još jedan dokaz da živimo u društvu u kojem su ozbiljno poljuljane osnovne ljudske i kulturne vrijednosti, kao i način komunikacije.

Na molbu gde Josipe Lisac, željeli bismo Vas obavijestiti da ona više neće komentirati reakcije na izvedbu himne Republike Hrvatske prilikom prisege Predsjednika Zorana Milanovića. Isto tako neće komentirati niti prijedloge za kaznenu prijavu niti bilo kakve slične buduće reakcije pojedinaca, udruga ili institucija, neovisno o kojem mediju se radi.

Sve je to glazba, a glazba jest ili je nema. (Josipa Lisac)

Protekli dani bili su izrazito zahtjevni, stoga Vas molimo da imajući u vidu njezinu uvijek dobru suradnju sa svim medijima poštujete njezinu privatnost. Zahvaljuje na podršci i tome što su mediji kroz silne osvrte svima prenijeli vjernu sliku sadašnjeg stanja u našem društvu.

Josipa Lisac, nedavno je napunila sedamdeset godina života, a u 53 diskografske godine snimila je iznimna glazbena djela kojima i danas izaziva divljenje na svojim brojnim koncertima. Isto tako, jedna je od najnagrađivanijih glazbenica koja je za svoja dostignuća sa suradnicima osvojila čak dvadeset i dva Porina, a ove godine na svečanoj dodijeli u Rijeci, 27. ožujka Upravni odbor Porina dodijelit će joj i Porin za životno djelo.

Josipa Lisac unikatna je pojava hrvatske glazbene scene, glazbenica vrijedna poštovanja i divljenja.

Nastavi čitati

Život počinje s 50!

Mi smo medij zajednice. Razbijamo predrasude o starenju i starosti – živimo. Pratimo teme zdravlja, zdravstvene, obiteljske i mirovinske politike, politike, kulture, zabave, znanosti i životnog stila. Želimo vas ohrabriti, povezati i inspirirati kako biste zdravije i aktivnije uživali u životu. Poštujemo različitosti, promoviramo toleranciju i potičemo argumentiranu raspravu. Naš moto je: Živite brzo, umrite stari. Jako stari.

EPP